Bukefalos 28 år!

"Felaktiga" valpar som avlivas?

Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Tja, det enklaste vore väl att helt enkelt strunta i att föda upp valpar om man inte kan sälja dom? Eller ännu hellre - gör om dom där fjantiga reglerna så att valpar med "fel" färg blir accepterade.

Sen tycker jag resonemanget i sig är både otäckt och cyniskt.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Ja det undrar jag med.. vilken tråd?
Rallebralles "Hjälp mig" tråd.
Där så skulle ALLA hundälskare minsann till varje pris rädda de hundar som behöver räddas.

Det skrevs saker av typen:
"Ingen hund skall behöva dö p.g.a. pengar saknas."
Och "om jag kan bidraga till att ett hundliv räddas så skall jag det".

Och här så skriver ni om att avliva valpar p.g.a. att de kostar att föda upp och är svåra att sälja om de har fel färg. Då så går det bra att ta bort hundar minsann.
Och det av ekonomiska skäl.

Jag är faktiskt något shockad. Jag trodde inte att man dödade "sina barn".
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Det är lite skillnad på att avliva sin hund man haft i flera år, än en valp som är några timmar. Iofs skulle jag inte avliva, men ger ändå en förklaring.

Sen var inte den där tråden att rädda för varje pris. Sånna skador läker lätt och är inte till varje pris. Vilket vi redan förklarat för dig flera ggr.
Rädda till varje pris är det när det går för långt, tex låter sin hund ha "rullstol" mm för att den ska få leva och kunna röra sig. Eller när det blir en lång och smärtsam läkperiod för hunden/djuret. Då har det gått för långt anser jag.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Sen var inte den där tråden att rädda för varje pris. Sånna skador läker lätt och är inte till varje pris
Det var till ett pris som var dyrt, och kanske mer än vad hundägaren hade råd till.

Om jag säger så här i stället:
Att lägga kanske 12 000:- på vård för en hund man haft några månader, det är ju en intressant ekonomi.
En hundvalp kanske kostar 7 000:-?

Att då avliva en valp för ekonomins skull, 7 000:-, bara för att den har fel färg, det verkar ju horribelt.

Dessutom så tänkte jag inte på den enskillde hundägare som haft sin hund i flera år, den har ju inversterat massor av känslor och arbete i form av fostran i sin hund. Utan jag tänkte på alla andra, som inte ens känner hunden och ändå tycker att hunden minsann skall räddas.
Samma som nu skriver att de utan vidare kan avliva felaktiga valpar.

Jag förstår inte logiken.
Och jag tycker att det är en otäck tanke att döda något för att det har "fel färg".
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Och jag tycker att det är en otäck tanke att döda något för att det har "fel färg".

Jag kan faktiskt håll med dig på den punkten lite smått.

Men samtidigt, om man som uppfödare vet att det kommer bli svårt att hitta en rättvist hem så är avlivning kanske den bästa
( läs inte ultimata )lösningen.

Själv skulle jag inte ta bort valpar enbart färgen är fel, men det är en annan historia
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Jag tror också att jag har svårt att förstå den där "rätt rastyp" som man sysslar med inom hund.

Att man vill ha hundar som är bra till olika saker, det förstår jag.
Men inte det där extrema utseénde avlandet som vissa raser verkar att vara.
Man vill ställa ut sin hund, visst visst, men blir den gulligare och trevligare av det?
Blir det en bättre familjemedlem för att den har några hår på ryggen som ligger åt fel håll?
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Nej hunden blir kanske inte i sig blir bättre, men...

Att hålla på avelsgenerna och rätt rastyp är viktigt, där av kanske anledning av vad Bebben sa om Grand Danois.

( Att valpar som kommer ur en kull där pappan är svart och mamman gul/tigrerad inte får reggas )
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Varför är det viktigt?

Och är det så viktigt att få fram hundar som är "korrekta" enligt regelboken att de får problem bara därför? En del saker avlas det så hårt på att det blir defekter det med (rinnande ögon, problem med andning, hudproblem, valpar som måste förlösas med kejsarsnitt osv) men det är tydligen okej så länge det stämmer med reglerna. Men FEL FÄRG - då är gränsen nådd. Nån har fel på prioriteringarna här.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Jag sa inte att jag tycket det var viktigt.

Jag vet att många raser är sönderavlade och eftersom jag själv är i valp-planer så är jag otroligt mån och noga med att valpen har friska föräldrar och friskt led längre bak .
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

lånar knapp:

till alla som klagar på mitt inlägg--- visst fan är det enklare att klaga på andra än att göra något själv! och visst är det enklare att se hundar och katter som djur med mervärde, de lever ju i våra hem. men att föda upp slaktdjur som dör enbart för att bli mat, det är visst helt ok. även om de lider lite.

att köra bil dödar både direkt och indirekt friska djur. samma sak gäller alla andra motorfärdmedel. men det är väl också ok, det gäller trots allt vår bekvämlighet.

men att döda friska valpar! ja, det är rent horribelt! finns det någon logik i detta? eller är inte det särskilt viktigt?

hade det inte funnits några rasstandarder hade det inte funnits några raser. ganska trist, eller hur?

inte_ung--- MINA hundar är MINA "barn". andras husdjur är bara djur.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Personligen tycker jag det är moraliskt förkastligt att äta djur men jag applåderar att det finns dom som inte är helt likgiltiga inför djurens väl och ve även om de inte är perfekta på alla punkter. Bättre att göra nånting än att inte göra nånting alls. Men tydligen har man bara ryggen fri om man skiter fullständigt i alltihop.

Att man ska sluta köra bil för att man kan köra på och skada ett djur är väl lite långsökt? Jag antar att dom som skänker pengar till Röda Korset också ska sluta köra bil eftersom dom kan köra på en människa enligt ditt resonemang?

Och nu har vi redan raser, dom kommer inte försvinna, frågan är om vi ska fortsätta avla fram tillåtna defekter och ta död på friska djur som har fel färg.

Calazirya - jo det sa du: "Att hålla på avelsgenerna och rätt rastyp är viktigt..."
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

inte_ung--- MINA hundar är MINA "barn". andras husdjur är bara djur.
Där finns nog även förklaringen till att jag ser hundar som just bara husdjur, de är ju inte MINA.
Däremot så ser jag alla barn som barn, de ÄR ju faktiskt barn.

hade det inte funnits några rasstandarder hade det inte funnits några raser. ganska trist, eller hur?
Varför då?
Det hade väl ändå funnits olika typer av hundar för olika sorters arbete?
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Skulle du köpa alla fyra? :smirk: skämtåsido...

Jag hoppas jag slipper stå inför ett sådant projekt någon gång. Min gammeltik gav inte ridgelöst som tur var men nu är det hennes dotter som ska axla manteln så vi får väl se om hon ger det eller ej :p
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Jag förstår inte logiken.
Och jag tycker att det är en otäck tanke att döda något för att det har "fel färg".

Men är det inte ännu otäckare när det slutar med att uppfödare säljer till vemsomhelst när de inte kan hitta vettiga hem till sina valpar? Hade det inte varit humanare mot valpen att ta bort den som dygnsgammal än att den får lida hela sitt liv för att möjligtvis klassas som psykiskt sjuk vid två års ålder och sedan avlivas.

Och ja, detta har hänt mig men med helt korrekta valpar. Jag har sålt till någon som vid första anblicken verkat bra men som senare visat sig vara en totalt värdelös ägare av denna ras. Min ras är speciell och inte en "var mans hund". Man måste vara insatt i hur rasen fungerar och vara beredd på att ta konsekvenserna och det är där det brister för många. Har man inte en fast (men vänlig) hand och lägger ner MYCKET tid på uppfostran så har man senare en helt odräglig hund och då är det ju såklart hundens fel anser dessa köpare...

Nu gick jag lite ifrån ämnet men summa summarum är att jag hellre avlivar en helt frisk och t.o.m korrekt valp än säljer till någon jag inte anser hålla måttet som köpare.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

men det kan du ju aldrig veta innan eller hur?
Du har sålt till fel person förr o kommer säkert göra det igen. Men det resonemanget kan man väl lika gärna lägga av med att föda upp djur.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Detta är orsaken till varför jag inte vill avla fram djur oavsett ras eller art. Jag vill inte peka ut att den t ex ska dö för det är för många valpar eller oroa mig om de får det bra i framtiden hos nya ägare.

Jag är helt enkelt för känslig.

Många säger att jag och min mor inte är kloka. Kanske är vi inte det men om djuren bryr vi oss!
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Men är det inte ännu otäckare när det slutar med att uppfödare säljer till vemsomhelst när de inte kan hitta vettiga hem till sina valpar?
Jag tycker att det är otäckt att uppfödare inte hittar bra hem till sina valpar oavsett valpens färg.
Men mest otäckt tycker jag att det är, att det alltså finns hundar som råkar illa ut i sina hem.
Om det inte finns bra hem till ALLA valpar, så kanske att man inte skall föda upp fler hundar?

summa summarum är att jag hellre avlivar en helt frisk och t.o.m korrekt valp än säljer till någon jag inte anser hålla måttet som köpare.
JA det kan jag nog också tycka är bättre.
Men om det nu är svårt att hitta bra hem till hundarna, varför då föda upp en massa hundar?
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Jag tycker att har man skaffat ett djur så är man skyldig att sköta om det och vårda det, även när det blir skadat. Har man sen djuret försäkrat så behöver det inte bli så dyrt.
Jag tror heller inte någon avlivar en valp för ekonomin skull. Utan ska jag vara ärlig så tror jag det är för uppfödaren inte vill visa att h*n kan få felfärgade valpar, men detta är bara vad jag tror.
Skulle jag få felfärgade valpar i var och varannan kull, då skulle jag verkligan undra vad jag sysslar med. Jag skulle inte fortsätta avla, eller så skulle jag helt enkelt byta ras där inte sånt förekommer så ofta eller aldrig.
Nu vet inte jag om det är vanligt att det föds hundar med fel färg, men nog kan man se till så de också får ett bra hem. Men jag kan förstå att det kanske blir svårt om man får felfärgarde valpar ofta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp