Fel hingst efter DNA analys

eigollet

Trådstartare
Nu behöver jag råd.
Vi har fått tillbaka resultatet från DNA analysen på vårt föl som föddes 2018. Det visar sig att den hingst vi trodde stoet seminerades med INTE är fadern. Jag är helt rasande och vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig nu. Vi har kontaktat hingsthållaren i Tyskland och seminstationen i Sverige där stoet seminerades. Fölet var tänkt att vara toppavlat för hoppning (mamman gått svår klass) och min värsta mardröm är ju om det inte ens är en hopphingst som är fadern...
Är det någon som har erfarenhet från liknande? Var är det mest troligt att nåt gått fel? Vad kan man förvänta sig för ersättning i såna här fall och från vilken aktör?
 
Nu behöver jag råd.
Vi har fått tillbaka resultatet från DNA analysen på vårt föl som föddes 2018. Det visar sig att den hingst vi trodde stoet seminerades med INTE är fadern. Jag är helt rasande och vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig nu. Vi har kontaktat hingsthållaren i Tyskland och seminstationen i Sverige där stoet seminerades. Fölet var tänkt att vara toppavlat för hoppning (mamman gått svår klass) och min värsta mardröm är ju om det inte ens är en hopphingst som är fadern...
Är det någon som har erfarenhet från liknande? Var är det mest troligt att nåt gått fel? Vad kan man förvänta sig för ersättning i såna här fall och från vilken aktör?

Ni fick alltså inte veta vem som var fadern? Skulle fölet reggas i SWB? I så fall borde det gå att få fram vem som kan vara fadershingst om det var en SWB-godkänt hingst....

Det kan ju ha gått fel både på seminstationen och hos hingsthållaren, om de har flera hingstar. Mest sannolikt blir det enklare att ta reda på vem som felat om man får veta vilken hingst hon blivit seminerat med istället... Antar att ni har koll på att ingen hingst har varit i närheten av stoet IRL?


Min kompis fick sitt ena sto seminerad med fel hingst för några år sedan, då visade det sig dock vara hennes make som gjort fel då han lämnade två ston på stationen samtidigt, och lyckades förväxla deras namn. :angel:
 
Nu behöver jag råd.
Vi har fått tillbaka resultatet från DNA analysen på vårt föl som föddes 2018. Det visar sig att den hingst vi trodde stoet seminerades med INTE är fadern. Jag är helt rasande och vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig nu. Vi har kontaktat hingsthållaren i Tyskland och seminstationen i Sverige där stoet seminerades. Fölet var tänkt att vara toppavlat för hoppning (mamman gått svår klass) och min värsta mardröm är ju om det inte ens är en hopphingst som är fadern...
Är det någon som har erfarenhet från liknande? Var är det mest troligt att nåt gått fel? Vad kan man förvänta sig för ersättning i såna här fall och från vilken aktör?

Jag tänker på den godkända hingsten Stonefire - också tänkt som hoppavlad - den tänkta pappan var Levantos II, S blev godkänd som gångartshingst eftersom han hade så bra gångarter. Vid DNA analys (eventuellt vid själva härstamningsverifieringen vid bruksorovet) visade det sig att Levantos II inte var pappa utan det var D-Day. Jag tror detta kunde listas ut för att det seminerades med två skimlar den dagen där stoet betäcktes.
 
Vi har fått en lista på de hingstar som det fanns semin från på stationen samtidigt som vi hade vårt sto där. Så SWB får analysera mot dessa först. Vi har inga hingstar hemma eller i närheten och att hon skulle blivit naturligt tjuvbetäckt på stationen känns ganska otroligt.
Hingsthållaren i Tyskland har även de börjat en utredning så nu får vi se....
Jag har dock mina aningar vem det är som är fadern på listan utifrån vilka egenskaper som slagit igenom på fölet och färgen. Lutar åt en dressyrhingst tyvärr 😫
 
Det händer tyvärr då och då. Inte för alls länge sen hos en station i min närhet och då kunde man inte konstatera vart det gått fel. Ingen blev ställd till svars.
 
Det här är intressant! Om det nu är "fel" hingst, och man har avlat mot fel gren, då är det ju en katastrof, speciellt om man vill sälja. Följer med stort intresse!
 
Det här är intressant! Om det nu är "fel" hingst, och man har avlat mot fel gren, då är det ju en katastrof, speciellt om man vill sälja. Följer med stort intresse!

Eller så får man en ny Stonefire :) Han exporterades som dressyrhäst.

Problemet med honom var att hans mamma också var skimmel så det gick inte att enbart testa mot skimmelhingstar, därför tog det ett tag innan man hittade rätt. Har för mig att stoet som skulle fått Levantos II som var avsett för Stonefires mamma gick tom.

https://www.blup.se/sv-SE/horses/111369-stonefire-swb/assessment_results
 
Hände en travhäst som stod uppstallad hos min särbo för några år sedan. Ett äldre sto som skulle betäckas med en lite dyrare och bättre hingst som sista föl. Gick inte fastställa vem som var fadern, fölet gick inte att ha som travhäst utan slaktades sen. Alla aktörer stämde varann men tror inte det blev klart vem som gjort fel.

Tråkig sits du hamnat i, håller tummarna för att det löser sig på ett bra sätt!
 
Hände en travhäst som stod uppstallad hos min särbo för några år sedan. Ett äldre sto som skulle betäckas med en lite dyrare och bättre hingst som sista föl. Gick inte fastställa vem som var fadern, fölet gick inte att ha som travhäst utan slaktades sen. Alla aktörer stämde varann men tror inte det blev klart vem som gjort fel.

Tråkig sits du hamnat i, håller tummarna för att det löser sig på ett bra sätt!
Fast travhästar dna-typas. Det måste vara något mer bakom historien. Om den inte kunde användas till trav kan det varit en kallblodshingst på ett varmblodssto. Det händer.
 
Fast travhästar dna-typas. Det måste vara något mer bakom historien. Om den inte kunde användas till trav kan det varit en kallblodshingst på ett varmblodssto. Det händer.
Dom DNA-testas det är rätt. Men precis som för TS då om man inte vem man ska testa mot hittar man inte heller vem som är fader till fölet. Dessutom finns andra regler för travhästar om att de ska uppfylla vissa krav för att bli registrerade i de register som gör att dom får starta på travet.
 
Fast travhästar dna-typas. Det måste vara något mer bakom historien. Om den inte kunde användas till trav kan det varit en kallblodshingst på ett varmblodssto. Det händer.
Fanns väl även några halvblodshingstar att välja bland... Men alla de hingstar som hade hanterats de dagarna på både hingst och stostation testades, samt de uppstallade hingstarna på stostationen och hos särbon där stoet stod uppstallat. Ingen träff!
 
Det här är intressant! Om det nu är "fel" hingst, och man har avlat mot fel gren, då är det ju en katastrof, speciellt om man vill sälja. Följer med stort intresse!

Det är en katastrof i så fall, ja. Fölet blev ett sto och vi var ju så glada för det så hon skulle kunna föra mödernet vidare. Mormor är Elit och gick själv svår hoppning, likaså mamman som har en unik stam i Sverige. Den tänkte fadern var vald med omsorg både vad gäller egenskaper och stamtavla för att få in ett blod som knappt finns i Sverige.
Och så blir det såhär.... Nu tror jag iofs att som sporthäst kan hon nog duga nånting till ändå inom dressyr då mamman har fina kvaliteer även där. Men för aveln är hon ju helt ointressant både för oss och vid en ev försäljning om pappan är dressyrhingst. Fortsättning följer!
 
Det är en katastrof i så fall, ja. Fölet blev ett sto och vi var ju så glada för det så hon skulle kunna föra mödernet vidare. Mormor är Elit och gick själv svår hoppning, likaså mamman som har en unik stam i Sverige. Den tänkte fadern var vald med omsorg både vad gäller egenskaper och stamtavla för att få in ett blod som knappt finns i Sverige.
Och så blir det såhär.... Nu tror jag iofs att som sporthäst kan hon nog duga nånting till ändå inom dressyr då mamman har fina kvaliteer även där. Men för aveln är hon ju helt ointressant både för oss och vid en ev försäljning om pappan är dressyrhingst. Fortsättning följer!
Följer med spänning.....trodde inte sånt här händer....😳
 
Nä man tror ju att de rutin man har vid både tappning och seminering skulle göra att det var omöjligt. Men tydligen inte. Här hemma har vi bara 1 seminspilta och hanterar således bara ett sto i taget.
Nu seminerades det aktuella stoet på en större station där de gör flera samtidigt och de står på rad bredvid varann. Snabbt och effektivt, men ökar såklart risken för att blanda ihop saker....
 

Liknande trådar

Avel Kopierat från Radio Blekinges hemsida "Hästuppfödare stäms av kunder Ett par från Småland stämmer en hästuppfödare i Blekinge på...
Svar
14
· Visningar
2 755
Senast: black pearl
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 861
Senast: ameo
·
O
Avel Mitt sto e Partisan-Cecil skulle gått till Fielmann iår. Han bara få en dos som seminerades på vinst och förlust på ett 37 mm äggblåsa...
Svar
19
· Visningar
4 193
Senast: Miaa
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 469
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp