Bukefalos 28 år!

Krav på samling förstör tölten?

Sv: En lite fråga

Inte_Ung skrev:
Jag var ganska så duktig under en period.
Men då jag inte längre ville pressa hästarna och deras anatomi på det sättet längre, så letade jag efter en mera fysiologisk väg att gå.
Dessutom så sympatiserar jag inte med bedömnings-systemet.
Jag tycker att det belönar fel saker.

Så för att sammanfatta:
Unn är duktig på att rida så att dagens bedömnings-system ger henne belöningar i form av höga poäng.
Många av oss skulle nog rent tekniskt kunna pressa ur ungefär samma saker ur hästarna, men vi kan inte förmå oss att göra det våldet på hästarna som det kräver.
Det har att göra med vår egen övertygelse och inställning att göra och inte med vår grad av ridskicklighet.

Vi kan - men vill inte.



Lyyyysande svar Inte_Ung. :banana: Helt klockrent!
Din sammanfattning är strålande!!! :love:
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Muninn skrev:
Precis!
jag tycker att Unn får rida hur sjutton hon vill, och alla andra också, så länge hästarna inte skadas av det.
Men då ska man heller inte trycka ner de som rider på ett sätt man själv inte står för!
Det viktigaste är ju att man kommer fram till sitt mål, och att både häst och ryttare är glada på vägen dit! :)

Ja... lava-drakar :bump: Jag tänkte på "Bröderna Lejonhjärta"... En bit i den är ju inspelad på island (plötsligt rider tengils soldater på isisar istället för på stora bruna!)... och sen såg jag "Katla" framför mig ;)


:bow: :bow: :bow:

Exakt min åsikt!
 
Sv: En lite fråga

Inte_Ung skrev:
Jag var ganska så duktig under en period.
Men då jag inte längre ville pressa hästarna och deras anatomi på det sättet längre, så letade jag efter en mera fysiologisk väg att gå.
Dessutom så sympatiserar jag inte med bedömnings-systemet.
Jag tycker att det belönar fel saker.

Så för att sammanfatta:
Unn är duktig på att rida så att dagens bedömnings-system ger henne belöningar i form av höga poäng.
Många av oss skulle nog rent tekniskt kunna pressa ur ungefär samma saker ur hästarna, men vi kan inte förmå oss att göra det våldet på hästarna som det kräver.
Det har att göra med vår egen övertygelse och inställning att göra och inte med vår grad av ridskicklighet.

Vi kan - men vill inte.


:bow: :bow: :bow: :bump: :bump: :bump:

Kunde inte sagts bättre! Håller helt med dig! Ett suverränt inlägg! :) :D
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Lobelia menar att vi angränsar till smutskastning. Jag misstänker att mitt inlägg tolkats mer negativt än jag tänkt mej. Vill få förklara mej!


knasan skrev:
:bow:

Precis vad jag försökte framhålla i mina tidigare inlägg. Kanske har vi hittat nyckeln.
:idea: Kanske någon kan och vill förklara för Unn? Inte jag, jag är för dum och okunnig :crazy: , det får vara en som kan möta henne på hennes nivå, hon är ju faktiskt elitryttare och mycket kunnig. Vem som helst kan ju få något om bakfoten! :D

Frivillig? :banana:

Förresten, Tottenham - Katrin Wallberg har ju inte töltsatt sin islänning med argumentet att hon inte vill offra överlinjen??? Finns det något samband mellan hennes argument och Unns? Det måste vi ju ha klarhet i!

Vad jag menade är att vi INTE ska prata bakom ryggen på Unn! Men tyvärr kan jag själv inte ta diskussionen med henne eftersom jag utgår från att hon är såpass skicklig, kunnig och erfaren att jag absolut inte kan tala samma språk som henne, ens en gång.
Jag är HELT öppen för att hon har rätt och kan sin sak, absolut! Men det jag velat framhålla är att hon VERKAR, av de två tidningsartiklar jag läst som hon själv lagt ut i Stallmagasinet resp. SIF, ha missuppfattat hur AR rids! Självklart är hon jätteskicklig i sitt ridande på sitt sätt, och förtjänar tillbörlig respekt. Som andra påpekat i denna tråd, så länge hästarna mår bra, så får man ju göra vad man vill med dem. MEN tyvärr verkar det som att hon grundat sina åsikter om just AR på felaktiga grunder, och DET kan ju vem som helst råka göra. Man kan vara hur skicklig som helst och ändå råka missuppfatta någonting runtomkring sej, det är mänskligt och händer oss alla!

Jag tycker med andra ord att jag egentligen försvarar Unn! Men att jag kanske uttryckt mej lite väl kortfattat, så det blivit fel. Det är ju så med det talade språket vi människor sysslar med - vårt språk har stora brister och är en ständig källa till onödiga missuppfattningar. Själv är jag sådan som alltid letar efter förklaringen till meningsskiljaktligheter i just att det kanske egentligen bara är ett missförstånd, att man talar förbi varandra.

Så - om någon fortfarande har betänkligheter angående mina inlägg eller min inställning så skriv dem här! Jag kommer att följa denna tråden ett tag till.

Frågeställningen som sådan är verkligen intressant och mycket klokt har dryftats! Som den uppmärksamme sett har jag ibland ställt frågor vinklade till Unns teoriers fördel. Denna fråga har jag fortfarande inte fått klarhet i:
Vilken form ska hästen ha i den ökade tölten? Flera har beskrivit att deras hästar går jättefint i tölt även med en lägre form, eller en lägre grad av resning fram, och välvd rygg. Men klarar de att öka tempot i denna form, eller har Unn rätt i att bogen kommer ivägen?

Min egen häst går jättefint i tölt i kortare tempon i samma form som vi rider skritt, jag bara ökar drivningen något. Men sedan tar det stopp. Däremot när hon tappar galoppen och rullar över i galopptempo tölt håller hon huvudet i en högre position, och töltar glatt på.

Har Unn rätt i att ryggen måste vara rak i tölt, och kanske då främst menar den ökade tölten?

Som jag alltid är beredd att framhålla är min egen kunskapsnivå ringa och jag vill höra vad ni andra säger som har betydligt mer erfarenheter än jag!

Och - jag tycker fortfarande att det är bättre att vi talar direkt till Unn än runt henne. Kanske har hon mer rätt än vi anar på vissa punkter, kanske är det olika från häst till häst, kanske har båda parter något att lära av varandra, eller kanske är det verkligen ALLDELES fel att påstå att AR är skadlig för islandshästar även efter att eventuella missförstånd utretts. Isåfall vill jag ju inte att hon ska behöva "tappa ansiktet"!

Vem mer än jag tänker på att hon kanske sitter och läser våra inlägg? Kunde jag hjälpa till att reda ut sakerna skulle jag det, men nu får vi bara hoppas att Unn på eget initiativ ger AR en andra chans och tar en djup diskussion med någon som själv är lika skicklig, men på AR!
Egentligen är det bara bra att Unn har givit ansikte åt de många islandsryttare runtom i landet som säkert också rynkar på näsan åt AR/barock, med olika argument. Det är faktiskt RIKTIGT MODIGT gjort av henne!
Hon beskriver att många elever på hennes kurser är förvirrade och inte vet hur de ska forma hästen, och det är ju synd för hästarnas del. Därför är det viktigt att våra experter som VILL och KAN, går till djupet med denna frågan.
Jag är öppen för alla utgångar, och det ligger i allas intressen! Framförallt hästarna, de är väl värda att bli ridna på ett sätt som känns bekvämt för dem själva. Så får våra skolor rätta oss efter dem...
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Är det någon mer än jag som skulle välkomna ett öppet möte mellan experter för olika inriktningar? Att de proffs vi ser upp till visar sina hästar i praktiken och förklarar hur de tänker helt öppet och helt opartiskt? Helt utan prestige att någon viss skola ska visa sej bättre än den andra, utan med inställningen att även alla "andra" har något vettigt att komma med. Där alla upptänkliga frågor välkomnas och verkligen besvaras!
Det skulle våra hästar må gott av! Och det skulle minska risken att vi ryttare i framtiden delar upp oss i olika läger.
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Men tyvärr kan jag själv inte ta diskussionen med henne eftersom jag utgår från att hon är såpass skicklig, kunnig och erfaren att jag absolut inte kan tala samma språk som henne, ens en gång.
Det är inte något problem.
Unn är oerhört trevlig och lättpratad.
Och hon kan både lyssna och förklara.
Men hon och jag tycker inte lika.
Så kan det vara ändå.

Sedan så är jag av åsikten att om man skriver en artikel, så har man godkännt att innehållet får diskuteras på alla möjliga sätt.
Och då även offentligt på nätet.
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Förresten - så här lite snabbt kan jag inte minna mej någon diskussion om AR och flygande pass? (Har iallafall aldrig sett någon ingående debatt/artikel om det). Hur tränar ni flygande pass i barockstil? Vill veta!
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Den behöver inte tränas.
Man anväder AR till att reparera skadorna efteråt.
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Hej, det var en intressant artikel. Jag den åsikten att hästar ska användas till det de är skapta för. T.ex. inte hoppa högt med kallblod, inte rida "dressyr" på islänningar etc.
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

En sådan diskussion vore suveränt. Där man visade olika hästar, olika tankesätt kring ridningen och där alla öppet fick förklara sina åsikter och diskutera kring dem. Utopi? Kanske, men det skulle vara väldigt givande om det kunde fungera.

Precis som du skriver, Knasan, verkar det som att Unn missuppfattat AR. Mycket av det som hennes kritik handlar om finns överhuvudtaget inte i den akademiska ridningen.

Jag var faktiskt sugen på att ta reda på Unns mailadress, ifall hon har någon, för att fråga kring hennes tankar. Just för att jag också tycker att hon är både modig och skapar debatt. Redan när hon skrev i Islandshästen ville jag gärna fråga, eftersom jag inte förstod vad hon debatterade kring. Den kritik hon gav mot AR är kännr jag inte igen från den akademiska ridningen jag försöker rida.

Formen i den ökade tölten är svårt att veta. Jag har en "idealbild" för ögonen, där en häst med otrolig styrka bak, dansar fram som en balettdansös. Mer frånskjut än i kort tölt, men fortfarande bärighet. Huvudet framåt, inte som en stjärnkikare med underhalsbulle och skrynkelveck vid manken, utan med en lång överlinje.Ifall det är möjligt har jag ingen aning om, men jag tycker att jag sett några hästar som gått åt det hållet. Troligen krävs att även ryttaren kan dansa på samma sätt.

Olleatlas
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Det var inte ditt inlägg jag syftade på när jag skrev mitt inlägg. Även om det är gränsfall att man får diskutera personer så är det okej att diskutera artiklar och dess innehåll, även såga artikelförfattaren för dennes åsikt. När det går längre och man diskuterar angränsande områden börjar det närma sig smärtgränsen (i det här fallet t.ex Unns undervisning) och man har definitivt passerat gränsen för det tillåtna om man tar upp personliga relationer, dennes hästhållning (om det nu inte är ämnet för artiklen) eller dennes ekonomi.

Allt som hittills förekommit i tråden och finns kvar har jag bedömt vara okej även om vissa inlägg ligger på gränsen av det acceptabla. Syftet med mitt inlägg var inte att stoppa diskussionen och jag ber om ursäkt om jag varit otydlig.
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Jag den åsikten att hästar ska användas till det de är skapta för. T.ex. inte hoppa högt med kallblod, inte rida "dressyr" på islänningar etc.

Alla hästar är "skapta" för att leva i vilt tillstånd i en flock och inte för att ridas på.
 
Senast ändrad:
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Inte_Ung skrev:
Sedan så är jag av åsikten att om man skriver en artikel, så har man godkännt att innehållet får diskuteras på alla möjliga sätt.
Och då även offentligt på nätet.

Det har du alldeles rätt i!
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Tinkerbellan skrev:
Hej, det var en intressant artikel. Jag den åsikten att hästar ska användas till det de är skapta för. T.ex. inte hoppa högt med kallblod, inte rida "dressyr" på islänningar etc.
Det var en inskränkt och tråkig åsikt som effektivt kommer att hindra dig från att till fullo avnjuta en hästs alla fantastiska möljligheter.
Vet du t.ex. att Peter Eriksson med framgång har hopp-tävlat hästar ur broderns 4-spann?

Inte_Ung, som både rider AR, Engelsk Dressyr, Gångarter, hoppar och kör enbet och par med sin f.d. SM-häst i 4-gång och tölt.
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Tinkerbellan skrev:
Hej, det var en intressant artikel. Jag den åsikten att hästar ska användas till det de är skapta för. T.ex. inte hoppa högt med kallblod, inte rida "dressyr" på islänningar etc.
Hästen är som sagt inte skapt för att ridas på och därför är dressyren till för hästen, inte hästen för dressyren.
Dressyr är mer än en tävlingsgren och ett "måste" även för islandshästar.
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

knasan skrev:
Lobelia menar att vi angränsar till smutskastning. Jag misstänker att mitt inlägg tolkats mer negativt än jag tänkt mej. Vill få förklara mej!




Vad jag menade är att vi INTE ska prata bakom ryggen på Unn! Men tyvärr kan jag själv inte ta diskussionen med henne eftersom jag utgår från att hon är såpass skicklig, kunnig och erfaren att jag absolut inte kan tala samma språk som henne, ens en gång.
Jag är HELT öppen för att hon har rätt och kan sin sak, absolut! Men det jag velat framhålla är att hon VERKAR, av de två tidningsartiklar jag läst som hon själv lagt ut i Stallmagasinet resp. SIF, ha missuppfattat hur AR rids! Självklart är hon jätteskicklig i sitt ridande på sitt sätt, och förtjänar tillbörlig respekt. Som andra påpekat i denna tråd, så länge hästarna mår bra, så får man ju göra vad man vill med dem. MEN tyvärr verkar det som att hon grundat sina åsikter om just AR på felaktiga grunder, och DET kan ju vem som helst råka göra. Man kan vara hur skicklig som helst och ändå råka missuppfatta någonting runtomkring sej, det är mänskligt och händer oss alla!

Jag tycker med andra ord att jag egentligen försvarar Unn! Men att jag kanske uttryckt mej lite väl kortfattat, så det blivit fel. Det är ju så med det talade språket vi människor sysslar med - vårt språk har stora brister och är en ständig källa till onödiga missuppfattningar. Själv är jag sådan som alltid letar efter förklaringen till meningsskiljaktligheter i just att det kanske egentligen bara är ett missförstånd, att man talar förbi varandra.

Så - om någon fortfarande har betänkligheter angående mina inlägg eller min inställning så skriv dem här! Jag kommer att följa denna tråden ett tag till.

Frågeställningen som sådan är verkligen intressant och mycket klokt har dryftats! Som den uppmärksamme sett har jag ibland ställt frågor vinklade till Unns teoriers fördel. Denna fråga har jag fortfarande inte fått klarhet i:
Vilken form ska hästen ha i den ökade tölten? Flera har beskrivit att deras hästar går jättefint i tölt även med en lägre form, eller en lägre grad av resning fram, och välvd rygg. Men klarar de att öka tempot i denna form, eller har Unn rätt i att bogen kommer ivägen?

Min egen häst går jättefint i tölt i kortare tempon i samma form som vi rider skritt, jag bara ökar drivningen något. Men sedan tar det stopp. Däremot när hon tappar galoppen och rullar över i galopptempo tölt håller hon huvudet i en högre position, och töltar glatt på.

Har Unn rätt i att ryggen måste vara rak i tölt, och kanske då främst menar den ökade tölten?

Som jag alltid är beredd att framhålla är min egen kunskapsnivå ringa och jag vill höra vad ni andra säger som har betydligt mer erfarenheter än jag!

Och - jag tycker fortfarande att det är bättre att vi talar direkt till Unn än runt henne. Kanske har hon mer rätt än vi anar på vissa punkter, kanske är det olika från häst till häst, kanske har båda parter något att lära av varandra, eller kanske är det verkligen ALLDELES fel att påstå att AR är skadlig för islandshästar även efter att eventuella missförstånd utretts. Isåfall vill jag ju inte att hon ska behöva "tappa ansiktet"!

Vem mer än jag tänker på att hon kanske sitter och läser våra inlägg? Kunde jag hjälpa till att reda ut sakerna skulle jag det, men nu får vi bara hoppas att Unn på eget initiativ ger AR en andra chans och tar en djup diskussion med någon som själv är lika skicklig, men på AR!
Egentligen är det bara bra att Unn har givit ansikte åt de många islandsryttare runtom i landet som säkert också rynkar på näsan åt AR/barock, med olika argument. Det är faktiskt RIKTIGT MODIGT gjort av henne!
Hon beskriver att många elever på hennes kurser är förvirrade och inte vet hur de ska forma hästen, och det är ju synd för hästarnas del. Därför är det viktigt att våra experter som VILL och KAN, går till djupet med denna frågan.
Jag är öppen för alla utgångar, och det ligger i allas intressen! Framförallt hästarna, de är väl värda att bli ridna på ett sätt som känns bekvämt för dem själva. Så får våra skolor rätta oss efter dem...

Jag försökte mig på en dialog med Unn om detta för tre år sedan men hon var inte så intresserad av att lyssna på det örat. Som jag sade tidigare så kände jag inte för att rida för Unn mer för det hon bad mig göra med min häst kändes totalt fel. Det blev bara en gång. Jag uppfattade det som om hon ville gå en genväg till tölten som jag inte ville utsätta min häst för.

Jag tror ärligt talat inte Unn missuppfattat AR. Hon rider bara inte på det viset själv och försvarar väl sitt som så många andra. Det finns däremot AR-instruktörer som anser tölten vara skadlig pga att de tror tölten måste ridas med högt huvud och lyftad hand varvid hästen använder fel muskler. De ser ju inte likheten de heller mellan samling och tölt utan drar då slutsatsen att skall tölt ridas så då är den skadlig. Och jag tror att Unn har lyssnat på det där och sedan börjat resonera som hon gör.

Jag kände mig också förvirrad för Unn men jag känner mig inte förvirrad när jag rider för Magnus Lindquist som skickligt kopplar ihop AR och tölt.

Anette
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Inte_Ung skrev:
Det är inte något problem.
Unn är oerhört trevlig och lättpratad.
Och hon kan både lyssna och förklara.
Men hon och jag tycker inte lika.
Så kan det vara ändå.

Sedan så är jag av åsikten att om man skriver en artikel, så har man godkännt att innehållet får diskuteras på alla möjliga sätt.
Och då även offentligt på nätet.

Ja särskilt som hon ju ses är ett föredöme och går ut med detta som om det vore en vedertagen sanning!

Anette
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Tinkerbellan skrev:
Hej, det var en intressant artikel. Jag den åsikten att hästar ska användas till det de är skapta för. T.ex. inte hoppa högt med kallblod, inte rida "dressyr" på islänningar etc.

Snälla du! Det där kallar jag fördomar! Islänningar är utmärkta på dressyr, liksom kallblod. Du skulle sett Levade-showen med den stora percheron-hingsten som gjorde perfekta capriole-språng. Gissa om han kan hoppa. Vår kallblodstravare var en duktig allroundhäst som både kunde dressyr, tölta och hoppa 130.

Hästar är individer. Det finns fullblod som inte kan hoppa (Red en på ridskolan för 20 år sedan. Den "hoppade" med raka framben, rakt upp i luften! Mycket obehagligt) Det finns islänningar som sopat banan med ponnyerna i hoppning. På Island har de bara islandshäsar och de används till allt vi gör med våra hästar. Min lille hingst på 132, som tyvärr inte finns mer, var lika duktig på tölt, som dressyr, western som hoppning. Hans hoppteknik överglänste ryttarens, dvs min, förmåga flera ggr om, i alla fall om man hopar i skogen med islandssadel och långa stigläder... som att hoppa i en djup dressyrsadel ungefär. Man får inte helt med rumpan upp så mycket som man borde...

Anette
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Lobelia skrev:
Alla hästar är "skapta" för att leva i vilt tillstånd i en flock och inte för att ridas på.

:bow: Helt korrekt! Och alla de rörelser som görs i dressyr kommer från den fria hästen, det är bara det att det sitter en ryttare på ryggen. Hoppar gör också allavilda hästar.

Anette
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Inte_Ung skrev:
Det var en inskränkt och tråkig åsikt som effektivt kommer att hindra dig från att till fullo avnjuta en hästs alla fantastiska möljligheter.
Vet du t.ex. att Peter Eriksson med framgång har hopp-tävlat hästar ur broderns 4-spann?

Inte_Ung, som både rider AR, Engelsk Dressyr, Gångarter, hoppar och kör enbet och par med sin f.d. SM-häst i 4-gång och tölt.

Tänk vad allsidigt tränad din häst blir! Det stärker hästen oavsett vad den skall användas i för gren.

Anette
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
883
Senast: cassiopeja
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 249
Islandshäst Hejsan! Jag har hand om en femgångsvalack som är 14 år gammal, efter Fáfnir från Götarsvik. Han har under en väldigt lång period blivit...
Svar
2
· Visningar
2 168
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 206
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp