Felstavningar

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Rosett
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 755
  • Visningar Visningar 151 874
Sv: Felstavningar

Fyndigt:bow::rofl:

OT: du hjälpte mig när jag var i Grekland för någon månad sedan! Jag hade lyckats riva ner den lilla spetsgardinen som täckte glaset i dörren där jag bodde, och såg att den hade varit fäst med häftstift.

Jag behövde alltså ett nytt sådant och funderade på vad tusan jag skulle fråga efter när jag kom på Visst ja, μία καρφίτσα :D

Fyndigt:bow::rofl:

OT: du hjälpte mig när jag var i Grekland för någon månad sedan! Jag hade lyckats riva ner den lilla spetsgardinen som täckte glaset i dörren där jag bodde, och såg att den hade varit fäst med häftstift.

Jag behövde alltså ett nytt sådant och funderade på vad tusan jag skulle fråga efter när jag kom på Visst ja, μία καρφίτσα :D

παρακαλώ:)

Helt OT så var det du som inspirerade till mitt alias en gång i tiden!:grin:

Man kan hoppas! Vill minnas att jag läste någon bok som barn där ett par får hette Ullrik och Ullrika men jag kan inte placera dem...

*kl*

Blyetchteckning, någon?

Huruvida namn kan stavas fel går säkert att tvista om. Men jag har på senare tid sett två som borde gå över felstavningsgränsen enligt alla objektiva mått: Ullrica och Eclundh:crazy:

Från SCB
Förnamn
Det finns 26 kvinnor som har förnamnet Ullrica. Av dessa har 16 namnet Ullrica som tilltalsnamn.

Även om Ullrica går emot alla vedertagna namntraditioner så kan man väl inte direkt hävda att det är felstavat. Då finns det ju namn som är betydligt värre. Man kan inte stava sitt namn Candra, Cent eller Cim om det inte är så att man vill att det ska uttalas Kandra, Sent och Sim.

*kl*

Jag måste bara sluta läsa Falu Kuriren... :cry: dels är de sk journalisternas språk under all kritik och dels är kommentarsfälten egentligen minfält om man är språkpolis :crazy:

Senaste bidraget (kommentar till en artikel om Peace&Love): Det är väl föräldrarna som har ansvaret för sina adaptrar???

Jag tror att det är adepter som menas... :grin:

Fast det är ok att skriva/säga sockar. Jag och min kille hade den diskussionen med mamma och hennes gubbe. De är båda duktiga journalister och har bland annat jobbat med att rätta och korrekturläsa texter.
Vi fick även blanda in ett lexikon i leken men summan av kardemumman är att det är helt ok att använda både sockor och sockar...

*kl*

Jag såg just en rolig felstavning - fast det var mer en felskrivning - någon som vill gå på käftskriva? :D

KL

Ny amerikansk roman:

9789100127367.jpg

Det trodde jag fanimej inte var möjligt ....

*KL*

Jag kan leva med felstavningar faktiskt. Vissa är så fula att jag får lite ont i huvudet men de flesta bryr jag mig inte om. Förkortningar i stil med "tkr" och "tsm" däremot ger mig eksem och andnöd.

Ja! Och kmr.

Ett inlägg kan vara 1000 bytes långt och allting är utskrivet ordentligt - utom några jävla tkr jag. Hur viktigt är det att tjäna just de tre bokstäverna?

Och det är ingen ursäkt att man skriver från mobilen, det gör jag också väldigt ofta. Men jag orkar skriva tycker ändå.

Ja! Och PVn (inte bilen utan snubben då). Det är så ologiskt när det blir inslängt i en text som i övrigt är skriven helt normalt så att säga.

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 553
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 213
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 557
Senast: qitis
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
24 789
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka