Fejka hälta

Men jag tror du tänker för långt i inlärningen här. Om du istället tänker dig en ridskola och elever. Självklart vänder eleven in från ridbanan direkt om hästen verkar halt och ber ridläraren titta. Hästen får då trava rakt fram osv och är halt eller inte. Men det som spelar roll är det direkta: eftergift, vänd in, halt.

Dvs. Oj är hästen halt, eftergift, vänd in, trava på längre tygel. Jag har svårt att sed det som omöjligt även om jag aldrig stött på det.

Själv inser jag ju att jag antagligen gör fel om en häst snubblar och definitivt måste skärpa mig efter den här tråden men. Snubbling, oj, eftergift, stackars dig, klappar, trava rakt fram, allt ok? då kör vi. Jag rider inte samma häst så många gånger på rad att jag kan påverka, men om jag ägde en snubblig häst vet jag inte om jag skulle kunna lära den att jag av någon orsak uppskattade en snubbling. Dvs om hästen inte klarar skilja på "stackars dig" klapp och "duktig" klapp eller inte kan skilja på eftergift, bra jobbat och eftergift, återfå balansen. Om ens hästar bryr sig om en klapp som positiv förstärkning vilket vissa påstår att de inte gör (vissa påstår att klapp bara kan trösta-vad fin du är).

Men förutsatt att en häst tar klapp och eftergift som positiv förstärkning så antar jag att jag skulle omedvetet kunna lära den snubbla. Och förutsatt att en ridskoleponny skulle kunna ta omedelbar eftergift, vänd direkt in i mitten, som positivt så antar jag att den skulle kunna lära sig en gångstil.

Samtidigt, underlag olika på olika platser, ute och inne och på uteritt. Så det verkar troligare med tex en hälta som syns på mjukt underlag men inte hårt eller syns på hårt men inte mjukt osv osv.
Fast jag räknar ju kallt med att en häst som haltar gör det pga smärta. Det bör det ju rimligtvis handla om de första gångerna även om en häst skulle lära sig beteendet. Då tror ju jag att kopplingen hälta - smärta ligger närmre till hands för hästen än kopplingen hälta - eftergift.
 
Det där med att snubbla...
för några veckor sedan red jag en av mina ponnyer på ridbanan. Slätt grusunderlag, inga gropar och inget som sticker upp.
Ponnyn glömde nog lyfta på framfötterna, snubblade till. Jag släppte hästen och tyckte att han fick fixa balansen själv.
Det gjorde han inte, utan snubblade vidare och ramlade. I skritt.
Han såg jättesnopen ut när vi låg där bredvid varandra.

Ja hade förstås kunnat dra upp tyglarna och hjälpt honom med balansen men tror någonstans att det är bättre att ponnyn får balansera sig själv när den snubblar.

Den här gången lärde sig - förhoppningsvis - den här ponnyn att det nog är bäst att själv försöka återfinna balansen när man snubblar, för annars kan man ramla.
Jo jag brukar också tänka att den behöver balansera sig själv så ger lite tygel, alltså inte släpper helt :) men jag skulle definitivt kunna göra det där. Då och då tycker jag jag stöter på hästar som är snubbliga (en jag red ut på snubblade på varje gruskorn, läskigt). (Däremot min medishäst snubblade när långtåad precis innan omskoning.)
 
Jag diskuterar det teoretiska här ;) dvs jag tror det är möjligt att lära en häst halta likaväl som man kan lära den stegra. Ser det till och med som möjligt att man kan lära hästar saker genom att omedvetet belöna oönskade beteenden.

Kombinationen däremot, så.
Den sista delen ser jag också som milt osannolik och inget jag skulle fundera över.
Ja, då blir det ju såklart lite snurrigt. :) Jag har inte motsatt mig möjligheten att lära in beteenden. Det jag protesterar mot är att så många verkar anse att växlande hälta (kommer och går och/eller byter ben) samt att man inte hittar något fel innebär att hästen inte har ont utan fejkar...

Dessutom lär det ju krävas några upprepningar för att hästen ska lära sig ett beteende. Alltså bör hästen ha ridits halt ett antal gånger, då är det väl inte direkt otroligt att hästen blir halt igen? Att hältor kan gå över eller vara tillfälliga ser jag inte som konstigt alls.
 
Fast jag räknar ju kallt med att en häst som haltar gör det pga smärta. Det bör det ju rimligtvis handla om de första gångerna även om en häst skulle lära sig beteendet. Då tror ju jag att kopplingen hälta - smärta ligger närmre till hands för hästen än kopplingen hälta - eftergift.
Ja det är väl helt självklart. Att en häst skulle fejka hälta skulle jag betrakta som extremt osannolikt och skulle inte ens vara med på listan vid upptäckt.

Men om ett par erfarna hästveterinärer föreslog det så vet jag inte vad jag skulle tänka. (fanns tidigare i tråden)

Däremot när det gäller ridskoleponnies så finns nog inte den omedelbara kopplingen, elev tror att häst går ojämt, smärta, hälta. Utan antagligen ofta, elev tror att häst går oljämt och det gör den inte alls, den går bara annorlunda än förra hästen. Det är väl ursvårt att känna en hälta när man rider. Samtidigt, vad kan en elev göra om den tror att hästen går ojämnt, jo fråga såklart. Fortsätta rida som om det regnade och hoppas på att ridläraren skulle se det utan att man frågade går väl fetbort.
 
Jo jag brukar också tänka att den behöver balansera sig själv så ger lite tygel, alltså inte släpper helt :) men jag skulle definitivt kunna göra det där. Då och då tycker jag jag stöter på hästar som är snubbliga (en jag red ut på snubblade på varje gruskorn, läskigt). (Däremot min medishäst snubblade när långtåad precis innan omskoning.)

Ponnyn i fråga hade redan rätt mycket tygel och fick full längd (det är en rätt ung och grön ponny, som får väldigt mycket eftergift så fort han svarar rätt och släpper lite, alltså väldigt lite kontakt till att börja med).
Det gick som det gick...

Men ponnyn kravlade sig upp och var - förstås - oskadd.
Jag kravlade mig också upp men var svullen och knallblå om ena underbenet i ett par veckor (kom i kläm).
 
Jag har precis blivit varse att det finns massor med människor (varav en del veterinärer tydligen) som tror att hästar kan fejka hälta för att slippa arbete.
Även fejka andra problematiska saker för att då slippa undan att jobba.

Vad tror ni?

På ridskolan jag gick när jag var liten fanns en häst som fejkade galopp på nybörjarlektionerna. Den liksom nickade till varje gång den satte fram ett särskilt ben för att ryttaren skulle tro att den galopperade.
 
Ja, då blir det ju såklart lite snurrigt. :) Jag har inte motsatt mig möjligheten att lära in beteenden. Det jag protesterar mot är att så många verkar anse att växlande hälta (kommer och går och/eller byter ben) samt att man inte hittar något fel innebär att hästen inte har ont utan fejkar...

Dessutom lär det ju krävas några upprepningar för att hästen ska lära sig ett beteende. Alltså bör hästen ha ridits halt ett antal gånger, då är det väl inte direkt otroligt att hästen blir halt igen? Att hältor kan gå över eller vara tillfälliga ser jag inte som konstigt alls.

Fast jag tycker inte att den här tråden handlar om att folk anser att växlande hälta betyder fejk.
Jag ser några (inklusive jag) som stött på någon enstaka häst eller ponny som verkat luras lite.
Jag har hållit på med hästar i ca 40 år. Först som barn, sedan som vuxen. När jag var barn, var jag självklart inte huvudansvarig utan det var min djurkunnige pappa.
En ponny under 40 års tid som verkat luras lite.

Jag har haft en ponny med konstig hälta. Hade med ponnyn på en ridkurs, gick jättefint pass ett. Vid pass två, ett par timmar senare, var hästen tydligt halt. Den hade inte skadat sig däremellan (lätt att veta). Jättemärkligt.
Jaja, åkte hem.
Hästen var därefter hältefri. För att sedan vara lite knackig någon enstaka dag av och till.
Sedan hittades hovbölden och mysteriet med den kortvariga lätta hältan var löst.
Självklart trodde jag inte att den ponnyn lurades när den haltade. Däremot var det verkligen inte en tydlig "hovböldshälta" till att börja med utan lite småknackig en dag, helt ren i flera dagar, sedan lite oren en dag och så vidare.

Jag tycker de flesta har beskrivit hästar som kontrollerats och utretts men där man inte hittat något fel. En del har beskrivit djur som haft ett beteende där man kan misstänka att de lurats lite.
 
Ja, då blir det ju såklart lite snurrigt. :) Jag har inte motsatt mig möjligheten att lära in beteenden. Det jag protesterar mot är att så många verkar anse att växlande hälta (kommer och går och/eller byter ben) samt att man inte hittar något fel innebär att hästen inte har ont utan fejkar...

Dessutom lär det ju krävas några upprepningar för att hästen ska lära sig ett beteende. Alltså bör hästen ha ridits halt ett antal gånger, då är det väl inte direkt otroligt att hästen blir halt igen? Att hältor kan gå över eller vara tillfälliga ser jag inte som konstigt alls.
Nej det verkar ju som sagt oändligt mycket mer troligt att hästen reagerar på olika underlag, att den haltar på volt. Att den haltar när den blir samlad (ont i ryggen?) men inte om den får gå på lång tygel osv osv osv.

Jag bara reagerar när folk säger omöjligt, går inte, kan inte, de är för dumma osv. När de faktiskt är hyggligt smarta och lättlärda ;). Om än inte jag heller tror att de planerar sina liv utan att de "lever i nuet". (Också att de kan vara ganska kvicka, en medishäst jag red behövde ju bara göra en sak en gång för att den skulle köra på, dvs åtta med byte i mitten, en gång, byter själv nästa varv.)

Extremt osannolikt, den tror jag direkt på, det verkar verkligen så extremt osannolikt att man aldrig borde reflektera över möjligheten (utom efter då kanske om flera veterinärer kommer med idén).
 
Ponnyn i fråga hade redan rätt mycket tygel och fick full längd (det är en rätt ung och grön ponny, som får väldigt mycket eftergift så fort han svarar rätt och släpper lite, alltså väldigt lite kontakt till att börja med).
Det gick som det gick...

Men ponnyn kravlade sig upp och var - förstås - oskadd.
Jag kravlade mig också upp men var svullen och knallblå om ena underbenet i ett par veckor (kom i kläm).
Aj!
 
Nej det verkar ju som sagt oändligt mycket mer troligt att hästen reagerar på olika underlag, att den haltar på volt. Att den haltar när den blir samlad (ont i ryggen?) men inte om den får gå på lång tygel osv osv osv.

Jag bara reagerar när folk säger omöjligt, går inte, kan inte, de är för dumma osv. När de faktiskt är hyggligt smarta och lättlärda ;). Om än inte jag heller tror att de planerar sina liv utan att de "lever i nuet". (Också att de kan vara ganska kvicka, en medishäst jag red behövde ju bara göra en sak en gång för att den skulle köra på, dvs åtta med byte i mitten, en gång, byter själv nästa varv.)

Extremt osannolikt, den tror jag direkt på, det verkar verkligen så extremt osannolikt att man aldrig borde reflektera över möjligheten (utom efter då kanske om flera veterinärer kommer med idén).
Skulle flera veterinärer komma med idén skulle jag nog helt ärligt bli skeptisk till de veterinärerna. :D Men så har jag också varit med om veterinärer som inte kunnat se hälta på hästar som varit halta på alla fyra (islandshästar kan vara ett helvete att se hältor på för en ovan eftersom de ofta tar till andra metoder och gångarter snarare än nickar i tydlig trav som en tregångare), så jag skulle personligen inte ta det som sanning heller nödvändigtvis. Men i övrigt är jag med dig!
 
Och hur vet hästen om det ex är kortbana om den ska göra halt vid x eller inte?
Enkelt på lång bana är oftast halten ett snäpp längre upp.Kruxet kan bli att den vill stanna vid "x" där den är på kort bana men när den märker att nä vi travar en bit till och gör halt vid nästa vet de hästar som tävlat samma program skillnaden.På så sätt vet de programmet efter första halten.Sen brukar de ha koll på de andra halterna i programmet 😂På högre nivå mästerskapsnivå kan tex sista uppridningen på medellinjen bli svår.Hästarna kan programmet och tappar bjudning.Dels är de trötta och så vet de att snart är det halt!Hörde senast nu på VM hur kommentatorn just påpekade detta 😉
 
Men jag tror du tänker för långt i inlärningen här. Om du istället tänker dig en ridskola och elever. Självklart vänder eleven in från ridbanan direkt om hästen verkar halt och ber ridläraren titta. Hästen får då trava rakt fram osv och är halt eller inte. Men det som spelar roll är det direkta: eftergift, vänd in, halt.

Dvs. Oj är hästen halt, eftergift, vänd in, trava på längre tygel. Jag har svårt att sed det som omöjligt även om jag aldrig stött på det.

Själv inser jag ju att jag antagligen gör fel om en häst snubblar och definitivt måste skärpa mig efter den här tråden men. Snubbling, oj, eftergift, stackars dig, klappar, trava rakt fram, allt ok? då kör vi. Jag rider inte samma häst så många gånger på rad att jag kan påverka, men om jag ägde en snubblig häst vet jag inte om jag skulle kunna lära den att jag av någon orsak uppskattade en snubbling. Dvs om hästen inte klarar skilja på "stackars dig" klapp och "duktig" klapp eller inte kan skilja på eftergift, bra jobbat och eftergift, återfå balansen. Om ens hästar bryr sig om en klapp som positiv förstärkning vilket vissa påstår att de inte gör (vissa påstår att klapp bara kan trösta-vad fin du är).

Men förutsatt att en häst tar klapp och eftergift som positiv förstärkning så antar jag att jag skulle omedvetet kunna lära den snubbla. Och förutsatt att en ridskoleponny skulle kunna ta omedelbar eftergift, vänd direkt in i mitten, som positivt så antar jag att den skulle kunna lära sig en gångstil.

Samtidigt, underlag olika på olika platser, ute och inne och på uteritt. Så det verkar troligare med tex en hälta som syns på mjukt underlag men inte hårt eller syns på hårt men inte mjukt osv osv.
Inte just hälta men mer än en ridskolehäst har lärt sig att få en paus från det tråkiga genom att ställa sig i kissposition. Ingen instruktör låter ju ryttaren driva på en häst som ställer sig så utan de får stå där i någon minut tills man inser att nä, det var inget. Detta faktum höll på att bli riktigt dumt på den ridskolan jag jobbade på när en häst faktiskt fick problem med urinvägarna. Han var en välkänd "låtsaskissare" vilket tyvärr fördröjde veterinärbesöket med flera dagar när det väl var allvar och han hade svårt att kissa och behövde lång tid på sig att komma igång :(
 
Enkelt på lång bana är oftast halten ett snäpp längre upp.Kruxet kan bli att den vill stanna vid "x" där den är på kort bana men när den märker att nä vi travar en bit till och gör halt vid nästa vet de hästar som tävlat samma program skillnaden.

Enkelt? Jag frågade: OM ryttaren rider kort bana hur vet hästen om den ska göra programmet med starthalt vid X eller utan?
Och om det är ex utan halt, hur vet hästen vilket håll den ska gå sedan?

Och du skriver " den märker att vi travar en bit till" och " gör halt vid nästa", så innebär att det är inte hästen som kan programmet utan du driver fram till nästa etapp och du gör halten där.
 
Enkelt? Jag frågade: OM ryttaren rider kort bana hur vet hästen om den ska göra programmet med starthalt vid X eller utan?
Och om det är ex utan halt, hur vet hästen vilket håll den ska gå sedan?

Och du skriver " den märker att vi travar en bit till" och " gör halt vid nästa", så innebär att det är inte hästen som kan programmet utan du driver fram till nästa etapp och du gör halten där.
Som jag skrev tidigare kan första halten vara knixig innan hästen förstår vilket program det är.Dock var det inte ofta då jag tävlade det vart kort bana ena klassen och lång bana andra men det hände.Hade jag ett program utan halt till en början visste hästen de programmet med när man väl passerat x.Detta är vanligt o jag föreslår du frågar en dressyrryttare om du inte tror mig de lär sig programmen eller själv börjar tävla dressyr regelbundet 😃
 
Du kan inte likställa hästens rörelsebehov och hela flockbeteende med flykt. Flyktbeteende är en del men som man istället till stor del dämpat med avel, inte ökat.

Verkligen inte, tvärtom så här aveln idag ökat på hästens flyktinstinkt iom att vi vill ha dom känsligare, mer uppmärksamma och med mer nerv!
 
Som jag skrev tidigare kan första halten vara knixig innan hästen förstår vilket program det är.Dock var det inte ofta då jag tävlade det vart kort bana ena klassen och lång bana andra men det hände.Hade jag ett program utan halt till en början visste hästen de programmet med när man väl passerat x.Detta är vanligt o jag föreslår du frågar en dressyrryttare om du inte tror mig de lär sig programmen eller själv börjar tävla dressyr regelbundet 😃

Hästar lär sig ordningsföljden i ett program man rider ofta men om du vänder rätt upp gör halt, sen rider vidare utan inverkan och styrning kommer ju inte hästen på eget bevåg tralla runt ett dressyrprogram direkt.
 
Hästar lär sig ordningsföljden i ett program man rider ofta men om du vänder rätt upp gör halt, sen rider vidare utan inverkan och styrning kommer ju inte hästen på eget bevåg tralla runt ett dressyrprogram direkt.
3..2..1.. nu kommer tio bukefalister in och hävdar att de gjorde VISST deras ponny de hade för 12 år sen SÅDESÅ.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 517
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
876
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 170
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp