Bukefalos 28 år!

Femgångshäst med dålig tölt, hur hade ni gjort?

walkaway-

Trådstartare
Hejsan! Jag har hand om en femgångsvalack som är 14 år gammal, efter Fáfnir från Götarsvik. Han har under en väldigt lång period blivit dåligt riden, och absolut inte haft några större krav på sig - vilket har resulterat i minskad muskelmassa, och problem med gångarter. Nu när jag fått mer ansvar för honom så har jag börjat träna allt mer, och har börjat att få mer mål med ridningen. Men så är det så att han är en femgångare, som har väldigt svårt för tölten. Det han går i är alltså en väldigt passtaktig tölt. Jag har fått hjälp av en instruktör som har gett mig lite träningtips. Men trots det så fastnar man lite i ridningen, och låser sig själv i att man tycker att det inte känns bra i tölten. Rider man däremot barbacka så gungar man däremot framåt, och inte vaggande åt sidan, vilket tyder på att det trots allt är tölt, även om den inte är ren?

Iallafall. Jag har blivit sugen på att börja lägga honom i pass, med förhoppningarna att istället börja tävla femgångsgrenar. Denna säsongen har jag ställt upp i ett par V5 för skojs skull, med 2.5-3.5 för tölt, och 5.0 för skritt, trav och galopp. Han skall vara en bra passhäst enligt ägaren, men jag har inte lagt honom alls i pass då vi fokuserat på tölt.

Hur hade ni gjort? Ska jag vänta tills nästa tävlingssäsong med femgångsgrenar, och fortsätta fokusera på tölten? Tar gärna emot era erfarenheter, och tips! :D
 
Sv: Femgångshäst med dålig tölt, hur hade ni gjort?

Det låter som om hästen kräver massor av lösgörande arbete, passtakt kommer sig av att hästen är stel/styv samt väldigt inaktiva bakben. Jag tycker du gör rätt i att avvakta med att rida pass i nuläget, hästen har inte alls i grund och botten svårt för tölten för den finns där bara inte i rätt takt.

En häst som har blivit felaktigt riden under lång tid kan ta en del tid i anspråk för att hitta rätt takt i tölten.
 
Sv: Femgångshäst med dålig tölt, hur hade ni gjort?

Jag hade nog också väntat ett tag till innan jag börjat med passen, men absolut inte varit rädd för att använda mig av den.

"Min" gamla Saga var precis likadan. Tölten blev inte bra förrän 4-5 år in i träningen, men så hade jag mest troligt gjort helt annorlunda med henne idag mot vad jag gjorde då.
Henne hjälpte det iaf att rejsa loss i pass. Lossar bogarna lite och fick fart på bakbenen. Men då ska ju passen ridas ordentligt och är han inte lagd på länge så kan det ju krävas lite jobb där också innan det ev. blir en positiv effekt.

Träna på och ta hjälp av din tränare när nu vill prova på passen.
 

Liknande trådar

O
Islandshäst Jag kan ha gjort ett misstag! Eller troligen har jag gjort det. Eller kanske inte. :confused: :confused: Så här är det. Jag har en...
2
Svar
31
· Visningar
2 924
M
Islandshäst Rubriken hänvisar till en artikel av Unn Kroghen-Adalsteinsson i senaste numret (nr 8) av Stallmagasinet. Artikeln går mestadels ut på...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
13 376
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp