Bukefalos 28 år!

felriden häst-reaktioner

Zipp2010

Trådstartare
Vill höra synpunkter på träning av hästar som ridits fel under en längre tid, framförallt få ta del av andras erfarenheter av rekationer från hästen på det nya sättet att jobba.
Köpte en äldre häst för 7 månader sedan som tidigare i sitt liv varit tävlad o tränad i dressyr på rätt hög nivå, men senate åren ridits ur form med högt huvud/underhals/spänd rygg/dåligt undertramp. När jag började jobba honom från marken o uppsuttet fick jag en hel del protester innan han dels började bygga om sig o bli starkare i en låg form, dels accepterade inspänningen o min hand.
Efter långsam uppbyggnad o regelbundna behandlingar är han nu fräsch o pigg, framåt o trampar under sig i en fin avslappnad form.

Har nyligen skaffat en rätt ung häst som ridits i en hög form utan att vara musklad för det. Hon har rätt mkt spänningar i hals o rygg o är ojämnt musklad. När jag rider går hon gärna låg o tuggar i skritt o trav, men är inte van vid det o känns bra mkt yngre än hon är. Hon blir också trött fort i den positionen. Dock inga negativa reaktioner.
När jag jobbar henne från marken med inspänning (lång) så börjar hon protestera framförallt i sitt svaga varv, i det starka travar o galopperar hon fint i en bra låg form, i det svaga går hon emot, bocksprång o tvärstoppar, innan hon går fram på bettet o slappnar av o skummar etc. Jag är noga med att inte jobba i flera varv, byter varv så fort hon går ned o skummar ett halvt varv för att belöna.
Har haft ute både sadelutprovare o fysioterapeft för att hjälpa henne komma igång. Är nog mest ute efter att höra vilka reaktioner ni andra fått o hur ni hanterat det?
Jag räknar med att hon snart stärker sig o orkar jobba i sin rätta form.
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 128
Senast: Ramona
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 847
Senast: Bee
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 013
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 105
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp