Bukefalos 28 år!

Feminism för nybörjare

Jag kikade in på HM:s hemsida och det intryck jag tycker modellbilderna (avd. skjortor) ger är att männen är stela, tråkiga, nästan lite deprimerade medans kvinnorna ger mera blandat intryck men generellt mer avspända, gladare och har kul. Männen är också fotograferade något uppifrån och förminskade.

Ellos modellbilder var f.ö. betydligt bättre tycker jag.
Hm. Intressant. Jag ser männen som hårda, coola, lite kisande, med stängda munnar och fyrkantiga käkar. Det finns mjuka killar som är modeller också men i allmänhet ser jag kantiga män med en blick som utstrålar styrka och självförtroende. Kolla t.ex. på bilderna av David Beckham, och hans blick.

Kvinnorna/tjejjerna ser mer trånande ut, alltid dessa halvöppna munnar, lite kom-och-ta-mig-look. Sultry, på engelska. Många av bilderna visar glada, spexande tjejjer numera, det håller jag med om, men de har alltid en ganska tydliga sexuell underton. Och det - missförstå mig inte! - är väl ok, men jag tycker att männen utstrålar en mer dominant sexualitet i sina modebilder.

Sen finns det ju groteska exempel på annonser där kvinnor visas som offer för övergrepp, jag minns inte vad sidan med de skrämmande exemplen heter, du kanske har sett den. Den visar i och för sig extrema exempel men överlag menar jag ändå att kvinnliga modeller utstrålar ett annat "budskap" än manliga.

PS! Jag tittar i det här fallet inte så mycket på produktbilderna i katalogerna, mer på större annonsbilder. DS.
 
Jag tittar aldrig på reklam så jag har ingen allmän koll men provade att bildsöka på "H & M" och nu är jag med på vad du menar. En del bilder är förstås så överdrivna att de liknar karikatyrer som den här.
 
Jag tittar aldrig på reklam så jag har ingen allmän koll men provade att bildsöka på "H & M" och nu är jag med på vad du menar. En del bilder är förstås så överdrivna att de liknar karikatyrer som den här.
Tja är väl ungefär som att plåta årets nya bilmodell mot en graffiti nedklottrad betongvägg...kan ju vara rätt suggestivt;)
aston-martin-car-photography-tim-wallace.jpg
 
Kan förresten tipsa om Robot Hugs för "lättsmälta insikter" som ändå sätter fingret på de ömma ställena, tror serien som @Gosa nämnde kommer därifrån också. Kolla tex Risky Date, Privilege, Girl Troubles mfl. Inte precis faktaspäckat, men bra uppslag för att diskutera vidare.
 
feminist_tinder på instagram är underhållande, bra, tänkvärt och informativt. Ingen faktabank direkt, men som introduktion till en stor skevhet kan det funka :)

Kan förresten tipsa om Robot Hugs för "lättsmälta insikter" som ändå sätter fingret på de ömma ställena, tror serien som @Gosa nämnde kommer därifrån också. Kolla tex Risky Date, Privilege, Girl Troubles mfl. Inte precis faktaspäckat, men bra uppslag för att diskutera vidare.

Superbra tips båda två! Stort tack!
 
Nej. Feminism har blivit ett laddat ämne på grund av de lögner och förtal antifeministerna håller på med. De sprider "sanningar" om nån sorts påhittad pseudofeminism för att ta bort fokus från de riktiga sakfrågorna kring hur samhället både direkt och indirekt motarbetar kvinnor. Skulle säga att det inte finns någon "extremfeminism" på något vis. En ideologi som går ut på jämställdhet kan inte bli extrem, det faller på sin egen orimlighet.

Nej, feminism är ett laddat ämne eftersom det utmanar män, deras roll och deras makt. För att kvinnor som ifrågasätter, blir arga, tar ställning (mot män) anses vara oattraktiva och okvinnliga, något som ses av både män och många kvinnor som en kvinnas värsta brott.

Om det vore på grund av galopperande manshat förväntar jag mig helt enorma reaktioner, från dessa välmenande och rara män som bara råkar bry sig om människovärde väldigt mycket, nästa gång nån snubbe hatar kvinnor på nätet, misshandlar sin tjej, skriver en kvinnofientlig sångtext etc etc. Var är alla dessa män som brinner för människors lika värde då? För det är inte samma män som brölar över feminismen som tar ställning mot mäns våld och hat mot kvinnor, det kan jag lova dig.

När det diskuteras huruvida män ska få ha skägg, att man blir påhoppad för att man rakar sig under armarna eller ännu värre mellan benen eller när samhället ska bestämma att kvinnor är mer värda ett jobb än en man (kvotering) då tycker jag att det går åt det extrema. Nej jag är inte speciellt insatt i diskussionen p.g.a att jag tycker att det jag läser från Fi tex går steget för långt.
Jag menar absolut inte att det är fel med jämställdhet ABSOLUT inte!

Men i mitt dröm samhälle är alla människor lika mycket värda. Oavsett kön eller sexuell läggning. Man ska aldrig särbehandlas p.g.a. vem man är.
Rätt person ska vara på rätt plats. Är det så att 9/10 sökande till ett jobb är män och den enda sökande kvinnan är sämre lämpad för tjänsten ska en man som platsar där få den även om majoriteten på arbetsplatsen är män. Likaså om kvinnan är bäst lämpad ska det vara självklart att hon ska få tjänsten. Jag hade inte velat ha ett jobb om enda anledningen till att jag fick det var att jag var kvinna. Jag vill få ett jobb för att jag är jag och har den kunskapen som jag har.
Föräldraledigheten ska varje familj själva få bestämma hur de vill lägga upp. Ibland passar det bättre att mamma är hemma en längre period och ibland kanske mamman behöver gå tillbaka till jobbet tidigare och det passar bättre att pappan får gå tillbaka till jobbet.
Alla människor ska få bestämma över sina egna liv och det tycker jag faktiskt blir fel när regeringen ska lägga sig i. Vad är det för kontrollsamhälle vi är på väg emot egentligen? Jag anser inte att det är jämställt när det inte är den egna personen som får påverka sitt egna liv. Oavsett om man är man eller kvinna.
Kvinnor har historiskt sett haft en lägre ställning i samhället än män vilket såklart är fel. Men ska då männen diskrimineras nu?

För att förtydliga första stycket. Ja jag har blivit påhoppad för att jag tydligen rakar mig för männens skull och inte för att jag trivs med att vara rakad. Att jag inte hade nån karl som kollade mig mellan benen var helt oväsentligt tydligen...
 
När det diskuteras huruvida män ska få ha skägg, att man blir påhoppad för att man rakar sig under armarna eller ännu värre mellan benen eller när samhället ska bestämma att kvinnor är mer värda ett jobb än en man (kvotering) då tycker jag att det går åt det extrema. Nej jag är inte speciellt insatt i diskussionen p.g.a att jag tycker att det jag läser från Fi tex går steget för långt.
Jag menar absolut inte att det är fel med jämställdhet ABSOLUT inte!

Men i mitt dröm samhälle är alla människor lika mycket värda. Oavsett kön eller sexuell läggning. Man ska aldrig särbehandlas p.g.a. vem man är.
Rätt person ska vara på rätt plats. Är det så att 9/10 sökande till ett jobb är män och den enda sökande kvinnan är sämre lämpad för tjänsten ska en man som platsar där få den även om majoriteten på arbetsplatsen är män. Likaså om kvinnan är bäst lämpad ska det vara självklart att hon ska få tjänsten. Jag hade inte velat ha ett jobb om enda anledningen till att jag fick det var att jag var kvinna. Jag vill få ett jobb för att jag är jag och har den kunskapen som jag har.
Föräldraledigheten ska varje familj själva få bestämma hur de vill lägga upp. Ibland passar det bättre att mamma är hemma en längre period och ibland kanske mamman behöver gå tillbaka till jobbet tidigare och det passar bättre att pappan får gå tillbaka till jobbet.
Alla människor ska få bestämma över sina egna liv och det tycker jag faktiskt blir fel när regeringen ska lägga sig i. Vad är det för kontrollsamhälle vi är på väg emot egentligen? Jag anser inte att det är jämställt när det inte är den egna personen som får påverka sitt egna liv. Oavsett om man är man eller kvinna.
Kvinnor har historiskt sett haft en lägre ställning i samhället än män vilket såklart är fel. Men ska då männen diskrimineras nu?

För att förtydliga första stycket. Ja jag har blivit påhoppad för att jag tydligen rakar mig för männens skull och inte för att jag trivs med att vara rakad. Att jag inte hade nån karl som kollade mig mellan benen var helt oväsentligt tydligen...

I mitt drömsamhälle är också alla lika mycket värda, och så länge det inte är så i praktiken så behöver vi ju arbeta för att det ska bli det.
Vem har föreslagit att vi ska diskriminera män?
 
Nej, kvinnor har fortfarande en lägre ställning i samhället än män och vi måste därför fortsätta den feministiska kampen!

Jag menade inte att det inte längre var så och självklart inte att det är rätt att det varit och är så. Men jag tycker den vägen som det går är fel.

I mitt drömsamhälle är också alla lika mycket värda, och så länge det inte är så i praktiken så behöver vi ju arbeta för att det ska bli det.
Vem har föreslagit att vi ska diskriminera män?

Alla vänsterpartier som är för kvotering är väl ett väldigt tydligt exempel.
Du får inte neka en gravid kvinna, en homosexuell eller en invandrare när de är bäst lämpade för en tjänst framför någon som inte är gravid, homosexuell eller invandrare för då är det diskriminering. (Helt rätt!!)

MEN det ska vara mer än okej att neka en man framför en kvinna. Där är det tydligen inte längre diskriminering... Suck...

Ja det finns för få kvinnor i stora bolagsstyrelser men då får man lyfta fram hur viktiga kvinnor är på de platserna och inte tvinga in dem där.
 
Nu får du länka en källa @Piek (inte flashback), det här är nämligen Gudruns ståndpunkt i frågan såvitt jag vet.

"Den nya våg av feminism som Vänsterpartiet vill starta har redan börjat. Buret av en vision om ett samhälle som respekterar kvinnors mänskliga rättigheter, som samtidigt avvisar varje form av annan diskriminering (etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck eller ålder) och som har kunskap om hur de olika maktfrågorna samverkar med varandra, växer nu en modig och modern politisk rörelse fram."

http://www.aftonbladet.se/debatt/article17869157.ab
 
Jag menade inte att det inte längre var så och självklart inte att det är rätt att det varit och är så. Men jag tycker den vägen som det går är fel.
Kvotering till bolagsstyrelser och individualiserad föräldraförsäkring? Det är ju bara två frågor som är aktuella i Sverige idag. Jag kan garantera dig att feminister landet över har olika åsikter i de frågorna. Dumt att du av de frågorna drar slutsatsen att feminismen är extrem och att det istället är männen som förfördelas.

Men så är det tyvärr, patriarkatet är så ingrott och normaliserat att feminism (i alla dess former) är radikalt. :cry:
 
F ö betraktar jag mig själv som en radikal feminist (ej att förväxla med radikalfeminist) och jag rakar min fitta ibland. :)
 
När det diskuteras huruvida män ska få ha skägg, att man blir påhoppad för att man rakar sig under armarna eller ännu värre mellan benen eller när samhället ska bestämma att kvinnor är mer värda ett jobb än en man (kvotering) då tycker jag att det går åt det extrema. Nej jag är inte speciellt insatt i diskussionen p.g.a att jag tycker att det jag läser från Fi tex går steget för långt.
Jag menar absolut inte att det är fel med jämställdhet ABSOLUT inte!

Men i mitt dröm samhälle är alla människor lika mycket värda. Oavsett kön eller sexuell läggning. Man ska aldrig särbehandlas p.g.a. vem man är.
Rätt person ska vara på rätt plats. Är det så att 9/10 sökande till ett jobb är män och den enda sökande kvinnan är sämre lämpad för tjänsten ska en man som platsar där få den även om majoriteten på arbetsplatsen är män. Likaså om kvinnan är bäst lämpad ska det vara självklart att hon ska få tjänsten. Jag hade inte velat ha ett jobb om enda anledningen till att jag fick det var att jag var kvinna. Jag vill få ett jobb för att jag är jag och har den kunskapen som jag har.
Föräldraledigheten ska varje familj själva få bestämma hur de vill lägga upp. Ibland passar det bättre att mamma är hemma en längre period och ibland kanske mamman behöver gå tillbaka till jobbet tidigare och det passar bättre att pappan får gå tillbaka till jobbet.
Alla människor ska få bestämma över sina egna liv och det tycker jag faktiskt blir fel när regeringen ska lägga sig i. Vad är det för kontrollsamhälle vi är på väg emot egentligen? Jag anser inte att det är jämställt när det inte är den egna personen som får påverka sitt egna liv. Oavsett om man är man eller kvinna.
Kvinnor har historiskt sett haft en lägre ställning i samhället än män vilket såklart är fel. Men ska då männen diskrimineras nu?

För att förtydliga första stycket. Ja jag har blivit påhoppad för att jag tydligen rakar mig för männens skull och inte för att jag trivs med att vara rakad. Att jag inte hade nån karl som kollade mig mellan benen var helt oväsentligt tydligen...
Ja det är viktigt att kvinnor fortsätter att raka sig mellan benen och under armhålorna så att det går att skilja på könen. Ska män gå i högklackat nu också? Så F! går verkligen för långt i sin propaganda tycker jag, när de vill göra om könen.
 
Nu får du länka en källa @Piek (inte flashback), det här är nämligen Gudruns ståndpunkt i frågan såvitt jag vet.

"Den nya våg av feminism som Vänsterpartiet vill starta har redan börjat. Buret av en vision om ett samhälle som respekterar kvinnors mänskliga rättigheter, som samtidigt avvisar varje form av annan diskriminering (etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck eller ålder) och som har kunskap om hur de olika maktfrågorna samverkar med varandra, växer nu en modig och modern politisk rörelse fram."

http://www.aftonbladet.se/debatt/article17869157.ab

Jag syftade lite på mitt inlägg ovanför gällande kvotering bla och vad jag har förstått har Gudrun vart väldigt för kvotering. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Kvotering till bolagsstyrelser och individualiserad föräldraförsäkring? Det är ju bara två frågor som är aktuella i Sverige idag. Jag kan garantera dig att feminister landet över har olika åsikter i de frågorna. Dumt att du av de frågorna drar slutsatsen att feminismen är extrem och att det istället är männen som förfördelas.

Men så är det tyvärr, patriarkatet är så ingrott och normaliserat att feminism (i alla dess former) är radikalt. :cry:

Ska jag dra upp alla frågor feminister driver blir det ett väldigt långt inlägg som jag varken har tid eller lust att skriva och inte heller är tillräckligt insatt i för att kunna göra. Utav vad jag läst (bla Fi's partiprogram (heter det så?) inför valet) så tycker jag att det går för långt.
Kvotering och föräldraförsäkringen är två väldigt stora frågor och även viktiga för mig. Därav blev det de som också blev exemplen.

Självklart finns det feminster som tycker olika. Det har jag väl aldrig någonsin ifrågasatt?

Exakt. Nämen tänk på de stackars männen då! :eek:
:banghead:

Jag säger inte att det är synd om männen. Jag säger att det ska inte skiljas på män och kvinnor i frågorna.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 680
Senast: MML
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 100
Senast: skiesabove
·
Fritid Som rubriken säger, vad är den bästa akrylfärgen (för tavelmålning)? Har länge kört på det som kommit i min väg, gärna billigt, då det...
Svar
3
· Visningar
306
Senast: MCP
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 370
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp