Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Druvan skrev:
Det ÄR skillnad. I den traditionella ridningen har du ständig tygel och skänkelkontakt även om det varierar i styrka. Visst lättar man av i handen men det är inte samma sak som att ge hästen full eftergift. Och det är ett evigt BRÅKANDE hela tiden. Vill hästen ligga i ett lågt tempo ska den jagas på framåt. Vill den ligga i ett högt tempo ska den dras tillbaka (en del verkar göra allt för att deras häst ska tappa all framåtbjudning). Väljer den en lägre form ska man till varje pris plocka upp den osv osv. Man rider och gnolar i precis varenda steg på en häst som aldrig får någon riktig belöning (eftergift). Efter en timma orkar inte den svettiga hästen kämpa emot längre och då tycker lika svettiga ryttaren hästen är sååå lösgjord :devil:.
PRECIS så var det för oss innan jag åkte av hästen! :bow: Hade jag TUR var hästen "lösgjord" i slutet av passet och både jag och hästen var totalt genomsura av svett! Idag vet jag att hon inte ens var i närheten av att vara lösgjord när jag vet hur det ska kännas.

Idag följer hon bettet framåt neråt i princip omedelbart jag suttit upp (om inte något annat i naturen runt om pockar på uppmärksamhet ;) ), hon stannar i "mitt" tempo utan att jag behöver hålla henne mm. Förvandligen är helt fantastisk och allt pga att jag lärt mig kommunisera med hästen istället för att beordra.

//Alice
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

alice skrev:
Men det är helt otroligt vilken förändring det har gett i hästen, av en sån enkel sak som att ge mkt eftergift och berömma hästen. Så positiv som hon har varit de senaste ridpassen, så positiv har hon aldrig varit, någonsin! Visst, jag har berömt tidigare också, men enligt den traditionella läran, dvs lätta liiiiiiite i innerhanden plus klapp på halsen. Det var bevisligen inte tillräckligt! Jag kommer inte för allt smör i småland att släppa detta! Jag har länge funderat på hur i hela friden westerfolket får sina hästar att gå i en bra, bärig form på SLACK tygel. Nu vet jag! De uppmuntrar hästen så att den VILL göra det själv, för den får credit och tycker det är ROLIGT!

Otroligt inspirerande att läsa! :bow: Så ofta så lätt att kräva saker den 'hårda' vägen, när det går så mycket bättre och blir så mycket roligare att få med sig istället för att 'tvinga bråkiga hästar till lydnad'. Det ger nog mer än vad som går att föreställa sig! Tänk hur din hästen måste se framemot arbetet med välbehag! Jag har mycket att lära av detta.
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Druvan skrev:
Det ÄR skillnad. I den traditionella ridningen har du ständig tygel och skänkelkontakt även om det varierar i styrka. Visst lättar man av i handen men det är inte samma sak som att ge hästen full eftergift. Och det är ett evigt BRÅKANDE hela tiden. Vill hästen ligga i ett lågt tempo ska den jagas på framåt. Vill den ligga i ett högt tempo ska den dras tillbaka (en del verkar göra allt för att deras häst ska tappa all framåtbjudning). Väljer den en lägre form ska man till varje pris plocka upp den osv osv. Man rider och gnolar i precis varenda steg på en häst som aldrig får någon riktig belöning (eftergift). Efter en timma orkar inte den svettiga hästen kämpa emot längre och då tycker lika svettiga ryttaren hästen är sååå lösgjord :devil:.

Det är klart man kan ge total eftergift även i traditionell ridning? Eller menar du att man aldrig skrittar på lång tygel? Särskilt när hästen är under utbildning så är det viktigt att ofta ge hästen pauser från arbetet.

En överstrykning, exempelvis, är ju just en mycket stor eftergift.

Och målet är absolut inte att bråka med hästen, och alltid få den att göra annorlunda än den gör. Din bild av vanlig ridning verkar väldigt tråkig.
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Jag satt och funderade på det du skrivit och tycker det verkar sunt. Men sen kom jag på en sak. Ibland händer det att hästen "hänger sig" i handen och då har man läst flera tips om att man bara ska släppa tyglarna. Hur uppfattar hästen detta? Belöning eller bestraffning? Fast det kanske är jag som är förvirrad bara.:confused:
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Gardrut skrev:
Jag satt och funderade på det du skrivit och tycker det verkar sunt. Men sen kom jag på en sak. Ibland händer det att hästen "hänger sig" i handen och då har man läst flera tips om att man bara ska släppa tyglarna. Hur uppfattar hästen detta? Belöning eller bestraffning? Fast det kanske är jag som är förvirrad bara.:confused:
Om hästen hänger sig i handen är det mer drivning som gäller! ;) Iaf har jag fått lära mig den vägen. Hästen hänger sig i handen (i normala fall) pga den inte orkar/vill aktivera sina bakben och då driver man hästen in i handen för att få igång bakbenen.
Men om du får upp din kommunikation med hästen och inte kräver mer än du vet att hästen orkar kommer hästen inte att hänga sig i handen utan jobba själv med bärighet (så mycket den orkar givetvis). Jag märker stor skilland på min häst i detta avseendet. Jag behöver inte understödja henne med skänklar eller tyglar då hon gör det jag ber själv, tills hon inte orkar mer. Men jag är noga med att ge eftergift (liten, liten paus) och sen börja om INNAN hästen kroknar. Hästen tycker arbetet är roligt och motarbetar inte mig på samma sätt!

//Alice
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Det har aldrig hänt mig men jag har läst här på buke. Tycker att du har en mycket sunt förnuft vad gäller din ridning. Jag ska nog prova det med att "släppa" tyglarna och ge mer eftergift när han gör rätt. Men hur mycker släpper du? ingen kontakt alls med munnen eller bara extremt lite?
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Gardrut skrev:
Det har aldrig hänt mig men jag har läst här på buke. Tycker att du har en mycket sunt förnuft vad gäller din ridning. Jag ska nog prova det med att "släppa" tyglarna och ge mer eftergift när han gör rätt. Men hur mycker släpper du? ingen kontakt alls med munnen eller bara extremt lite?
I början när jag lärde hästen vad jag menade var det så pass mycket (någon/några dm) eftergift att det blev slack på tygeln (glöm inte att släppa med skänklarna också och BERÖM!!!! ;) ). Mycket också därför att hästen inte var lösgjord och följde då inte med bettet framåt neråt. Idag följer hon med bettet och blir längre/lägre i formen vid eftergiften. Man får hålla på några gånger innan hästen förstår vad man vill, sen är det säkert skillnad på individer hur de reagerar. Man får vara lite lyhörd inför sin häst här. Jag fick en reaktion SNABBT, andra kanske tar längre tid på sig. Börja i skritt och när det fungerar där, ta trav och sen galopp.

Lycka till!

//Alice
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Ursäkta en kanske fånig fråga; vad är det som skiljer förhållningssätten åt, mellan NH och western? Har själv en NH-tränare, men vet i princip inget om western.
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Vilket roligt inlägg!! Jag har samma erfarenhet och rider med total eftergift och använder one-rein-stop i utbildningen (fast nu har det
inte behövts på länge).

Skillnaden mellan NH är framförallt att NH handlar om hästmannaskapet, och western fokuserar på ridningen. Det är luddigt men man kan mkt väl hålla på med NH utan att hålla på med westernridning, man använder dock tryck och eftergift som ett mer formulerat, verbaliserat och använt pedagogiskt grepp i ridning och hästhantering.

Jag upplever att det är stor skillnad på traditionell ridning och detta att rida med eftergift så tydligt, vilket man ju också gör i akademisk ridning, fast man inte släpper kontakten lika mkt som i western. Om jag fattatt saken rätt. Samma här. Övergångarna är luddiga. För mig blev ridning och hästar roligt igen när jag hittade in i denna nya värld av sökande efter gammal skitviktig kunskap om hästapållarna. Och så denna underbara känsla hästen fattar vad man menar. Steget därifrån till att bara rida med tanken är inte oerhört långt. Åtminstone inte de bästa stunderna.
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Vad härligt! Jag har också tagit upp det häar med NH lite grann efter att ha fått ägen häst. Hadde en stor nordsvensk, ung och stark, och vi fick en jättebra relation genom NH. Nu ar jag en arab som äar tränad mycket efter dom häar principparna, och vilken häst! Ridar alltid i ridgrimma, han tycker inte om bettet, och varför ska han då ha det? Nyaste hästen hemma, är et körsto på 10 år, som ska lära sig att bli ridhäst också. Ägaren är rädd för henna, hun stegrade sig ofte när dom skulle rida ut. Jag använder också den här one-rain-stop, och det har fungat bra, tillsammans med lugna övartyckande ord och stadigt drivande... Nu har vi en härlig liten ridhäst som kan ridas av nybörjara! Lycka till alla!
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Milou75 skrev:
Hej Alice - vad härligt att höra att du fått sånt bra resultat och trivs så himla bra med din häst!!!!

Har själv lärt mig enligt "traditionella" tekniken och nu när jag precis skaffat min första egna häst efter ca 15 år av uppehåll med hästar - har jag börjat nosa på detta med NH-tekniken. Känner mig väldigt lockad men också splittrad...

Nu till min fråga till dig - trots att man tränar på det sätt som du berättat om - kan man ändå rida "vanlig dressyr" med korta tyglar eller bygger det hela på att man alltid rider med lång tygel? Kanske en dum fråga men jag har klurat mycket på detta och inte kunnat med att fråga :crazy:

Är lite skrajsen när min kille drar iväg - man är så mycket mer medveten om farorna som vuxen... Skulle så himla gärna vilja lära mig att lite på honom och slappna av i stället för att spänna mig som en stålvajer när han börjar trissa...

/Milou
Jag skulle vilja föreslå att alla ridintresserade skulle läsa boken "Dansa med hästar". Den kan verkligen förklara mycket, och lära oss att förhålla oss till våra hästar på ett för dom, rätt sätt.
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

alice skrev:
PRECIS så var det för oss innan jag åkte av hästen! :bow: Hade jag TUR var hästen "lösgjord" i slutet av passet och både jag och hästen var totalt genomsura av svett! Idag vet jag att hon inte ens var i närheten av att vara lösgjord när jag vet hur det ska kännas.

Idag följer hon bettet framåt neråt i princip omedelbart jag suttit upp (om inte något annat i naturen runt om pockar på uppmärksamhet ;) ), hon stannar i "mitt" tempo utan att jag behöver hålla henne mm. Förvandligen är helt fantastisk och allt pga att jag lärt mig kommunisera med hästen istället för att beordra.

//Alice

Hej! Intressant att höra din historia, efter att ha ridit "klassiskt" i alla dessa år men intresserat mig mer och mer för NH och western.

Nu har jag en fråga till dig och alla andra som kan svara: vad är det som gör att din häst är lösgord från första början då du sitter upp? Vill du förklara din ridning lite mer ingående? Rider du bara western nu?
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Jag har idag hittat boken på biblan och börjat läsa. :)

Har tidigare läst Hästarnas budskap av Hempfling och försökt mig på Hästarnas själ - men den blev bara för mycket... :crazy: Ger honom nu en chans i Dansa med hästar....
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

danilo skrev:
Nu har jag en fråga till dig och alla andra som kan svara: vad är det som gör att din häst är lösgord från första början då du sitter upp? Vill du förklara din ridning lite mer ingående? Rider du bara western nu?

Jag är inte rätt person att svara på denna fråga. Min kunnighet är alltför begränsad, men jag kan beskriva mina tankar kring ämnet...i ett "vanligt ridpass" låt säga om man rider hästen rakt fram i alla gångarter så kanske man hinner rida uppemot en timme innan hästen är lösgjord, om den ens är det. I bästa fall relaxar den och mjuknar. Men genom att knåpa och knyppla så slappnar hästen av mkt fortare och genom att man rider med dessa tydliga eftergifter så blir ridningen begriplig och stimulerande till hästen. Plötsligt går vilken ras som helst urtjusigt och gladeligen i form och bara visar upp sig. (Min varmblodstravare tillexempel).
Med knåpa och knyppla menar jag att tillexempel böja och få bokstavlig samt en mental eftergift, lite sidvärtsrörelser och sedan en sökning framåt neråt (följd av eftergift). Inom kort kan man få hästen att länga korta följa lyssna använda bakdelen mer, ja, vad man vill, voila en lösgjord och avslappnad häst. Sorry, detta är mitt nybörjarsvar, har inte kommit så hemskt lång. En tiny winy bit på vägen, men upplever det ungefär så i de bästa stunderna.
Om jag har en bra dag och orkar hålla mitt mentala fokus så kan man nästan rida på tanke (och sits). Hästarna VILL ju göra rätt. Det ligger i deras ursprungliga natur, tror jag. Kanske är det individuellt hur varje häst blir lösgjord? Men en del av det är att den får jobba med tanken mer än med bara kroppen. Westernridningen (fast nu BYTTE jag ämne mitt i... sorry... hänger ni med?) strävar ju hela tiden efter att hästen ska få ett val men att välja fel blir svårt att välja rätt blir lätt (=omedelbar eftergift).. Då uppmuntar man ju hästen att tänka... i omed att man säger att det ÄR en varelse med fri vilja, även om man sedan manipulerar den viljan. Man säger inte bara GÖR DET GÖR DET GÖR DET och aldrig låter den pusta (eftergift).
MYCKET flummigt blev det här märker jag.Men jag tror att ngnstans i det resonemanget kan man hitta nyckeln till ett samarbete.
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Milou75 skrev:
Jag har idag hittat boken på biblan och börjat läsa. :)

Har tidigare läst Hästarnas budskap av Hempfling och försökt mig på Hästarnas själ - men den blev bara för mycket... :crazy: Ger honom nu en chans i Dansa med hästar....

Jag har jättesvårt för Hempfling ibland. Men Dansa med hästar var rolig att läsa, fast jag tycker han mystifierar väl mkt. Tycker egentligen att det finns bättre böcker rent pedagogiskt. Pat Parellis... Natural Horseman Ship är skitbra tycker jag. Perfect Manners av Kelly Marks är en hyfsad sammanfattning av rubbet. Kommer inte på någe mer just nu. Det finns säkert massor.
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Jag tycker också att Hempfling är lite flummig. Milou75, om du vill ha handfasta råd så rekommenderar jag att du kompletterar med någon av de andra böckerna Boella skrev om.
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Fast vad är skillnaden, menar du? Hur rider du ett vanligt ridpass? Som jag har lärt mig gör jag som du: böjer, lite sidvärtes, söker form. Hur exakt gör du när du låter hästen söka sig nedåt/framåt?

Om jag har förstått saken rätt så handlar allt egentligen om eftergiften, vilket alltså i det här fallet skulle vara att helt ta bort det tryck som man tidigare haft och berömma mycket. Precis så gör ju jag med i min ridning. Däremot fungerar det inte att rida bara med tanken för det?

Nu låter jag kanske lite desperat ;) , men jag vill hemskt gärna veta mer.
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

danilo skrev:
Fast vad är skillnaden, menar du? Hur rider du ett vanligt ridpass? Som jag har lärt mig gör jag som du: böjer, lite sidvärtes, söker form. Hur exakt gör du när du låter hästen söka sig nedåt/framåt?

Om jag har förstått saken rätt så handlar allt egentligen om eftergiften, vilket alltså i det här fallet skulle vara att helt ta bort det tryck som man tidigare haft och berömma mycket. Precis så gör ju jag med i min ridning. Däremot fungerar det inte att rida bara med tanken för det?

Nu låter jag kanske lite desperat ;) , men jag vill hemskt gärna veta mer.

Jag vet inte, finns säkert någon som kan svara bättre, egentligen i "den underbaraste av alla världar" är det väl egentligen ingen skillnad. För eftergift finns ju även inom tradridningen...
God ridning är god ridning, eller? Nej. Inte fan kan jag bara rida med tanken... Bara i "den bästa av alla världar" Men det finns stunder sekunder då det förvånar mig hur en tanke kan ge resultat, men då måste han vara lösgjord innan... Nämen skillnaden ligger nog i total eftergift, jag menar släppa trycket helt och hållet, även det mentala. Det får man inte lära sig på ridskolan i vartfall. Och spontant kommer jag att tänka på min underbara och nya medryttare. Hon är fantastisk men kommer från en annan värld. Jag lärde henne hur man får Herr P. stå stilla, inte genom att ropa stå still eller nej eller ngt annat. Utan genom att tyst och stilla flytta honom och på nolltid få honom att välja att stå still (numera, lång träning bakom :/) För flytta flytta flytta och så släpp allt... så väljer han stå stilla och jag bryr mig inte om honom, han är helt fri... det är roligt. Han står så sen då. :). Han har ju själv valt det. Ja, Hur man sedan i ridningen får en häst att söka sig framåt neråt, finns MASSOR av olika läror. Jag vet inte på rak arm. Men jag har valt mitt sätt och det funkar och det är inget speciellt westernaktigt eller ngt annat med det för det har jag tagit ur en gammal ridbok... (hur man "lägger" hästen ner) Men mitt mentala mål är detta sen pillar jag mjukt ner honom i den position jag vill.Men sen har jag en sak som jag tränar på i mitt fall. Jag försöker att inte ge så många hjälper i taget, de blir motstridiga. Rider bara med skänklar säte tyglar på en gång när jag rider dåligt (vilket händer ofta!!!) men ibland lyckas jag uppnå en renhet i ridningen. Och då flyter det... jag tillhör också typen som antagligen ger för lite stöd på tygeln enligt många många många, inget stöd allt långa stunder. Det här var säkert inget svar på din fråga. Du låter kunnig, troligen mkt kunnigare än jag. Så det var som vanligt bara mina tankar... Ärligt talat störs jag av mitt gamla ridskolebagage, jag kan bli jävligt hård i handen. Det gillar jag inte hos mig själv.
 
Sv: Fått en helt ny dimension i det här med ridning...*långt*

Förresten borde kanske till exempel "Alice" trådskaparen svara på detta...
Eller ngn annan.

Men "Fått en helt ny dimension i det här med ridning", skriver jag under på. De sista fem åren typ. På många och en del överraskande sätt faktiskt.
Sen undrar jag om "senaste" övningen, som du Alice berättade om.
Vad var det för övning och hur gick det? Man blir ju väldans nyfiken!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 576
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 916
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp