Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Tur ni inte bor här då, då hade ni fått anmäla veterinärer åt höger och vänster.. ;)

En 30 år gammal häst i stallet fick lymfangit och var svullen upp till hasen pga ett infekterat sår. Veterinär tillkallades och fick höra den "diagnosen" från hästens ägare(hästen har haft lymfangit förr så hon vet vad hon pratar om).. Trots detta börjar veterinären svamla på om att det kan vara det ena och det andra och fastnade till slut vid diagnosen pungbråck. Då sätter hon igång och gräver hästen i ändtarmen för att känna om tarmarna har "ramlat ner" i pungen.. Samtidigt som hon står där med armen i baken på hästen häver hon ur sig att det är väldigt farligt att göra såhär på gamla hästar för att tarmväggen är svagare och kan spricka.. Då brast hästens ägare ut i gråt, hon var ju redan orolig pga veterinärens idéer om att det kunde vara både det ena och det andra.. Nåja hästen överlevde och efter att en annan, lite mera rutinerad vet, tillkallades så kom dom efter mycket om och men fram till att det nog faktiskt VAR lymfangit(vilket senare oxå visades på det CGT(eller vad det nu heter, minns inte nu) blodprov som jag bad veterinären göra).. Senare har det dock uppstått problem med utbetalning av försäkringspengar då försäkringsbolaget ställt sig frågande till hur en lymfangit kunde kosta 4500kr.. :confused:

Några veckor senare var det en till DV i stallet för att kolla en hästs dåliga andning.. Hästen hade redan diagnosen kronisk bronkit och astma så veterinären tillskrev iaf rätt medicinering, men klarade inte av/vågade inte ge hästen cortizonsprutan utan lämnade den till den lilla flickan som äger hästen och åkte därifrån.. Vi vuxna i stallet fick göra det istället senare på dagen när vi kom dit..

Även om jag själv bara har hållt på med hästar i ca 4,5år nu så har jag redan massvis med erfarenhet av skador och sjukdomar på hästar och skulle säkerligen i många fall kunna ställa rätt diagnos själv.. I mitt stall kallar vi distriktsveterinärerna för cykelreparatörer, för det är ungefär det som dom duger till.. ;)

Vi har som tur är EN bra hästveterinär här(DV kan katter och hundar iaf) men hon har jobb upp över öronen och kan tyvärr inte arbeta jourtid och det är synd, för det är ju just vid akuta skador man VERKLIGEN vill ha en kompetent veterinär.. Behöver jag vaccinera hästen KANSKE jag ringer till DV men hellre ringer jag hovslagaren eller någon bekant som jag vet har mera erfarenhet..

Nej jag tycker ni ska vara glada för att ni har veterinärer som iaf kan LITE om hästar.. Och kliniker, vilken LYX.. Här har vi inte ens hört TALAS om djurambulanser.. Här måste vi åka ungefär 34 mil bara för att få en hingst kastrerad eller något annat kirurgiskt ingrepp.. Får en häst här ett benbrott eller kolik/tarmvred eller något annat som måste åtgärdas med operation och hästen inte kan transporteras 34 mil, ja då är det bara slakta som gäller, vilket jag har varit med om både en och tre gånger tyvärr.. :(

Nej för :devil: flytta inte till norrbotten om ni är petiga med vet... :smirk:

/ Fredrik
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Instämmer! All nerdragning av den kliniska verksamheten på SLU innebär att vi får färska veterinärer med mindre klinisk erfarenhet. Jourverksamheten har dessutom tidigare stått för en väldigt stor del av fallen som står kvar på dagtid.
Vad beträffar den andra jourverksamheten med statlig inblandning nämligen DV så är upplägget sånt att den bra kan klara en jourverksamhet som motsvarar dagunderlaget men inte mkt mer vilket gör mig förbannad när folk som inte skulle kunna tänka sig att anlita DV på dagtid skriker högt när de inte blir högprioriterade på jouren. De borde skrika högt åt sina ordinarie veterinärer istället.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Alexandra_W skrev:
Problemet med att just SLU/Ultuna drar ner är ju attd et är där Sveriges framtida veterinärer utbildas, och när de kommer ut på fältet är det väl en bra ide om de iaf har sett ett hourfall nån gång.

Sen haltar jämförelsen med humansidan lite. SLU Ultuna är det nordligaste joursjukhus som finns. Och det är för en stor del av Sveriges hästägare betydligt längre än 40 mil., så jag förstår mycket väl att folk blir irriterade på neddragningarna där.

Vad gäller prioriteringsordning humansjukvård kontra djursjukvård så anser jag inte att man ska prioritera det ena före det andra, utan att båda ska prioriteras, men från olika budgetar/kassor.

Självklart är det bra om de blivande veterinärerna har sett jourfall innan de kommer ut... Men det behöver inte innbära att de behöver ha sett alla...
Sen är jag av den åsikten att utbildning till veterinär gott och väl kan vara lokaliserad på fler platser än Ultuna. Varför inte en i tex Umeå... Och en i södra delen av landet?? Är inte det ett bättre upplägg?.. och är det inte det vi skall krav på?.... istället för att de skall ha överkapacitet i Ultuna .... För dit är det ju som sagt så pass långt att en del djur aldrig hinner transporteras.

Och jag förstår också att irritationen är stor hos dem som måste åka långt med en sjukhäst eller annat djur eller en människa som behöver specialvård. Det är inte det saken handlar om.

Utan det handlar om just prioriteringar... Det är just därför jämförelsen med humanvården inte alls haltar utan är högst relevant. Humansjukvården finansieras genom skattesedeln. Och ändå finns inte garantin att blivande mödra får plats på närmsta BB. Folk i Norrland har lika långt till specialsjukvård som de flesta hästägare har till en jourhavande veterinär..

Att hålla ett jouröppet djursjukhus kostar pengar... Var skall dessa pengar tas??
Skatten... eller är det vi själva, djurägarna som skall betala det?
Vi kanske skall ta och införa en hästskatt... som kan finansiera dessa jourer på lagom avstånd till varje hästägare.
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

peter_lundin skrev:
I Norge har man såvitt jag vet fortvarande kvar regeln att en vet inte får praktisera utan att deltaga i joursammarbete. Själv är jag inte positiv till den typen av lagstiftning.
PL

Nej... är inte insatt i reglerna i Norge... Men rent spontant så tror jag inte heller på den typen av lagstiftning.
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Att utlokalisera veterinärutbildningen till fler ställen är jättebra. Men då är vi tillbaka till vem som ska betala för kalaset? I så fall lär det snarare bli så att vi utlokaliserar utbildningen till de städer som redan idag har stora djursjukhus (typ Strömsholm och Hbg då). Att bygga etts tort, fullt utrustat djursjukhus i norr lär inte vara ekonomiskt sett det enklaste.

Självklart ska inte hästsjukvård betalas via skattsedel, men såvitt jag vet är du den enda som är ute och ens funderar i de banorna?
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Jag har bott i Norrland... så jag vet.... ;)

Fick en hund sönderbiten av en grävling under en helg!! (Riktigt stora skador i huden.. med uppfläkta stora hudbitar)
Får man tag i vet då??.. Skulle inte tro det!!...
Det slutade med att jag själv sydde ihop hunden och la dränering... Första helgfria dagen därpå fick jag en veterinär att skriva ut pencillin på tfn... Hade tur och hunden läkte ihop fint och klarade sig utan men från min behandling.. :angel:

Här har vi långt till ett ordentligt jouröppet djursjukhus. (dock inga norrlandsmått) Men däremot har vi fantastiskt duktiga distriktare... Anväder mig bara av dem numer faktiskt.
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Alexandra_W skrev:
Att utlokalisera veterinärutbildningen till fler ställen är jättebra. Men då är vi tillbaka till vem som ska betala för kalaset? I så fall lär det snarare bli så att vi utlokaliserar utbildningen till de städer som redan idag har stora djursjukhus (typ Strömsholm och Hbg då). Att bygga etts tort, fullt utrustat djursjukhus i norr lär inte vara ekonomiskt sett det enklaste.

Självklart ska inte hästsjukvård betalas via skattsedel, men såvitt jag vet är du den enda som är ute och ens funderar i de banorna?

I vilka banor?? Hästskatt för finansiering av hästkliniker? Eller utlokalisering av vet,utbildningen?

Utlokaliserad utbildning skulle innebära fler utbildningsplatser. Fler utexaminerade veterinärer innebär fler kliniker. Fler kliniker innebär att fler kommer att ha jour, i konkurrens syfte... Kanske ett önsketänkande :crazy:

Personligen är jag inte främmande för att betala en hästskatt. Det skulle inte behöva vara så fruktansvärda summor för den enskilde hästen innan det blir rätt så ordentliga summor totalt. En sådan skatt skulle lätt kunna finansiera ett sjukhus på nordligare breddgrader än Ultuna. Men detta under förutsättning att pengarna verkligen går tillbaka till hästsektorn då..:cool:

Men att utlokalisera utbildningen är snart gjort... Ställer vi de kraven på våra politiker nu i valtider så kommer det snart att vara genomfört.
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Att utökad hästsjukvård skulle betalas via den allmänna skattsedeln menade jag med 'de banorna'.

Jag är absolut inte emot en utlokalisering, jag är bara tveksam till om det är genomförbart.

Ang finansiering av detta så är jag dock inte så förtjust i hästskattsiden. Däremot skulle jag utan problem kunna tänka mig att betala ett högre pris för att få kvalitativ veterinärvård på djursjukhus på jourtid, dvs att Ultuna kunde utöka igen. Och ta de ökade försäkringspremier det skulle medföra (och så kan de individualisera försäkringspremierna mer än idag med, så inte de med friska hästar drabbas av en chockhöjning av premierna bara för att de med sjuka hästar plötsligt kostar bolagen mkt mer iom höjda veterinäravgifter)
 
Sv: Felbed, felbehandl. av vet!! *långt*

Alexandra_W skrev:
Att utökad hästsjukvård skulle betalas via den allmänna skattsedeln menade jag med 'de banorna'.

Jag är absolut inte emot en utlokalisering, jag är bara tveksam till om det är genomförbart.

Ang finansiering av detta så är jag dock inte så förtjust i hästskattsiden. Däremot skulle jag utan problem kunna tänka mig att betala ett högre pris för att få kvalitativ veterinärvård på djursjukhus på jourtid, dvs att Ultuna kunde utöka igen. Och ta de ökade försäkringspremier det skulle medföra (och så kan de individualisera försäkringspremierna mer än idag med, så inte de med friska hästar drabbas av en chockhöjning av premierna bara för att de med sjuka hästar plötsligt kostar bolagen mkt mer iom höjda veterinäravgifter)

Nä skattefinansierad djursjukvård har jag inte funderat på... i så fall har du missförstått mig... Det var ju just det jag menade att vi INTE skulle ha.. Det var därför jag drog parallellen humansjukvård kontra djursjukvård... Och därför jag bemötte *hovis* när han menade att det var "makalöst av en statlig instans som SLU att vägra ta emot en häst på grund av platsbrist"

Utlokalisering av utbildningen behöver inte vara något problem. Den kan snart vara igång på de platser du nämnde. (Stömsholm, Helsingborg)
Hästskatteidén var nått som kom upp nu när jag satt och skrev inläggen. Tål att funderas på kanske.. Eller varför inte införa en liten avgift på varje utfärdat hästpass, regbevis för hundar, katter...
Ponera att 50 kronor av hästpassavgiften lägs i en fond för att ekonomiskt trygga en större klinik centralt i norrland...

Den kliniken skulle snart vara byggd och ytterligare en veterinärutbildningsplats skulle vara ordnad.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Habina
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
811
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 164
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp