Fått fel sadel?

Morran

Trådstartare
Eller ja, fel storlek?
Fick hem en Globus CliC-hopp i bomvidd 32, då jag trodde detta skulle räcka gott och väl till pålle. Den låg generellt sett bra, jämn kontakt under, såg ut att ligga i jämnvikt. Dock så tyckte jag att framvalvet svävade några goda centimetrar ovanför manken. Fick in hela handen emellan. Provsatt aldrig eftersom jag ändå tyckte den var för smal och inte ville ha krångel om jag ska byta storlek (ej tillåtet med sadelgjord etc.) Själva bossorna fram slutade två cm över manken i överkant.
Dessutom har pålle haft en viloperiod en månad nu i vinter och musklat ur lite, så då borde sadeln verkligen vara för trång när han är tillbaks till "vanligt".
Hur mycket sätter sig stoppningen i en ny sadel egentligen? Brukar Globus vara lite högre i framvalvet jämfört med andra märken? Ska prova en 34, men den ska tydligen ligga på runt 100 grader enligt Globus och det låter helt osannolikt att mitt fullblod skall dra det i bomvidd.
Någon som kan sprida lite ljus i mitt sadelmörker?

Sv: Fått fel sadel?

Ja det låter på din beskrivning som att sadeln kommer bli alldeles för trång. Skulle byta till vidare och rida med fårskinnspad tills hästen musklat sig så sadeln passar.

Att ditt fullblod skulle dra 34 i bomvidd är inte alls otroligt, mitt fullblod hade 34 på sin sadel (den motsvarade ca 105 grader). Tror att det är lite av en myt att fullblod ska ha så smala bomvidder, undrar hur många som går med för smala sadlar bara för att de har hög smal manke?? :crazy:

Nä, jag skulle prova 34:an och kanske använda fårskinnspad under i början tills hästen musklat upp sig till "normal" igen, du skriver ju att den i dagsläget är tunnare än vanligt pga vila. Köper du då en sadel som är för smal redan nu så har du ju verkligen köpt bekymmer....

Lycka till!

Om du nu lägger pengar på en ny sadel tycker jag du ska ta häjlp av någon som verkligen kan!

En ny sadel kan sjunka flera cm första passet du rider i den. Lägg under ett rent schabrak och ut och skritta utan stiglder i 30 min och se skillnaden.

Vilken sadel du än ska köpa mste du ju få prova med sadelgjord. Hur ska du annars kunna veta om den passar?

Den sadeln är bara semiullstoppad och har paneler, jag skulle inte räkna med att den ändrar form överhuvudtaget.

Klart att ett fbl kan ha en bomvinkel på 100 grader. Jag har sett fbl som är bredare än så.

Globus är inte speciellt höga i framvalvet om man jämför med andra sadlar som är gjorda för riktigt höga mankar, som t.ex. Albion.

Bossan sjunka ihop ca 1 cm beroende på hur hårt stoppad den är.

Håller med Cyllene, prova sadeln innan du köper, annars vet du inte om den passar. Och det skulle väl kännas dumt att ha en sadel för nästan 9000 som inte passar?

Pauling: Clic hopp har inte paneler. Det ä Nice som har paneler.
Clicen är semiullstoppad, vilket betyder att den är stoppad med syntetull och ull. Detta har mkt lättare för att klumpa sig än vanlig syntetull, så man bör byta ut den till ren ull eller (om man inte har råd med ull) syntetull. Men även om den är semiullstoppad sjunker den ihop när man har använt den.

Diabolical_Kitten skrev:
Pauling: Clic hopp har inte paneler. Det ä Nice som har paneler.
Clicen är semiullstoppad, vilket betyder att den är stoppad med syntetull och ull. Detta har mkt lättare för att klumpa sig än vanlig syntetull, så man bör byta ut den till ren ull eller (om man inte har råd med ull) syntetull. Men även om den är semiullstoppad sjunker den ihop när man har använt den.

Det är iallafall något skumgummiaktigt fastsatt på undersidan. Det är stor skillnad på den jämfört med min Globus clic dressyr. Har visat hoppvarianten både på Mustang och för en oberoende sadelmakare, båda har i princip kallat den för permanentstoppad och att det inte går att göra någonting åt den sadeln, den är som den är.

Var det nyligen du kände på en sån? Jag provade en för 1½ år sen ungefär och den kändes som en vanlig bossa. Det ska inte vara något skumgummiliknande material i den, men jag kan ju ringa Globus och fråga.

Har kännt på en CliC i lokala ridsportsaffären, också denna jag fick hem. Tyckte faktiskt att de kändes olika i stoppningen, men det kanske är inbillning. Skall dessutom byta ut stoppningen på denna och skulle kännas surt om det inte går.
Funderar på att ta hem en 34:a från affären och prova innan jag skickar tillbaka 32:an.
Kändes inte som någon idé att provrida en sadel som svävar 7 cm ovanför manken, han har dessutom väldigt hög manke...

Okej, nu har jag testat både 32 och 34 i bomvidd.
34:an var alldeles för stor, glappade bak och låg på manken när jag provsatt, även med fårskinnspadd under.
32:an, tja som sagt, hade bra anläggning, men låg högt över manken. Dessutom tycker jag att den tryckte längst ned när jag drog handen under kåpan i framkant. När jag satt i den fick jag in 3 fingrar.
Fattar inte hur det kan skilja så otroligt mycket mellan de olika storlekarna, det borde ju finnas en 33:a!

Något annat jag noterade var att det var olika läder i sits och vulster på de två sadlarna! Båda sadlarna är i brunt, men på den ena var skinnet slipat, typ nubuck och på den andra var det "vanligt". Fabrikationsfel eller ny/ äldre version?

Jag har ju vunnit denna sadel, så jag funderar faktiskt på att byta till en 34:a och sälja den och köpa en Passier begagnat....

För ett bra tag sen (ca 1 ½ år eller mer) såg jag en Globus Clic i brunt som hade suedeliknande skinn i sätet och på vulstrena. Jag tror att det är en gammal modell, för jag har inte sett någon annan som såg likadan ut. När jag pratade med Globus sist i höstas sa de att man inte kunde välja annat läder.

Jag tycker inte du ska ta emot Globusen om det itne verkar stämma. Bättre att ta en 34 då eller 36 så kan du sälja den vidare.

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 282
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 495
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Hittar inte riktigt något svar på min fråga så får göra en egen tråd. Jo, jag har nu börjat fundera på om min sadel verkligen ligger...
Svar
3
· Visningar
1 298
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka