Fatta galopp under tömkörning...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Hästbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 137
H

Hästbiten

Hur ska jag lära min häst att galoppera på tömmen? Han har en bra galopp men har svårt för fattningarna. Just nu tränar vi mest galopp ute på ängarna där han har mycket bättre framåtbjudning.
Han fattar för skänkeln ute och på ridbanan, så det är inget problem. Jag tänkte att jag kunde hjälpa honom med galoppen genom att träna den på tömmen. Då kan ju inte jag störa honom med min balans... Men när jag tömkörde sist så tänkte jag testa, men det gick inte alls :(

Han lyssnade inte alls på smackningarna (han lyssnar annars mycket bra) och bara slängtravade. När jag gick på honom med pisken ökade han bara traven... Det enda sättet att få honom att galoppera var att "jaga" in honom i galopp, vilket inte är meningen med träningen.
Så nu till mina frågor:
- Hur ska jag lära honom att galoppera på tömmen?
- Ska jag "jaga" in honom i galoppen?
- Eller ska jag fortsätta bara försöka från den korrekta traven?
- Ska jag lära honom det från skritt istället? I så fall HUR?
- Är det helt enkelt bättre att vänta med det, tills han blivit starkare?

Myxket glad om någon kunde hjälpa mig :crazy:

Hade jag vart du skulle jag "jaga" honom och samtidigt säga gaaaalopp och beröma honom när han fattat galopp, brytit av till trav (traaaava) och sen fattat galopp igen..

Efter ett tag borde han förstå att Gaaaalopp är galopp.
Traaaava - Trav
Saaakta - Skritt
Prooo - Halt

Det är det som står i Hästhållning i praktiken att man ska använda som rösthjälp..

Okej.. Men borde han inte lära sig att springa in i galoppen varje gång då? Eller jobbar jag bort det sen?
Kan tillägga att han blir stressad av att "jagas" in i galoppen oxå...

Du får göra samma sak när du rider oxå, använvda dig av rösten samtidigt som du gör galopp skänkel, kanske bättre å träna honom mer så än att jaga in honom om han blir stressad av det!

Dom hästar jag longerat som inte är lärda rätt lärde sig ändå ganska fort, den hästen var bara 4 år och jag longerade henne kanske 4-5 gånger innan hon förstod vad jag menade med att säga gaaalopp ;)

Det låter som en bättre idé! Jag kan ju använda mig av rösten vid inridning och på så sätt lära honom det. Det ska jag testa!

känns som om han blivit mycket longerad men bara på det sättet att någon står i mitten och låter han springa runt. Jag köpte honom nyss så jag har inte haft honom så länge.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 461
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 683
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 865
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25