Bukefalos 28 år!

Fet, pigg häst - kan halm ersätta hö?

A

artemis

Fler än jag verkar ha problem med alltför energirikt grovfoder! Iallafall ser jag väldigt många underfodra sina hästar med grovfoder, i verkliga världen alltså - inte Buke... Så jag undrar - hur illa är det, om man har hästen på halm? jag är principiellt mot små grovfodergivor, men nu har jag själv hamnat i detta fetma-dilemma.

Mitt fall alltså: Hösilaget är näringsrikt, med bra balans protein / energi. Hästen börjar dock bli dock fet och har massor av överskottsenergi på för liten giva stråfoder (500 kg häst, 6 kg hösilage, ts 68%). Hon får faktiskt en skvätt korn för proteinet och fosforn också, men bara 0,5 kg. Muskler har hon annars rätt gott om.
Hästen står alltså på halm, som hon proppar i sig ganska mycket av. Kan halmen ersätta hösilaget för att få de extra kilona växttråd? Följder av detta?
Jag har alltså inte möjlighet att köpa eget hö med lägre näringsvärde. Funderar på att byta ut en del av kornet mot kli, för att få ännu mer fosfor och protein på mindre energimängd. Eller borde jag skippa kraftfodret helt och ge mer hösilage (blir ett kg hösilage till, dock med följden att jag inte har nånting att blanda mineralerna i).
 
Ja då kan du nog räkna med att få en ännu fetare häst om du ersätter med halm, halm innehåller ju bara energi...Det finns en del teorier ang pigghet, lite mat samt fettma. en säger att pigghet och stress blandas ofta ihop. Man ger hästen minimalt med mat men den är ändå pigg...saken är den att hästen i själva verkat kan vara hungrig, och hunger utlöser stress...villket många tror är pigghet. Sedan ska man inte svälta en häst bara för man bantar den. Oftast ger man lite och motionerar därefter...men hästen är fortfarande fet....egentligen ska man ge den det den ska ha enligt vikt/ras osv....först då börjar faktiskt de flesta rasa i vikt.
 
Om du har värdena på ensilaget kan du inte lägga ut de då? :) Hade oxå problem med sommarrund häst! :o Men med analys och uträknad foderstat så är han nu i normalhull igen.
 
Ja du, hade hästen varit svältfödd hade hon inte varit fet och välmusklad, det är min fasta övertygelse. Hon svälter knappast heller på fri tillgång till halm, eller hur?

Det är en unghäst och hon kan inte ridas mer än hon gör nu, tre dagar i veckan. Det är dock ganska intensiva pass för en treåring, men hon vill ha dem ännu intensivare. Fattar galopp så fort hon känner en antydan till en skänkel, kortfattat. Stress känner jag igen hos min häst och det är inte det hon lider av, hon kopplar av väldigt lätt när man pysslar med henne (vilket hon inte gör när hon är stressad). Hon är lättfödd: har knappt ätit kraftfoder alls och inte behövt mycket hö för att hålla fin form ens under tillväxtperioder.

Foderstaten är uträknad, men hennes "lätt träningsbehov" understiger liksom underhållsbehovet hos en lättfödd häst i hennes storlek. Och hon måste ju ha att tugga på. Det är ju ändå mindre energi i halmen / kg än i höet, vilket gör det lämpligare att fylla ut med.

Hösilagets värden är 46 g smrp och 7,2 MJ per kg foder. Kvaliteten skiftar lite från bal till bal (stor vall) men det är väl ett genomsnittsvärde. Halmen är inte analyserad!
 
Verkar konstogt att hon ska bli tjock och galen på 6 kg silage....Vad skulle hända om du gav fritt med silage, hon skulle säkert äta 10-12 kg => 420-520 g smb rp och (glömt MJ) tillräckligt med MJ. Då kanske hon skulle låta halmen vara? Och ge lite soja för proteinet och mineraler? De hästar hos oss som får fritt med bgrovfoder blir inte feta, de kan äta m-y-c-k-e-t. Från föl till gamla hästar, halv-varm-fullblod och nån ponny. Halmen gör dem mest bukiga, men är inte skadlig på något sätt. Bra sysselsättning om man vill hålla ner silagegivan, men då är det ju bra att kunna dosera halmgivan så det inte blir 6 kg silage och 10 kg halm...
 
"Tjock och galen"... :D
Nä, galen är hon inte, men pigg, och rund. Jag skrev detta för att jag håller med om grundprincipen så mycket grovfoder som möjligt - men eftersom hon ser ut och uppför sig som hon gör har jag svårt att tro att det ska funka på henne, idag. Som tvååring fick hon fri tillgång, när hon växte och behövde gå upp i vikt - och det gick fort ska jag säga innan det fick börja ransoneras igen. Tja, hon blir ju billig i drift, men jag vill absolut inte att hon ska stå med tom mage eller för lite tuggtid - därav halmen.

Men jag skrev också eftersom jag just i verkliga världen stöter på väldigt många som inte ger sina hästar särskilt mycket hö (kanske 4 kilo silage till stor häst :eek:), men som i gengäld står på halm. Hur mår deras magar av det? Är det okey, eller vilka kan följdproblemen bli?

Säg att min häst nu äter 8 kilo (ts) grovfoder om dagen, ca 4 kg kommer från hösilaget, och 4 kilo från halmen (tror inte hon får i sig mer än så på nätterna). Skulle hon på fri tillgång äta lika mycket (ts) skulle det bli 12 kg silage, dubbla mängden - och då bra mycket mer MJ än hon får nu. Så jag får inte ihop hur det skulle göra henne mindre tjock eller... levnadsglad? (inte galen då :crazy: )

Det är visserligen lite buk på henne också, men man känner alltså knappt revbenen om man trycker, och hon är bred över rygg och bak - så det är inte en förväxlat proteinbristig häst vi pratar om.
Vi ska för övrigt öka den avsuttna motionsmängden framöver för att henne i bättre fysisk trim, men vill inte ta i för mycket pga åldern.
 
Jaa....det är väl egentligen utmärkt bra med halm som tugg/fiberkälla. Äter de för mycket kan man använda halm som inte är så god, t.ex vete el ännu "äckligare", rågvete/råg? Havrehalm är gott, tycker de flesta hästar. Det enda ev. negativa är väl just att de kan bli lite bukiga. Möjligen skulle du väl kunna byta korn-energin mot gräs-energi? .... :confused:

För att komplicera ytterligare, MJ kan väl bete sig olika även från grovfoder, ett grovfoder med låg andel smältbar fiber (spätt rajgräs t.ex.) ger nog mer gnista/MJ än ett med högt fiberinnehåll (smältbar fiber) som t.ex. lite grövre rajgräs, eller timotej. Nån som har tankar kring detta?
 
Men 7,2 i MJ är ju inte särskillt energirikt....faktiskt ganska dåligt ju...Så vad är det som du anser vara energirikt ?? :confused:
 
Hej!
Det låter inte som om du behöver oroa dig! Hästar som står på halm kan själva reglera sitt intga av växttråd. Om din häst idag är i god kondition, pigg och glad, sätter muskler (i relation till det arbete den utför) och är i hull i överkant behöver du inte vara orolig för att dra ned lite på ensilaget.

Nu berättade du inte hur mycket kraftfoder din häst äter, men annars brukar ju den första åtgärden vara att minska på kraftfodret. Får dock uppfattningen att den redan äter mycket lite?

Man kan räkna och räkna på foderstaten, men man skall alltid minnas två saker:
1. Analysen av grovfodret är "bara" en analys. Ett korrekt taget prov är förhoppningsvis en bra indikation på vad medelvärdet i skörden ligger runt, men det är inte frågan om någon millimeterexakthet vid varje mål.
2. Hästar är individer. Har du en häst som lägger hull i överkant på den foderstat du beräknat, så har den förmodligen ett lägre energibehov än vad du räknat med. En frisk och sund häst ett verkligt bevis på en fungerande foderstat, beräkningarna är bara siffror.

Jag tycker därför du kan prova att dra ned på ensilaget, eller på kraftfodret (om du ger mer än i stort sett inget).
 
Min häst är energirik. Räcker inte det?
Jag anser att det är ett FÖR näringsrikt grovfoder om hästen inte kan få en full ranson (åtminstone minimigiva) av det utan att det blir för mycket. Vilket det alltså blir på min häst.

Jag planerar alltså inte att ge mindre hösilage än dessa 6 kg, absolut inte. Problemet är att jag inte kan ge henne mer, så att vi kommer upp i minimigiva ts, på bara hösilaget. Därför hoppas jag att halmen kan fylla på växttråden, och ge den sysselsättning och tuggtid hon behöver.

Grundfrågan gäller egentligen hur lite hö man egentligen kan ge, om man har hästen på halm? Eftersom jag ser skrämmande små högivor bland hästarna i omgivningen - i deras fall kompletterade med större kraftfodergivor. Vissa står dessutom på spån för att inte äta halm - och den ekvationen är ju inte bra, det vet vi väl alla här. Men de som ger 3-4 kg hösilage till stor häst och har den på halm - hur fel är detta? Vad händer i hästmagen? Eller är detta ett fullt godkänt sätt att fodra?
(Åter - inte för att jag planerar att ge mindre än de 6 kilona till min häst)
 
Men varför skriver du då energirikt grovfoder...hur i hela friden ska jag kunna veta att du snackade om energirik HÄST ??
 
Fyller man upp näringsmässigt med annat (t.ex lusern) så kan man faktiskt ge BARA halm om det krisar.

Ridskolan jag växte upp på åt hästarna hö till natten, kanske 2 kg var. På morgonen fick bara vissa hästar hö, nåt kilo. I övrigt åt de bra halm och lusern (och havre). Såååå fina i hull och muskler år efter år.
 
Mynta 2: Uppenbarligen för energirikt för min häst iallafall, det tyckte jag att jag var rätt tydlig med. En "fet, pigg häst" bör ju få i sig ett överskott energi, inte sant? Och skvätten kraftfoder kan inte vara boven ensamt.

________________________________________________________________

Tack Magdalena! Var dessa ridskolehästar bra i magarna också då?
 
Tycker att det är en bra ide att blanda ut hösilaget med halm, och att hästen blir bukig är inget att bry sig om, det är ju magmusklerna som inte håller in magen, hö buk är inget man ska "banta" bort.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 755
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 814
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 359
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö En bekant i Sverige har varit med och köpt ett stort parti (inplastat) Polen-hösilage och nu har det blivit dags att använda detta. Bal...
Svar
14
· Visningar
3 253
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp