Feber eller inte feber?

S

Sannanas

Det råder så himla många olika åsikter om hur en normal temp ska vara.
Vad tycker ni? Morgon resp. kvällstemp?
Min pålla verkade trött i morse så jag tempade henne, 38.5 och det tycker jag är feber men många på stallet tyckte att det var väl inget.
Vad tycker ni? Hennes temp brukar ligga mellan 37 och 38.
Men för att vara morgon temp tycker jag det är lite högt.
Sanna
 
Tempen är ju väldigt individuell, det finns hästar som har normaltemp under 37, och dom som har 38...iditt fall så har nog hästen lite förhöjd temp om det är morgontempen du tagit..
 
Som martha säger så är det ju väldigt individuellt. De säkraste sättet är ju att ta ut en temperaturkurva på sin häst, då vet du ju när hästen är över den normala kurvan. Men du säger ju själv att hästen brukar ha mellan 37 och 38, då borde ju 38,5 vara något förhöjd temeperatur, speciellt om du tar på morgonen. Jag tycker att man alltid ska ta på morgonen, tar man direkt från utegång i hagen kan man ju få väldigt varierande resultat, om man mäter på tiondelarna.
 
normaltempen för en häst enligt djursjukhuset hbg ligger mellan 37.5-38.5
 
Ja och har man då en häst med 37.5 som normaltemp så har ju den feber vid 38.5 till skillnad från hästen som har 38.5 som normaltemp.

Hur man än gör kommer man inte ifrån att tempa sin egen häst regelbundet så att man vet.
 
Hur man än gör kommer man inte ifrån att tempa sin egen häst regelbundet så att man vet.

Precis!! Tempa hasten varje dag, flera ganger under dagen och kolla vad hennes temp ligger pa vid olika tidpunkter. Detta behover ju endast gora tills du hittat ett monster i tempen.

Precis som med manniskor har vi olika temp. Jag ligger normalt pa 36.6 grader, precis innan och under mens ligger jag pa 37 precis. Det ar lika viktigt att halla dej sjalv under koll som din hast.
 
tänk också på att tempen är som lägst tidigt på morgonen och som högst på kvällen. själv har jag 36 grader på morgonen och upp till 37.5 på kvällen. lite skillnad det, men fullt normalt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 880
Senast: manda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 827
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp