Bukefalos 28 år!

Fejka hälta

Jag tycker att det är oerhört oroväckande att så många här tror att hästar "har humor" och kan fejka hältor. Inte nog med att det är absurt, det är också potentiellt farligt att sitta på internet och sprida myter som kan få okunniga att tro att det är okej att låta en häst gå halt.

Jag är faktiskt chockad över svaren i tråden, de går liksom emot allt vett och sans.
Om man tänker på hur viktig tajmingen med eftergift/belöning är när man faktiskt försöker träna in något så är det väl heller inte så rimligt att hästen skulle koppla ”matte sitter av och gullar” till att den ”fejkat hälta”?
 
Det som mest förvånar mig är att det ses som att hästar har humor om de hittar på tricks för att inte jobba. Nu har jag ingen egen häst, men hade jag haft det och den av någon anledning försökte slippa undan vissa typer av arbete, då hade jag sett det som ett misslyckande från min sida och jobbat stenhårt på att bygga upp hästens motivation. "Humor" att hästen tycker att jag är så tråkig att den inte vill göra det jag vill..? Nej.

Är det "belöning" att ryttaren sitter av så är det ju något som är tokigt med själva ridningen.
Är det inte mer så att hästar med "humor" kanske är dom smarta hästarna, dom mer tänkande hästarna som oftast ses mer krävande, dom hästar som ofta blir "problemhästar" för dom är inte lika enkla och går inte med på allt hur som helst utan ställer krav på sin omgivning.

Belöningen att sluta arbeta hästen är ju inte belöning att sluta arbetet utan att man slutar i rätt tid så det inte hinner vända till något negativt. Man slutar när det går bra helt enkelt.
 
Jag hade sagt ett definitivt NEJ om jag inte haft min första häst, Flower. Jag ägde henne för 30 år sedan och hade henne uppstallad på en ridskola på Tjörn. (som privathäst. Hon gick inte lektioner förutom med någon av oss i familjen eller hennes skötare)
En dag red skötaren på lektion och rätt vad det var så började Flower halta. Rejält. På höger fram. Skötaren hoppade naturligtvis av och ledde in henne i stallet. Så fort hon kom utanför ridhuset så haltade hon inte längre så skötaren tänkte nästan vända tillbaka in och fortsätta rida, men ville inte utsätta hästen för något ifall det faktiskt var en regelrätt hälta. Inne i stallet mötte dom mig. Och då började Flower halta. På VÄNSTER framben. Och vi snackar alltså inte markering, utan rejält. Hästen fick vila resten av dagen, men var helt som vanligt dagen efter. Ingen värme. Inget i hoven. Det fanns ingenting som kunde förklara denna mystiska hälta. Både skötaren och jag var rätt eniga om att hästen nog skojat med oss. Hon fick ju komma in i sin box och fick en massa godsaker och mat eftersom det var "synd" om henne och på det viset så "vann" hon ju något på att bli dålig.
Hade det inte varit för denna händelse så hade jag inte ens tänkt tanken på att en häst kunde fejka...
 
Det finns ju någon vetenskaplig undersökning som har visat att hästar är bra mycket smartare än man trott. De jämställdes med delfiner som väl får anses vara riktigt smarta. Hästar ska tydligen kunna använda sitt kroppsspråk till att få som de vill. Om de kan/vill fejka just hälta har jag egentligen svårt att tro, men så var det ju den där gången när min första häst verkade göra just det...
 
Men @Similitude det kunde ju berott på precis vad som helst? Jag har oxå haft hästar som varit oförklarligt halta en dag och inte sedan. Hästar kan ju trampa snett, trampa på en sten eller vad som helst.
För 30 år sedan är jag tveksam till att du var i någon ålder att tala om för att verkligen ha kunskap om vad som var problemet.
 
Om jag ser en häst som tillfälligt haltar skulle jag gissa på att något gjort ont där och då. Inte att den försöker lura mig.
Jag förstår liksom inte hur det ens kan vara ett alternativ att ramla in på såna tankar. Det är orimligt!

De är hyfsat smarta och läraktiga. Men för att befästa inlärda beteenden krävs upprepning. Misslyckas man med ngt 3 ggr brukar det kunna börja bli svårare att träna bort.
Så om en häst är halt en gång och man avbryter lär de sig inte det på den gången.
Om vi då bortser från det att hästen själv ska lyckas lista ut att det var just hältan som av alla de andra saker den gjorde där och då var skälet till att man avbröt.
 
Jag måste ha gjort ett rejält misstag som avlivade min första häst, enligt den här tråden. Hon var rejält halt till och från i två år. Växlade ben också (bitvis var alla fyra drabbade, vilket ju gjorde att ingen regelrätt hälta syntes). Veterinären hittade inget fel, trots att i princip hela hästen röntgades och ultraljudades och chansbehandlades. Att jag inte tänkte på att hon kanske fejkade... :idea:

Sista tiden låg hon mest ned i hagen. Men hon såg det kanske som belöning att få ligga och slappa hela dagarna?

:meh:

Är det något jag kan säga säkert så är det att den hästen GARANTERAT hade extremt mycket ondare än hon visade. Och snarare var hon halt under perioderna det inte syntes, än att hon var ohalt när det syntes...

Självklart kan en häst ha olika mycket ont i perioder, och smärta syns inte alltid genom hälta. Det är ju inte bara benen en häst kan ha ont i. Att hältor flyttar sig är heller inget ovanligt, snarare standard. Går en häst och avlastar ett ben en period brukar ett annat ben bli överbelastat så småningom. En häst som är halt på alla fyra visar ju i regel ingen hälta heller, eftersom den inte vill belasta något ben, och såna hästar har jag till och med varit med om att veterinärer sagt inte varit halta...

Hältor är komplexa. Speciellt när det kommer till flyktdjur som helst inte visar smärta. Att så många tror att hästar fejkar smärtsymtom för att man själv inte förstår orsaken är faktiskt skrämmande.
 
Men @Similitude det kunde ju berott på precis vad som helst? Jag har oxå haft hästar som varit oförklarligt halta en dag och inte sedan. Hästar kan ju trampa snett, trampa på en sten eller vad som helst.
För 30 år sedan är jag tveksam till att du var i någon ålder att tala om för att verkligen ha kunskap om vad som var problemet.

Se där ja. Du vet väl knappast om hur gammal jag var för 30 år sedan eller hur mycket jag kunde? Mina föräldrar kan ha varit hästmänniskor i hela sina liv (och de var dessutom med den här dagen). Hästen var ett halvblod på 163 cm så jag var knappast ett litet barn. Hästen var först halt på ena fram för att bli ohalt och sedan halt på andra fram. Ingen värme, inget i hoven, fel på utrustning etc etc. Både jag, skötaren, mina föräldrar, ridläraren eller veterinären som hade sin häst i samma stall hittade något. Dessutom ohalt strax därefter och fortsättningsvis. Och jag skrev att jag var tveksam. Eller hur?

Du var inte med. Du vet inget alls om just den här hästen.
 
Ar det verkligen sa manga som inte tror att hastar kan klicker tranas? Det finns ju hur manga bevis som helst att operant conditioning fungerar mycket bra pa hastar (de flesta djur, kor, hons, fiskar, eller vad man vill lagga ner tid pa). Jag vet att jag inte alltid lyckas 100% med min "timing" och darfor lar mina djur saker jag inte riktigt tankt mig ...
Hunden som kommer pa formell inkallning om jag star framfor med hangande armar och drar ett djupt andetag, eller hasten som lyfte foten varje gang jag bojde mig ner nar jag stod vid dens sida. De flesta som hallit pa med djur har sakert manga exempel pa hur de lart djuret nagot utan att mena det ... I mitt fall ar det hur manga sma grejor som helst. Operant conditioning ar ett oerhort effektivt verktyg i att lara djur, varesig vi menar att gora det eller inte.
 
Jag måste ha gjort ett rejält misstag som avlivade min första häst, enligt den här tråden. Hon var rejält halt till och från i två år. Växlade ben också (bitvis var alla fyra drabbade, vilket ju gjorde att ingen regelrätt hälta syntes). Veterinären hittade inget fel, trots att i princip hela hästen röntgades och ultraljudades och chansbehandlades. Att jag inte tänkte på att hon kanske fejkade... :idea:

Sista tiden låg hon mest ned i hagen. Men hon såg det kanske som belöning att få ligga och slappa hela dagarna?

:meh:

Är det något jag kan säga säkert så är det att den hästen GARANTERAT hade extremt mycket ondare än hon visade. Och snarare var hon halt under perioderna det inte syntes, än att hon var ohalt när det syntes...

Självklart kan en häst ha olika mycket ont i perioder, och smärta syns inte alltid genom hälta. Det är ju inte bara benen en häst kan ha ont i. Att hältor flyttar sig är heller inget ovanligt, snarare standard. Går en häst och avlastar ett ben en period brukar ett annat ben bli överbelastat så småningom. En häst som är halt på alla fyra visar ju i regel ingen hälta heller, eftersom den inte vill belasta något ben, och såna hästar har jag till och med varit med om att veterinärer sagt inte varit halta...

Hältor är komplexa. Speciellt när det kommer till flyktdjur som helst inte visar smärta. Att så många tror att hästar fejkar smärtsymtom för att man själv inte förstår orsaken är faktiskt skrämmande.
Kan du visa på någon i tråden som anser att det är annat än att det problem med hästen om den visar hälta och ligger mycket i hagen?

De som anser det möjligt visar på helt andra symptom.

Sen får jag hålla med om flera exempel här snarare handlar om halta hästar.

Personligen tror jag enstaka hästar är smarta nog att koppla ihop belöning att man sitter av och ev klappar/ger godis med hälta. Men det är enstaka och man knappast kan utgå från det utan man behöver testa och utesluta fysiska problem.
 
Jajaja, du FÅR vara Lucia då eftersom du "vet".

Jag har inte sagt att jag vet, det är du som ivrigt påstår tvärsäkert att din beskrivna häst som inte gick o påverka och kastade av folk till höger o vänster, skenade, var frisk. Jag bara undrade hur du vet det? och så nämnde jag väl något om ex neurologiska skador som är svåra att upptäcka men som kan ge problemen du beskrev.
Att börja göra sig lustig ( över mig då) när man får en motfråga, så gör de som inte har något bra svar på frågor de får,och inte kan svara på något av vad de påstår.
 
Alla djur har humor bara dom får chansen att visa det. På ridskolan där jag började rida fanns en fullblodskorsning, ung och ganska outbildad som antingen haltade, skenade eller slängde av ungarna och även dom vuxna om dom började kräva nåt. Han och jag fann varann direkt, busiga båda två och jag krävde absolut ingenting så han slängde varken av mig eller haltade det minsta, däremot påstod ridläraren att våran galopp låg nånstans mellan fullt sken och lågt flygande utan nån hov i marken. Gissa hur uteritterna gick. :rofl:
I mina ögon en livsfarlig ridskola att rida på. Att som ridskola ha en häst som slänger av sia ryttare på löpande band är oseriöst. Folk kan komma till allvarlig skada eller dö även med snälla välanpassade hästar och en häst som du beskriver är en olycka som väntar på att inträffa. Det är snudd på att man ska kalla det mord/misshandel om någon kommer till skada.


Flertalet hästar som bär sig år på det här viset är antingen för dåligt utbildade eller har ont, med tanke på hälta så gissar jag på det senare. Jag tror säkert hästar har humor, men de visar det knappast genom att halta, skena eller kasta av folk utan det visar på en olycklig häst.
 
Senast ändrad:
För några år sedan nu var det en häst som endast började halta när det var hoppning, bara några steg när hindren höjdes. Ingen värme, svullnad eller något annat, vet hittade inget men några veckor senare skulle jag sko hästen och hittade en hovböld i strålen, denna böld hade säkert kunna gå oupptäckta då den börjat sippra ut av sig själv.
 
Ar det verkligen sa manga som inte tror att hastar kan klicker tranas? Det finns ju hur manga bevis som helst att operant conditioning fungerar mycket bra pa hastar (de flesta djur, kor, hons, fiskar, eller vad man vill lagga ner tid pa). Jag vet att jag inte alltid lyckas 100% med min "timing" och darfor lar mina djur saker jag inte riktigt tankt mig ...
Hunden som kommer pa formell inkallning om jag star framfor med hangande armar och drar ett djupt andetag, eller hasten som lyfte foten varje gang jag bojde mig ner nar jag stod vid dens sida. De flesta som hallit pa med djur har sakert manga exempel pa hur de lart djuret nagot utan att mena det ... I mitt fall ar det hur manga sma grejor som helst. Operant conditioning ar ett oerhort effektivt verktyg i att lara djur, varesig vi menar att gora det eller inte.


Jag har svårt att förstå hur klickerträning alls hör hemma i sammanhanget .
En häst som haltar, för att den ska koppla sammanhang i enighet med klicker, skulle innebära att hästägaren behöver hoppa av inom 5 sekunder upprepat väldigt många gånger samtidigt som hästen själv upprepar ”hältan” . Och att då detta beteende och övning kan ske regelbundet en tid.
 
Se där ja. Du vet väl knappast om hur gammal jag var för 30 år sedan eller hur mycket jag kunde? Mina föräldrar kan ha varit hästmänniskor i hela sina liv (och de var dessutom med den här dagen). Hästen var ett halvblod på 163 cm så jag var knappast ett litet barn. Hästen var först halt på ena fram för att bli ohalt och sedan halt på andra fram. Ingen värme, inget i hoven, fel på utrustning etc etc. Både jag, skötaren, mina föräldrar, ridläraren eller veterinären som hade sin häst i samma stall hittade något. Dessutom ohalt strax därefter och fortsättningsvis. Och jag skrev att jag var tveksam. Eller hur?

Du var inte med. Du vet inget alls om just den här hästen.

Ja men lägligt nog kom både föräldrar och veterinärer med i bilden nu i efterhand bara för att du vill ha rätt , istället för en skötare och du som 16 åring som du skrev från början (jo jag vet att du är 46 år nu eftersom du skrivit det i en annan tråd).

Nej det ändrar inte ett skit utan jag tror fortfarande inte hästen skojade med er utan hade ont på riktigt!
 
Jag måste ha gjort ett rejält misstag som avlivade min första häst, enligt den här tråden. Hon var rejält halt till och från i två år. Växlade ben också (bitvis var alla fyra drabbade, vilket ju gjorde att ingen regelrätt hälta syntes). Veterinären hittade inget fel, trots att i princip hela hästen röntgades och ultraljudades och chansbehandlades. Att jag inte tänkte på att hon kanske fejkade... :idea:

Sista tiden låg hon mest ned i hagen. Men hon såg det kanske som belöning att få ligga och slappa hela dagarna?

:meh:

Är det något jag kan säga säkert så är det att den hästen GARANTERAT hade extremt mycket ondare än hon visade. Och snarare var hon halt under perioderna det inte syntes, än att hon var ohalt när det syntes...

Självklart kan en häst ha olika mycket ont i perioder, och smärta syns inte alltid genom hälta. Det är ju inte bara benen en häst kan ha ont i. Att hältor flyttar sig är heller inget ovanligt, snarare standard. Går en häst och avlastar ett ben en period brukar ett annat ben bli överbelastat så småningom. En häst som är halt på alla fyra visar ju i regel ingen hälta heller, eftersom den inte vill belasta något ben, och såna hästar har jag till och med varit med om att veterinärer sagt inte varit halta...

Hältor är komplexa. Speciellt när det kommer till flyktdjur som helst inte visar smärta. Att så många tror att hästar fejkar smärtsymtom för att man själv inte förstår orsaken är faktiskt skrämmande.

För mig låter det helt horribelt att hästen låg ner i hagen mycket och inte fick sluta sina dagar tidigare utifrån din redogörelse 😳😢
 
Det finns ju någon vetenskaplig undersökning som har visat att hästar är bra mycket smartare än man trott. De jämställdes med delfiner som väl får anses vara riktigt smarta. Hästar ska tydligen kunna använda sitt kroppsspråk till att få som de vill. Om de kan/vill fejka just hälta har jag egentligen svårt att tro, men så var det ju den där gången när min första häst verkade göra just det...


Den forskningen som jämställer hästar med delfiner skulle jag gärna vela ta del av 👍
 
För några år sedan nu var det en häst som endast började halta när det var hoppning, bara några steg när hindren höjdes. Ingen värme, svullnad eller något annat, vet hittade inget men några veckor senare skulle jag sko hästen och hittade en hovböld i strålen, denna böld hade säkert kunna gå oupptäckta då den börjat sippra ut av sig själv.

Just oupptäckta hovbölder är boven till jättemånga konstiga hältor. Sömtryck likaså för att inte tala om erlichias som det hette förr...
 
Ar det verkligen sa manga som inte tror att hastar kan klicker tranas? Det finns ju hur manga bevis som helst att operant conditioning fungerar mycket bra pa hastar (de flesta djur, kor, hons, fiskar, eller vad man vill lagga ner tid pa). Jag vet att jag inte alltid lyckas 100% med min "timing" och darfor lar mina djur saker jag inte riktigt tankt mig ...
Hunden som kommer pa formell inkallning om jag star framfor med hangande armar och drar ett djupt andetag, eller hasten som lyfte foten varje gang jag bojde mig ner nar jag stod vid dens sida. De flesta som hallit pa med djur har sakert manga exempel pa hur de lart djuret nagot utan att mena det ... I mitt fall ar det hur manga sma grejor som helst. Operant conditioning ar ett oerhort effektivt verktyg i att lara djur, varesig vi menar att gora det eller inte.

För mig är det trots kunskap om klicker-träning och inlärning på nördnivå orimligt att det skulle bli så pass tydligt och med så många upprepningar som krävs för att hästen ska lista ut att det just är hältan vi bryter för och att vi befäster det med upprepningar. Jag vet faktiskt ingen tränare som tror att det där är något som förekommer i den mängd som nu berättas om här. Ingen veterinär heller för den delen.

Jag ser också skillnad i att träna hundar och hästar. En del är likt, inlärning är ju inlärning. Men i hundar arbetar vi ju inte sällan MED deras drifter. En labbe som inte får arbeta med driften apportera kan ju göra det trots att vi skäller på den som ex. En understimulerad labbe med en sko i käften har vi väl alla sett. Eller en vallhund som jagar bilar eller vad fan som helst. Och det trots att folk tom bestraffar dem för att få dem att sluta.

I ridningen arbetar vi inte med någon medfödd drift i hästen. Om vi inte räknar löp och i vissa hästars fall vallning. Men ingen häst står ju uttråkad i hagen och känner att den bara måste få göra piaff eller hoppa hinder. Det är inget de kommer göra av sig själv. Ens om vi inte försöker bestraffa bort något.

Så ja, det är vårt ansvar att göra träningen så pass begriplig och genomförbar att de kan utföra den och inte känner obehag fysiskt/psykiskt. Gör man det ser jag inte varför de skulle vilja slippa. Visar de att de inte vill får man ta sig en funderare på om man antingen tränar åt helvete eller om den har ont.

Tyvärr går väldigt många hästar med oupptäckt smärtproblematik idag. Och många rids sönder så att vet/vi märker. Just iom det tycker jag det är rent farligt att snacka om att hästar fejkar hältor. Det pratas ju liksom om det hos försäkringsbolag tex att det är för mycket skador. Därför tycker jag man ska ta sånt här på allvar.
De hästar jag hört sägas så om har varit just skadade/smärtpåverkade och har senare behövt behandlas/tas bort. Det vore i mina ögon trevligare om min plånbok fick betala extra för onödig veterinärundersökning än att hästen får betala.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 619
Senast: Bee
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
952
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 359
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp