Femte vinthundstråden!

Sv: Femte vinthundstråden!

998870_10201494304780684_1366306041_n_zps974919a0.jpg

Åh så söt! :)

Är hon en Molly&Zimon-valp?

yes, känner du zimon och molly?
alldeles underbar är hon.
Tyvärr är hon inte fräsch för tillfället. Är stundtals blockhalt på ett bakben. är superorolig att det ska vara nåt fel som gör att hon inte kan springa på banan i framtiden. Har fått en tid på norsholms djursjukhus måndagmorgon men det känns som en evighet tills dess :(

Känner är väl att överdriva, men jag har ju träffat på Katarina och Zimon på whippetracebanan och vet att han har haft en kull med Molly (som jag också träffat på banan).

Vad trist med hältan! Jag håller tummarna för att det inte är något allvarligt med henne. Usch, man är ju alltid så orolig för dem.

aha :)
både Zimon och Molly är superfina hundar så när Mollys ägare erbjöd mig en valp kunde jag inte säga nej :P

det är verkligen jättetrist. Och inte helt lätt att hålla henne still heller för den delen. Hon klättrar typ på väggarna här hemma. Men hon är ganska nöjd ändå när hon får åka ikea-kasse medan jag och Loppan motionerar, hihi ;)
bild1_zpsf05e64bd.jpg

Nu händer det ännu mer här :D Ytterligare viktnedgång, så nu ligger tjockisen på 21,4kg och börjar se ut mer som en saluki än som en tjock klump på pinniga ben.

56376_1377807911.jpg

alltså helt bekvämt var det ju inte men jag bytte axel då och då :)

vad fin hon börjar se ut i kroppen!

knapplån*

Jag har alltid varit lite förälskad i vinthundar (främst salukis) och tänkt att jag en vacker dag ska försöka få tid till en egen, men på sistone har jag blivit mer och mer intresserad av de lite mindre, nämligen ig's! Någon här som har lust
att berätta lite mer om dem, av egen erfarenhet? Är de lite "mindre" hund än exempelvis en "vanlig" greyhound? Är det dumt att försöka om man inte bor på landet och kan låta dem springa av sig mer än om man bor i ett samhälle? Vill veta allt!

*kl*

Mina damer börjar komma på det där med att man kan sova nära varandra igen :D
38482_1378114001.jpg

Idag ska vi iväg till fysioterapeuten.. Hon ska få kolla igenom Aysu för att se så att allt är ok innan vi börjar med någon mer "avancerad" träning än koppelpromenader. Huh. Jag minns mest hur jobbigt det var att åka dit med Wahidah förut och faktiskt få se hur trasig hon var. Nu lär det absolut inte vara lika illa med Aysu, men det är svårt att inte vara lite nervös.

Dessutom funderar jag på om jag ska anmäla henne till en utställning.. Det är en i Enköping den 6 oktober och jag gillar domaren. Framförallt är hon väldigt, väldigt snäll. (Jag träffade henne på LC-tävling i slutet av förra sommaren). Tror dessutom att hon skulle kunna gilla Aysu och jag ska ändå till utställningen för att ställa två vänners hundar.

Meeen, jag vet inte alls i vilket skick Aysu kommer vara i om 5 veckor. Pälsen kanske fortfarande är jättedålig då? Jag vet inte det. Dessutom är jag inte medlem i SvVK nu, så bara att anmäla kommer gå på 500kr. De pengarna kan man kanske lägga på bättre saker? samtidigt som jag verkligen saknar att tävla eller göra något med hundarna mer än bara skrota runt hemma...

Åh jag vet inte. Sista anmälningdag är på fredag och ska jag fixa med medlemskap osv måste jag nog göra det idag.. Får nog vänta till fysioterapeutbesöket och se vad som sägs då... :crazy:

Fysioterapeutbesöket avklarat och nu sitter jag här med två hundar som äter smärtstillande. Kul va?
Näemen, Aysu har en knepig muskelskada i ett bakben. För att ha skadan så är hon i förvånansvärt bra skick, men hon är absolut inte bra och det kommer ta mycket jobb och lång tid innan hon är återställd. Fysioterapeuten är dock säker på att det kommer bli bra med henne, så vi ska jobba på allt vi kan. Nu blir det ett besök imorgon för lite behandlingar och två besök nästa vecka, därefter åker jag till Boden för att jobba ett tag.

Söt är hon i alla fall, skrutthunden :)
Aysu.jpg

Instämmer med föregående talare; väldigt vacker!

Fast det är ju lite av "grejen" med vinthundar över lag; att dom är så vackra och eleganta!

*kl*

Tibbans provsvar har kommit.
Hon har reaktiv histiocytos.
En ovanlig hudsjukdom som går i skov. Behandlas med jättestarka mediciner (oftast för resten av hundens liv) och då de är allmännedsättande avlivas de flesta hundar med denna diagnos i förtid pga följdsjukdomar. Veterinären hade aldrig hört talas om sjukdomen och skulle försöka läsa på mer.

Jippi. Typiskt min tur :(

Åh nej! Jag vet inte riktigt vad man kan skriva som svar mer än att jag är så så ledsen att höra om Tibbans provsvar. Jag lider med dig :(

*kl*

Tibbans provsvar har kommit.
Hon har reaktiv histiocytos.
En ovanlig hudsjukdom som går i skov. Behandlas med jättestarka mediciner (oftast för resten av hundens liv) och då de är allmännedsättande avlivas de flesta hundar med denna diagnos i förtid pga följdsjukdomar. Veterinären hade aldrig hört talas om sjukdomen och skulle försöka läsa på mer.

Jippi. Typiskt min tur :(

Men nej! Fysjutton så.. dumt.. (i brist på bättre ord..).
Vill du så kan jag kanske kolla om mina veterinärvänner vet något om sjukdomen? Vet inte hur det kan hjälpa iofs, men kanske kan man få fram något av värde?

Kunde de säga något om hur mycket för tidigt hundarna brukar avlivas? om man tex tänker att en hund av ras som normalt sett blir 15-16 år ändå klarar sig fint tills den är ca 10-12 år så kanske det inte behöver bli jättedåligt ändå?

En till bild på min William:

Att gräva ner till sval sand i redan befintliga hål, även om de är små är underbart efter lite bus!

Så fina de är tillsammans, och vilken underbar soffbild! :D Har du några bilder på dina salukis när de står "av sig själva"?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 753
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 017
Senast: Sharpless
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 089
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 336
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31