Bukefalos 28 år!

Sv: Faustinos

faustinus har varit skadad ett bra tag efter ett fall från bocken så han är under ny igångsättning ! allt det arbetet har hon gjort på nån månad! så då hoppas jag ni förstår vilken fin och sammarbetsvillig häst och vilken duktig ryttare. han skickades ju hit för att dom inte trodde han skulle kunna återhämta sig men nu gapar dom ju från tyskland och vill ha honom tillbaka...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Faustinos

Blir lite fundersam när det sägs att han är kort i ryggen.
Vill höra hur fler upplever honom där samt extremiteter.
Tycker han ser läcker ut och funderar lite på honom till mitt sto om jag nu sent om sider gör en kovändning och betäcker "imorgon, typ;)".

Mitt sto är ju efter Figaro R-Bayron, lite kort, grovbenad, kompakt, men ganska hög ca 167 i mkh. Vet att det blir linjeavel och vill gärna ha synpunkter även på detta;).

Mitt andra alternativ är High cruiser där min magkänsla säger att han typmässigt passar, det enda som jag funderar över är skritten och temperamentet, hur det är?
 
Sv: Faustinos

Här har vi två av våra ston dräktiga med han, ett skick vardera så var det klart:D

Han verkar ha super sperma, då jag även vet många fler som blivit dräktiga direkt!!!

Sedan så finns han ju bara tillgänglig i år, så jag har passat på.
 
Sv: Faustinos

För att tyskarna vill ha tillbaks han (är ju bara inlånad), han åker i augusti, kommer inte ihåg datumet.
Han har tydligen fått mkt fina föl i tyskland.

Inport sperma kommer ju förstås säkert att gå andra år, jag menade här i sverige.
 
Sv: Faustinos

Fin hingst!

Lite löjligt att det ofta är helt nya användare som kommenterar vissa hingstar dock......
 
Sv: Faustinos

Fin hingst!

Lite löjligt att det ofta är helt nya användare som kommenterar vissa hingstar dock......

Menar du mig??? Vad är det som är löjligt, förstår inte riktigt???

Menar du nya andvändare av hingsten?

Tja hingsten har inte haft några föl än i sverige.....
 
Sv: Faustinos

Intressant och se om så blir fallet. Hoppas att han blir kvar ett år till om min donna inte tar sig i år. Får nästan ringa ned till Jörgen och höra hur tankarna går?
 
Sv: Faustinos

Jag har varit och tittat på hingsten och pratat med hingsthållaren. Faustinus kommer åka till tyskland i augusti och kommer inte tillbaka, tydligen har ägarna velat ha tillbaka honom hela betäckningssäsongen men eftersom kontrakt var skrivet har han fått stanna i sverige. Jag fick uppfattningen att ägarna till hingsten surnat till när förstått att de svenska hingsthållarna fått honom i så gott skick (har ju varit skadad).

Så himla typiskt att jag inte tänkt betäcka mitt sto i år, Faustinus hade matchat henne perfekt. Han är riktigt läcker, mycket snyggare i verkligheten än på bild.
 
Sv: Faustinos

( Har två Highcruiser söner här hemma och de är gudomligt trevliga båda två! Mjuka, sensetiva med lagom med energi.)
 
Sv: Faustinos

Menar du mig??? Vad är det som är löjligt, förstår inte riktigt???

Menar du nya andvändare av hingsten?

Tja hingsten har inte haft några föl än i sverige.....

Sorry - glömde knapplån!

Jag tycker att det är märkvärdigt att det i vissa diskussioner dyker upp nya användarnamn (dvs "nya" bukefalister").
 
Sv: Faustinos

Jag har varit och tittat på hingsten och pratat med hingsthållaren. Faustinus kommer åka till tyskland i augusti och kommer inte tillbaka, tydligen har ägarna velat ha tillbaka honom hela betäckningssäsongen men eftersom kontrakt var skrivet har han fått stanna i sverige. Jag fick uppfattningen att ägarna till hingsten surnat till när förstått att de svenska hingsthållarna fått honom i så gott skick (har ju varit skadad).

Så himla typiskt att jag inte tänkt betäcka mitt sto i år, Faustinus hade matchat henne perfekt. Han är riktigt läcker, mycket snyggare i verkligheten än på bild.

Borde de inte vara tacksamma istället!

Fin hingst, ska bli kul att se fölen till våren.
 
Sv: Faustinos

Jo, de borde ju vara det, men istället tycker de att de förlorar honom en säsong. Jag vet inte riktigt hur de resonerar, håller med dig annars - ska bli kul att se fölen. :)
 
Sv: Faustinos

Håller med dig om att det är otroligt tråkigt att han försvinner efter endast en säsong i sverige. Hade väldigt väldigt gärna velat använda honom! En komplett otroligt vacker hingst som jag tror passar de flesta av våra svenska ston.
 
Sv: Faustinos

En sak som jag funderat lite på, hur smart är det egentligen att använda en hingst som varit så mycket skadad? Borde man inte fundera lite på hållbarheten när man väljer hingst? Enligt hingsthållaren så berodde det på att hästen är väldigt hårt tagen som ung och matchades hårt inför godkännandet.

Kan inte riktigt släppa den här hingsten, han verkar ha det mesta. Som det ser ut just nu så blir det trots allt betäckning av mitt sto och jag tror Faustinus är klockren på henne.
 
Sv: Faustinos

Pratade med hingsthållaren i veckan och enligt honom så är Faustinus född i slutet av juli. När han således gick bruksproven i Tyskland var han inte ens tre år fyllda. Tror att hingstarna matchas väldigt hårt till de tyska bruksproven. De svenska ska ju vara väldigt enkla, och till bruks i här krävs ändå massor av hästarna. Att Faustinus efter sitt godkännande sedan gick mycket visningar och hoppade mycket på bocken lär ha bidragit till hans skadade bakben. Jag hade nog inte varit så orolig för hans skada och hållbarhet pga denna historik.

Men jag håller absolut med dig att man inte ska avla på hingstar som inte håller för tävling och träning!
 
Sv: Faustinos

Jag har ombestämt mig och mitt ena sto går till Faustinus för seminering imorgon. Funderade på honom tidigt på säsongen och eftersom han ser ut att försvinna ut ur landet snart så gäller det att passa på ;). Han har 37 av 42 seminerade ston dräktiga hittills och tydligen riktig kanonsperma så jag hoppas att min tjej tar sig trots att det är fölbrunsten som vi betäcker på!!!!
 
Sv: Faustinos

Det var kul att höra att många tar sig på första semineringen! Jag har seminerat mitt sto med Faustinus (hennes blivande första föl). Ska på 17-dagars ultraljud på fredag, så hoppas på att hon tagit sig!
 
Sv: Faustinos

Kl

Jag ska "låna" ut mitt stos mage e.Master i år och troligtvis blir Faustinus den som hon betäcks med, spännande!
 

Liknande trådar

Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 786
Senast: pastejja
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 721
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp