Taz

Trådstartare
Hejsan!

Min häst har haft feber sen i Fredags kväll.
Jag tog in honom på kvällen kl 21.00 och han började svettas tog temp 39,5 grader.
Tempa honom på natten kl 02.00 och då 38,2 grader.
Han har ätit allt sitt kraftfoder och ensilage.
Tempa honom imorse och då 39,5 grader igen, tar ut honom i hagen och han bara står och hänger.
Jag ringer distriktvetrinären och hon sa att det var ingen fara, sålänge han dricker (och det gör han i massor) så är det ingen fara.
Han skulle bara vila.
Hon sa att det händer ibland att dom får feber (jag tyckte hon var lite luddig när hon prata)
Jag har ägt hästen i 11 år och han har aldrig haft feber och vet inte då hur jag ska hantera detta.

Bör jag vara orolig??
Hur länge kan han ha feber innan jag ringer vet igen?? (frågade henne det men hon gav inget svar)

Vad ska jag göra?? någon som varit med om liknande??
Han är ej svullen någonstans eller har sår.

Tacksam för alla svar :bow:
 
Sv: Feber

Se till att han får ha på sig täcke och är varm och torr (man får ju lätt frossa när man har feber) orkar han vara ute så låt honom vara det, eller om han vill komma in och vila så låt honom göra det..det bästa är väl att ringa vet. i morgon igen och be om mer råd, testa att ringa någon annan kanske?
 
Sv: Feber

Hejsan!

Tack för ditt snabba svar :bow:

Ja jag funderar på att ringa någon annan vet imorgon om det inte gett med sig.

Han har täcke på sig ute men inte inne.

Hoppas han blir bättre imorgon.
 
Sv: Feber

Hej igen!!

Min häst har fortf 39,5 i temp, ringt olika vet men någon går ej att få tag på och någon tycker att det är normalt att en häst får feber så.

Normalt okej men hur många dagar??

Han börja bli vinglig också och är jättetrött, vill inget.
Han äter fortf inne men ej ute.

Är detta normalt?? vad kan det vara med honom??

Orolig matte!
 
Sv: Feber

Taz skrev:
Hej igen!!

Min häst har fortf 39,5 i temp, ringt olika vet men någon går ej att få tag på och någon tycker att det är normalt att en häst får feber så.

Normalt okej men hur många dagar??

Han börja bli vinglig också och är jättetrött, vill inget.
Han äter fortf inne men ej ute.

Är detta normalt?? vad kan det vara med honom??

Orolig matte!

Låter som en infektion av något slag, ligg på och sök veterinär...har du en ATG-klinik i närheten? Eller DV? När jag blev osäker på en veterinär från DV kontrollerade jag med Ultuna i Uppsala (SLU) och dom sa vad jag skulle säga åt DV...och var jag fortfarande osäker var jag välkommen...30 mil hade jag dit då...men hästen piggnade till på penicillin och foderbyte...min hade en tarminfektion som kom av en retning då han inte fixade att smälta pellets...han blev helt bra.
 
Sv: Feber

Tycker nog att det är dags att veterinär kommer ut och åtminstånde går igenom hästen och tar blodprov..

AM
 
Sv: Feber

Hej! Försök att få en tid hos veterinär snarast om han börjar bli vinglig, be dem ta ett blodprov. Vi har i närheten haft två sådana fall under ett par veckor. Med tyvärr illa resultat och veterinärer som inte riktigt visste vad det är båda gångerna.

Häng på! Be dom kolla levervärden och fästingrelaterade sjukdomar. Även ev förgiftningar. Hästen har inte feber bara utan vidare, utan det beror på något.
Håller tummarna och lycka till!
 
Sv: Feber

Hejsan!

Vet kom äntligen ut idag.
Hon tog blodprov för koll av elicias (eller hur det nu stavas).
Kollade även hans lungor och han andades tungt.
Han är ju över 40 grader i temp nu men han skulle vara ute somvanligt med täcke på sig.
Jag ska ringa vet imorgon för att få veta svaret på provet.
Stackars snutte :cry: han är såååå sjuk
 
Sv: Feber

Kraken...det är så jobbigt när dom är så dåliga. Håller tummarna för att det är något som snabbt går över...Håll oss underrättade!!! :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 335
Senast: cf234k
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 725
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 313
Senast: Ela
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp