Z
zillax89
Förvirrad - hur fattar man galopp?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lägger till en fråga: Hur van är du? Det finns varianter för de mindre vana (eftersom de inte har mkt koll på sina sitshjälper) och för de som är så vana så de kan rida enbart med sitsen.
Olika beroende på inriktning och vem man pratar med.
Westernryttare gör annorlunda än de som sysslar med Engelskridning. AR vete fan.
Vilket söker du?
/P Döben
Det man lär sig på ridskolaor och liknande är att ta benet som är in mot mitten fram på hästen och ytterbenet bak på hästen. Detta är "den vanliga galoppskänkeln" sen förfinar man detta destu skickligare man blir.. lycka till!
Behöver inte hålla med.
Som sagt i inlägg nr 2 så är hjälperna olika beroende på inriktning.
Inom Dressyren så fattar man vanligen för innerben och inner sittben. Western ytterben, ytter sittben.
Riktigt, i Western går hästen undan för tryck, även uppsuttet.
Viktigast bestämma sig för en skola, hålla sig till det. Slipper hästen bli förvirrad.
/P Döben
När jag fattar galopp gör jag såhär:
Rider lätt, så att man hamnar på rätt sittben automatiskt, skuter fram den axeln som hon ska fatta galoppen från, så vrider sig höften automatiskt, gör ett pussljud - och wips, så galopperrar hon.
![]()
the_connemara: använder du verkligen inte sidförande skänkel?I skänkelvikning, framdelsvändingar och dylikt har i varje fall jag lärt mig att använda det även när jag red på ridskolan. Och det är ju precis vad man då gör: får hästen att gå åt sidan för trycket. Man trycker ju tex med höger skänkel för att få hästen att gå i en skänkelvikning åt vänster. När man för bak höger skänkel något i det läget så "öppnar" man ju automatiskt upp sin vänstra höftled så att hästen blir "fri" att gå undan för trycket.
Jag har aldrig hört talas om någon inriktning där hästen ska gå EMOT tryck från skänkel.