Fått två cyklar stulna inom loppet av en månad

Här är det rätt vanligt har jag sett att bara framhjulet är kvar med ett lås. Då har den varit fastlåst i ett cykelställ av den äldre typen och framhjulet skruvas väl av för att få med sig resten av cykeln om de inte har verktyg för låset.
Fast om man är så korkad att man låser fast cykeln i ett gammalt cykelställ i bara framhjulet så är det ju som att BE om att få den stulen!
Det är att rekommendera i alla fall fyra olika sorters lås på en cykel när den ska stå ute. Ett vanligt "stationärt cykellås, sådan pinne. Ett lås om cykelhjul och bärande ram. Ett lås om cykel och cykelställ, och ett till på samma vis. Helst ska man ha fler lås. Man ska tänka- Ju fler desto bättre, och så ska man sätta dem om ram och ställ osv och göra det allmänt jobbigt för tjuven att stjäla cykeln.

Alternativt är att ha en skruttig gammal rostig cykel och inte låsa och ta med sig sadeln. Så slipper man latmaskar som snor en cykel för att de inte orkar gå. Och cykeln är inte värd att sno i sig själv eftersom den inte går att sälja.
 
I min kommun försvinner det x antal cyklar per dag. Jag har slutat ställa cykeln vid busstationen, har sedan dess fått ha kvar min cykel.
Blivit av 2 vid station och 2 hemma från vårt låsta förråd.
Detta trots rejält cykellås som är godkänt och en skruttig gammal damcykel.

Hopplöst:arghh:
 
Här är det tack och lov väldigt lite stölder.
Vad jag vet. Eller så vill dom bara inte ha min gamla fina crescent (tutan har dom försökt sno dock :D )
Låter extremt jobbigt (och dyrt) :(
 
Har aldrig fått någon cykel stulen. Bor i byhåla, har cykeln inlåst och cyklar mest till stallet, macken och affären.
Vet att det stjäls cyklar ibland på stationen 😒
 
Jag är så trött på detta. Nu har jag gett upp tanken på att ha egen cykel, det går uppenbarligen inte i den här stan. Innan vi flyttade i vintras så blev min cykel stulen trots att den var fastlåst. Den var gammal och inget jag fick ut något på försäkringen på. Nu väntade jag tills våren eftersom jag ändå inte är någon vintercyklist och köpte en ny cykel i april. Köpte ett kraftigt extralås. Den fick jag behålla i två veckor, den var fastlåst i ramen och i fast föremål på stan när jag gjorde några ärenden men den vart ändå stulen. Fick ut en ny cykel på försäkringen. Nu är den också stulen. Köpte två extralås till den så den var fastlåst i både ramen och i hjulet i fast föremål medan jag gjorde några ärenden. Den blev ändå stulen.

Så nu orkar jag inte skaffa en ny cykel till, det är uppenbarligen helt meningslöst att ha en egen cykel i den här stan. Spelar ingen roll hur mycket man sätter fast den det finns ligor som på ett ögonblick klipper upp de kraftiga extralåsen om cykeln är tillräckligt attraktiv. Blir bara så ledsen och frustrerad och förbannad på dessa idioter som snor andras grejer. :mad::mad::( Har ju naturligtvis polisanmält stölderna men jag har litet hopp om att få tillbaka någon av cyklarna.

Är med i en facebookgrupp för stulna cyklar i min stad, en kille skrev att han hade tre extralås varav ett med larm men blev ändå av med cykeln på stan. Så jag är lite uppgiven just nu.

Hur har ni det i era städer? Mycket cykelstölder?

Jag har aldrig fått en cykel stulen. Jag minns att mammas cykel blev stulen en gång när jag var liten.

Jag låser den alltid bara i låset som är monterat på cykeln och låser aldrig fast den i nåt fast föremål. Jag undviker att lämna den på tågstationen. Dit tar jag stadsbussen. Min man hade en gammal skrotcykel utan lås som han parkerade olåst på tågstation. Efter 3 veckor stals den. Jag blev superglad då den var farlig att cykla på men min man var envis och ville inte lägga pengar på en ny cykel.
 
Skulle aldrig lämna cykel vid buss- eller tågstation. Känns som att de oftast blir stulna där de står obevakade under långa stunder.

Jag har en elcykel så den är nog tre gånger så dyr som någon annan cykel jag haft. Vill verkligen inte få den stulen. Tar alltid med batteriet för att den ska bli mindre stöldbegärlig. Har tre stycken lås och är noga med att alltid låsa fast i något fast, och aldrig med framhjulet. Många cykelställningar sitter inte ens fast i marken, det är bara att lyfta in hela ställningen med massa cyklar på in i en skåpbil och dra.
Föredrar typ lyktstolpar, stora grindar eller liknande att låsa fast cykeln i.
Hemma har jag cykeln i låst cykelförråd som du bara kommer in i inifrån vår port. Så det krävs att man tar sig in i porten först och sedan in i cykelförrådet och sedan få loss cykeln.
Porten har ingen portkod (enbart upplåsning via porttelefon eller bricka) vilket också minimerar antalet okända som rör sig i porten.
 
Har än så länge aldrig blivit av med nån cykel, trots att jag bor i Lund :D då har jag ändå I flera år parkerat en lådcykel (med batteri i) vid centralen. Vanliga låset plus kätting genom ramen, samt kapellet över hela cykeln. Den helt vanliga damcykeln står ofta till långt in på natten vid centralen, inga extra lås.
 
Aldrig fått någon cykel stulen, när jag bodde i malmö tog nån dock min ringklocka??
Och en gång i min hemstad trodde jag den blivit stulen, men det var bara jag som druckit för mycket tequila och glömt bort att jag flyttat på den... Hittade den två veckor senare utanför pizzerian vi varit på efter krogen... 😅
 
En kompis hade en medeldyr cykel. Hon lackade den med roliga färger och det hjälpte, den fick vara ifred. Men hon hade en kraftig låskedja också.

För övrigt, skulle det inte vara ganska enkelt att få fast cykeltjuvar genom att parkera en dyr o fin cykel och sen spana? Gärna förfölja tjuven för att se vart hen gömmer den för där kan det finnas fler stulna cyklar.
 
Har aldrig fått nån cykel stulen här i Lund, och knappt vänner heller.
Det som TS beskriver låter ju helt extremt.
Min kompis som jag skrev om ovan och som fått 6 cyklar stulna bor också i Lund. I alla fall har det hänt vid centralstationen. Jag har bott i Lund en massa år och har aldrig fått en cykel stulen här men jag parkerar heller aldrig vid centralstationen.
 
Aldrig fått någon cykel stulen, när jag bodde i malmö tog nån dock min ringklocka??
Och en gång i min hemstad trodde jag den blivit stulen, men det var bara jag som druckit för mycket tequila och glömt bort att jag flyttat på den... Hittade den två veckor senare utanför pizzerian vi varit på efter krogen... 😅
Så många gånger jag hoppat av tåget, gått till platsen där jag alltid ställer cykeln, blivit tokig för att nån jävel stulit den! Innan jag insett att jag parkerat på annan plats just den dagen :banghead: 😂
 
Min kompis som jag skrev om ovan och som fått 6 cyklar stulna bor också i Lund. I alla fall har det hänt vid centralstationen. Jag har bott i Lund en massa år och har aldrig fått en cykel stulen här men jag parkerar heller aldrig vid centralstationen.

Jag har också bott i Lund. Men jag tog alltid stadsbussen till tåget. Ställde aldrig min cykel där. Kändes som en onödig risk när det inte blir dyrare att ta stadsbussen till tåget än att cykla dit.
 
Bor i södra stockholm och har aldrig fått min cykel stulen. Det är iofs en riktigt skruttig billig grej med massa rost, handtagen på styret är spruckna, och sadeln smular sönder. Har valt att inte fixa till den så mycket förutom att fixa med växlarna och bromsarna just för att jag inte vill bli bestulen.

Den har 4 lås. Ett sånt där som ser ut som en pinne, sitter under sadeln och bara låser bakhjulet. Ett sätter fast ramen i cykelstället, ett går som en 8a genom hjulen och ramen, och det fjärde sitter så att det kopplar ihop det som går i en 8a och det som sitter fast i ramen till cykelstället och sitter sedan i sin tur även den ihop med cykelstället.
Min förhoppning har varit att tjuvarna ska se trasslet, tänka "Men va fan? Orka!" och låta cykeln vara. Jag skulle nog kunna betala en liten summa för att få veta om det faktiskt har hänt :D
 
En stad jag bott i fick jag helt enkelt ge upp och körde sparkcykel till och från bussen. Fördelen är att jag kunde sparka även på destinationsidan också. Lyckades få tag i en med större hjul (på den tiden var det endast små inlineshjul på alla) så det fungerade på grusvägen också.

De snodde alla cyklar och lyckades de inte sno dem så förstörde de dem som var kvar… Liten byhåla som hade problem med storstadsmindrevärdskomplex och skulle vara tuffa :mad:
 
Jag har också bott i Lund. Men jag tog alltid stadsbussen till tåget. Ställde aldrig min cykel där. Kändes som en onödig risk när det inte blir dyrare att ta stadsbussen till tåget än att cykla dit.

Det är väl så man får göra men det är ju bara så jäkla synd att man inte ska kunna cykla om man vill det.
 
Fast om man är så korkad att man låser fast cykeln i ett gammalt cykelställ i bara framhjulet så är det ju som att BE om att få den stulen!
Det är att rekommendera i alla fall fyra olika sorters lås på en cykel när den ska stå ute. Ett vanligt "stationärt cykellås, sådan pinne. Ett lås om cykelhjul och bärande ram. Ett lås om cykel och cykelställ, och ett till på samma vis. Helst ska man ha fler lås. Man ska tänka- Ju fler desto bättre, och så ska man sätta dem om ram och ställ osv och göra det allmänt jobbigt för tjuven att stjäla cykeln.

Alternativt är att ha en skruttig gammal rostig cykel och inte låsa och ta med sig sadeln. Så slipper man latmaskar som snor en cykel för att de inte orkar gå. Och cykeln är inte värd att sno i sig själv eftersom den inte går att sälja.


Tyvärr finns det ganska många ställen med cykelställ av den gamla typen där inga alternativ finns. Utanför affärer är det oftast såna cykelsty. Själv försöker jag hitta någon stolpe att låsa fast den i om jag är på ett ställe med såna cykelställ för det är rätt meningslöst att låsa fast den i ett sånt det inser ju jag med. Ser det inte som riktigt realistisk att få med mig fyra olika lås när jag ska cykla och handla matvaror t.ex. man ska ju orka cykla hem också. Blir rätt tungt ändå.
 
Där jag bor nu är det ingen fara för stölder (ute på landet). Men har blivit av med cyklar där jag bott förut. Mest kränkande var de som gick in på baksidan av huset i ett villaområde och tog fastlåst cykel, det blev så privat. Har nu en dyrare elcykel, och då den var nedsatt i pris när jag köpte den så lade jag till GPS Tracker utöver de andra låsen. Har gömt den inuti cykeln, har en app där jag kan se vart den befinner sig. Men frågan är, om den blir stulen, vad gör jag med informationen om vart den är.. Har iofs en vän med liknande GPS, hen sökte upp vart cykeln var, på plats ringde hen polisen, som kom. Men tror inte att det är något en kan räkna med.
 
Jag har bott i Lund 12 år och aldrig fått min cykel stulen. Då har jag glömt nycklarna i cykelkorgen på centralen en gång så de låg där hela dagen och en annan gång hade jag tappat dem bredvid cykeln på Delphi så de låg bredvid cykeln hela natten 🙈
Har blivit av med en cykel i Malmö men då var hela stället rensat när jag kom från jobbet så antagligen har någon plockat alla som stod där i ett svep. Sen har jag börjat låsa fast cykeln i ramen i fast föremål.
 
Tyvärr finns det ganska många ställen med cykelställ av den gamla typen där inga alternativ finns. Utanför affärer är det oftast såna cykelsty. Själv försöker jag hitta någon stolpe att låsa fast den i om jag är på ett ställe med såna cykelställ för det är rätt meningslöst att låsa fast den i ett sånt det inser ju jag med. Ser det inte som riktigt realistisk att få med mig fyra olika lås när jag ska cykla och handla matvaror t.ex. man ska ju orka cykla hem också. Blir rätt tungt ändå.
Det kanske fungerar att backa in cykeln? Har aldrig testat, cyklar inte själv och på den tiden jag gjorde var problemet inte lika stort.

Om du inte tycker att det är realistiskt att bära med dig flera lås får du väl stå ut med att bli av med cyklar. Poängen med många lås och att låsa på flera olika sätt är att göra det jobbigt för tjuven. Det är inte att bara ta cykeln och lyfta in i en bil och det är inte bara att håva ur en tång ur väskan och knipsa av en kedja och så är saken biff, med många lås tar det tid och tid gör att andra uppmärksammar det lättare. Den risken tar man inte gärna som tjuv. Man väljer då hellre den lättsnodda cykeln bredvid med endast ett lås....
 

Liknande trådar

Fritid Har verkligen saknat en egen cykel sen den förra blev stulen. Har testat hyrcyklarna här i stan men är inte riktigt överens med dem...
2
Svar
24
· Visningar
1 677
Senast: Nahar
·
Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
5 588
Senast: 360
·
Äldre Har blivit av med två cyklar nu på två månader, den sista hade jag en vecka innan den blev snodd :mad: Iaf den första var en dyrare...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: Elektronen
·
Övr. Barn Min 5åring verkar ha hamnat i någon fas eller vad det nu är, han vägrar prova nya saker, det är ett evinnerligt gnällande så fort det...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 526
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp