Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Alexandra_W skrev:
Nu börjar du efterhandskonstruera för att ställa dig själv i bättre dager..

Jag försöker inte få någon annan att tycka som jag, utan jag står fast vid min åsikt oavsett vad alla andra tycker och tänker. Ser folk mig som en stor idiot och världens sämsta hästägare för det val jag gjorde, så får dom göra det. Jag VET iaf att min häst mår bra och att han inte behövt lida pga av det val jag gjorde.

Efterhandskonstruera eller inte, jag har hittils lagt till detaljer som jag tidigare missat. Det är inte alltid man tänker på allt med en gång.
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Ok, jag fick intrycket av din text att du inte kunde ngt om sårvård och reagerade på det. Nu är det ju som det är och även om jag tycker du kunde skött det bättre så är ju ändå det viktigaste att din häst är på bättringsvägen. :idea:
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

peter_lundin skrev:
De flesta här förstår fortvarande int på vilket sätt vet skulle gjort fel.
Vad beträffar att tjata för att få ut jourvet så måste du vara medveten att 9 fall av 10 som ringer på jourtid lika gärna kan vänta till dan därpå o den veterinär som åker på alla 10 går i väggen ganska snabbt! Att sålla är ett överlevnadsvilkor.
PL

Överlevnadsvilkor för vem då??? Jag har sett massvis av "felsållningar" från Jourveterinärer och den enda som i slutändan har överlevt är Vet.

Visst är det jättesvårt att vara Jourveterinär och det gäller att man som hästägare kan ge korrekt info till Vet för att Vet skall kunna förstå hur akut skadan är. Tyvärr har inte alla dagens hästägare kunskapen om att förmedla detta och mig veterligt så är det endast en av tio Jourhavande Vet som förmodligen på grund av överlevnasvilkoren orkar ställa rätt frågor till hästägaren för att själv skapa sig en bild om traumats akuta status. Ett av dom mest klassiska svaren från JourVet när hästen hoppar på tre ben är att "jamen det är nog en hovböld". Jag tycker att det är otroligt att allt från splitterfraktur,rena benbrott,främmande kroppar i kötthoven,avslitna senor till huggormsbett och akut fång diagnoseras som hovböld över Telefon. Bästa jag hört va akut tarmomvridning som diagnoserades som hovböld och detta enbart på grund av att hästägaren nämnde att hästen inte ville stå upp.

Varför inte i stället säga som det är, det finns för få jourhavande Veterinärer likväl Kliniker som kan ta emot hästarna på ej normal arbetstid, DÄR har du problemet och det kan du vidrarebefodra till Djurskyddsmyndigheten så kanske dom som är så måna om djurskyddet äntligen se till att göra ngt vettigt ang Hästens välbefinnande.

Ta gärna upp detta exempel. Måndag kl 9.30 och häst med akut kolik och så nedsatt AI att den måste komma under behandling inom två timmar. Kontakt med SLU då det endast va 40 minuters transport dit och närmast, Till svar får man att dom VÄGRAR ta emot hästen dels på grund av ombyggnad så dom hade inga tomma boxar samt att endase en Veterinär fanns på plats och den Veterinären hade fullt upp. Tack och lov så förbarmade sig DistriktsVet. och den stackaren fick stå från kl 11.00 till strax efter kl 19.00 med endast denna häst då hon inte vågade åka ifrån den trots att det ringde en mängd med andra akuta fall under dagen som tyvärr låg på ett enligt henne för långt avstånd ifrån denna kolikhäst då hon inte våga lämna den under uppsikt mer än 40 minuter.

Heder åt denna distriktare och utan hennes insatts så hade hästen dött.

Makalöst av en statlig instans som SLU att på en måndag vid 9.30 tiden VÄGRA att ta emot en så alvarligt fall av kolik enbart för att dom halverat antalet boxar vid ombyggnaden samt endast har EN Vet i tjänst. Det är ta mig fasen SKANDAL och att det är på det här sättet är inget som inte Djurskyddsmyndigheten känner till sedan tidigare men inte fasen tar man tag i dom verkliga problemen utan håller på med massa trams om klippa eller inte klippa känselhår.

Kallar du det för att som myndighet utföra sitt arbete för att förbättra djurskyddet???

Spel för galleriet är vad det är och jag har tröttnat på deras drabbel och hoppas på att dom åker väck vid årets val. Jag kommer i alla fall rösta på vilket parti som hels bara dom lovar att stänga denna lekstuga.
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Vi har ju haft Distriktsveterinären från helvetet här. Vägrade konsekvent komma ut, oavsett vad det gällde. Hade en förkärlek för att ringa in recept på hippotrim vad fan det än var *sucka*

Men jag har ju under åren varit i kontakt med ett tvåsiffrigt antal andra distriktsveterinärer, både i det här området och där jag bott tidigare. Och förutom vår puckodistriktare här (som nu gått i pension..hoho!!) så har jag faktiskt ALDRIG NÅGONSIN haft minsta lilla problem att få ut en DV på jour när det behövts. Okej att man ibland fått vänta, men jag kan inte gärna begära att vet ska tala om för bonden att 'sorry, men din kalv och din kossa får stryka med nu, för jag har en hästägare med kolik jag måste åka till'. Lika lite som jag skulle acceptera att DV sa att min kolikhäst får klara sig på egen hand, för det är ett benbrott en bit bort. Och så ska man vara medveten om att lantbrukens djur SKA prioriteras av DV.

Men som sagt, har aldrig haft problem att få ut DV på jour annat än när man fått puckot på tråden. De har aldrig på telefon (utom puckot då) tyckt 'äsch hovböld' när jag ringt om kraftigt halt häst på jour. Tvärtom så har jag flera gånger varit med om att DV kommit ut, sagt att det troligen är X, MEN de kan inte utesluta fissur/fraktur, så gett rekommendationer över dte och remiss till klinik.

Enda gången jag inte kunnat få ut en DV (annat än puckot) var när jag ringde klockan två på natten och bad DV komma ut och nödslakta en häst. DV satt fast med en komplicerad kalvning och kunde inte komma ifrån. Men talade om var hon befann sig någonstans, och tyckte att om jag kom dit så kunde jag få tillräckligt med smärtstillande för att hålla hästen smärtfri över natten, tills lantbrukstjänst skulle komma.

DV här i 'orten bredvid' är ibland så bortom sans och vett trött efter att ha jobbat för fulla mugar i 48 h eller så, att när djurägarna ringer så säger hon att självklart ska hon titta på och behandla hästen, men djurägaren får komma och hämta henne, för hon törs inte köra. Bönderna sätter sig i bilen och hämtar henne. 75% av hästägarna tycker att 'nä, då får det vara, det kan nog vänta tills imorgon'. HUR akut är det då kan man ju undra? :angel:

/Alexandra - som trots att hon mer än en gång hållit på att förlora hästar pga puckoDV ändå tycker att DV är BRA, och en enorm trygghet och tillgång för oss hästägare!
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Zadir skrev:
Jag försöker inte få någon annan att tycka som jag, utan jag står fast vid min åsikt oavsett vad alla andra tycker och tänker. Ser folk mig som en stor idiot och världens sämsta hästägare för det val jag gjorde, så får dom göra det. Jag VET iaf att min häst mår bra och att han inte behövt lida pga av det val jag gjorde.

Efterhandskonstruera eller inte, jag har hittils lagt till detaljer som jag tidigare missat. Det är inte alltid man tänker på allt med en gång.

Det kan väl knappast vara 'detaljer som du tidigare missat' att du först skriver att hästen inte blev bättre, sedan skriver du att hästen blev bättre...
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

*viftar igenkännande*

Jag fick en hovbensfraktur diagnostiserad som en hövböld trots att hästen inte reagerade märkbart på visitertång eller var varm i hoven, däremot vägrade han stöda på benet utan låg helst ner och såg ut som han ville dö. Jag har haft rätt många hovbölder tidigare och tyckte väl inte att symptomen kändes helt klockrena på hovböld.

Veterinären tog av skon (SIC!) och sa åt mig att ta ut en hovslagare dan efter. Hovslagaren konstaterade så gott som omedelbart att det inte alls var en hovböld och det visade sig alltså vara en fraktur.
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Jag ber om ursäkt för att jag hamnade väldigt långt utanför tråden men tyvärr blev jag förbannad på PL:s inlägg som jag här nere citerar då jag finner det som en urdålig bortförklaring.

Citat PL:
De flesta här förstår fortvarande int på vilket sätt vet skulle gjort fel.
Vad beträffar att tjata för att få ut jourvet så måste du vara medveten att 9 fall av 10 som ringer på jourtid lika gärna kan vänta till dan därpå o den veterinär som åker på alla 10 går i väggen ganska snabbt! Att sålla är ett överlevnadsvilkor.
PL
Slut citat PL:


Jag skrev det tidigare och jag skriver det igen!!!
Problemet är att det för dagen finns för lite verksamma jourveterinärer samt kliniker som har dygnet runt öppet Därav blir dom få verksamma JourVeterinärerna överbelastade och tvingas sålla för egen överlevnad vilket PL själv här erkänner att så är fallet.

Är detta svårt att förstå för fler än Djurskyddsmyndigheten som så "käckt" arbetar för hästarnas välbefinnande???

Hallååå Sverige VAKNA

Nu tycker jag vi återgår till tråden för visad respekt till trådskaparen och är det ngn som vill spinna vidare på detta så öppna gärna en ny tråd om ämnet. Jag lovar att jag kommer skriva massor i den tråden, däremot så orkar jag inte starta den utan i så fall behöver hjälp med det.

Ber om ursäkt för att ha varit riktigt ot på denna tråd fast skyller det på PL;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Ja visst är det för liten del av veterinärerna som har jourverksamhet det har jag påpekat många gånger vid det här laget.
I stora delar av landet stänger alla utom DV framåt eftermiddagen o DV skall fixa jordbrukets djur, hästar o mindre sällskapsdjur, även de som aldrig skulle anlita DV dagtid, så det är självklart att sållning blir en överlevnadsfaktor, utan vet ingen jour.
Dock är det inte DSMs sak att fixa detta utan snarare de privatas skyldighet att ordna jour för sin kundkrets.
PL
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

peter_lundin skrev:
Dock är det inte DSMs sak att fixa detta utan snarare de privatas skyldighet att ordna jour för sin kundkrets.
PL

Enkelt uttryckt så menar du alltså att DSMs lagar och förhållningsregler utifrån Djurens välbefinnande gäller bara under "normal kontorstid" Typiskt statligt myndighetsutövande för att sedan kasta över allt ansvar på privata sektorn.

Då finner jag det som bäst att alla som arbetar med djurskydd inom den privata sektorn lägger ner all sin verksamhet och ägnar sig åt ngt helt annat mer "överlevnads nyttigt" så kan staten ta sitt ansvar inte bara i teorin utan även praktisera det praktiskt oxå.

Så mkt djurskyddstänkande har altså DSM utifrån alla sina hitils fina skrivna lagar och förordningar att man ovanpå allt man beslutat i nästa mening säger att det är inte våran sak att fixa utan det privatas skyldighet. Kul, så bra va det djurskyddet.:devil:
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Ja jag menar att det inte är o aldrig varit meningen att DSM skall organisera den veterinära verksamheten.
DSM har inga befogenheter i den riktningen o inga jourvet att ställa upp med.
Du verkar ha missuppfattat DSMs roll.
Jag vet inte hur du hade tänkt dig att det skulle gå till o vem som skulle betala om inte de privata som idag inte har ngn jour ställer upp.
PL
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Nu ska jag bli lite OT med..

Är det så konstigt att de flesta privata vet på fältet INTE har jour (annat än för utvalda 'stamkunder')? När man gång efter annan kan läsa t ex här på Buke om hur hästägare ondgör sig över hur dyrt det där på jourtid, när de inte ringer ut vet på dagtid utan väntar och hoppas det ska bli bättre, och när det inte blir det belastar jouren, när folk utan att ens skämmas skriver saker som att 'jag överdriver alltid när jag pratar med vet, då är man säker de kommer ut'.

Fasiken, jag skulle heller inte ha jour för 'kreti och pleti' om jag vara veterinär, efter att ha mötts av en för hög procent 'sånt där' år ut och år in. (NATURLIGTVIS är inte alla djurägare tillhörande någon av kategorierna ovan, men det finns tyvärr för många, både om man ska tro jourveterinärerna, och om man ska tro det folk skriver på nätet t ex)
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

hovis skrev:
Ta gärna upp detta exempel. Måndag kl 9.30 och häst med akut kolik och så nedsatt AI att den måste komma under behandling inom två timmar. Kontakt med SLU då det endast va 40 minuters transport dit och närmast, Till svar får man att dom VÄGRAR ta emot hästen dels på grund av ombyggnad så dom hade inga tomma boxar samt att endase en Veterinär fanns på plats och den Veterinären hade fullt upp. Makalöst av en statlig instans som SLU att på en måndag vid 9.30 tiden VÄGRA att ta emot en så alvarligt fall av kolik enbart för att dom halverat antalet boxar vid ombyggnaden samt endast har EN Vet i tjänst.

Bara en kort kommentar angående ultuna
Ultuna är inget djursjukhus längre (som t.ex. strömsholm) pga jättestora nedskärningar för ett par år sedan, de har extremt lite reservkapacitet vad det gäller personal och har precis halverat antalet boxar vid årskiftet för att över huvud taget kunna överleva lokalkostnaderna. Har dom inga boxar så har dom inga... Har de som svarar i telefon fått order om intags-stopp så har dom...

och en kommentar angående DV, tyvärr är det så (som sagts) att hästägare har en förmåga att få allt att låta som akut livshotande när kanske 5% av dessa fall är det. Distriktsveterinärerna betalas av jordbruksverket=svenska folket (det du betalar täcker inte kostnaderna)
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

jag har tre olika veterinärer att ringa till och ingen har tvekat att komma ut när jag bett dom, har jag bara tur eller är folk bara väldigt ordningssamma här på ön..? Dock har jag ju aldrig råkat ut för något akut men de tar minsta lilla på största allvar för att vara på den säkra sidan. Jag tycker inte man skall behöva tjata ut en veterinär när man har en häst som hoppar på tre ben och visar ögonvitorna.
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

mitt halvblodsto sprang i hagen och sparkade sig högt upp på skenorna runtom vilket ledde till att hon fick gå själv och var haldålig i någon vecka, inget konstigt med det men efter denna vecka var hon plötsligt blockhalt och extremt svullen hela senan på vänster fram.
vet sa det var senan och behandlade med antibiotika och fenodyl. sa dock inget om lindning, kylning m.m. var vid tillfället på resa så det var mamma som skötte alltihop.
när jag kom hem stod hon knappt på benet, var då behandlad i en vecka med ovan nämnda medicin. när vi slutade med detta kom dock svullnaden och blocket tillbaka. efter råd av en travgubbe i närheten lade jag isbandage tre gånger om dan. svullnaden gick ner lite men hältan var kvar. efter två veckor stod hon helt plötsligt och vilade foten i marken. morgonen därpå var svullnaden borta och hon haltade bara marginellt på foten.
ytterligare en vecka senare var hon helt frisk och jag började skritta igång henne lite försiktigt, lindad till tänderna för senornas skull. då öppnades helt plötsligt en "ficka" på baksidan av hoven, väldigt djup men torr och fin.
resultat: hovböld under strålen som inte ville läka ut. vi klämde hoven en gång under blocktiden men då reagerade hon jämt över hela foten och vi kunde inte direkt jämföra med de andra fötterna med tanke på hältan.

hur lång tid pluggar veterinärer nu igen? en vecka!?
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Eftersom vi inte har mer än en veckas utbildning så har vi inte fått inbyggd t ultraljud el magnetkamera så att vi säkert kan bedömma senan genom ett helsvullet ben utan kan bli tvunga att gå anamnesen om att hästen sparkat sig på senorna plus vetskapen att det är ovanligt att en hovböld ger svullnad så högt.
Vad beträffar att kyla en en vecka gammal skada är det definitivt inte kunnigt även om det kan lindra symtomen!
PL
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Att en vet parkerar sig med en kolikhäst 8 tim o struntar i andra akutfall är knappast ok(med reservation för att hovis inte beskriver hela sanningen). Vet behöver knappast passa dropp själv o kan lämna lämplig medicin för några timmar!
PL
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

hovis skrev:
Ta gärna upp detta exempel. Måndag kl 9.30 och häst med akut kolik och så nedsatt AI att den måste komma under behandling inom två timmar. Kontakt med SLU då det endast va 40 minuters transport dit och närmast, Till svar får man att dom VÄGRAR ta emot hästen dels på grund av ombyggnad så dom hade inga tomma boxar samt att endase en Veterinär fanns på plats och den Veterinären hade fullt upp.


Makalöst av en statlig instans som SLU att på en måndag vid 9.30 tiden VÄGRA att ta emot en så alvarligt fall av kolik enbart för att dom halverat antalet boxar vid ombyggnaden samt endast har EN Vet i tjänst.

Nu skall jag vara lite off topic...

Efter som det allmäna, dvs staten!! .... inte ens klarar av att se till att människor har den vård som de behöver, så är det inte svårt att förstå att man minskar resurser på djuren.. Och att man i stället lägger ut ansvaret på djurvård på den privata sektorn..

I storstadsregionerna, främst Stockholm nekas kvinnor plats på BB när det är dags att föda barn för det finns ingen plats.. (likvärdigt med ingen box/inte tillräckligt många vettar i tjänst)... De hänvisas till andra sjukhus i närliggande län... Som de själva får ringa upp och kolla om de kan komma.. Kvinnor i främst Sthlms omr, får rådet att åka och hälsa på släktingar/vänner i andra landsändar när det börjar dra i hop sig för förlossning..

Titta hur det ser ut i norra delen av landet. Sjukhus efter sjukhus läggs ner och vårdavdelningar stängs... Det är inte ovanligt att en patient behöver åka 40 mil eller längre, enkel resa för lite mer kvalificerad sjukvård.

Innan man kräver statliga resurser till djursjukvården, så är det min bestämda uppfattning att vård av människor skall gå före.

Sen kan man ju undra om vi djurägare har råd att kräva att det skall finnas tillräckligt resurser??? (Genom ökade vet kostnader)
För du menar väl ändå inte att alla människor skall vara med och betala ditt/mitt intresse genom skattsedeln??

Vi har våra djur för vårt eget nöjes skull... Vi kan välja om vi vill lägga pengar på den hobbyn eller om vi skall börja samla frimärken eller nått mindre kostnadskrävande.
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

I Norge har man såvitt jag vet fortvarande kvar regeln att en vet inte får praktisera utan att deltaga i joursammarbete. Själv är jag inte positiv till den typen av lagstiftning.
PL
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Problemet med att just SLU/Ultuna drar ner är ju attd et är där Sveriges framtida veterinärer utbildas, och när de kommer ut på fältet är det väl en bra ide om de iaf har sett ett hourfall nån gång.

Sen haltar jämförelsen med humansidan lite. SLU Ultuna är det nordligaste joursjukhus som finns. Och det är för en stor del av Sveriges hästägare betydligt längre än 40 mil., så jag förstår mycket väl att folk blir irriterade på neddragningarna där.

Vad gäller prioriteringsordning humansjukvård kontra djursjukvård så anser jag inte att man ska prioritera det ena före det andra, utan att båda ska prioriteras, men från olika budgetar/kassor.
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Cormina - om du åkt in med din häst till klinik samma dag som senan svullnade är det inte säkert att du fått något säkrare svar än misstänkt senskada för det. Är det för svullet är det svårt att se på ultraljud med.

Däremot så borde det givits eftervårdsråd/djurägarråd osv. Fast om du inte var på plats kan du ju inte VETA vad veterinären sa. Den som passade hästen kan i villervallan missat en del. (Inte ens jag, med hyfsat god grundkunskap, är riktigt med alla gånger ens när jag anstränger mig. Har mer än en gång varit på hältutredning, ställd relevanta frågor på rätt ställe, fått svar osv osv. Och i bilen så inser jag att jag inte minns vad veterinären svarade på fråga X. Då är det bra att ha en kompis med, som inte är hästägaren/hästansvarig och som kan hjälpa till att lyssna. Annars får man ringa vet och fråga om helt enkelt.)
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
780
Senast: Habina
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
812
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 170
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 005
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp