Bukefalos 28 år!

Fejka hälta

För mig är det trots kunskap om klicker-träning och inlärning på nördnivå orimligt att det skulle bli så pass tydligt och med så många upprepningar som krävs för att hästen ska lista ut att det just är hältan vi bryter för och att vi befäster det med upprepningar. Jag vet faktiskt ingen tränare som tror att det där är något som förekommer i den mängd som nu berättas om här. Ingen veterinär heller för den delen.

Jag ser också skillnad i att träna hundar och hästar. En del är likt, inlärning är ju inlärning. Men i hundar arbetar vi ju inte sällan MED deras drifter. En labbe som inte får arbeta med driften apportera kan ju göra det trots att vi skäller på den som ex. En understimulerad labbe med en sko i käften har vi väl alla sett. Eller en vallhund som jagar bilar eller vad fan som helst. Och det trots att folk tom bestraffar dem för att få dem att sluta.

I ridningen arbetar vi inte med någon medfödd drift i hästen. Om vi inte räknar löp och i vissa hästars fall vallning. Men ingen häst står ju uttråkad i hagen och känner att den bara måste få göra piaff eller hoppa hinder. Det är inget de kommer göra av sig själv. Ens om vi inte försöker bestraffa bort något.

Så ja, det är vårt ansvar att göra träningen så pass begriplig och genomförbar att de kan utföra den och inte känner obehag fysiskt/psykiskt. Gör man det ser jag inte varför de skulle vilja slippa. Visar de att de inte vill får man ta sig en funderare på om man antingen tränar åt helvete eller om den har ont.

Tyvärr går väldigt många hästar med oupptäckt smärtproblematik idag. Och många rids sönder så att vet/vi märker. Just iom det tycker jag det är rent farligt att snacka om att hästar fejkar hältor. Det pratas ju liksom om det hos försäkringsbolag tex att det är för mycket skador. Därför tycker jag man ska ta sånt här på allvar.
De hästar jag hört sägas så om har varit just skadade/smärtpåverkade och har senare behövt behandlas/tas bort. Det vore i mina ögon trevligare om min plånbok fick betala extra för onödig veterinärundersökning än att hästen får betala.
Har en sån häst, han hoppar i hagen som yngre hoppade han den gamla stengärdsgård i hagen fram och tillbaka som äldre har det lugnt sig (född 04).
 
Jag har svårt att förstå hur klickerträning alls hör hemma i sammanhanget .
En häst som haltar, för att den ska koppla sammanhang i enighet med klicker, skulle innebära att hästägaren behöver hoppa av inom 5 sekunder upprepat väldigt många gånger samtidigt som hästen själv upprepar ”hältan” . Och att då detta beteende och övning kan ske regelbundet en tid.

Jag har nog bara haft en hast som kravde att man skulle sitta av for att bli nojd och uppleva att den fatt en fordel. En som helst bara vill springa oavsett var ... alla andra skulle helt klart se en fordel med att stanna. Atminstone jag stannar sa fort jag marker att hasten haltar.
Den hast jag har nu behover bara upprepa vissa saker 2 ganger for att det ska bli en vana ... oftast sadant jag inte vill att han ska lara sig, andra ganger tar det naturligtvis langre tid. Sarskilt om vi har ett "viljorna's krig" om hur nagot ska goras.

Har en sån häst, han hoppar i hagen som yngre hoppade han den gamla stengärdsgård i hagen fram och tillbaka som äldre har det lugnt sig (född 04).

Yup. En kompis i South Carolina har en jatte anlaggning for falttavlan och tranar bade hastar och ryttare. Hon har haft flera stycken som inte kunde ga losa pa hinderbana da de hoppade randomly fram och tillbaka over hindren.
 
Så hästen enligt dig skulle tycka så mycket om att stå i boxen dygnet runt att den valde och lärde sig att utifrån det halta så den fick gå tillbaka till sin box ?
Jag ser verkligen inget i mitt svar till dig att jag har en otrevlig ton.
<snip>

Jag kanner ju inte dig alls, men har svart att tro att du verkligen tror att jag/nagon har tror att det ar som du skrev. Det later "snottigt" och overlagset i mina oron ... och jag brukar gilla dina inlagg.
Da det har egentligen inte alls hor till diskussionen tanker jag inte fortsatta den har diskussionen, men om det verkligen inte ar sa att du ser att det ar en otrevlig ton ville jag tala om varfor jag ansag det.
 
Har en sån häst, han hoppar i hagen som yngre hoppade han den gamla stengärdsgård i hagen fram och tillbaka som äldre har det lugnt sig (född 04).

+ @hastflicka :

Och inga av de djuren har hoppats av människa innan? Uppsuttet som löshoppning..
Eller blivit visade det av en annan häst?

De kan u mitt i ett busrally råka hamna så de hoppar och därefter fortsätta. Men de går inte utan att ha blir visade hinder och hoppat runt och mår dåligt för att de inte får ge utlopp för önskan att hoppa.
 
För mig låter det helt horribelt att hästen låg ner i hagen mycket och inte fick sluta sina dagar tidigare utifrån din redogörelse 😳😢
Jo tack, det var horribelt för mig också. Det var efter sista klinikbesöket, i väntan på besked från försäkringsbolaget för att kunna boka avlivning. Så det var ingen lång period, men för länge.
 
Jo tack, det var horribelt för mig också. Det var efter sista klinikbesöket, i väntan på besked från försäkringsbolaget för att kunna boka avlivning. Så det var ingen lång period, men för länge.
Samma med min, han hade en svullen kotsenskida och ville inte annat än att ligga i hagen. Jag behövde vänta någon dag på att veterinären skulle döma ut honom. En mindre känslig häst hade nog inte reagerat på samma sätt.
 
+ @hastflicka :

Och inga av de djuren har hoppats av människa innan? Uppsuttet som löshoppning..
Eller blivit visade det av en annan häst?

De kan u mitt i ett busrally råka hamna så de hoppar och därefter fortsätta. Men de går inte utan att ha blir visade hinder och hoppat runt och mår dåligt för att de inte får ge utlopp för önskan att hoppa.
Min var bara någon månad när han började, så bara varit i hage och ingen av dom andra hoppade i hagen.
 
+ @hastflicka :

Och inga av de djuren har hoppats av människa innan? Uppsuttet som löshoppning..
Eller blivit visade det av en annan häst?

De kan u mitt i ett busrally råka hamna så de hoppar och därefter fortsätta. Men de går inte utan att ha blir visade hinder och hoppat runt och mår dåligt för att de inte får ge utlopp för önskan att hoppa.
Då har du inte umgåtts med mycket föl med hoppstam, dom har då hoppat tidigt över hinder på banor och i hagar utan att någon människa har visat dom. Det sitter mer i generna än vad man tror sånt där. Hästar är inte som vildhästarna var förr innan människan upptäckte dom. Vi har avlat fram saker och ting som sitter i dom.

Underskatta inte hästar så mycket, dom har drifter och viljor precis som många andra djur pga av aveln.
 
Min första häst blev mystiskt halt om jag hade "dressyrutrustningen" på och svängde vänster på ett visst ställe. Fortsatte jag rakt fram istället, med samma utrustning på hästen så haltade han inte.
Svänga vänster var mot ridhuset, rakt fram var ut i skogen. Han tyckte att dressyr i ridhuset var supertråkigt.
men det mystiska var att hältan gick över om jag vände hemåt eller mot skogen.
Hade jag utrustningen vi hade när vi hoppade haltade han inte när vi svängde mot ridhuset.

Jag var såklart jättebrydd över denna hälta, veterinär kontaktades. Klinikbesök gjordes, jag hade ut veterinär som såg spektaklet med egna ögon. Utrustningen gicks igenom och så vidare. Det var inget fel på hästen eller utrustningen. Sadeln kan det inte ha varit då jag bara hade en sadel till hästen. Bett och benskydd var olika vid dressyr och hoppning. Hästen hade kommit fram till att han slapp undan dressyr i ridhuset om han haltade.

Samma häst blev för övrigt halt om han hade ett vitt bandage på ena frambenet och ett mörkt på andra.
Han behövde bara få lugnande två första klinikbesöken (vi hade en långvarig hältutredning), tredje besöket steppade han omkring i tio minuter sen kom veterinären och klappade på hästen och hästen ställde sig och sov på precis samma sätt som när han fått lugnande.

Väldigt lättlärd häst. han kunde t.ex. LC:2 dressyrprogrammet utantill. :laugh:
Det tog väldigt sällan mer än två repetitioner att lära honom nya saker.

Varför skulle inte en häst kunna lära sig "Jag haltar-->jag behöver inte göra det jag tycker är tråkigt OCH jag får en massa klappar av orolig matte."
 
Jag var med om en lustig sak , halvblodet red före och plötsligt ser jag henne halta så jag frågade ryttaren vad som hänt. Hon tyckte också att hästen kändes lite halt. Sen börjar min också :confused: som inte alls var halt innan. Vi fattade ingenting utan vände hem och skrittade ett kort tag , tills båda hästarna slutade halta. Jag tror de helt enkelt ville vända och gå hem :D
 
Ja men lägligt nog kom både föräldrar och veterinärer med i bilden nu i efterhand bara för att du vill ha rätt , istället för en skötare och du som 16 åring som du skrev från början (jo jag vet att du är 46 år nu eftersom du skrivit det i en annan tråd).

Nej det ändrar inte ett skit utan jag tror fortfarande inte hästen skojade med er utan hade ont på riktigt!

Jag glömde att här på Bukefalos så måste man skriva precis ALLT i sitt första inlägg/svar, annars är det en efterkonstruktion.
Du vet absolut ingenting om hästen i fråga. Och jag kan inte bry mig mindre om vad du tror/tycker.
 
Den forskningen som jämställer hästar med delfiner skulle jag gärna vela ta del av 👍

Den har funnits här på Bukefalos som en artikel vill jag minnas. Eller om det var via någon av de större hästtidningarna. Det minns jag faktiskt inte.
Hästar är iallafall mycket smartare än vad man tidigare insett/förstått. De kan manipulera människor så att de får som de vill. Min egen åsikt är att det är väldigt individuellt skulle jag tro.
 
Har en sån häst, han hoppar i hagen som yngre hoppade han den gamla stengärdsgård i hagen fram och tillbaka som äldre har det lugnt sig (född 04).
Min med. Började hoppade murar i hagen. Gör det än idag (8 år). Hon är ännu inte inhoppad (men har nu löshoppat ett par gånger).
 
Jag tror absolut att hästar är vansinnigt smarta (vissa iallafall) och komplexa och jag tror kanske att man kan man träna dom till att halta precis som man kan träna allt möjligt annat.
Men att dom själva skulle fejka det tror jag bara inte, det känns helt vansinnigt.
Och OM det vore så att hästen skulle fejka för att slippa undan så är ju det sorgligt i sig.


Det finns ju en oändlig massa anledningar till smärta och en oändlig massa orsaker till varför det kan vara svårt att finna ett svar.
 
Väldigt lättlärd häst. han kunde t.ex. LC:2 dressyrprogrammet utantill. :laugh:

Det skulle jag vilja se film på -faktiskt, låter väldigt märkligt att påstå att ens häst har lärt sig LC:2 utantill mao gör allting i programmet utan inverkan från ryttaren, rätta linjer , fattningar och övergångar o allt på rätt ställe när du samtidigt menar på att hästen är så less på dressyrarbetet i ridhus så den fejkar hälta dit för att slippa.

Ja menar att om hästen är så less på dressyr just i ridhuset är det dressyren som ogillas? eller är det ridhuset?, och vad händer om du har hopputrustning på och kommer till ridhuset och rider " dressyr"?, ja menar någon form av dressyrarbete rids väl innan man börjar hoppa? och ligger man på LC nivå så är ju skillnaden ingen på hoppningens markarbete o dressyrens grundridning.

Blir ju jättemärkligt om hästen fungerar i dressyrarbetet på andra ställen, så pass att han glatt lär sig program bara sådär.
 
Det skulle jag vilja se film på -faktiskt, låter väldigt märkligt att påstå att ens häst har lärt sig LC:2 utantill mao gör allting i programmet utan inverkan från ryttaren, rätta linjer , fattningar och övergångar o allt på rätt ställe när du samtidigt menar på att hästen är så less på dressyrarbetet i ridhus så den fejkar hälta dit för att slippa.

Ja menar att om hästen är så less på dressyr just i ridhuset är det dressyren som ogillas? eller är det ridhuset?, och vad händer om du har hopputrustning på och kommer till ridhuset och rider " dressyr"?, ja menar någon form av dressyrarbete rids väl innan man börjar hoppa? och ligger man på LC nivå så är ju skillnaden ingen på hoppningens markarbete o dressyrens grundridning.

Blir ju jättemärkligt om hästen fungerar i dressyrarbetet på andra ställen, så pass att han glatt lär sig program bara sådär.

Svårt att visa film på då hästen varit död i tretton år. Men tjaa man kan ju rida dressyr på andra ställen än i ridhuset. Ridbana t.ex
Det gick alldeles utmärkt att rida dressyr i ridhuset, Oavsett utrustning, dock tyckte hästen att det var tråkigt.

När han var friskförklarad av veterinär provade jag att ignorera "hältan" och red till ridhuset, efter ett varv i ridhuset slutade hästen halta. Det upprepades ett par gånger sen hände det mer och mer sällan att hästen "haltade" påväg till ridhuset.
Och ja, det var jättemärkligt.
Jag gjorde dressyrjobbet lite roligare för hästen genom att ta fram lite bommar.
Vi tävlade aldrig högre dressyrklasser då hästen, som var en varmblodig travhäst, hade för dålig galopp för det.
 
Det skulle jag vilja se film på -faktiskt, låter väldigt märkligt att påstå att ens häst har lärt sig LC:2 utantill mao gör allting i programmet utan inverkan från ryttaren, rätta linjer , fattningar och övergångar o allt på rätt ställe när du samtidigt menar på att hästen är så less på dressyrarbetet i ridhus så den fejkar hälta dit för att slippa.

Ja menar att om hästen är så less på dressyr just i ridhuset är det dressyren som ogillas? eller är det ridhuset?, och vad händer om du har hopputrustning på och kommer till ridhuset och rider " dressyr"?, ja menar någon form av dressyrarbete rids väl innan man börjar hoppa? och ligger man på LC nivå så är ju skillnaden ingen på hoppningens markarbete o dressyrens grundridning.

Blir ju jättemärkligt om hästen fungerar i dressyrarbetet på andra ställen, så pass att han glatt lär sig program bara sådär.
Just att hästar lär sig dressyrprogram är vanligt själv hadt sådana
 
Det skulle jag vilja se film på -faktiskt, låter väldigt märkligt att påstå att ens häst har lärt sig LC:2 utantill mao gör allting i programmet utan inverkan från ryttaren, rätta linjer , fattningar och övergångar o allt på rätt ställe när du samtidigt menar på att hästen är så less på dressyrarbetet i ridhus så den fejkar hälta dit för att slippa.
Men det är inte alls märkligt. Hästar som alla andra levande varelser kan lessna och tycka något är tråkigt ibland och ibland vara mera sugen på det. En dressyrhäst är ju inte per automatik alltid på bästa humöret att träna dressyr, dom känner ju och tycker som alla andra.

Sen så finns det en anledning till att man helst inte vill träna på hela program och det är just för att hästar ofta vet om vad den ska göra när och därför riskerar att ligga före ryttaren och göra allt för tidigt i stället för att vänta på ryttaren.
Blir ju jättemärkligt om hästen fungerar i dressyrarbetet på andra ställen, så pass att han glatt lär sig program bara sådär.
Självklart kan hästar tycka det är roligare att träna på andra ställen än i ridhuset, alla hästar älskar inte att träna i samma gamla ridhus hela tiden, vissa bryr sig inte alls. Dom är olika.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
498
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 999
Senast: Bee
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 314
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp