Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

:rofl:
Jag kan se vetererinären sugandes på ett bakben
:rofl:
Ibland tror veterinärer felaktigt att folk har sunt förnuft och inte behöver bokstavera allt för dem.
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Stoppard skrev:
:rofl:
Jag kan se vetererinären sugandes på ett bakben
:rofl:
Ibland tror veterinärer felaktigt att folk har sunt förnuft och inte behöver bokstavera allt för dem.

Var väl kanske inte riktigt så jag menade, men bilden man fick upp var rätt lustig.

Alla människor äger vi sunt förnuft efter vad vi själva blivit lärda att sunt förnuft är, samt vad våran egen mening kring sunt förnuft är. Alltså kanske ditt sunt förnuft inte passar in på mitt till 100% Därför ska heller inte en veterinär ta för givet att folk äger deras sunda förnuft, om det nu är så du menar?! Helt meningslöst av dig att pika på det sättet!
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Tänkte ge en liten fortsättning på pållen min och vad veterinärerna har sagt.

Först av allt så tog jag ut en veterinär idag för att kolla över det hela och se vad som behövde göras. Han fick penicillin i 2 dagar till och smärtstillande för fem dagar, men jag ska bara ge så länge jag känner att han behöver.

Veterinären idag tyckte det var väldigt skumt att vet i torsdags påstod att det var ett infekterat bromsbett och heller inte gjorde speciellt mycket åt det. Hade inte min kompis fått ut allt var igår och sköljt rent med koksaltlösning så hade vet idag gjort det själv. Dock hade det behövts göras tidigare så att Baccus sluppit smärtan och svullnaden, dvs i torsdags.
Sedan la vet idag även på en kompress som ska "suga ut" vätskan i benet så att svullnaden går ner. Något vet tyckte kunde varit en bra idé att ha gjort tidigare.

Gällande ärr och försäkring så sa hon att de sår som och den svullnad som uppstått inte hade någonting alls med gammal ärrvävnad eller liknande att göra.

Allt jag ska fortsätta med nu är att skölja med koksaltlösning en gång om dagen samt lägga ny kompress dagligen och självklart fortsätta med penicillin och smärtstillande. Kommer även att ringa vet om en vecka igen och berätta hur läget ligger till och sedan se om vet behöver komma ut igen.
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Jag tvivlar på att di vet skulle ha uttalat sig så om vad som borde gjots på jourtid för 5 dagar sen o att h*n menat att den beh hästen fick var att inte göra ngt speciellt.
Att säga att det skulle bero på just ett infekterat bromsbett var kansake lite klantingt men den första vetten var ju helt klart öppen för andra orsaker.
PL
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Zadir skrev:
Visst sa han att det kunde vara ett huggormsbett, det har jag inte förnekat och visst vet jag att behandlingen är densamma vad det än är för infekterat bett,


Här har du jättefel! Huggormsbett kräver helt annan behandling än "vanliga infekterade bett".
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Min 1åring blev huggorms biten i maj. Han fick betet i ansiktet.
Han var så svullen att han inga ögon hade att se med.Halsen var skrynklig som han hade vätske brist.
Vet frågade om han såg ut som en flodhäst på mulen. Men han var bara något svullen där.
Han kunde inte säga om det var huggorm eller geting ,eller en alergisk reaktion. Han såg inget bett från huggormen.
Men han behandlade i förebyggande. Penselin , cortison o box vila tills svullnade gått ner.
När det gått ner så såg vi bettet på nosryggen.
När det är orm så måste man hålla djuret i stillhet
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Mina djur och människor har inte fått ngn annan behandling än din häst vid huggormsbett om de inte varit allmänt toxiskt påverkade eller haft livshotande svullnad t ex på nos eller hals. Då har ngn (en hund) vid ett tillfälle fått cortisoninjektion.

Det vanliga vid huggormsbett är att det blir en akut kraftig svullnad, sen en lokal vävnadsdöd som ofta åtföljs av en varbildning efter 4-7 dagar.

Troligt att din första vet petade på benet för att känna om ngn gungande varbildning fanns men inte hittade ngn och då gav pc och kollade stelkrampen vilket verkar helt adekvat. Sen utvecklades varbildningen under ngn vecka men kan inte ha förelegat samma dygn som bettet/skadan utstått. Så snabbt kan inte de varbildande bakterierna och blodkropparna arbeta.


Jag tycker inte du behöver oroa dig för att hästen blivit fel behandlad. HH
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

hovis skrev:
Här har du jättefel! Huggormsbett kräver helt annan behandling än "vanliga infekterade bett".

Ja, då gjorde den veterinären väldigt fel som inte kollade upp det noggrannare med tanke på att vet som var ute igår sa att det var ett huggormsbett med tanke på hur mycket var som funnits i benet.
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

hovis skrev:
Här har du jättefel! Huggormsbett kräver helt annan behandling än "vanliga infekterade bett".

Dessutom sa jourvet i torsdags att vare sig det var ett infekterat insektsbett eller huggormsbett så hade behandlingen blivit densamma. Därför drog jag den slutsatsen.
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Zadir skrev:
Ja, då gjorde den veterinären väldigt fel som inte kollade upp det noggrannare med tanke på att vet som var ute igår sa att det var ett huggormsbett med tanke på hur mycket var som funnits i benet.

Men det varet fanns väl inte där när den första veterinären var ute?
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Rotterö skrev:
Min 1åring blev huggorms biten i maj. Han fick betet i ansiktet.
Han var så svullen att han inga ögon hade att se med.Halsen var skrynklig som han hade vätske brist.
Vet frågade om han såg ut som en flodhäst på mulen. Men han var bara något svullen där.
Han kunde inte säga om det var huggorm eller geting ,eller en alergisk reaktion. Han såg inget bett från huggormen.
Men han behandlade i förebyggande. Penselin , cortison o box vila tills svullnade gått ner.
När det gått ner så såg vi bettet på nosryggen.
När det är orm så måste man hålla djuret i stillhet

Jojo, naturligtvis måste dom vara stilla. Så din häst fick cortison? Mot svullnaden då eller? För det fick nämligen inte min pålle.
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Trissa skrev:
Men det varet fanns väl inte där när den första veterinären var ute?

Det vet jag inte. Han kollade juh inte upp det direkt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Min veterinär som jag haft i alla år trodde att mitt sto hade en cysta eller tom. en tumör, då hon hade en stor hård knöl på juvret, men hon tog ett prov på det och det visade sig vara en fettknöl. Rätt komiskt va? :smirk: Där hade man gått och oroat sig i onödan och bönat och bett om att det inte skulle vara en tumör.

Det är inte lätt för veterinärer alla gånger och veta exakt vad saker och ting är. Det får man ta hänsyn till! Man kan oxå ta ut flera olika veterinärer, för alla har de sina teorier och erfarenheter. En av de man tar ut kanske har varit med om liknande skada/sjukdom förut och vet hur man ska behandla den.

Boxvila för din häst? Nej, en häst ska vara i rörelse, så länge den inte har ont av att gå, men den visade inget i skritt? En häst mår bäst av att röra på sig, kanske i en mindre hage?

Lycka till med din häst och jag tycker visst att du ska skicka in en skadeanmälan för du kan mkt väl få pengar tillbaka!!

Lycka till! :bump:
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

peter_lundin skrev:
Jag tvivlar på att di vet skulle ha uttalat sig så om vad som borde gjots på jourtid för 5 dagar sen o att h*n menat att den beh hästen fick var att inte göra ngt speciellt.
Att säga att det skulle bero på just ett infekterat bromsbett var kansake lite klantingt men den första vetten var ju helt klart öppen för andra orsaker.
PL

Det var iaf så vet igår uttryckte sig.

Sedan var det också den första vetten som påstod infekterat bromsbett. Står t.o.m i underlaget.
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

ishbel skrev:
Min veterinär som jag haft i alla år trodde att mitt sto hade en cysta eller tom. en tumör, då hon hade en stor hård knöl på juvret, men hon tog ett prov på det och det visade sig vara en fettknöl. Rätt komiskt va? :smirk: Där hade man gått och oroat sig i onödan och bönat och bett om att det inte skulle vara en tumör.

Det är inte lätt för veterinärer alla gånger och veta exakt vad saker och ting är. Det får man ta hänsyn till! Man kan oxå ta ut flera olika veterinärer, för alla har de sina teorier och erfarenheter. En av de man tar ut kanske har varit med om liknande skada/sjukdom förut och vet hur man ska behandla den.

Boxvila för din häst? Nej, en häst ska vara i rörelse, så länge den inte har ont av att gå, men den visade inget i skritt? En häst mår bäst av att röra på sig, kanske i en mindre hage?

Lycka till med din häst och jag tycker visst att du ska skicka in en skadeanmälan för du kan mkt väl få pengar tillbaka!!

Lycka till! :bump:


Jojo, det är klart att man kan göra fel, men att skylla på infekterat bromsbett (trots att man inte hittar det bettet) när det egentligen är huggormsbett tycker jag är lite till att ut och cykla.

Jo, han fick boxvila pga smärtan. Hade han inte haft så ont så hade han naturligtvis fått gå i en rasthage. Kunde vara tillfällen när man band upp honom för att borsta, kolla temp och liknande som han stod och småsvettades. Sedan visade han även ögonvitorna ibland när han gick. Därför gav vet boxvila.

Men från och med igår gav vet klartecken för att börja sätta igång honom lite smått med promenader samt att han även får gå ute i en rasthage ett par timmar. Måste bara hitta ett bra sätt att hålla flugorna borta och se till att han inte spelar allan där ute för då skulle han stå inne ist.

Mm, jag ska se hur jag gör.

Tack =)
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Mans ka inte glömma att den vet du pratade med fem dagar senare baserar sitt uttalande helt och hållet på DIN version av det hela.

Jag har ibland 'överhört' konverstioner mellan veterinär och djurägare på klinik, och sedan har samma djurägare skrivit på nätet. Det är rätt fascinerande att se hur mycket djurägarens version kan skilja sig från det som veterinären egentligen sa :angel:

Vet ett par gånger då det blivit rejäla efterandskonstruktioner med. Bla ett fall där veterinären använde frasen 'troligen xxx, men det kan vara något annat med, t ex yyy' samt 'Det blir nog ingen svårklasshäst av den, och var lite restriktiv med böjda spår, men i övrigt behöver du nog inte oroa dig, och jag ser inga hinder alls varför den inte skulle fungera utan restriktioner på den nivå du vill tävla på (lätt klass, min kommentar)'

De blev av djurägaren översatta (i tråd som skrevs) till: 'Det beror på xxx, det kan INTE vara yyy' samt 'Det blir aldrig en tävlingshäst och den ska inte gå på böjda spår'

:angel:
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Zadir skrev:
Det vet jag inte. Han kollade juh inte upp det direkt.

Men i ditt första inlägg skrev du ju att han petade på benet. Då får man ju anta att han inte kände något var. Och dessutom sa han att det kunde vara ett huggormsbett, eller hur?
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Alexandra_W skrev:
Mans ka inte glömma att den vet du pratade med fem dagar senare baserar sitt uttalande helt och hållet på DIN version av det hela.

Jag har ibland 'överhört' konverstioner mellan veterinär och djurägare på klinik, och sedan har samma djurägare skrivit på nätet. Det är rätt fascinerande att se hur mycket djurägarens version kan skilja sig från det som veterinären egentligen sa :angel:



:
Såå sant!:bow:
Det där händer vääldigt ofta!:angel:
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Alexandra_W skrev:
Mans ka inte glömma att den vet du pratade med fem dagar senare baserar sitt uttalande helt och hållet på DIN version av det hela.

Jag har ibland 'överhört' konverstioner mellan veterinär och djurägare på klinik, och sedan har samma djurägare skrivit på nätet. Det är rätt fascinerande att se hur mycket djurägarens version kan skilja sig från det som veterinären egentligen sa :angel:

Vet ett par gånger då det blivit rejäla efterandskonstruktioner med. Bla ett fall där veterinären använde frasen 'troligen xxx, men det kan vara något annat med, t ex yyy' samt 'Det blir nog ingen svårklasshäst av den, och var lite restriktiv med böjda spår, men i övrigt behöver du nog inte oroa dig, och jag ser inga hinder alls varför den inte skulle fungera utan restriktioner på den nivå du vill tävla på (lätt klass, min kommentar)'

De blev av djurägaren översatta (i tråd som skrevs) till: 'Det beror på xxx, det kan INTE vara yyy' samt 'Det blir aldrig en tävlingshäst och den ska inte gå på böjda spår'

:angel:


Jo, det är helt sant att allting vet fick höra var min versoin av det hela, men samtidigt fick hon också läsa förunderlägget där vet skrivit det mesta h*n sa under torsdagen.

Dock känner jag nu när jag fått så himla många påhopp om ditten och datten att jag inte uttryckt mig tillräckligt klart/väl på skriftligt vis. Har även läst igenom det jag skrivit och när jag pratat med stallägare och vet har det inte låtit hälften så illa som det jag skrivit. Lite svårt att få till det när man sitter vid datorn och inte kan peka och visa.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
813
Senast: Habina
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
841
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 346
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 077
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp