Femte vinthundstråden!

Jag som ju inte alls skulle ha en liten fryslort som hoppar som tusan... Har gått och blivit småkär i galgo Espanol efter utställningen idag. Någon här som har en eller känner någon som har?

Jag har en galgo espanol, otroligt lättsam hund :D
Fantastiskt snäll på alla sätt och vis, men kanske inte så rastypisk? Han har aldrig klättrat på några bord, har presterat ganska mediokert på LC-banan och har inte någon större jaktlust så här på äldre dagar (7-årig gubbe). Vågar inte ha honom lös i skogen, men är skeptisk till om han skulle dra iväg på något numera. Däremot är han 1:e eftersökshund i jaktlaget eftersom han är en prima spårhund. Inget för lydnadsplanen, men älskar klickerträning och att balansera i skogen.

Min hund är strävhårig och jag rycker ned honom 2 gånger om året. Han klarar kyla bättre än värme, men skulle inte trivas i hundgård. Är lite seg i huvudet, men har du frågor om rasen får du gärna ställa dem ;)
 

Bifogade filer

  • 32215036_10157283468883539_2065174813135077376_n.jpg
    32215036_10157283468883539_2065174813135077376_n.jpg
    100,9 KB · Visningar: 32
Jag har en galgo espanol, otroligt lättsam hund :D
Fantastiskt snäll på alla sätt och vis, men kanske inte så rastypisk? Han har aldrig klättrat på några bord, har presterat ganska mediokert på LC-banan och har inte någon större jaktlust så här på äldre dagar (7-årig gubbe). Vågar inte ha honom lös i skogen, men är skeptisk till om han skulle dra iväg på något numera. Däremot är han 1:e eftersökshund i jaktlaget eftersom han är en prima spårhund. Inget för lydnadsplanen, men älskar klickerträning och att balansera i skogen.

Min hund är strävhårig och jag rycker ned honom 2 gånger om året. Han klarar kyla bättre än värme, men skulle inte trivas i hundgård. Är lite seg i huvudet, men har du frågor om rasen får du gärna ställa dem ;)
Söt han är! Det där med hundgård är rätt tabu bland vinthundsfolk, även bland andra. De flesta menar att just deras ras är så pass människobunden och speciell att den även med hundsällskap skulle fara illa av att vara i hundgård. Tyvärr finns det inga hunddagis här som tar emot hundar kl 05.30 när vi åker till jobbet på morgonen så alternativen är obefintliga. Sen är det många som utgår ifrån att bara för att man har hundgård så håller man hunden där permanent i förvar, som nidbilden av den sura jägaren med ylande jakthundar i hundgård året om utom när det ska jagas. Klart vissa hundar inte passar att vara i hundgård av olika anledningar ens med hundsällskap, tror dock mer på individuell lämplighet och att de flesta raser rent generellt kan vistas där delar av dagen utan problem under rätt förutsättningar och med rätt träning. Min borzoi älskade sin hundgård, sprang raka vägen till grinden på morgonen, sambons labbe drar också mot hundgården på morgonen när hon kissat klart. Såklart är de glada att komma ut på eftermiddagen men ingen har någonsin visat tecken på ovilja att gå in och inte heller har vi hört från grannarna att de skulle ylat eller gnällt på dagarna. Gjorde misstaget att fråga i en mestadelens amerikansk IW-grupp på Facebook om hur en IW hade passat hos oss utifrån våra kriterier och det tog inte många minuter innan det första "hundgård är djurplågeri"-svaret dök upp. Fick också otrevliga PM på samma ämne och blev i princip kallad djurplågare.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
27 28 29
Svar
577
· Visningar
7 303
Senast: fio
·
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
47 600
Senast: Trott
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
261
Senast: sweep
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp