Bukefalos 28 år!

Fejka hälta

Nu finns det över 20 banor i Sverige, på dom två jag jobbar på så släpps inte halta hästar igenom.
att hästarna blir halta precis innan start, men är det varken i uppvärmning eller lopp är ju väldigt märkligt (och skulle inte gå i loppen som dom gör om dom var halta).
Så spänning kan utlösa "falsk hälta"/rörelsestörning, det är jag helt övertygad om, jag har ser hundratals lopp om året och kollar såklart alltid extra på hästar som beter sig så, och skulle veterinären stryka alla som gör så, då skulle det strykas många hästar per tävlingsdag i onödan.

Men ja, självklart startar halta hästar också. Vilket inte alls är bra, det är därför det finns veterinär på plats vid samtliga lopp, vilken nivå det än är på, vilket är betydligt bättre än i ridningen.

Jag har svarat på att du tycker att det är normalt att hästarna kan vara/se lite knackiga/halta ut inför start men sen under loppet inte vara det.

Jag håller inte med dig om att travets veterinärer /kontrollanter skulle vara så att de inte släpper igenom ofräscha hästar. Inte heller håller jag med dig om att ridhästarna på tävling skulle vara sämre ang ingripande/startstopp från veterinärer .eller domare.

Hur menar du att ”dina” två banor skulle vara unika vilka hästar som släpps igenom eller inte jämfört med andra ?

Jag blir som sagt förvånad av dina reflektioner i tråden.
 
Senast ändrad:
Detta med travare tycker jag är intressant, många varmblodiga har 4 eller 5 gångarter och kan ha svårt med att hålla traven ren i längre fart så som under uppvärmning.

När jag skode hade jag ett gäng travare och islandshästar och dom var lika att sko när det kommer till att båda var känsligare för rätt balans än andra hästar.
 
Alla djur har humor bara dom får chansen att visa det. På ridskolan där jag började rida fanns en fullblodskorsning, ung och ganska outbildad som antingen haltade, skenade eller slängde av ungarna och även dom vuxna om dom började kräva nåt.

Det du ser som humor hos hästen ser jag som en sannolikt smärta vid försök till begärt arbete, och jo sken, bocka av etc är smärtsymtom även om det inte behöver vara hälta.

Jag häpnar över trådens i mångt okunskap och oförmåga att se hältor eller som här andra smärtsymptom ( som kan sitta i rygg, nacke ex) för vad det är och förklara det med att hästar är minsann både smarta och busiga .

Inte undra på att så många går ofräscha när så många ? har en uppsjö av andra förklaringar än just smärta och ofräschhet.
 
Det var inte så att ägaren helt enkelt inte var kapabel att se att den var halt men att startveterinären såg det? Dvs ägaren bedömde att hästen var ohalt fast den var halt, så varje gång den skulle starta så tittade en veterinär på den och konstaterade att den var halt, så den inte fick starta. Nästa dag var det ägaren själv som kollade igen och bedömde den som lika "ohalt" som vanligt...

Nope det är ägaren som märkte av det och gick till veterinären. De åkte ut på utredning 2 ggr innan hon gav upp

Denna människa har ett mycket nära samband med veterinärer och har själv jobbat mycket med rehabilitering på häst. För flera år sedan var hon med i en allvarlig ridolycka på tävling där hon bröt ryggen. Hon fortsatte dock jobba med hästar från grunden men hamnade på travet och jobbade med travhästarna. Hon trodde aldrig hon skulle våga rida igen innan hon träffade denna travaren och köpte loss honom.

Hon brukar åka till veterinär för koll så att hon inte upptäcker hälta är inte troligt.

men som sagt jag har bara hört/sett en enda häst som gjort så och det är denna. :D
 
Jag tror inte hästar fejkar, eller djur för den delen alls..

Nått är fel och man borde vara lyhörd där som ägare. Sen behöver det inte vara allvarligt men djur är finare på så sätt än oss människor, de ljuger inte, fejkar inte och är dumma utan orsak.
 
Det du ser som humor hos hästen ser jag som en sannolikt smärta vid försök till begärt arbete, och jo sken, bocka av etc är smärtsymtom även om det inte behöver vara hälta.

Jag häpnar över trådens i mångt okunskap och oförmåga att se hältor eller som här andra smärtsymptom ( som kan sitta i rygg, nacke ex) för vad det är och förklara det med att hästar är minsann både smarta och busiga .

Inte undra på att så många går ofräscha när så många ? har en uppsjö av andra förklaringar än just smärta och ofräschhet.
Bra att du vet allt om hur allas hästar och djur funkar och mår då. :grin:
 
Detta med travare tycker jag är intressant, många varmblodiga har 4 eller 5 gångarter och kan ha svårt med att hålla traven ren i längre fart så som under uppvärmning.

När jag skode hade jag ett gäng travare och islandshästar och dom var lika att sko när det kommer till att båda var känsligare för rätt balans än andra hästar.
Ja jag har också reflekterat över travarnas gång innan start.De ser knackiga ut men sen travar de fint när de får tempo.Veterinär på plats vet nog deras rörelsemönster bättre än en annan okunnig på travhästar
 
Bra att du vet allt om hur allas hästar och djur funkar och mår då. :grin:

Det var inte så jag skrev, jag skrev att jag såg det som du beskrev som en sannolik smärta och inte humor hos hästen, att tro att en häst är fräsch bara för den kutar i 180 knyck och inte kan galoppera i lugn o balans känns för mig väldigt märkligt.

Det jag grundar mig på är att genom år följt vissa andras problemhästar, svårridna, ovilliga, tom farliga etc, och det slutar alltid med att tiden kommer ikapp och det är sådana fel att ridning inte rekommenderas alls mao det blir att köa till slakt.

Annars brukar det väl vara du beskriver hur du kan gulla med alla djur oavsett ? och det är säkert så att du har ett gott handlag, det betvivlar jag inte, men att tro att en häst har humor för den kastar av folk till höger o vänster, eller för den skenar i skogen, och att du för att just du kan klamra dig kvar kravlöst, du menar att hästen är frisk fräsch o smärtfri....näää….
 
Jag förvånas också över svaren ang ämnet . För mig känns det otroligt att så många tydligen anser att jo - en hälta kan hästarna fejka.
Inte konstigt. Djur kan sätta ihop saker. Så varför inte? Om en häst ”kan” klockan, den hör vilken bil som kommer och sätter ihop den med ägaren, varför kan de då inte sätta ihop hälta och slippa jobba? Varför tror vi att alla djur utom vi är dumma i huvudet?
 
Jag har svarat på att du tycker att det är normalt att hästarna kan vara/se lite knackiga/halta ut inför start men sen under loppet inte vara det.

Jag håller inte med dig om att travets veterinärer /kontrollanter skulle vara så att de inte släpper igenom ofräscha hästar. Inte heller håller jag med dig om att ridhästarna på tävling skulle vara sämre ang ingripande/startstopp från veterinärer .eller domare.

Hur menar du att ”dina” två banor skulle vara unika vilka hästar som släpps igenom eller inte jämfört med andra ?

Jag blir som sagt förvånad av dina reflektioner i tråden.
Ja, det är en del hästar som beter sig så.

Veterinärna på mina banor släpper inte igenom halta hästar. Kan såklart inte uttala mig om banor där jag inte arbetar. Så av över 20 banor så hoppas jag att dom flesta veterinärer jobbar på samma sätt som våra gör. Men det handlar ju om olika personer, så dom jobbar garanterat olika.

Jag menar att veterinären tittar på ALLA startande travhästar. Inom ridning brukar veterinären ej vara närvarande före regional nivå. Dvs hårdare kontroll.

Och om en häst travar orent i loppen så får dom startförbud och eventuellt krav på veterinärintyg innan dom får starta igen , så jag tycker det fungerar bra

Vad förvånar dig?
 
Det var inte så jag skrev, jag skrev att jag såg det som du beskrev som en sannolik smärta och inte humor hos hästen, att tro att en häst är fräsch bara för den kutar i 180 knyck och inte kan galoppera i lugn o balans känns för mig väldigt märkligt.

Det jag grundar mig på är att genom år följt vissa andras problemhästar, svårridna, ovilliga, tom farliga etc, och det slutar alltid med att tiden kommer ikapp och det är sådana fel att ridning inte rekommenderas alls mao det blir att köa till slakt.

Annars brukar det väl vara du beskriver hur du kan gulla med alla djur oavsett ? och det är säkert så att du har ett gott handlag, det betvivlar jag inte, men att tro att en häst har humor för den kastar av folk till höger o vänster, eller för den skenar i skogen, och att du för att just du kan klamra dig kvar kravlöst, du menar att hästen är frisk fräsch o smärtfri....näää….
Just den häst jag beskrev hade lärt sig alla tricks för att slippa jobba, han var frisk som en nötkärna, smart och busig så där fanns inga som helst fel.

Grannens "galna" arab brukar försöka jaga mig ur hagen just bara för att han kan, han tuggar på mig också men bara liiite och allt är bara bus och inget annat, Det är inte allting som är vad det ser ut som fick jag lära mig tidigt (det var en "folkilsken" ko som lärde mig detta) och jag har ju haft förmånen att få växa upp med djur, stora som små, och har djurkänsla så jag känner när det är bus, lek eller allvar eller djuret inte mår bra och djur HAR humor, ibland jäkligt sjuk humor, och det är oftast dom smartaste som har sjukast humor och får lida för det också när ägaren inte förstår det. Grannens arab höll på att bli vandringspokal innan hon köpte honom iom. att han var "galen" men han är bara smart och busig, kan han skrämma nån så är dagen räddad.
 
Många busiga bockande hästar har ju inte iheller ont.Hade ett sto som med mig på ryggen hittade på den mesta "skit".Om en del såg vad hon hittade på med mig skulle nog de kunna säga: åh den hästen har säkert ont nånstans.Hon gick de flesta på nerverna 😂Men med sambon på ryggen var hon en ängel 😃Hon o jag passade inte alls även om det blev bättre.
 
Nej, jag tror inte att hästar fejkar hälta för att slippa arbeta, däremot tror jag att både hästägare och veterinärer relativt ofta hävdar det (eller andra mystiska saker) för att slippa gå till botten med problemet och ta reda på vad det är hästen försöker signalera. Om "hästen inte vill arbeta" så finns det ju en anledning till det, vilken kan vara mer eller mindre svår att hitta.

ponnyn som haltade på bortväg men vars hälta försvann omedelbart man styrde hemåt verkade ju luras.
 
Inte konstigt. Djur kan sätta ihop saker. Så varför inte? Om en häst ”kan” klockan, den hör vilken bil som kommer och sätter ihop den med ägaren, varför kan de då inte sätta ihop hälta och slippa jobba? Varför tror vi att alla djur utom vi är dumma i huvudet?

Jag tror absolut de kan men hur den förklaringen används känns för mig hittills alla gånger så ogenomtänkt. Framförallt så har jag mest hört fokus om att försvara den förklaringen än att försöka reda ut varför hästen vill "slippa jobba". Konstig inställning som attan för mig faktiskt.
 
ponnyn som haltade på bortväg men vars hälta försvann omedelbart man styrde hemåt verkade ju luras.

Eller så vill den inte lämna stallet/mat/flock och är i en negativ känsla och mer mottaglig för smärta på bortvägen. På hemvägen kan den bara tänka på att den äntligen slipper vara från flock/mat etc och går in i det så mkt att hältan blir mindre märkbar.

Jag och många andra tränare, vet, behandlare etc upplever ju att rätt många där ute inte märker om deras häst är lite oren. Så i många fall räcker en liten dämpning för att folk ska se det som fräscht och ohalt/oknackig.
 
Jag har svarat på att du tycker att det är normalt att hästarna kan vara/se lite knackiga/halta ut inför start men sen under loppet inte vara det.

Jag håller inte med dig om att travets veterinärer /kontrollanter skulle vara så att de inte släpper igenom ofräscha hästar. Inte heller håller jag med dig om att ridhästarna på tävling skulle vara sämre ang ingripande/startstopp från veterinärer .eller domare.

Hur menar du att ”dina” två banor skulle vara unika vilka hästar som släpps igenom eller inte jämfört med andra ?

Jag blir som sagt förvånad av dina reflektioner i tråden.

Jag har inte sett de travare som @Unafraid syftar på.
Men jag har sett tydligt halt häst tillåtas gå dressyrmomentet i sportkörning "eftersom veterinären släppte igenom den på veterinärbesiktningen".
Domare eller överdomare blåste alltså inte av.

Jag vet att domaren också såg att hästen var halt, eftersom jag själv hörde domaren reflektera över att den inte var fräsch, och blev ålagd att göra en extra veterinärbesiktning.
 
Ja jag har också reflekterat över travarnas gång innan start.De ser knackiga ut men sen travar de fint när de får tempo.Veterinär på plats vet nog deras rörelsemönster bättre än en annan okunnig på travhästar

Ja, vbl-travarna kan ju ha väldigt uttalade taktproblem i långsamt trav, precis som islandshästarna. För att inte tala om stel, fyrtaktig galopp.
Och det handlar ju som regel inte som stelhet utan tvärtom ganska stor rörlighet men med lite bristande koordination.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 466
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 278
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp