Fejka hälta

Men det är ju verkligen inte samma sak som att lära sig hela programmet utantill utan att ryttaren inverkar något alls.
Red en häst ibland som kunde norra ä några program utantill.
Var med som skötare på en tävling där ryttaren red fel och hästen gjorde en tvärnit innan domaren han blåsa.
 
Fast alltså, självklart lär sig hästar saker. Vilken backe man brukar galoppera i, vilken box de bor i, vilken tid maten kommer... Men det är ju för att dessa saker sker regelbundet, eller upprepade gånger. Jag funderar ju på hur ofta folk rider sina halta hästar om hästarna lär sig halta på kommando? Och även hur det kommer sig att folk klappar om sina halta hästar och belönar dem? Rutin för mig är snarare att visitera, lyfta ben, longera och hålla på... Knappast någon en genomsnittlig häst ser som roligare än ridning? Och att gå in i boxen bör ju rimligtvis inte vara belöning. Hagen, möjligtvis. Men om hästen fejkar hälta för att bli belönad genom att få stå i box måste man väl allvarligt börja fundera på vilket liv den hästen har? Eller? :confused:
 
Hela poängen med att man vill ha en driftstark hund är ju för att den ska vara lätt att motivera till att utföra ett visst arbete på ett visst sätt. Hur tror du hundarna har kommit dit dom är idag?

Men varför drar du in hund? diskuterade inte du häst? att hund har andra drifter än en häst och att vissa av de drifterna är avlade på och förfinade är verkligen inte samma sak som du menar att det är en "drift" att hoppa för en häst.

Ex att äta är en drift. För att få sin mat har hunddjur innan den tämjdes behövt jaga. Så jaga är en drift. Mao så har hunden du drog in nu en del andra drifter än häst.
 
Finns ju massor med hästar som har fått gå till juniorer istället för att bli pensionerade då hästen inte mått bra av att sluta med tävlandet.

Och jag har inte sett massor av hästar bli pensionärer , må dåligt och därför plockats ut till juniorer, det jag sett brukar vara en del av nedtrappningen och inte sällan ihop med mentorskap, alltså de föses över till juniorer medan de är igång.
 
En häst har förstås inte jakt eller kamplust på samma sätt men däremot tex tävlingsinstinkt i mening av att vilja springa fortast och generell vilja att röra sig. Det har man på precis samma sätt använt i aveln.

Det är ingen "tävlingsinstinkt", det grundar sig att den som var friskast och snabbast kunde klara sig från rovdjur i fler år än andra svagare och därför föra sina gener vidare generellt sett med mer avkommor, det är inte "tävling" det är flyktbeteende.
Och om man knyter an till tråden så lär de individer som "fejkade" hälta där snabbt gått åt.:laugh:
 
Fast alltså, självklart lär sig hästar saker. Vilken backe man brukar galoppera i, vilken box de bor i, vilken tid maten kommer... Men det är ju för att dessa saker sker regelbundet, eller upprepade gånger. Jag funderar ju på hur ofta folk rider sina halta hästar om hästarna lär sig halta på kommando? Och även hur det kommer sig att folk klappar om sina halta hästar och belönar dem? Rutin för mig är snarare att visitera, lyfta ben, longera och hålla på... Knappast någon en genomsnittlig häst ser som roligare än ridning? Och att gå in i boxen bör ju rimligtvis inte vara belöning. Hagen, möjligtvis. Men om hästen fejkar hälta för att bli belönad genom att få stå i box måste man väl allvarligt börja fundera på vilket liv den hästen har? Eller? :confused:
Det normala är ju inte fejkad hälta helt klart.Men rent teoretiskt borde man kunna lära en häst det med .Själv aldrig varit med om det men kanske ingen omöjlighet
 
Det normala är ju inte fejkad hälta helt klart.Men rent teoretiskt borde man kunna lära en häst det med .Själv aldrig varit med om det men kanske ingen omöjlighet
Rent teoretiskt är det väl klart man kan lära en häst att halta, precis som man kan lära den att buga, stegra eller lägga sig ned. Det ser jag inte ett dugg konstigt med. Men nu handlar ju inte det här främst om huruvida man teoretiskt KAN lära en häst halta, utan om hästar som fejkar hälta för att slippa undan arbete. Utan att någon lärt dem halta. Det ser jag som två skilda saker...
 
Rent teoretiskt är det väl klart man kan lära en häst att halta, precis som man kan lära den att buga, stegra eller lägga sig ned. Det ser jag inte ett dugg konstigt med. Men nu handlar ju inte det här främst om huruvida man teoretiskt KAN lära en häst halta, utan om hästar som fejkar hälta för att slippa undan arbete. Utan att någon lärt dem halta. Det ser jag som två skilda saker...
Ja men om jag inte själv varit med om en fejkad hälta kan jag ju inte skriva att den kan göra det, men om den rent teoretiskt sett kan det finns det ju faktiskt möjligheten att den kan lära sig halta.Det är som med mkt annat inte förräns man själv upplevt det tror man på det.
Iallafall mina hästar förvånar mig fortfarande med sina uppfinningar trots jag jobbat med hästar till o från i över 20 år😉.Hästar tänker inte som vi men vi underskattar dem ofta.
 
Det är ingen "tävlingsinstinkt", det grundar sig att den som var friskast och snabbast kunde klara sig från rovdjur i fler år än andra svagare och därför föra sina gener vidare generellt sett med mer avkommor, det är inte "tävling" det är flyktbeteende.
Och om man knyter an till tråden så lär de individer som "fejkade" hälta där snabbt gått åt.:laugh:
Du kan inte likställa hästens rörelsebehov och hela flockbeteende med flykt. Flyktbeteende är en del men som man istället till stor del dämpat med avel, inte ökat.

Det är faktiskt relativt vanligt att djur ”fejkar” skador för att locka till sig uppmärksamhet från rovdjur för att skydda ungar tex. Även om det sällan förekommer hos häst vad jag vet.
 
Ja, vbl-travarna kan ju ha väldigt uttalade taktproblem i långsamt trav, precis som islandshästarna. För att inte tala om stel, fyrtaktig galopp.
Och det handlar ju som regel inte som stelhet utan tvärtom ganska stor rörlighet men med lite bristande koordination.
Det fanns till och med en gammal galoppör på ridskolan som hade det. Dvs den "töltade" (det kändes som att den hade 8 ben överallt) i kort trav om den var spänd.
 
Det fanns till och med en gammal galoppör på ridskolan som hade det. Dvs den "töltade" (det kändes som att den hade 8 ben överallt) i kort trav om den var spänd.

Min första häst var en ostartad kallblodstravare och hon var också en stresstöltare. Inte halt en enda gång under sitt liv såvitt jag vet, men nog kunde det kännas lite lustigt ibland. :D Hon hade en exceptionell tranter också!
 
Apropå det det där med att hästarna skulle vantrivs med sin tillvaro om det var så att de fejkade hälta så tror jag inte automatiskt det är så heller.
Den ponnyn jag känner till gjorde bara allt för mat. Han rymde på nätterna rätt ofta (trots ett antal speciallösningar som stoppade alla andra) för att ta sig in i kraftfodret, han trampade även dit rätt ofta med ungar hängandes i tränset (Eller ut till gräs om inte stalldörren var stängd) för att han lärde sig att de ändå inte kunde stoppa honom, försökte smita när man tränsade etc. Han var för övrigt en glad och nöjd fjording men en räv bakom örat, och extremt matmoticerad o det var antagligen enbart det som fick honom att fejka sas.

Jag är rätt säker på att han blev genomkollad av veterinär med eftersom det både före o efter har varit standard på klubben. Det är även den enda gången någon ens tänkt tanken att det skulle vara anledningen så det är knappast så att man använde det som en vanlig förklaring för att kunna använda halta hästar eller slippa utreda dem som vissa insinuerar i tråden.
 
Senast ändrad:
Apropå det det där med att hästarna skulle vantrivs med sin tillvaro om det var så att de fejkade hälta så tror jag inte automatiskt det är så heller.
Den ponnyn jag känner till gjorde bara allt för mat. Han rymde på nätterna rätt ofta (trots ett antal speciallösningar som stoppade alla andra) för att ta sig in i kraftfodret, han trampade även dit rätt ofta med ungar hängandes i tränset (Eller ut till gräs om inte stalldörren var stängd) för att han lärde sig att de ändå inte kunde stoppa honom, försökte smita när man tränsade etc. Han var för övrigt en glad och nöjd fjording men en räv bakom örat, och extremt matmoticerad o det var antagligen enbart det som fick honom att fejka sas.

Jag är rätt säker på att han blev genomkollad av veterinär med eftersom det både före o efter har varit standard på klubben. Det är även den enda gången någon ens tänkt tanken att det skulle vara anledningen så det är knappast så att man använde det som en vanlig förklaring för att kunna använda halta hästar eller slippa utreda dem som vissa insinuerar i tråden.
Håller med. Även om jag också håller med dem som tycker att om det verkar som att en viss ponny tex hatar handikappridning så kan man gott låta den slippa, hur snäll den än är. Fejkad hälta eller ej. Hästar är ju djur och vi är djur så om man får en känsla av att de avskyr någonting så kan ju den känslan vara korrekt och försiktighetsprincipen.

Man vet ju inte om hästar kan tänka framåt och planera och sedan undvika. Men man vet ju att man kan lära hästar saker i små steg med belöningar och eftergifter. Så att tro att en häst visar inlärd hälta är ju inte alls=att tro att hästen har planerat för att undvika en viss uppgift.

(Jag teoretiserar fortfarande helt och hållet, jag har inte stött på fenomenet. Tycker bara det verkar osannolikt att det är totalt omöjligt att få det att uppstå när man kan lära hästar så mycket annat.)
 
Fast alltså, självklart lär sig hästar saker. Vilken backe man brukar galoppera i, vilken box de bor i, vilken tid maten kommer... Men det är ju för att dessa saker sker regelbundet, eller upprepade gånger. Jag funderar ju på hur ofta folk rider sina halta hästar om hästarna lär sig halta på kommando? Och även hur det kommer sig att folk klappar om sina halta hästar och belönar dem? Rutin för mig är snarare att visitera, lyfta ben, longera och hålla på... Knappast någon en genomsnittlig häst ser som roligare än ridning? Och att gå in i boxen bör ju rimligtvis inte vara belöning. Hagen, möjligtvis. Men om hästen fejkar hälta för att bli belönad genom att få stå i box måste man väl allvarligt börja fundera på vilket liv den hästen har? Eller? :confused:
Men jag tror du tänker för långt i inlärningen här. Om du istället tänker dig en ridskola och elever. Självklart vänder eleven in från ridbanan direkt om hästen verkar halt och ber ridläraren titta. Hästen får då trava rakt fram osv och är halt eller inte. Men det som spelar roll är det direkta: eftergift, vänd in, halt.

Dvs. Oj är hästen halt, eftergift, vänd in, trava på längre tygel. Jag har svårt att sed det som omöjligt även om jag aldrig stött på det.

Själv inser jag ju att jag antagligen gör fel om en häst snubblar och definitivt måste skärpa mig efter den här tråden men. Snubbling, oj, eftergift, stackars dig, klappar, trava rakt fram, allt ok? då kör vi. Jag rider inte samma häst så många gånger på rad att jag kan påverka, men om jag ägde en snubblig häst vet jag inte om jag skulle kunna lära den att jag av någon orsak uppskattade en snubbling. Dvs om hästen inte klarar skilja på "stackars dig" klapp och "duktig" klapp eller inte kan skilja på eftergift, bra jobbat och eftergift, återfå balansen. Om ens hästar bryr sig om en klapp som positiv förstärkning vilket vissa påstår att de inte gör (vissa påstår att klapp bara kan trösta-vad fin du är).

Men förutsatt att en häst tar klapp och eftergift som positiv förstärkning så antar jag att jag skulle omedvetet kunna lära den snubbla. Och förutsatt att en ridskoleponny skulle kunna ta omedelbar eftergift, vänd direkt in i mitten, som positivt så antar jag att den skulle kunna lära sig en gångstil.

Samtidigt, underlag olika på olika platser, ute och inne och på uteritt. Så det verkar troligare med tex en hälta som syns på mjukt underlag men inte hårt eller syns på hårt men inte mjukt osv osv.
 
Senast ändrad:
Själv inser jag ju att jag antagligen gör fel om en häst snubblar och definitivt måste skärpa mig efter den här tråden men. Snubbling, oj, eftergift, stackars dig, klappar, trava rakt fram, allt ok? då kör vi. Jag rider inte samma häst så många gånger på rad att jag kan påverka, men om jag ägde en snubblig häst vet jag inte om jag skulle kunna lära den att jag av någon orsak uppskattade en snubbling. Dvs om hästen inte klarar skilja på "stackars dig" klapp och "duktig" klapp eller inte kan skilja på eftergift, bra jobbat och eftergift, återfå balansen. Om ens hästar bryr sig om en klapp som positiv förstärkning vilket vissa påstår att de inte gör (vissa påstår att klapp bara kan trösta).

Det där med att snubbla...
för några veckor sedan red jag en av mina ponnyer på ridbanan. Slätt grusunderlag, inga gropar och inget som sticker upp.
Ponnyn glömde nog lyfta på framfötterna, snubblade till. Jag släppte hästen och tyckte att han fick fixa balansen själv.
Det gjorde han inte, utan snubblade vidare och ramlade. I skritt.
Han såg jättesnopen ut när vi låg där bredvid varandra.

Ja hade förstås kunnat dra upp tyglarna och hjälpt honom med balansen men tror någonstans att det är bättre att ponnyn får balansera sig själv när den snubblar.

Den här gången lärde sig - förhoppningsvis - den här ponnyn att det nog är bäst att själv försöka återfinna balansen när man snubblar, för annars kan man ramla.
 
Rent teoretiskt är det väl klart man kan lära en häst att halta, precis som man kan lära den att buga, stegra eller lägga sig ned. Det ser jag inte ett dugg konstigt med. Men nu handlar ju inte det här främst om huruvida man teoretiskt KAN lära en häst halta, utan om hästar som fejkar hälta för att slippa undan arbete. Utan att någon lärt dem halta. Det ser jag som två skilda saker...
Jag diskuterar det teoretiska här ;) dvs jag tror det är möjligt att lära en häst halta likaväl som man kan lära den stegra. Ser det till och med som möjligt att man kan lära hästar saker genom att omedvetet belöna oönskade beteenden.

Kombinationen däremot, så.
Den sista delen ser jag också som milt osannolik och inget jag skulle fundera över.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 104
Senast: Bee
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
908
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 243
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp