Bukefalos 28 år!

Krav på samling förstör tölten?

Sv: Krav på samling förstör tölten?

fjodur skrev:
Hästen är som sagt inte skapt för att ridas på och därför är dressyren till för hästen, inte hästen för dressyren.
Dressyr är mer än en tävlingsgren och ett "måste" även för islandshästar.

:bow: Instämmer helt!

Anette
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

sambaengi skrev:
:bow: Instämmer helt!

Anette

Instämmer gör även jag! :rofl:
Vill passa på att vad gäller dressyrträningen ge ett lysande exempel på att Islandshästen kan vara en utmärkt dressyrhäst och dessutom TÖLTA!
Jag köpte min allra första häst 1996 och hade ingen som helst erfarenhet av hästar över huvud taget.Hästen hade precis kommit från Island och var inte töltsatt. Jag visste tyvärr väldigt lite om islandshästar och eftersom jag hade honom inackorderad på en ridskola blev det mest att rida honom som tregångare.
Denna häst var dessutom ganska het med påföljd att jag blev rädd
och sålde honom ett år senare.
Olivia som då köpte honom började dressyrträna hästen eftersom det
var det som hon var mest intresserad av.
Olivia har fortfarande Helmingur kvar och har framgångsrikt tävlat honom och han är nu rankad som 22:a i världen i dressyr på islandshäst!
Det är många som frågat mig om jag ångrar att jag sålde honom men svaret är NEJ! Han var och är en underbar häst men vid det tillfället var han helt enkelt för mycket häst för mig.
Det gäller att inse sina begränsningar. Jag hade helt enkelt inte klarat av vad Olivia gjort med just den hästen.
Jag är urdålig på att skicka bilder så ni kan om ni vill gå in på Olivias hemsida www.sangfagelnskennel.com och klicka på "våra djur" där finns bilder och resultatlista.
Vore roligt med lite respons på vad ni tycker.
Olivia har dispens att rida utan sadel pga reumatism. Dispensen har för övrigt Alexandra Montan hjälpt henne med.
Själv rider jag sedan sex år tillbaka den häst jag köpte efter att ha sålt Helmingur.Han står dock inte inackorderad utan bor på vår gård vi köpte strax utanför Varberg. Just denna häst jag har nu passar mig som "hand i handske" och lite klokare har jag väl blivit med åren förhoppningsvis. ;)
Så vill jag passa på att önska er allihop en RIKTIGT GOD JUL med härliga ritter i julesnön.
moccis
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Lobelia skrev:
Det var inte ditt inlägg jag syftade på när jag skrev mitt inlägg. Även om det är gränsfall ... inlägg var inte att stoppa diskussionen och jag ber om ursäkt om jag varit otydlig.

etc...

Bra att vi redde ut det! :banana:

Nu har vi väl alla också bevisat att vi håller en hygglig nivå, tycker jag?
(Absolut inget fel att du har ögonen på oss.)
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

moccis skrev:
Instämmer gör även jag! :rofl:
Vill passa på att vad gäller dressyrträningen ge ett lysande exempel på att Islandshästen kan vara en utmärkt dressyrhäst och dessutom TÖLTA!
Jag köpte min allra första häst 1996 och hade ingen som helst erfarenhet av hästar över huvud taget.Hästen hade precis kommit från Island och var inte töltsatt. Jag visste tyvärr väldigt lite om islandshästar och eftersom jag hade honom inackorderad på en ridskola blev det mest att rida honom som tregångare.
Denna häst var dessutom ganska het med påföljd att jag blev rädd
och sålde honom ett år senare.
Olivia som då köpte honom började dressyrträna hästen eftersom det
var det som hon var mest intresserad av.
Olivia har fortfarande Helmingur kvar och har framgångsrikt tävlat honom och han är nu rankad som 22:a i världen i dressyr på islandshäst!
Det är många som frågat mig om jag ångrar att jag sålde honom men svaret är NEJ! Han var och är en underbar häst men vid det tillfället var han helt enkelt för mycket häst för mig.
Det gäller att inse sina begränsningar. Jag hade helt enkelt inte klarat av vad Olivia gjort med just den hästen.
Jag är urdålig på att skicka bilder så ni kan om ni vill gå in på Olivias hemsida www.sangfagelnskennel.com och klicka på "våra djur" där finns bilder och resultatlista.
Vore roligt med lite respons på vad ni tycker.
Olivia har dispens att rida utan sadel pga reumatism. Dispensen har för övrigt Alexandra Montan hjälpt henne med.
Själv rider jag sedan sex år tillbaka den häst jag köpte efter att ha sålt Helmingur.Han står dock inte inackorderad utan bor på vår gård vi köpte strax utanför Varberg. Just denna häst jag har nu passar mig som "hand i handske" och lite klokare har jag väl blivit med åren förhoppningsvis. ;)
Så vill jag passa på att önska er allihop en RIKTIGT GOD JUL med härliga ritter i julesnön.
moccis

Vilket sammanträffande! Olivia har köpt häst av mig också, Sorti Thor från min egen uppfödning, som hon hoppas skall bli hennes nästa tävlingshäst, men han är inte mer än 1½ så det dröjer ett tag. Han är undan mitt bästa sto som är efter Ari från Alvargården och har superlynne samt undan Thrymur. Sorti har haft superlynne, bra vilja, vacker exteriör och fem fina gångarter från början. Han är högbent, smäcker och vacker och Olivia smal och fotomodell så de blir ett vackert par! Olivia är dessutom en mycket trevlig person som pga reumatismen haft det mycket kämpigt. Jag beundrar hennes styrka.

Så nu vet du var "Doddes" nya kompis kommer ifrån och de är tydligen bästisar! "Dodde" kommer antagligen att ridas av pojkvännen så småningom. Han är en naturbegåvning när det gäller djur. Trodde han alltid hållit på med djur så som han handskas med både hästar och hundar men han är väldigt grön.

Anette
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Krav på samling förstör tölten?

sambaengi skrev:
Vilket sammanträffande! Olivia har köpt häst av mig också, Sorti Thor från min egen uppfödning, som hon hoppas skall bli hennes nästa tävlingshäst, men han är inte mer än 1½ så det dröjer ett tag. Han är undan mitt bästa sto som är efter Ari från Alvargården och har superlynne samt undan Thrymur. Sorti har haft superlynne, bra vilja, vacker exteriör och fem fina gångarter från början. Han är högbent, smäcker och vacker och Olivia smal och fotomodell så de blir ett vackert par! Olivia är dessutom en mycket trevlig person som pga reumatismen haft det mycket kämpigt. Jag beundrar hennes styrka.

Så nu vet du var "Doddes" nya kompis kommer ifrån och de är tydligen bästisar! "Dodde" kommer antagligen att ridas av pojkvännen så småningom. Han är en naturbegåvning när det gäller djur. Trodde han alltid hållit på med djur så som han handskas med både hästar och hundar men han är väldigt grön.

Anette

Vad kul! :banana: Det var verkligen ett sammanträffande!! :D Världen är liten och islandsvärlden i synnerhet.
Sorti är jättefin men har nu liksom Helmingur fått ett smeknamn.Olivia brukar byta namn på sina djur så Helmingur blev "Dode" för många år sedan.
Sorti är en helcool kille enligt Olivia och Dode och han trivs jättebra ihop.
Vet att pojkvännen Jonathan bruka rida Dode.
Då Dode var min första häst så har han en speciell plats i mitt hjärta och jag tycker det är så bra att veta att Olivia tar så väl hand om honom.
Hon var bara 16 år då hon köpte honom men vi har fortfarande kontakt och brukar träffas då o då.
Nu håller vi tummarna för Sortis framtid på tävlingsbanorna när han
blivit inriden och tränad.
moccis
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

moccis skrev:
Vad kul! :banana: Det var verkligen ett sammanträffande!! :D Världen är liten och islandsvärlden i synnerhet.
Sorti är jättefin men har nu liksom Helmingur fått ett smeknamn.Olivia brukar byta namn på sina djur så Helmingur blev "Dode" för många år sedan.
Sorti är en helcool kille enligt Olivia och Dode och han trivs jättebra ihop.
Vet att pojkvännen Jonathan bruka rida Dode.
Då Dode var min första häst så har han en speciell plats i mitt hjärta och jag tycker det är så bra att veta att Olivia tar så väl hand om honom.
Hon var bara 16 år då hon köpte honom men vi har fortfarande kontakt och brukar träffas då o då.
Nu håller vi tummarna för Sortis framtid på tävlingsbanorna när han
blivit inriden och tränad.
moccis

Ja hon kallar Sorti Thor för "Frieser" pga hans resning och långa man (hans mamma har tjock man som räcker ner till frambenens fäste), som tyvärr inte syns så bra på bilden, och de långa benen. Jag har bilder på honom och Olivia tagna i våras när de hämtade honom och där syns det vilken resning och hals han har. Mamma Saga är 5 år och uppfödd av Stina Helmersson och tillhör mina absoluta favoriter. Hon är lättbyggd, högrest, vacker, otroligt gott lynne och har massor av man och svans. Tyvärr blev hon pga av mina 4 månader i gips inte inriden i somras men jag skall börja med henne nu. Hon och min lika vackra men grövre byggda musblack Muska är mina favoritston. De har ingen hög blup, men både exteriör, gångarter och lynne som sätter dem i en klass för sig.

Låter skönt att du också har den uppfattningen att hon är både duktig, ambitiös och tar väl hand om djuren. Det var jätteroligt att sälja häst till Olivia och vi har mer än så gemensamt. Labrador är min favorithundras och Olivias labbar är precis den sortens labbe jag gillar, inte övergödd och klumpig och med otroligt gott lynne. Mitt gårdsnamn kommer från min första hund Samba som var en stor svart labradortik med jaktstam född 1969. Hade henne i 15 år och hon var alltid frisk och stark men fick en skada i ryggen och jag tog bort henne när hon började visa känning av den och medan hon fortfarande hade ett gott liv. Ett av mitt livs svåraste beslut och det känns som igår fast det är 20 år sedan. Nu får hon vakta över mig, min familj och mina djur, Sambaengi = Sambas ängar. Skall jag ha en labbe igen då kommer jag att köpa av Olivia men just nu har familjen nog med hundar, 4 st, så det får bli i framtiden.

Men nu trillade vi bort från ämnet. Var bara så roligt att du kände till Sorti också. Han var så lugn och trygg som föl så man kunde hantera honom nästan som man ville och bla kunde jag lyfta hela fölungen och gunga honom! Han bara hängde i famnen och tittade sig lugnt runtomkring och verkade tycka det var mysigt att bli gungad! Härlig kombination av lugn trygghet och lyhördhet precis som sin mamma, inte det minsta fräck. Samtidigt var det en himla fart i hagen på honom och han lekte med de andra som han lätt galopperade ifatt, lade sig i pass eller töltade med höga lyft bakom med huvudet på deras rumpa när de andra galopperade! Skall bli mycket spännande att se hur det går för honom!

Jo, jag var sugen på honom själv, men Olivia kändes så rätt och har bättre tid för honom än jag, så jag tror han får bättre förutsättningar hos henne. Det känns som om de var menade för varandra och jag har ju Saga. Men visst, jag har ingen mer avkomma än och det är ju alltid lite läskit eftersom jag mist ett par favoriter innan. Man vill liksom helgardera sig... Men det går inte!

God Jul!
Anette
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Skönt att jag inte behöver fundera längre på vad ditt nick betyder!!!!
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Hej!
Tack för alla snälla ord här på "tråden"... funderade just över alla träffar jag haft på hemsidan senaste dygnet.. Kul! :) Tycker att det är mkt positivt att debatter om "formen" kommer upp, det behövs!
God Jul & Gott Nytt År! // Olivia, "Dode" & "Frieser"
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Sångfågeln skrev:
Hej!
Tack för alla snälla ord här på "tråden"... funderade just över alla träffar jag haft på hemsidan senaste dygnet.. Kul! :) Tycker att det är mkt positivt att debatter om "formen" kommer upp, det behövs!
God Jul & Gott Nytt År! // Olivia, "Dode" & "Frieser"

Hej Olivia! Vad kul att du hittat hit också! God Jul och Gott Nytt År själv och tack för julkortet! Kommer ett tillbaka. Har inte hunnit med riktigt bara...

Anette
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Jagar liv i denna tråd igen apropå Hingstvisningstråden där det blev formdiskussion igen. Det var lite av en het potatis ett tag med Islandshästens form. Hur ser det ut idag? Och jag undrar om någon fortfarande kan stå fast vid att form skulle vara "skadligt" för tölten.

Är jätteglad över artikelserien om tölt& Samling i Islandshesten där "motståndarna" får väldigt fina motbevis på att form skulle skada tölten.

Mina bilder har redan diskuterats en del på ett annat forum. men tänkte att de gärna får diskuteras här också. Här töltar Faxi med tre olika hållningar. Detta är från första gången i världshistorien jag lyckas tölta någon häst på detta vis så det är inte perfekt. Plus att Faxi inte orkar med några vidare lyft med den hållningen ännu. Men jag känner redan att han blivit mycket bättre i tölten sedan jag fått lära mig att jobba honom med höjd rygg i tölten. Nu ibörjan går det ofta ut över aktionen, men det kommer nog att gå över när han blir starkare. Men det var inte länge sedan vi båda började förstå hur vi skulle göra. :) Tack vare en duktig instruktör. :bow: Jättehäftig känsla när det fungerar.

Hans tölt verkar defenitivt inte förstöras, utan snarare stärkas och bli ännu bättre av denna sortens ridning. Givetvis töltar jag inte omkring såhär jämt. Det klarar varken jag eller hästen i nuläget. Men målet är att han själv skall tycka att det är mest naturligt att tölta såhär. I nuläget är hans "naturliga" tölthållning ganska spänd och han vill gärna smyg öka eftersom det är så jobbigt att tölta sakta. Jag tränar också mycket på formen i grundgångarterna. han har underhals som jag försöker jobba bort.

Sedan är det mycket möjligt att "KRAV på samling förstör tölten". Det handlar ju om att be hästen samla sig och att få den att förstå vad den förväntas göra. Man kan säkert strypa glädjen i en häst genom att bara rida den på bana och traggla olika övningar, så det är inte min tanke. Omväxling är bäst, jag rider mest ut, och så varvar jag med lite tömkörning och sådär 1-2dagar i veckan på bana.

pktolt11.jpg

pktolt1.jpg

pktolt3.jpg
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Inte_Ung skrev:
Det var en inskränkt och tråkig åsikt som effektivt kommer att hindra dig från att till fullo avnjuta en hästs alla fantastiska möljligheter.
Vet du t.ex. att Peter Eriksson med framgång har hopp-tävlat hästar ur broderns 4-spann?

Inte_Ung, som både rider AR, Engelsk Dressyr, Gångarter, hoppar och kör enbet och par med sin f.d. SM-häst i 4-gång och tölt.

Undrar just om detta har att göra med att Peters bror Tomas E:s sambo och jag gick i samma klass. Kanske ingick något särskilt gränsöverskridande i undervisningen där som vi båda haft nytta av sedan... (om jag ska flumma till mig ordentligt tror jag nog att jag vet vad det beror på)

Jag rider en islandshäst som kan gå i alla 5 gångarterna (skulle aldrig ens drömma om att skaffa mig en 4-gångare - de kan ju inte ALLT) och dessutom är en stor hopptalang som dock begränsas av sina dåliga bakben vad gäller körning.
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Nå vet vel kanskje de fleste hvor jeg står i slike diskusjoner...:angel:
Og jeg vil ikke kasta meg inn i debatten i fare for å bli overengasjert og "gå på barrikaderna" og si en hel masse som jeg ikke egentlig mener.

Men EN ting skal jeg si om bildene dine,i hvertfall det første.
Det jeg ser der er en hest på bogene,framtung og uengasjert.
Og da ser jeg IKKE på hvor hodet er plassert,DET er ikke det viktige,men den hesten er ikke engasjert bakfra,om det nå er et uheldig bilde kan så være,uansett...som jeg ser det jobber den ikke korrekt.
Også på bilde nr 2 synes jeg at det mangler aktivitet og bærighet og den går fremdeles på framdelen.

Rytteren jobber intenst med å få ned hodet og skape en "korrekt form" og glemmer at hesten består av mer enn hals og hode.

Det beste bilde på "korrekt form" finner man i Wilhelm Müsselers Ridlära, det er en tom bildram.
Det finnes ingen "korrekt form" for det er et individuelt spørsmål som avhenger av hestens byggning og utbildningsstandpunkt.

Ellers kan nevnes at vi hadde Unn på besøk nå i helgen og det gikk hester i både sånn og slik "form".Fokus lå aldri på å "dra upp huvudet" på noe vis,men en harmonisk hest i balans som villig og mykt beveger seg godt frem med ren takt.
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Många bra idéer och synpunkter i den här tråden tycker jag! Undrar om någon kan ge mig lite råd nu...
Jag har en valack som är 9 år, 5-gångare. Jag vet att han varit en hel del riden i alla gågarter tidigare, (jag rider än så länge inte i pass, har för dålig kunskap om det) tävlad en hel del med bra resultat. Han har alltid haft mycket rena gångarter. Men, nu har han "stått" i 3 veckor, eller rättare sagt gått i hagen och haft det skönt. Detta efter att han glömde bort att han inte var hingst längre och det fanns ett brunstigt sto i närheten så han sträckte sig ordentligt när han skulle jaga henne, och direkt när det var läkt, så missade hovslagaren att komma som bestämt och jag ville inte rida innan jag fått hovarna fixade för de var inte bra (tyvärr efter en dålig hovslagare, har bytt till en kanon bra nu) Så nu äntligen är vi igång igen... Men nu faller han gärna över i pass istället för tölt, har han aldrig gjort tidigare!! Vad ska jag göra?? Jag försöker alltid träna med blandad ridning så han tycker det är kul. Hur tränar jag bäst för att få tillbaka den här fina rena tölten? Finns det några tips?? Hjälp mig!!!

Tack från oss..
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Kurre skrev:
Men EN ting skal jeg si om bildene dine,i hvertfall det første. Det jeg ser der er en hest på bogene,framtung og uengasjert.
Og da ser jeg IKKE på hvor hodet er plassert,DET er ikke det viktige,men den hesten er ikke engasjert bakfra,om det nå er et uheldig bilde kan så være,uansett...som jeg ser det jobber den ikke korrekt.
Også på bilde nr 2 synes jeg at det mangler aktivitet og bærighet og den går fremdeles på framdelen.

Rytteren jobber intenst med å få ned hodet og skape en "korrekt form" og glemmer at hesten består av mer enn hals og hode.

Hejsan,

Jag hör vad du säger. ;) Och respekterar dina åsikter. Men jag håller inte helt med. Jag anser inte att jag håller fokus på att få ned Faxis huvud. Större delen av lektionen ägnades åt att rida öppnor och slutor och andra övningar för att få honom att trampa under sig bättre och att få honom avslappnad. Inte att sitta och fiska ner huvudet på honom för det förstår jag naturligtvis att det inte fungerar. Däremot har han jättesvårt att tölta såhär sakta och tappar undertramp.

Nu var det kanske inte de bästa bilderna att visa då detta är de första stegen han överhuvudtaget töltar avslappnat (eller iallafall hyfsat avslappnat) i kort tölt. Och jag är osäker på om det verkligen var i detta läget som han verkligen töltar med höjd rygg. Det ser möjligen så ut på bild ett. Nåväl, poängen är hursomhelst att det verkar stärka honom att tölta honom med ryggen höjd, även om han bitvis går på bogarna och bir passtaktig i korta tölten. Jag tror att det kommer att ordna sig när han blir starkare. Hellre lite på bogarna och aktionsfattig än att han är spänd med snygga lyft och smygökar som han brukar i kort tölt.

Sedan är vi ju av olika åsikter du och jag ang. hästens form. Fast i grund och botten tycker vi nog lika. Dvs att form kommer bakifrån och att man inte skall tvinga hästen att gå på ett särskilt sätt.

Oavsett om det var "korrekt form" eller ej så kändes det väldigt lätt, mjukt och bra att tölta honom såhär, och jag är glad att han slappnade av såpass mycket som han gjorde, lite för mycket kanske ;). Jag skall se om jag kan få någon att ta nya bilder när vi kommit lite längre.
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

denna tråden var riktigt intressant om man orkar ge sin in i den....får ta nån dag;)
annars kan jag bara säga att just detta har jag tänkt länge på och det känns som att ju mer man lär sig destå mer blir man förvirrad.

är det verkligen bra att hästen ska gå "samlad" i tölten dvs kröka på nacken + sätta mer vikt bak + höja ryggen jag kan nog hålla med den människan som skrev artikeln att det låter vettigast att de ska ha ryggen rak tycker det låter helt rätt att det kan försämra med en lång överlinhje...

mkt mkt intressant...frågan är då bara ska man fortsätta sträva efter form i tölten eller bara att de bär sig baK?....
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Jag har också funderat mycket över detta med form och tölt. Jag tror att det blir vansinnigt jobbigt för hästen (om det ens är möjligt) att gå i ökad tölt i "engelsk dressyrform", däremot tror jag att det kan vara bra att träna kort tölt i "dressyrform" som styrketräning.

Jag tvivlar på att det skulle skada tölten. Jag vill heller inte tro att överlinjen kan bli FÖR stark. Jag har min egen häst som försökskanin. Om något år eller så vet jag om jag hade fel. Just nu är det väldigt avlägset att hans överlinje någonsin kan bli "för stark." Jag tränar som sagt mycket på formen i grundgångarterna och har precis börjat lyckas med att jobba i "dressyrform" även i tölt.
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

mmm håller med dig om att jag med tror att den kan vara bra att jobba tölten i dressyrform för att få upp ryggen lite då och då så man inte helt tappar ryggen så den blir för sänkt eller underhalsen kommer fram. men sen finns det ju skillnad på öppen och "stängd" form alltså då de har nosen mer i lod eller mer uppåt det tycker ja oftast är mest till för att de ska jobba med de övre musklerna på hasen....äsch vet inte så himla svårt man blir verkligen förrvirrad.

för i alla hundra år islandshästen funnits har man ju ridit tölt med sänkt rygg och underhals de va ju t.o.m nåt man eftersträvade för inte många år sen svanhalsen alla minns väl Hrimnir skimmeln.

det är ju nu de senaste ja ja kan nästan dra till med 5-10åren det helt plötsligt kommit från tyskland att man ska rida hästen i "form" men hur pass utvekclad är det igentligen?! vad är nackdelen med att hästen går med sänkt rygg och underhals varför hatas det så mkt när det funkat så bra i alla år innan.....???!!!
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

jasså jag vet det bara för att jag nyligen läste en artikel om honom där de beskrev hans form som "svanhals"
2004071223385271.jpg


de blev så facinerade av hans "vackra" hållning i tölten att han (tycker jag)" knäpper av" i nacken men endå inte höjer överlinjen utan putar istället fram med underhalsen och sänker ryggen...han hade en väldigt hög hållning på huvudet oxå.
jag tycker oxå det liknar en svan så.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
883
Senast: cassiopeja
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 249
Islandshäst Hejsan! Jag har hand om en femgångsvalack som är 14 år gammal, efter Fáfnir från Götarsvik. Han har under en väldigt lång period blivit...
Svar
2
· Visningar
2 168
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 206
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp