Felstavningar

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Rosett
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 755
  • Visningar Visningar 151 853
Sv: Felstavningar

Ja, nu när jag vet har jag inte en ursäkt i världen att skriva fel! Gud nåde mig om jag glömmer! :devil:

Och jag trodde det hette EN fena. Fast å andra sidan tror sällan jag säger fena öht. Kan du inte skriva några korrekta meningar med fena i så får jag läsa hur det låter?

Som sagt anger "var" befintlighet och "vart" riktning, och apropå ämnet måste jag få berätta om min klasskompis. Hen och några andra pratade om språkriktighetsproblem på rasten och plötsligt hör man hens röst ljuda över hela klassrummet: "Vart hade du sex första gången? MOT MEKKA!" :D

Ja eller ta det för vad det är;)

Språkintresse tror jag bara kommer tvåa som förklaring till varför man skriver i språkpolistrådar. Etta tror jag är att man vill visa sig duktig:angel:;)

Och jag trodde det hette EN fena. Fast å andra sidan tror sällan jag säger fena öht. Kan du inte skriva några korrekta meningar med fena i så får jag läsa hur det låter?

Jorå!

Han är fena på vindsurfing.
Jag är fena på att baka hallongrottor.
Hon är fena på att åka rullskridskor.
Du är fena på att prata franska.

:D

Jag funderar på två ord här, hur man använder dem. Med och Också.
Heter det "Jag vill också köpa glass" eller "Jag vill med köpa glass"?

Jag använder alltid också, medan en kompis alltid använder med.

Också är rätt.

Hen hade ... eldat upp sig lite över att folk inte kunde skilja på var och vart, helt enkelt. :D

*KL*

Nu har jag fått ont i ögonen av facebook igen. Två alternativa stavningar till hemskt:

hämst och hemst

Tack för dina exempel! Men i mina öron låter det ändå bättre med EN fena, som i fisken. Kan syfta på att man är snabb, för det är ju firrar ;)

Jag tycker också att EN fena låter bättre :p Får se hur jag gör i framtiden :angel: Brukar iofs inte använda uttrycker så mycket ändå...

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 522
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 126
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 476
Senast: qitis
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 7 8 9
Svar
177
· Visningar
22 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka