Snälla behöver svar från kunniga

Amaryllisen

Trådstartare
Hej alla.
Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras.
Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out.

Hon avlivades på anicura.
Har några frågor.

1. Hennes tunga stack ut efter hon fått första sprutan och jag frågade varför o då sa dom att hon fått muskelavslappnande. Men när jag googlar får man inte ge det? Eller har jag läst fel. Kunde hon andas själv? Jag minns som sagt ingenting. Vi satt ensamma med henne 10-15 min efter första sprutan. Sen när veterinären kommer in för att spruta in avlivnings vätskan i katetern så säger hon ”hon blinkar inte ens längre”. Varför gjorde hon inte det?
Vad gör spruta fick hon först? Hon blev vinglig nästan direkt och sen va vi tvungna o lägga ner henne så hon inte skulle ramla. Hon är lika stor som en cockerspaniel i storlek.

Så många frågor jag önskar jag ställt men jag var i chock och efteråt har jag bara blackout.
 
Man ger lugnande först. Vilket preparat kan variera mellan kliniker. Hundarna kan reagera olika. Hon kunde andas själv. Låter som en normal avlivning. Förstår att det är svårt att ta in informationen man får i den situationen.
Men varför sa dom att hennes tunga sticker ut för att hon har fått muskelavslappnande
 
Man ger lugnande först. Vilket preparat kan variera mellan kliniker. Hundarna kan reagera olika. Hon kunde andas själv. Låter som en normal avlivning. Förstår att det är svårt att ta in informationen man får i den situationen.
Varför blinkade hon inte, hon hade öppna ögon, led hon tror du?
 
Den första sprutan hon fick, som dom kallade muskelavslappnande, gjorde den henne lugn? Hade hon det bra? Eller var hon rädd? Hon låg ner, med tungan utanför, halvt öppna ögon (blinkande ej). Varför hade hon tungan utanför? Varför blinka hon ej? Led hon eller hade hon det skönt?
 
När man får muskelavslappnande så öppnas ögonen. Hon var inte vid medvetande så hon led inte.
men var det de hon fick? jag läser ju att man inte får ge det, eller var det en blanding av ngt? skulle du säga att hon mådde bra o hade de skönt under den tiden?
 
ok, så hon var inte rädd? tack för svaren. som sagt detta har plågat mig varje dag i månader nu. att jag inte minns. att jag inte ställde frågor.
Vill börja med beklaga sorgen.

Jag tagit bort tre katter som mer eller mindre somnat in på första sprutan (den lugnande) har också tagit bort en katt som kämpade in i det sista.
Den vi tog bort här senast så tog ett tag innan han la ner sig men när veterinären kom in igen låg han ner lugnt och tryggt och reagerade inte på sprutan öht.
Så av din beskrivning kan jag med stor säkerhet säga att din hund inte led alls :heart
 
Jag har avlivat flera
(Hundliv och kattliv är korta och jag är gammal.)

Samtliga har mjukt domnat bort efter första sprutan. Senaste katten blev kelig först och somnade sen.

Jag tror största störningen är om ägaren är upprörd, för det känner de.
 
Jag har avlivat flera
(Hundliv och kattliv är korta och jag är gammal.)

Samtliga har mjukt domnat bort efter första sprutan. Senaste katten blev kelig först och somnade sen.

Jag tror största störningen är om ägaren är upprörd, för det känner de.
Så hon hade det harmoniskt och skönt efter första sprutan? Vi var väldigt lugna och grät inget framför henne; vi var mest i chock. Hysterin kom när vi kom hem utan henne
 
Det jag är mest rädd över är att hon led och att hon inte kunde andas ordentligt eller röra sig pga muskelavslappnande men va klar i huvudet men jag vet de är dumheter hon sov djupt. Vill ba veta att hon hade de skönt
 
Så hon hade det harmoniskt och skönt efter första sprutan? Vi var väldigt lugna och grät inget framför henne; vi var mest i chock. Hysterin kom när vi kom hem utan henne
Vi har ju självklart ingen möjlighet att exakt veta hur våra djurs sista ögonblick känns för dem, men de sprutor de får är avsedda att få dem att lugnt somna in utan stress eller smärta. Lite som man själv somnar i narkos - bara glider bort och slutar vara medveten om sin omgivning. Jag tror du kan ta det lugnt nu och vara säker på att er hund efter ett långt och förhoppningsvis fint hundliv fick somna in på ett behagligt sätt. Och den sista stunden är så kort och går så fort - du har gett din hund allt du kunde ge henne under många år dessförinnan!
 
Det jag är mest rädd över är att hon led och att hon inte kunde andas ordentligt eller röra sig pga muskelavslappnande men va klar i huvudet men jag vet de är dumheter hon sov djupt. Vill ba veta att hon hade de skönt
Tror du kan vara lugn för att de medel man ger vid en avlivning är noga testade och utprovade för att ge djuret en så lugn, smärt- och ångestfri stund som det bara är möjligt.

Personalen är alla djurvänner. De vill också att det ska ske lugnt och fint.
:heart
 
Man kan ge olika typer av lugnande och smärtstillande mediciner inför en avlivning. Det är samma typer av mediciner som ges som lugnande eller sövning inför tex en operation. Många mediciner ger också muskelavslappning när djuret sover djupt, men man ger aldrig någonsin enbart helt muskelavslappnande medel! (Alltså mediciner som gör att man inte kan röra sig eller andas trots att man är vid medvetande).

Djuret somnar med öppna ögon. Det kan se lite obehagligt ut men är helt normalt och inget tecken på att djuret är vaket eller vet vad som händer. Eftersom djuret sover djupt är det inte heller ovanligt att tungan kan sticka ut ur munnen, det är också helt normalt.

Det är vanligt att hunden blir vinglig innan den somnar och då kan man precis som ni gjorde hjälpa hunden att lägga sig ned så att den kan fortsätta somna lugnt.

Beroende på vilka mediciner man ger och i hur höga doser så kan djuret sova så djupt att det är i djup narkos, och då kan man se att det inte längre blinkar. Det är inte heller någon fara utan bara ett tecken på att djuret sover riktigt djupt.
 
tack för alla svar, detta har plågat mig varje dag i månader, jag har mått så dåligt av att jag hamnade i total chock och varken grät eller ställde frågor, utan satt brevid min hund med min man och klappa henne hela tiden. jag ville inte bryta ihop framför henne. nu känner jag mig lugn med att hon hade det skönt och inte led eller var rädd, utan att hon sov djupt och kunde andas ordentligt och hade det skönt i drömmarnas land.
 
Man kan ge olika typer av lugnande och smärtstillande mediciner inför en avlivning. Det är samma typer av mediciner som ges som lugnande eller sövning inför tex en operation. Många mediciner ger också muskelavslappning när djuret sover djupt, men man ger aldrig någonsin enbart helt muskelavslappnande medel! (Alltså mediciner som gör att man inte kan röra sig eller andas trots att man är vid medvetande).

Djuret somnar med öppna ögon. Det kan se lite obehagligt ut men är helt normalt och inget tecken på att djuret är vaket eller vet vad som händer. Eftersom djuret sover djupt är det inte heller ovanligt att tungan kan sticka ut ur munnen, det är också helt normalt.

Det är vanligt att hunden blir vinglig innan den somnar och då kan man precis som ni gjorde hjälpa hunden att lägga sig ned så att den kan fortsätta somna lugnt.

Beroende på vilka mediciner man ger och i hur höga doser så kan djuret sova så djupt att det är i djup narkos, och då kan man se att det inte längre blinkar. Det är inte heller någon fara utan bara ett tecken på att djuret sover riktigt djupt.
blev bara så fundersam eftersom veterinären sa "hon blinkar inte ens längre" sen såg jag att hon petade försiktigt på ögat med ett finger. Detta är chefs veterinären och hon som opererat min hund 2 gånger, vi litar på henne till tusen. men jag ställde ingen fråga, var som sagt i chock över att få avliva min hund.
 
blev bara så fundersam eftersom veterinären sa "hon blinkar inte ens längre" sen såg jag att hon petade försiktigt på ögat med ett finger. Detta är chefs veterinären och hon som opererat min hund 2 gånger, vi litar på henne till tusen. men jag ställde ingen fråga, var som sagt i chock över att få avliva min hund.
hon sa de då innan hon skulle ge avlivningsvätskan.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 107
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 693
Senast: Magica
·
Övr. Hund Förra veckan så hände en hemsk olycka. Mina 2 döttrar 14, 12 år var ute i kaningården (som ligger brevid vår staket o grinden) och hade...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 821
Senast: Lenis
·
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 063
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp