Sv: Femte vinthundstråden!
*varning långt*
och här har vi haft bakslag. Tjejerna kom ju så fint överens (nya vovvan Scully har ju varit här i en månad drygt nu). De sover på lite lagom avstånd från varandra och är väl bara mysnära om de delar på en solfläck men, men iaf kompisar
för ungefär en vecka sedan på skogspromenaden så rök de ihop riktigt ordentligt.
Husse stod precis brevid och jag var bara ett par steg bort som tur var. Som vi uppfattade det blev Scully sur på Tibban när hon sprang förbi henne och vrålade till och högg efter henne varpå Tibban högg tillbaka och sen var tumultet igång. De satt ihop ordentligt och det tog några sekunder att få isär dem trots två pers med både röster och styrka s.a.s. Husse lyckades få ett hugg i fingret också (behöver ingen lektion i att man inte ska gå emellan när de bråkar osv, för man reagerar ju på instinkt och jag hade nog gjort likadant)
Scully fick ett ordentligt jack i kinden och örat och småsår på nacken/halsens sida. Örat var det som blödde och det blödde ordentligt. Ringde vet och fick rådgivning samt order och det löste sig bra. (nu gör jag en lång historia lite kortare här)
Tibban fick inte en skråma.
Men efter detta känns det som att Tibban (yngsta) blivit väldigt mycket mer dominant och burdus. Fine om hon tar över så gör hon det vilket det faktiskt verkar som. Tibban tar för sig mer på alla sätt och Scully äter inte sin mat om Tibban är i närheten. Hon väntar alltid tills Tibban bestämt vart hon ska ligga osv innan hon väljer plats. De har börjat bråka desto mer efter detta. Nu ryter vi ju ifrån så fort de ens morrar och lägger dem i varsitt rum i ett par minuter men det är precis som om de plötsligt hittar mer och mer saker att bråka om. Efter detta bråket i skogen har de rykt ihop en gång till ordentligt (dock utan blodvite då vi lyckades avbryta dem med röst direkt).
Här var det dock för att jag kom hem och Tibban blev busig och brötade runt vilket Scully inte gillade och vrålade ifrån samt nafsade efter Tib - varpå hon biter "tillbaka".
Är lite orolig för att det här ska eskalera faktiskt. Det gick ju så bra i början och nu vågar jag faktiskt inte ens släppa dem ihop ute på promenaden. Inte ens den ena åt gången. Inne är det ju dock lugnt om inget speciellt triggar igång dem (husse åker till jobbet, jag kommer hem, Tibban börjar busa med oss eller sig själv osv) Men ute känns det som att allt triggar dem.
Och som det verkar nu så är detta det vanligaste scenariot vid bråk:
Tibban är glad och busar (springer/skuttar/gör lekinviter etc) oftast mot oss men ibland mot Scully. OM hon då kommer i närheten av Scully (alltså nästan får kroppskontakt) vrålar Scully till (skriver vrålar då det inte är något markerande morr utan snarare ett "nu är du för nära - du ska dö" läte) och nafsar/biter lätt mot och ibland på Tibban.
Tibban blir då förbannad och försvarar sig/biter lätt-hårt och så är bråket i full gång och de morrar och rumlar runt som hundar gör när de ryker ihop..
Vi har tagit bort allt som det kan bli konkurrens om (leksaker, tuggben osv) de har egna matplatser och vi ger dem båda egentid både vad gäller gos och träning.
Nu har jag läst så mycket om tikar som slåss att jag börjat ställa in mig på att det aldrig kommer bli bättre, vilket ju är helt idiotiskt men en normal reaktion antar jag. Och stundtals känner jag mig som världens sämsta hundägare. Tibban har bitit mot en hund förut i hela sitt liv (bet tillbaka när en amstaff högg henne i skuldran) och nu är hon plötsligt världens fighter mot Scully. Scully å andra sidan har ju lite i bagaget och har svårt för hanhundar som vill rida på henne eller är för burdusa enligt tidigare ägare. De säger att hon säger ifrån till dem och sedan blir tillbakadragen och tjurig om det är jobbiga hanar.. Tikar har hon aldrig haft problem med enligt dem.
Det jag är rädd för är väl egentligen att Tibban ska bli så påverkad av Scullys osäkerhet (eller vad det nu är) att hon en dag inte längre är den trygga och för dum/glad/snälla hund hon är
Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägget. Skriva av mig tror jag. Och kanske få råd och tips på hur ni hade gjort, eller har gjort i en liknande situation? Något mer vi borde tänka på?