Fetmakirurgi

I morgon kväll och måndag morgon ska jag duscha med Descutan, har använt det en gång tidigare och vad jag minns från den tiden blev mitt redan skabbiga hår som svinto. Är det månne någon som sitter på ett knep för att slippa svinto hår? Jag tappar massor av hår redan, oroar mig alldeles för mycket för vad Descutan ska göra mot mitt stackars hår.
Inför min senaste operation fick döttrarna hjälpa mig att göra flera små inbakade flätor i håret innan första Descutanduschen, och jag pressade in Descutanen i flätorna och sköljde så gott det gick. Och repris morgonen efter. Flätorna togs ur när jag kom hem efter operationen.
Sen är det väl inte fel att använda någon värsting-inpackning i håret när man är hemkommen.
 
Inför min senaste operation fick döttrarna hjälpa mig att göra flera små inbakade flätor i håret innan första Descutanduschen, och jag pressade in Descutanen i flätorna och sköljde så gott det gick. Och repris morgonen efter. Flätorna togs ur när jag kom hem efter operationen.
Sen är det väl inte fel att använda någon värsting-inpackning i håret när man är hemkommen.
Bra tips! Synd att min dotter inte kan fläta! Hon kanske kan få till en inbakad fläta på vardera sida skallen, får fråga henne om det.
Skulle det må bättre om man hade balsam i en stund innan man tvättar det med Descutan? Fast det kan man ju inte morgonen efter.

Ska köpa inpackning, var också ett bra tips, inte tänkt på det!
 
Jag tror tyvärr inte att balsam före gör någon större skillnad, för descutanen tvättar bort den effekten. Utan det är nog att bita i det sura äpplet innan operationen och försöka rädda det som räddas kan, med inpackning, när du kommit hem igen.
 
Nu är det bara en, eller två, hur man nu räknar, dagar kvar till operationen. Har bara hunnit bli lite nervös, men inte mycket. Mer trött och lite uppgiven, gräsligt trött på pulverdiet nu. Det smakar så illa och blir allt svårare att få ner, vänder liksom på vägen ner nu. Det ÄR en kamp, jag som har problem med mat sitter alltså och tvingar i mig något som är så äckligt att kroppen värjer sig mot det. Utan att fuska en enda gång. Jag förtjänar i allra högsta grad en fucking medalj för mitt slit!

Eftersom jag i måndags hade gått ner 9 kg på två veckor och målet var 5 kg, så blir operationen av, men trots allt kan ju vad som helst ändå ske innan måndag och när jag väl är där kan den ju bli uppskjuten ändå. Så det är min största oro nu. En uppskjuten operation, som gör att jag måste kränga Modifast i flera veckor till.

Inser förstås att jag borde mer oroa mig för operationen än att den inte blir av, det verkar ju mest logiskt kanske, men det är som om operationen är slutet på den här perioden och därefter börjar nästa steg som jag ska ta mig igenom. Att bryta ner allt i olika steg och fokusera på ett i taget verkar helt klart vara enklare för mig att förstå omfattningen på allt. Och svårigheterna som ligger framför mig.

Från och med måndag ska jag alltså äta 6 gånger per dygn, jag som för mindre än ett år sedan bara åt 1-2 gånger. Ibland ger den tanken mig nästan panik, men jag tänker då på att jag ju redan börjat, innan jag började med Modifast. Jag var redan där, ingen panik behövs, jag har bevisat för mig att jag klarar av det. Och så glider det undan för den här gången. Nu är jag snart där dock, och ska ta tag i det. Jag oroar mig ändå, tänk om jag inte fixar det? Gud, är det för sent att ångra sig nu, för sent att backa ur?

Jag har lyckats ordna skjuts hem från sjukhuset så det orosmolnet finns inte längre. Frågade mottagningen angående sjukresa, men är inte berättigad eftersom "man blir inte oförmögen att gå", så till slut lyckades jag få en som kan köra hem mig, och en sten togs från mina axlar. De här tre veckorna har lärt mig att jag måste förstå vad jag kan klara av och vad som är för djupt vatten. Till viss del i alla fall. Envis kommer jag alltid att vara, inte heller kommer jag att ge upp. Men jag har insett att jag inte vinner över min kropp utan måste ha den med mig. På det viset har den här tiden varit .... jobbig, också. Eftersom jag KAN. Bara jag VILL. Kan säga som så- mina trappor upp till andra våningen har vid tillfällen varit oerhört svåra att kliva upp för, när jag tagit ut mig för mycket. Jag har fått vila några minuter först innan jag långsamt fått ta ett steg i taget.

Så, jag längtar efter att operationen är över. Jag höll på att skriva att jag längtar tills allt blir som vanligt men det är ju inte vad jag menar. Jag menar att jag längtar tills jag kan äta vanlig mat, röra mig utan att känna mig helt slut och har ork och lust och inte känna mig matt och trött hela tiden. Som vanligt, men ändå inte. Fast jag är märkligt rädd för att äta ändå. Tänk om det gör ont i magen? Eller skapar obehag? Tänk om jag får svårt att tåla både det ena och det andra?

I morgon kväll och måndag morgon ska jag duscha med Descutan, har använt det en gång tidigare och vad jag minns från den tiden blev mitt redan skabbiga hår som svinto. Är det månne någon som sitter på ett knep för att slippa svinto hår? Jag tappar massor av hår redan, oroar mig alldeles för mycket för vad Descutan ska göra mot mitt stackars hår.

Måndag klockan 8 ska jag vara på sjukhuset. Åker hemifrån klockan 6. Tänk om jag försover mig....

Nej, nej, jag är inte orolig aallss! :angel: :nailbiting: :D
Du får hemskt gärna dela med dig av din fortsatta resa här om du orkar! Håller tummarna att allt går så bra som det kan för dig
 
Jag tror tyvärr inte att balsam före gör någon större skillnad, för descutanen tvättar bort den effekten. Utan det är nog att bita i det sura äpplet innan operationen och försöka rädda det som räddas kan, med inpackning, när du kommit hem igen.
Vad synd!
Bara att hoppas på det bästa då med andra ord. Mitt hår är så otroligt känsligt och gnälligt och tål inget så jag förväntar mig inget annat än katastrof faktiskt.
 
Bra tips! Synd att min dotter inte kan fläta! Hon kanske kan få till en inbakad fläta på vardera sida skallen, får fråga henne om det.
Skulle det må bättre om man hade balsam i en stund innan man tvättar det med Descutan? Fast det kan man ju inte morgonen efter.

Ska köpa inpackning, var också ett bra tips, inte tänkt på det!
Jag startade en tråd om att rädda håret inför min op för ett år sen, det finns massor av tips där! Det jag gjorde tillslut var att jag tvättade med descutan i utsläppt hår, kramade ur med handduk och flätade utan att borsta. De flätorna fick sitta kvar tills jag kom hem, då masserade jag in hårolja i hårbotten och hår. När jag sen orkade duscha använde jag en bra inpackning. Jag har väldigt torrt hår och ännu torrare hårbotten men överlevde med den behandlingen.
 
Ett tips från operationsproffset :angel: med väldigt känsligt hår. När du ska tvätta håret så skölj det uppifrån. Sedan stryker du descutan över håret ovanifrån. Gnugga inte alls, böj inte fram huvudet eller något sådant utan stryk och krama bara tills det löddrar. Håret kommer bli rent men du slipper svintoeffekten. Sedan jag började göra så inför operationer så slipper jag att håret är argt i veckor efter och ser ut som en risborste.
 
Jag startade en tråd om att rädda håret inför min op för ett år sen, det finns massor av tips där! Det jag gjorde tillslut var att jag tvättade med descutan i utsläppt hår, kramade ur med handduk och flätade utan att borsta. De flätorna fick sitta kvar tills jag kom hem, då masserade jag in hårolja i hårbotten och hår. När jag sen orkade duscha använde jag en bra inpackning. Jag har väldigt torrt hår och ännu torrare hårbotten men överlevde med den behandlingen.
Det var ett bra tips! det är just borstningen jag oroar mig för också, borsten lär inte gå igenom alls!
 
Ett tips från operationsproffset :angel: med väldigt känsligt hår. När du ska tvätta håret så skölj det uppifrån. Sedan stryker du descutan över håret ovanifrån. Gnugga inte alls, böj inte fram huvudet eller något sådant utan stryk och krama bara tills det löddrar. Håret kommer bli rent men du slipper svintoeffekten. Sedan jag började göra så inför operationer så slipper jag att håret är argt i veckor efter och ser ut som en risborste.
Tack för tips! Det låter som om vårt hår är lika varandra! Arg i veckor känner jag igen, ta fel sorts schampo en tvätt och så straffas man under lång tid ;)

Bra med lite förslag att testa! Hår olja har jag, inpackning ska köpas.
 
Kommer hålla tummarna hela måndagen!

(Och vad bra att det löste sig med skjuts hem.)
Tack! :heart Det känns som om jag behöver lite sånt! Det värsta är att jag ska stanna på sjukhuset till tisdag, DET känns inte alls bra! Jag är som ett djur, kryper undan i min ensamhet när jag mår dåligt. ;) Svårt på sjukhus misstänker jag!
 
Enya, vi håller tummarna för dig. Och jag vet att du tycker det är svårt men be oss om hjälp om du behöver.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
958
Senast: Keb71
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 260
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 976
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 169
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp