Snälla behöver svar från kunniga

Man kan ge olika typer av lugnande och smärtstillande mediciner inför en avlivning. Det är samma typer av mediciner som ges som lugnande eller sövning inför tex en operation. Många mediciner ger också muskelavslappning när djuret sover djupt, men man ger aldrig någonsin enbart helt muskelavslappnande medel! (Alltså mediciner som gör att man inte kan röra sig eller andas trots att man är vid medvetande).

Djuret somnar med öppna ögon. Det kan se lite obehagligt ut men är helt normalt och inget tecken på att djuret är vaket eller vet vad som händer. Eftersom djuret sover djupt är det inte heller ovanligt att tungan kan sticka ut ur munnen, det är också helt normalt.

Det är vanligt att hunden blir vinglig innan den somnar och då kan man precis som ni gjorde hjälpa hunden att lägga sig ned så att den kan fortsätta somna lugnt.

Beroende på vilka mediciner man ger och i hur höga doser så kan djuret sova så djupt att det är i djup narkos, och då kan man se att det inte längre blinkar. Det är inte heller någon fara utan bara ett tecken på att djuret sover riktigt djupt.
tack :heart så du tror hon hade det skönt och sov som vanligt? detta hjälper så otroligt. hon fick en stroke tror vi. hon blev bättre i 3 dagar men åt ingenting. så vi valde att avliva henne pga hennes ålder (16,5 år).
 
Man kan ge olika typer av lugnande och smärtstillande mediciner inför en avlivning. Det är samma typer av mediciner som ges som lugnande eller sövning inför tex en operation. Många mediciner ger också muskelavslappning när djuret sover djupt, men man ger aldrig någonsin enbart helt muskelavslappnande medel! (Alltså mediciner som gör att man inte kan röra sig eller andas trots att man är vid medvetande).

Djuret somnar med öppna ögon. Det kan se lite obehagligt ut men är helt normalt och inget tecken på att djuret är vaket eller vet vad som händer. Eftersom djuret sover djupt är det inte heller ovanligt att tungan kan sticka ut ur munnen, det är också helt normalt.

Det är vanligt att hunden blir vinglig innan den somnar och då kan man precis som ni gjorde hjälpa hunden att lägga sig ned så att den kan fortsätta somna lugnt.

Beroende på vilka mediciner man ger och i hur höga doser så kan djuret sova så djupt att det är i djup narkos, och då kan man se att det inte längre blinkar. Det är inte heller någon fara utan bara ett tecken på att djuret sover riktigt djupt.
det här svaret gav mig sådant lugn, du anar inte vilken lättnad jag känner. ska visa det för min man också.
 
blev bara så fundersam eftersom veterinären sa "hon blinkar inte ens längre" sen såg jag att hon petade försiktigt på ögat med ett finger. Detta är chefs veterinären och hon som opererat min hund 2 gånger, vi litar på henne till tusen. men jag ställde ingen fråga, var som sagt i chock över att få avliva min hund.
Hon petade på ögat för att kolla om det fanns någon blinkreflex kvar. Det gör man för att kontrollera om det finns någon hjärnaktivitet. Dvs ett sätt att kolla så att avlivningen går rätt till. Det låter som att din veterinär gjorde helt rätt och din hund kände antagligen inget mer än sömnighet.
 
blev bara så fundersam eftersom veterinären sa "hon blinkar inte ens längre" sen såg jag att hon petade försiktigt på ögat med ett finger. Detta är chefs veterinären och hon som opererat min hund 2 gånger, vi litar på henne till tusen. men jag ställde ingen fråga, var som sagt i chock över att få avliva min hund.
Jag skulle tolkat det som att nu sover djuret riktigt djupt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 107
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 700
Senast: Magica
·
Övr. Hund Förra veckan så hände en hemsk olycka. Mina 2 döttrar 14, 12 år var ute i kaningården (som ligger brevid vår staket o grinden) och hade...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 823
Senast: Lenis
·
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 063
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp