Bukefalos 28 år!

Hjälp, tips vad ska jag göra? (draglinor)

Bulldoozer

Trådstartare
Nu har snart hela sommaren gått och jag rodde att vi idag äntligen skulle göra en premiär-tur med vagnen men icke!

Köpte en billigare begagnad vagn och min make har fäst svängel på den, tänkte fräscha upp den nästa sommar om man inte köper en ny (beror ju på hur kör-biten man blir :p ).

Problemet är nu att draglinorna är för korta :cry:, de är 230 och det skulle behövas 30-40cm till *typiskt*. Hittar inga draglinor i den längden så vad är smidigast att göra nu?

1. Flytta svängeln, men min hästis är stor och jag är orolig att det blir trångt. Andra problemet är att lyckas fästa eländet på ett såpass bra sätt att det håller också.

2. Att förlänga draglinorna med något, men vad?

Andra tips emottages tacksamt!
:banana:


Såhär ser eländet ut nu iallafall:

2012-07-22-15.04.27.jpg


Hästis var iallafall tålamodet själv idag och stod som ett ljus när vi höll på och krångla med alla remmar. Han fick gå en kort sväng med vagnen fäst bara i däckeln också för att känna på lite och uppförde sig exemplarskt *stolt matte*.

Hinner väl bli vinter innan man kommer igång med körningen *suck*..
 
Sv: Hjälp, tips vad ska jag göra? (draglinor)

När vi haft för korta draglinor som behöver förlängas omedelbums så har vi använt karbinhakar fastsatta i varandra tills det räcker, men 30-40 cm på varje sida kanske blir lite väl många och ett onödigt inköp om ni inte har hemma redan. Men, tja - ett par karbinhakar och ett par kedjelänkar på 40 cm borde ju gå.
 
Sv: Hjälp, tips vad ska jag göra? (draglinor)

Det var bra tips! Ska kolla efter det imorgon då *hurra*!
 
Sv: Hjälp, tips vad ska jag göra? (draglinor)

Till en sådan lätt vagn kan du ju ta vilka läderremmar du har också. Måste inte vara kätting. Kätting och kabinhakar kan ju skramla rejält. Eller hamparep går ju också att använda.
 
Sv: Hjälp, tips vad ska jag göra? (draglinor)

Nu är jag absolut ingen expert men jag skulle vilja ha upp och fram skaklarna och då borde draglinorna bli längre. Med din sele ska skaklarna fästas mellan tömringarna och gjorden, inte nedanför bröstan.
Däremot känns det som vagnen kommer att "tippa" bakåt. Den är nog anpassad till en mindre häst eller byggd till en loksele.
 

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 726
Senast: -Catherine-
·
Körning Nu äntligen kan jag börja köra, trodde jag. :cry: Har fått hem en 7 årig inkörd kille, selen är hemma och vagnen har fått en svängel. Ja...
Svar
11
· Visningar
1 465
Senast: Anna_
·
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 145
Körning Har äntligen köpt en rockard efter att ha letat i över ett år :banana: Men jag skulle vilja förbättra den lite och behöver därför...
Svar
3
· Visningar
920
Senast: Snyggve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp