fatta galopp

Z

zillax89

jag har dåligt minne och är förvirrad, har inte ridit på ett halvår och skall sätta igång min häst som stått i flera år. Hur gör ni när ni fattar galopp? lutar ni er framåt? lutar ni er bakåt? sitter ni rakt..? Om ni skall fatta vänster galopp tar ni fram vänster skänkel och bak höger skänkel eller tvärtom..?
Jag är jätteförvirrad för red hos en westerntränare i höstas och det var mycket motsägelsefulla grejer. Tycker att det mest logiska borde ju va att man flyttar bak innerskänkeln när man skall fatta galopp, för då blir det liksom "öppet" för hästen att fatta galopp, så "stänger" man yttersidan med ytterskänkeln. Sen är det väl också så att innertygeln säger stopp så den skall bara vara lös..? Men samtidigt skall man väl inte ha olika långa tyglar?
jag är en förvirrad person.
 
Sv: fatta galopp

Jag sitter som vanligt fast med lite mer bakvikt just i fattningen för att skjutsa iväg hästen, lägger till ytterskänkeln och pussar ett par gånger. Jag får vara lite övertydlig med kroppsspråket då det är en unghäst..
 
Sv: fatta galopp

Lazy Lady skrev:
Jag sitter som vanligt fast med lite mer bakvikt just i fattningen för att skjutsa iväg hästen, lägger till ytterskänkeln och pussar ett par gånger. Jag får vara lite övertydlig med kroppsspråket då det är en unghäst..


ok, måste väl jag också vara då den här hästen jag har inte blivit riden på ett tag.
 
Sv: fatta galopp

Sitt som vanligt inte luta fram, ta fram vänster skänkel och bak den högra. Som hjälp för att flytta höfterna i rätt position så hästaen förstår kan man titta "utåt och bak"..
 
Sv: fatta galopp

Ett bra och väldigt enkelt sätt för båda dig och hästen är att vi säger du ska fatta vänster gallop.

Du lyfter tyglarna up i handen med den hand som ska fatta gallop vänster gallop=vänster hand. Tar höger hand och lägger det på/mot häger höfte. Att göra så har du atomatiskt rätt lutning och sina skänklar kommer naturligt Vänster fot framåt höger mot sidan, du är mer balanserad för hästen. Och de tar rätt gallop. Det är bättre med att lutar mer bak än fram du måste kommer up från hästen framdel så att det är lätare för hästen att resar sig med fram delen för att fatta gallop. i annat ord vi måste kom ur vägen för hästen så att vi inte störa deras balans de behöver för att göra visa manöver. Om du lutar framåt då måste hästen bera din vikt också med hans=vi är i vägen.

När du begär gallopet och hästen inte tar det, då kan du smaka på höfte/rumpan med höger hand. När ni har det ganska bra ddå behöver du inte vara så tydligt det räker med att lägger höger axel bakåt.
 
Sv: fatta galopp

Tack så hemskt mycket, blev så himla förvirrad med all information kring en så man blir nästan lite osäker på vad som är rätt.
 
Sv: fatta galopp

CaliforniaSwed:s beskrivning tycker jag är väldigt bra, men om du häst har svårt att fatta galopp kan du träna på sluter, för det bygger upp hästen och det är den som gör att hästen fattar galopp, för om du tänker efter så är det ju de som du begär när du flyttar fram inner skänkel, flyttar bak ytter något och lyfter upp innerhanden. Prova i skritt utan att börja galoppera så kommer hästen garanterat att göra en sluta... :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: cassiopeja
·
Ridning Nu blir jag lite förvirrad av mig själv, har läst runt lite men tycker det står olika där jag läser. Men om jag förstått de rätt så om...
Svar
2
· Visningar
1 076
Senast: sophia93
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 477
Senast: scizofren
·
Dressyr Nu har jag rört till det helt och hållet i skallen. Jag funderar på galopp och ryggradens korrekta böjning/kurvatur i den gångarten, och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 887
Senast: jacko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp