Femte vinthundstråden!

Jag tror inte dina whippar är så annorlunda mot svenska. Vi har både långsamma som mina och fartvidunder efter Supersonichundar som springer på greyhoundtider på rundbana. Vi har inga problem med linan skulle jag säga. Problemet för de snabba hundarna hos oss är bromssträckan, men det är en hanteringsfråga för piloten.

Vår lösning kanske inte alls passar er eftersom man behöver vara tre person, en som släpper, en som kör och en som fångar in hunden. Men jag lägger in en bild iallafall. Förutom själva banan så är det jätteviktigt hur piloten kör. Trasan måste hinna stanna iallafall någon sekund eller två innan hundarna når fram så att hundarna hinner se att trasan ligger still när de bromsar för att ta trasan och trasan får inte stoppas för nära skynket. Trasan måste också vara så pass tung att den tvärnitar vid harstopp så att linan behålls sträckt. Vid flera hundar har vi också alltid lika många lösa trasor liggande vid harstopp.

Visa bifogad fil 16429

Den nedre bilden visar alltså trasans stopp framför skynket.
Ja alltså. Det där funkar ju bra. Speciellt om man är tre. För klura lite på det.

Här pratar vi om Grippet då det gäller wilson-hundar:grin: en kompis till mig har en ettåring som mättes till 59,9cm... Jag är lite sugen på att lyfta diskussionen om fusk med regbevis och stamtavlor inblandad Grey o.s.v. men jag vet inte om jag orkar.
 
Ja alltså. Det där funkar ju bra. Speciellt om man är tre. För klura lite på det.

Här pratar vi om Grippet då det gäller wilson-hundar:grin: en kompis till mig har en ettåring som mättes till 59,9cm... Jag är lite sugen på att lyfta diskussionen om fusk med regbevis och stamtavlor inblandad Grey o.s.v. men jag vet inte om jag orkar.

Frågan har varit uppe i FCI, men de hänvisar bara till de nationella kennelklubbarna (bland annat svenska SKK) som i sin tur hänvisar till att de är godkända i CMKU.
 
Frågan har varit uppe i FCI, men de hänvisar bara till de nationella kennelklubbarna (bland annat svenska SKK) som i sin tur hänvisar till att de är godkända i CMKU.
Exakt. Jag tappar nästan lusten med whippet eftersom det ska vara så jäkla svårt att hitta en som är bevisat whippet och dessutom snabb. Och hittar man en sån så är den en sekund långsammare än alla grippets.

Jag tänker att en lösning kunde vara att helt plocka bort tävlingsrätten för hundar över maxhöjd. Men det finns ju säkert rena whippor som blir höga så där trillar dom mellan stolarna.
 
Uppdatering från oss :) Man sitter så sällan vid en dator och det är så bökigt att lägga in bilder från telefonen så då blir det inte av. Men nu är det semester så nu har man tid!

Vi har varit på en del utställningar med Stella och hon har placerat sig bra nästan varenda gång :love:
Vi har varit nere på whippetracebanan också med båda två. Vilja började första träningen med att slita av sig tumklon på vänster fram. Den har fortfarande inte vuxit ut så det blir nog en klo mindre att klippa resten av hennes liv, haha!
Hon sprang på tävlingen som sektionen anordnade och var väl näst långsammast av alla. Men lika glad för hon för det :D Stella har börjat haja vad man sysslar med på whippetracebanan och springer nu med stor entusiasm! Trastornet var läskigt i början men sist vi var nere så sprang hon fint så vi har påbörjat startboxträningen.

Viljas otur har inte tagit slut än. I onsdags förra veckan så hade vi varit på stranden. När vi lämnade av min mamma hemma hos henne så fick hundarna springa lite. Jag spolade av dom med kallt vatten pga varmt väder. Dom fick lite extra energi och kutade på och hade kul. Dom rundade en hassel som dom sprungit runt typ hundratals gånger. Vilja skrapar emot en liten, liten stump som sticker ut och blir flådd uppe på nacken. Skinnet har släppt från huden i en typ 15-20cm lång flik :arghh: Vi får åka akut till Södra djursjukhuset som syr fast fliken och sätter dränage.
Vi var på återbesök igår och dom tog bort dränaget. En liten del av huden har dött av men vi ska avvakta och komma tillbaka i övermorgon. Dom hoppas att det ska kunna läka inifrån och ut så vi slipper en ny operation.

Länk till bild på såret innan operation https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...=7b269d4e70133fe1d4e6fc1185cdc849&oe=5BC573B2

38072398_10155465701655588_6535619801241354240_n.jpg
 
H
Uppdatering från oss :) Man sitter så sällan vid en dator och det är så bökigt att lägga in bilder från telefonen så då blir det inte av. Men nu är det semester så nu har man tid!

Vi har varit på en del utställningar med Stella och hon har placerat sig bra nästan varenda gång :love:
Vi har varit nere på whippetracebanan också med båda två. Vilja började första träningen med att slita av sig tumklon på vänster fram. Den har fortfarande inte vuxit ut så det blir nog en klo mindre att klippa resten av hennes liv, haha!
Hon sprang på tävlingen som sektionen anordnade och var väl näst långsammast av alla. Men lika glad för hon för det :D Stella har börjat haja vad man sysslar med på whippetracebanan och springer nu med stor entusiasm! Trastornet var läskigt i början men sist vi var nere så sprang hon fint så vi har påbörjat startboxträningen.

Viljas otur har inte tagit slut än. I onsdags förra veckan så hade vi varit på stranden. När vi lämnade av min mamma hemma hos henne så fick hundarna springa lite. Jag spolade av dom med kallt vatten pga varmt väder. Dom fick lite extra energi och kutade på och hade kul. Dom rundade en hassel som dom sprungit runt typ hundratals gånger. Vilja skrapar emot en liten, liten stump som sticker ut och blir flådd uppe på nacken. Skinnet har släppt från huden i en typ 15-20cm lång flik :arghh: Vi får åka akut till Södra djursjukhuset som syr fast fliken och sätter dränage.
Vi var på återbesök igår och dom tog bort dränaget. En liten del av huden har dött av men vi ska avvakta och komma tillbaka i övermorgon. Dom hoppas att det ska kunna läka inifrån och ut så vi slipper en ny operation.

Länk till bild på såret innan operation https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...=7b269d4e70133fe1d4e6fc1185cdc849&oe=5BC573B2

38072398_10155465701655588_6535619801241354240_n.jpg
Herregud! Vi har också haft otur. 3/4 hundars tummar skadade.
 
Vi är så nöjda med Stella :love: Hon är 14 månader gammal nu och en toppenhund. Perfekt storlek! Uppskattninsvis 48cm hög och knappt lika lång och väger typ 13,5-14kg.
Hon och Vilja är jättebra kompisar så det är skönt! Hon ligger med inne i badrummet när jag byter Viljas bandage, som en övervakare haha.

Hon har som sagt gått som tåget (peppar peppar! :D) i utställningsringen hittills. Sen hon blev junior så har hon fått följande resultat:

BTKL-5 och BIS junior Whippetklubben 24/3
BTKL-2 CERT, BIR-junior och BIS-3 junior SvVK Östra 25/3
BTKL-3 R-CERT Västerås 28/4
Exc CK (topp 6 tikar) Gimo 27/5
R-CERT (topp 5 tikar) Norrköping 3/6
BIM, CERT och Nordic show CERT Västerås 21/7

Nu är hon inte anmäld till någon mer utställning på ett tag. Vi tar nog en i höst och sen åker vi till Stora Stockholm i Älvsjö i december :)
Vi hoppas att det blir LC-träning i närheten snart. Det ska bli kul att testa henne på det!

38036871_10155465701785588_5424979414985211904_n.jpg


Med sin kullbror i helgen

38199978_10155465701730588_212813683896614912_n.jpg
 
Jag som ju inte alls skulle ha en liten fryslort som hoppar som tusan... Har gått och blivit småkär i galgo Espanol efter utställningen idag. Någon här som har en eller känner någon som har?
 
Jag som ju inte alls skulle ha en liten fryslort som hoppar som tusan... Har gått och blivit småkär i galgo Espanol efter utställningen idag. Någon här som har en eller känner någon som har?
Jag umgicks förut en del med en person som hade två galgos och har träffat ett knippe på LC-fälten. Som stora whippets är min generella uppfattning :p (m.a.o. på tok för sprattliga och "hundiga" för min smak :angel: )
 
Jag som ju inte alls skulle ha en liten fryslort som hoppar som tusan... Har gått och blivit småkär i galgo Espanol efter utställningen idag. Någon här som har en eller känner någon som har?
Nej de är inte som whippet. Alltså ja, de är såna som hoppar och härjar och de är underbara på många sätt. Men jag som bestämt mig för galgo backade efter att ha fattat hur de jagar. De jagar tills de svimmar av trötthet ungefär. Whippet jagar så länge de ser bytet. Whippet är med dig. Överallt. Hela tiden. Galgo väljer en person men de är rätt självständiga. De jag känner med galgo har GPS på hundarna...
 
Nej de är inte som whippet. Alltså ja, de är såna som hoppar och härjar och de är underbara på många sätt. Men jag som bestämt mig för galgo backade efter att ha fattat hur de jagar. De jagar tills de svimmar av trötthet ungefär. Whippet jagar så länge de ser bytet. Whippet är med dig. Överallt. Hela tiden. Galgo väljer en person men de är rätt självständiga. De jag känner med galgo har GPS på hundarna...
Finns dock ett flertal whippets som även de väljer att koppla på nosen när viltet försvinner ur synfältet. Men visst, de ska jaga på olika sätt. Så är det ju med alla raserna, att de har sina olika jaktsätt. Men till vardags ska de ju inte jaga och att då beskriva hur de är vid sidan av jakten kan ju vara ganska relevant när någon frågar hur rasen är? Sedan gillar jag liknelser, alla kanske inte gör det, men för mig blir det iaf mycket lättare att förstå hur något är om jag får veta vad det är mest likt av sådant jag känner till sedan innan. (notera: jag säger mest likt, inte exakt likadant.)
 
Nej de är inte som whippet. Alltså ja, de är såna som hoppar och härjar och de är underbara på många sätt. Men jag som bestämt mig för galgo backade efter att ha fattat hur de jagar. De jagar tills de svimmar av trötthet ungefär. Whippet jagar så länge de ser bytet. Whippet är med dig. Överallt. Hela tiden. Galgo väljer en person men de är rätt självständiga. De jag känner med galgo har GPS på hundarna...
Är inte så brydd av deras jaktmetoder, det skulle vara om hunden rymmer av misstag men i övrigt släpper vi aldrig hundarna utanför inhägnat område. En jaktlabbe och tidigare en borzoi, så det här med hundar som lätt drar på allt som rör sig är vi vana med.
 
Finns dock ett flertal whippets som även de väljer att koppla på nosen när viltet försvinner ur synfältet. Men visst, de ska jaga på olika sätt. Så är det ju med alla raserna, att de har sina olika jaktsätt. Men till vardags ska de ju inte jaga och att då beskriva hur de är vid sidan av jakten kan ju vara ganska relevant när någon frågar hur rasen är? Sedan gillar jag liknelser, alla kanske inte gör det, men för mig blir det iaf mycket lättare att förstå hur något är om jag får veta vad det är mest likt av sådant jag känner till sedan innan. (notera: jag säger mest likt, inte exakt likadant.)
Jag älskar liknelser, har mycket lättare att ta till mig det då, typ "tänk X men ännu mer jakt". Rent utseendemässigt tilltalar de mig oerhört och vinthundar är ju "min" typ av hund sas. Men alla är ju lite olika ändå och alla vinthundar är inte likadana. Stor skillnad på irländsk varghund och whippet tex, inte bara i storleken.
 
Jag älskar liknelser, har mycket lättare att ta till mig det då, typ "tänk X men ännu mer jakt". Rent utseendemässigt tilltalar de mig oerhört och vinthundar är ju "min" typ av hund sas. Men alla är ju lite olika ändå och alla vinthundar är inte likadana. Stor skillnad på irländsk varghund och whippet tex, inte bara i storleken.
Jag har en internetvän med Galgo, och den verkar rätt rolig ändå trots att jag inte är en vinthundsmänniska. Hon ställer även ut ett gäng andra raser och de föder upp annan ras med i famljen. Kan PMa hennes instagram om du vill? :)
 
Ja alltså galgo är skitrolig. De är nog knäppare än whippet. Hoppar gärna upp på bord och så. Jag som blir livrädd (för att den ska skada sig) då lilla lätta smidiga whippeten hoppar lite lätt.
 
Jag älskar liknelser, har mycket lättare att ta till mig det då, typ "tänk X men ännu mer jakt". Rent utseendemässigt tilltalar de mig oerhört och vinthundar är ju "min" typ av hund sas. Men alla är ju lite olika ändå och alla vinthundar är inte likadana. Stor skillnad på irländsk varghund och whippet tex, inte bara i storleken.
Hur tänker du vill att hunden ska vara i jämförelse med borzoi? Finns det fler vinthundsraser än galgo som lockar?
 
Hur tänker du vill att hunden ska vara i jämförelse med borzoi? Finns det fler vinthundsraser än galgo som lockar?
Hade nog kunnat tänka mig det mesta i vinthundsväg. Jag vet i bakhuvudet att galgo inte är en bra idé ffa pga pälsen, eller rättare sagt bristen på den. Är inte jättesugen på att lämna en hund i hundgård med täcke på pga skaderisken om den lyckas fastna på något mirakulöst sätt. Även om galgo finns som strävhårig tror jag inte det räcker. Med just galgo är det nog ffa kroppstypen och utstrålningen som tilltalar generellt. Ska man vara realistisk ligger nog borzoi, skotte och irländare närmare det man egentligen borde kolla på.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
47 302
Senast: Trott
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
226
Senast: sweep
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 202
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp