Bukefalos 28 år!

Feta ston........

åke

Trådstartare
Jag har ett sabla dilemma.. Vi har två ston som är feta som julgrisar. Ena stoet skall föla i mars och det andra i maj. Hon i maj var fet redan innan hon kom till oss och är VÄLDIGT beroende av flocken.Hur i hela vida världen skall man banta dessa ston. Ingen av dom går att rida eller att tömköra. Att bara hålla på med longering funkar ju inte heller. Vi har stängslat av så dom ej går på så mycket bete, men det växer fortfarande här. När vi sen börjar utfodra med hö så har dom fri tillgång på det. Hur skall jag bära mig åt?? Kan tillägga att dom endast får 5dl hippo dom nätter dom kommer in.
 
Sv: Feta ston........

Kan du ha med dem som handhäst? Promenera går ju alltid annars. Och även äldre hästar kan man ju lära tömkörning.
 
Sv: Feta ston........

Tvivlar på att det skulle funka att ha dom som hand häst då jag oftast rider hingsten. Pga, deras förflutna så vill jag inte börja tömköra dom då dom är extremt bakskygga eftersom dom har massa dåliga erfarenheter.
 
Sv: Feta ston........

Vet du vad du har för värden på höet? Jag hade hö med lågt protein utan att ge så mycket tillskott och det blev för mycket energi, med feta (och pigga) hästar som följd. I år har jag kontrollerad högiva och kompletterar med lusern för att veta att dom får i sig rätt mängd och balans. Om Hippo är kraftfoder så kan du ju prova att ta bort det om det går.
Promenader från Trissa var ju också ett bra tips.
 
Sv: Feta ston........

Ja- nu lär jag väll få en del påhopp här, men hur feta är dom egentligen? Om dom inte riskerar livet, så kanske du kan låta det hela bero? Dom kommer ju ändå att gå ner i vikt när digivningsperioden börjar.

Men, om ingen av dom har föl vid sidan, så skulle jag göra så här: Inget kraftfoder, men en bra giva hö. Stor och bra hage, så att dom rör sig ordentligt. Så mycket motion som du kan få till, du kanske kan få dom att springa i hagen ordentligt ibland? Det är ju inte så kul med fetisar, men när dom nu är dräktiga så är det ju inte så himla mkt att göra.

Hoppas att du får till det hela!
 
Sv: Feta ston........

Den ena är rejält fet och fölar i maj. Dom går på ca 5ha bete nu. Så dom rör sig jätte mycket. Springer och busar mm. Hippo får dom bara 2-3 dl så dom får i sig minerlaerna. Värdet på höt har jag inte i huvudet men det var mycket väl godkänt. Ett kanon hö alltså.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Sökte bland trådarna och hittade bara bantningstrådar från 2014 så jag tänkte att det kanske var dags att starta en ny. För ett tag...
2
Svar
35
· Visningar
3 124
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 776
Foder & Strö Hur hårt vågar man banta en fyraåring? Hon blev fet under vintern då hon haft fri tillgång på ett ganska kraftigt hösilage (lösdrift med...
Svar
4
· Visningar
1 261
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig an problemet eller OM det ens finns någonting att göra i efterhand. Jag köpte en 2,5åring som...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Zephira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp