Fem månaders betald ledighet

Bukefalos 30 år!

Det här är jag så fascinerad av! Människor som, enligt egen utsago, skulle bli knäppa av att inte jobba. Jag hade älskat det! Bara för att jag inte hade jobbat betyder inte att jag inte hade gjort något alls. Jag hade inte haft nåt problem att inte jobba. Jag har så mycket jag skulle kunna fylla dagarna med som jag hellre hade gjort än att just jobba.
Jag blev avstängd från mitt jobb när jag var gravid i vecka 20. Det förstörde mycket för mig. Förlorade ett socialt sammanhang som jag verkligen behövde då. Tappade det där drivet hemma som jag tycker är bättre hos mig när jag "måste" hinna saker mellan arbetspassen. Det blev inte bra. Så jag förstår de som blir knäppa av att inte jobba (även om det finns mycket annat att fylla sin tid med).

Jag blev avstängd från mitt jobb när jag var gravid i vecka 20. Det förstörde mycket för mig. Förlorade ett socialt sammanhang som jag verkligen behövde då. Tappade det där drivet hemma som jag tycker är bättre hos mig när jag "måste" hinna saker mellan arbetspassen. Det blev inte bra. Så jag förstår de som blir knäppa av att inte jobba (även om det finns mycket annat att fylla sin tid med).

För min del förstör de där tiderna jag måste passa pga jobbet. Jag mår mycket bättre när jag får leva utan ett schema och göra saker i min takt.

Det här är jag så fascinerad av! Människor som, enligt egen utsago, skulle bli knäppa av att inte jobba. Jag hade älskat det! Bara för att jag inte hade jobbat betyder inte att jag inte hade gjort något alls. Jag hade inte haft nåt problem att inte jobba. Jag har så mycket jag skulle kunna fylla dagarna med som jag hellre hade gjort än att just jobba.

Jag är exakt likadan . Bara jag blir frisk så har jag massor av saker jag vill göra. Jag jobbar för att kunna leva, inte tvärtom.

Antar att det finns många anledningar, och jag skulle inte uttrycka mig att jag skulle bli knäpp av att inte jobba.
Men det finns ingen annan kontext än just förvärvsarbete där jag kan få möjlighet att göra de roliga saker jag vill göra. Jag har inte ekonomiska muskler att bygga upp labb för mångmiljonbelopp och anställa duktiga kollegor och jag har inte kompetensen att se till att skapa förutsättningar för lösningarna att användas globalt - och inte heller intresse av alla de delar som krävs för att driva sådana projekt. Men det kanske är det fetade, jag skulle inte vara nöjd med att bara kunna fylla dagarna med sånt jag kan åstadkomma på egen hand. Fem månader är inga problem, men på längre sikt vill jag fortsätta bidra mer med mina kapaciteter till samhället och världen, och det finns som sagt ingen annan kontext där det är praktiskt möjligt.

Jag hade satt igång och jobbat och investerat den andra lönen i fonder. Du kanske inte får en sådan chans igen att verkligen investera i en buffert?

Ekonomisk buffert är väldigt skönt.

Sedan kan du väl unna dig lite extra lång semester? Sex veckor? Det är ju så här års det är skönt och roligt att vara ledig.

Jag var ledig sex veckor mellan jobb i höstas. Nov/dec passerade och dagarna gick, men jag kunde nog lika gärna jobbat.

Jag älskar det jag jobbar med och kan inte få utlopp för det utan att just jobba.

Jag fick sex månadslöner från ett jobb för några år sen. Sökte nytt omgående, jag vill inte vara arbetslös längre än nödvändigt. Det har jag testat det med.
Det var dessutom lite tajt på arbetsmarknaden då.
Fick jobb efter ca tre månader och en flytt (inte för jobbets skull). Hattade fram på diverse vikariat i några år.

Jag hade inte vågat vänta med att söka jobb, man vet aldrig liksom. Jag hade tagit ett jobb och satt undan den extra lönen som buffert ifall något händer. Alltid skönt med en buffert!

Och angående att jobba överlag. Jag älskar mitt jobb. Stortrivs. Var föräldraledig fyra månader, sen hade jag fått nog och ville ha lite mental stimulans igen. Jag gillar att vara ledig också, men jobbet ligger mig varmt om hjärtat nuförtiden.

Jag hoppar in här lite då jag blev varslad idag.
Vet inte hur lång tid jag kommer få gå hem med lön än (imorgon)

Jag har en elektrikerutbildning men är inte sugen på ren elektrikertjänst då jag aldrig gjorde någon lärlingstid eller praktik..

Jobbat inom telekom sen 2011 och ska väl spalta upp de jag lärt mig där?

Tanken var att gå på semester nu efter midsommar i 4 veckor så tanken är väl att unna mig det iaf + ledigt denna vecka.

Sen kommer jag nog gå in och titta på lediga tjänster. Har tur o bo där både Saab, tekniska verken och försvaret söker folk men ska försöka tänka lite på vad jag vill.

Jag vill jobba mer fysiskt igen. Jag vill inte bara sitta vid en dator.

Jag vill ju jobba nu när jag får lön då jag vill lägga undan pengar för framtiden.
Antingen till lägenhet eller bara buffert. Oklart.

Ja jag borde väl sitta ner o andas en stund bara nu men känner mig lite stressad.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka