Bukefalos 28 år!

Krav på samling förstör tölten?

Sv: Krav på samling förstör tölten?

Du kan också hitta artiklar där man just talar om hans vackra framdel och hållning, fantastiska aktion och förmåga till mjukhet i nacken. Det finns också film som visar honom och tro mig, inte är det "svanhals" det första man tänker på.

Bilden du länkat till visar Hrimnir 2002, då han är närmare trettio år gammal. Fantastisk häst

Det finns också en bild till längre ner på sidan taget samma år. Du kunde likaväl ha valt den ;)

Det finns andra hästar som är betydligt bättre exempel på svanhals...t ex den häst som startade frambensaktionshysterin.
Med svanhals menar jag en variant av hjorthals... men du kanske menar något annat?
 
Senast ändrad:
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Ulrika Jansson skrev:
Många bra idéer och synpunkter i den här tråden tycker jag! Undrar om någon kan ge mig lite råd nu...
Jag har en valack som är 9 år, 5-gångare. Jag vet att han varit en hel del riden i alla gågarter tidigare, (jag rider än så länge inte i pass, har för dålig kunskap om det) tävlad en hel del med bra resultat. Han har alltid haft mycket rena gångarter. Men, nu har han "stått" i 3 veckor, eller rättare sagt gått i hagen och haft det skönt. Detta efter att han glömde bort att han inte var hingst längre och det fanns ett brunstigt sto i närheten så han sträckte sig ordentligt när han skulle jaga henne, och direkt när det var läkt, så missade hovslagaren att komma som bestämt och jag ville inte rida innan jag fått hovarna fixade för de var inte bra (tyvärr efter en dålig hovslagare, har bytt till en kanon bra nu) Så nu äntligen är vi igång igen... Men nu faller han gärna över i pass istället för tölt, har han aldrig gjort tidigare!! Vad ska jag göra?? Jag försöker alltid träna med blandad ridning så han tycker det är kul. Hur tränar jag bäst för att få tillbaka den här fina rena tölten? Finns det några tips?? Hjälp mig!!!

Tack från oss..

När islandshästar har ont tar de ofta till andra gångarter. Ett plötsligt byte av gångartsmönster är en varning. Jag tycker ärligt talat att du inte skall rida din häst förrän du kollat upp den ordentligt! Han behöver både böjprovas på rakt spår och longeras på volt. På volt får han svårare att använda sig av passen för att avlasta och en hälta syns då lättare. Så jag vill inte ge några träningsråd till dig i detta läget.
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Gullan86 skrev:
jasså jag vet det bara för att jag nyligen läste en artikel om honom där de beskrev hans form som "svanhals"
2004071223385271.jpg


de blev så facinerade av hans "vackra" hållning i tölten att han (tycker jag)" knäpper av" i nacken men endå inte höjer överlinjen utan putar istället fram med underhalsen och sänker ryggen...han hade en väldigt hög hållning på huvudet oxå.
jag tycker oxå det liknar en svan så.

Nu blandas begreppen ihop lite. Underhals är en sak som gäller just den undre halslinjen. Svanhals/hjorthals är att överlinjen är rak och inte välvd/konvex eller tom konkav, dvs istället för välvning svackar den övre halslinjen. Hrimnir är högrest med hög halsansättning och det underlättar när han skall gå i rätt form och minskar risken för underhals! Han pekar inte med nosen utan har den korrekta "45-graders-nosen", dvs 45 grader från lodplanet ungefär, men individuellt från häst till häst. Och jag har sett honom live på Landsmót 1998 och kan tala om att att gick i korrekt form och inte med sänkt rygg, vilket jag tycker den här bilden tydligt visar också! På bilden där Hrimnir går i form kan det vara svårt att avgöra om han har svanhals när han inte kröker på nacken som här. Men halslinjen antyder lite att så kan vara fallet. Men, det är väldigt svårt att uttala sg om det på en häst under ryttare och i full aktion.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Kurre skrev:
Nå vet vel kanskje de fleste hvor jeg står i slike diskusjoner...:angel:
Og jeg vil ikke kasta meg inn i debatten i fare for å bli overengasjert og "gå på barrikaderna" og si en hel masse som jeg ikke egentlig mener.

Men EN ting skal jeg si om bildene dine,i hvertfall det første.
Det jeg ser der er en hest på bogene,framtung og uengasjert.
Og da ser jeg IKKE på hvor hodet er plassert,DET er ikke det viktige,men den hesten er ikke engasjert bakfra,om det nå er et uheldig bilde kan så være,uansett...som jeg ser det jobber den ikke korrekt.
Også på bilde nr 2 synes jeg at det mangler aktivitet og bærighet og den går fremdeles på framdelen.

Rytteren jobber intenst med å få ned hodet og skape en "korrekt form" og glemmer at hesten består av mer enn hals og hode.

Det beste bilde på "korrekt form" finner man i Wilhelm Müsselers Ridlära, det er en tom bildram.
Det finnes ingen "korrekt form" for det er et individuelt spørsmål som avhenger av hestens byggning og utbildningsstandpunkt.

Ellers kan nevnes at vi hadde Unn på besøk nå i helgen og det gikk hester i både sånn og slik "form".Fokus lå aldri på å "dra upp huvudet" på noe vis,men en harmonisk hest i balans som villig og mykt beveger seg godt frem med ren takt.

Han är då rakt inte på bogarna på bild 2 i alla fall utan jobbar väldigt korrekt och trampar bra under sig men han kröker nacken för mycket och går i en ganska låg form med huvudet. En lättare och friare hand så huvudet får komma upp till 45-gradersvinkeln och enbart små korigerande förhållningar hade förbättrat bilden.
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Friform och lågform i tölt passar olika hästar tycker jag. Min häst blir på tok för lång om jag rider honom i helt fri form, lite in med nosen så blir det bättre. Att jag menar lågform, men jag inte huvudet mellan frambenen, jag menar fortfarande att hästens nacke ska vara högsta punkten.
Hoppas att ni förstår vad jag menar..
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

okej nu klarnar det mer och mer jag tror att vi har olika uppfattning om vad som var en svanhals jag tänkte mig en svan alltså att hans huvud var svanens huvud som när de hälsar på honom och hans hals var svanens hals alltså jag har då aldrig sett svanar med huvudet rakt upp/framåt...jag tänker mig att de gör sådär i nacken när de hälsar/simmar runt.
det ni verkar mena med svanhals tror jag att jag säger hjorthals om när underhalsen välvts ut och överlinjen är som du säger helt rak och huvudet står rakt fram/rakt upp.

men det var svanhals de skrev i artikeln men där tror jag att de antydde att svanhals var nåt vackert just det som ni kallar hans fina form....allt beror väl på hur man formulerar och menar alltså vissa tror nog att orden betyder nåt annat.

men jag tycker personligen har har en väldigt lustig hals/form i tölten även om han på denna bilden(såg jag efteråt) höjer ryggen + sätter under sig väldigt bra....jag har aldrig sett den formen på någon annan häst är detta något att sträva efter?

sambaengi skrev:
Nu blandas begreppen ihop lite. Underhals är en sak som gäller just den undre halslinjen. Svanhals/hjorthals är att överlinjen är rak och inte välvd/konvex eller tom konkav, dvs istället för välvning svackar den övre halslinjen. Hrimnir är högrest med hög halsansättning och det underlättar när han skall gå i rätt form och minskar risken för underhals! Han pekar inte med nosen utan har den korrekta "45-graders-nosen", dvs 45 grader från lodplanet ungefär, men individuellt från häst till häst. Och jag har sett honom live på Landsmót 1998 och kan tala om att att gick i korrekt form och inte med sänkt rygg, vilket jag tycker den här bilden tydligt visar också! På bilden där Hrimnir går i form kan det vara svårt att avgöra om han har svanhals när han inte kröker på nacken som här. Men halslinjen antyder lite att så kan vara fallet. Men, det är väldigt svårt att uttala sg om det på en häst under ryttare och i full aktion.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
883
Senast: cassiopeja
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 249
Islandshäst Hejsan! Jag har hand om en femgångsvalack som är 14 år gammal, efter Fáfnir från Götarsvik. Han har under en väldigt lång period blivit...
Svar
2
· Visningar
2 168
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 206
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp