Fetmakirurgi

Tack vad fina ni är som bryr er! :heart

Det har gått bra.
Jag kände mig rätt lugn fram tills operationen, fick ändå vänta fram tills 11 (tror jag...), men det var jobbigt på operationssalen när alla började dra i mig samtidigt. en spände fast ett ben, en annan det andra, någon tog samtidigt blodtrycket, på andra sidan stod någon och pysslade med nålen i handen, bakom mig stod en och höll huvudet, en drog isär skjortan och satte in elektroder och en annan drog ner brallorna och fick fram min mage, alla på en gång. Nakenheten, att bli fasthållen och fastspänd skapade en känsla av panik faktiskt. Jag vill ju inte visa mina bröst och delar av mitt kön för 8 pers jag inte kan se ens... Och så sa en " nu ska du känna dig lite trött" och jag tänkte "jag? Nepp, inget".

Och så vaknade jag direkt efter och de påstod att operationen gått bra :p Min första tanke var "Jag har ju inte sovit?" Andra tanke var "Jag har ju inte ens ont???" och förstås "nu kan jagi nte ångra mig.". Typ en minut efter insåg jag att jag var rätt groggy och HADE ont. Och saknade därmed den allra första känslan jag hade av pigghet och smärtlöshet när jag slog upp ögonen! Jag till och med drömde när jag var sövd, och var klar nog direkt jag vaknade att säga att jag hade världen märkligaste dröm! :D

Därifrån har det gått framåt och bakåt också. Ont och illamående,illamåendet var värst fram till i går när jag gjorde missen med att ta alla mina epilepsimediciner för snabbt inpå varandra, därefter ballade magen ur med betydligt mycket mer värk, både konstant och när jag sväljer. I natt var det hemskt, inte kan jag sova något vidare när jag inte är hemma heller, så jag mådde skit i morse.

Jisses vilken arg mage jag har! Minsta lilla klunk jag äter eller dricker gör ont och jag ska dricka totalt 1,5 lite vätska, med mat inräknat den här första tiden. Oh fuckelifuck liksom. Det har inte gått bra i dag, i går fick jag dropp, vilket jag levde på, i dag måste jag dricka. I morse var jag redo att lipa pga värken, tröttheten och den övermäktiga känslan av att behöva äta en deciliter fil. Det såg ut att vara ENORMT mycket med tanke på hur ont det gjorde att svälja minimalt med vatten ens.

Men det blev bättre med Alvedon och Oxynorm, tror jag det var, och jag fick i mig en halv portion. Fick med mig två mellanmål hem, så en halv portion när jag kom hem, sedan en halv till lunch (jag borde ha ätit någon matig soppa men hade inte energi till det), sedan en halv portion i eftermiddag och för en stund sedan en hel portion potatissoppa med lite skinka i som dock blivit kall, men fan så god ändå! I kväll blir sista halvan av mellanmålet. Magen värker fortfarande när jag äter och dricker men det är som om den inte svär åt mig riktigt lika vansinnigt längre, nu ikväll.

Vågade inte ta mina mediciner i morse och tar nu då och då en tablett åt gången. Måste försöka få i mig dem i alla fall. I kväll blir det att ta blodförtunnande spruta, Omeprazol, Alvedon och så tror jag att jag senare tar en Oxynorm, så att jag kan sova. Det är svårt när jag har så ont.

Skriver i alla fall ner när jag tar mediciner och mat eftersom jag tror de opererade bort minnet samtidigt som magen, så att jag har koll, ställer även alarm till varje måltid.
Gode Gud, hoppas det är bättre i morgon, och inte en sån natt till som i natt (varför mår man sämst på nätterna??).
 
Vatten kan vara jättesvårt i början, kokt kylt vatten eller med en liiiten skvätt fun light eller annan saft i kan hjälpa.
 
Vatten kan vara jättesvårt i början, kokt kylt vatten eller med en liiiten skvätt fun light eller annan saft i kan hjälpa.
Vi har tyvärr ingen saft hemma, men ska koka vattnet så jag får bättre chans att få i mig det! Tack! :)
Vi har kolsyrat vatten med päronsmak, men jag tror inte magen är upplagd för det ännu, inte heller gammal avslagen cola zero misstänker jag, då hälsar den nog hem på riktigt! :D

Herregud, det slog mig nu, om jag inte hade blivit övertalad att inte åka, så hade jag åkt till Nyköping (ca 50 mil eller så med tåg) i morgon och stannat till torsdag! Vilken tur att jag inte ska det!!!
 
Många har svårt för rent vatten, så prova ha i något för att bryta "ytspänningen", men all vätska räknas i de där 1,5 liter. Du behöver alltså inte känna press att få dig vatten, utan även kaffe/te/soppa räknas in :) åtminstone har min dietist sagt så 😅
Skönt det gått bra!
 
Många har svårt för rent vatten, så prova ha i något för att bryta "ytspänningen", men all vätska räknas i de där 1,5 liter. Du behöver alltså inte känna press att få dig vatten, utan även kaffe/te/soppa räknas in :) åtminstone har min dietist sagt så 😅
Skönt det gått bra!
jo det är allt totalt jag får i mig eftersom det är flytande kost nu, så både fil och vatten och te räknas i den mängden, men har bara ätit ca 4 dl och druckit mindre än 4 dl eller kanske 4. Så det är lite kämpigt. Har kokt vatten så det är nog lagom kallt till i natt, så det ska jag testa.Men vet inte vad jag vågar ha i? Det får ju inte vara för sött, och det där fattar jag ännu inte... något kan alltså vara för sött trots att det är "utan tillsatt socker", som juice får jag inte dricka. Inte heller för fett så fethalten i mjölk och fil osv får jag ha koll på. Jag blir inte riktigt klok på det och fick egentligen beskedet om att det är bättre med vatten och ta ett äpple som mellanmål... en gång när jag frågade vad jag egentligen kan dricka mer än vatten, hur jag ska tänka där.

Har inte vågat mig på te ännu. Bara filen i morse, ananasyoghurt tre gånger, potatissoppa en gång och nu sitter jag med ananasyoghurt igen. Är så gräsligt rädd för smärtan. Är van vid min kropps smärta, men den här är ny och känner inte alls den, så vad är lätt smärta, måttlig, svår? Hur ont är allvarligt ont? Hur mycket kan jag tåla, vad är farligt ont osv. Allt det är jag ju van vid att veta i min kropp, nu är smärtskalan okänd och rädslan för vad som kan hända om jag gör fel så mycket större. Jag börjar vänja mig vid känslan av hunger, den har inte varit lika tydlig tidigare förrän nu i kväll. Och smärtan när jag sväljer sitter i en stund, men går över. Det är ungefär så jag lärt mig om det ännu, resten är okänt hav för mig just nu.
 
jo det är allt totalt jag får i mig eftersom det är flytande kost nu, så både fil och vatten och te räknas i den mängden, men har bara ätit ca 4 dl och druckit mindre än 4 dl eller kanske 4. Så det är lite kämpigt. Har kokt vatten så det är nog lagom kallt till i natt, så det ska jag testa.Men vet inte vad jag vågar ha i? Det får ju inte vara för sött, och det där fattar jag ännu inte... något kan alltså vara för sött trots att det är "utan tillsatt socker", som juice får jag inte dricka. Inte heller för fett så fethalten i mjölk och fil osv får jag ha koll på. Jag blir inte riktigt klok på det och fick egentligen beskedet om att det är bättre med vatten och ta ett äpple som mellanmål... en gång när jag frågade vad jag egentligen kan dricka mer än vatten, hur jag ska tänka där.

Har inte vågat mig på te ännu. Bara filen i morse, ananasyoghurt tre gånger, potatissoppa en gång och nu sitter jag med ananasyoghurt igen. Är så gräsligt rädd för smärtan. Är van vid min kropps smärta, men den här är ny och känner inte alls den, så vad är lätt smärta, måttlig, svår? Hur ont är allvarligt ont? Hur mycket kan jag tåla, vad är farligt ont osv. Allt det är jag ju van vid att veta i min kropp, nu är smärtskalan okänd och rädslan för vad som kan hända om jag gör fel så mycket större. Jag börjar vänja mig vid känslan av hunger, den har inte varit lika tydlig tidigare förrän nu i kväll. Och smärtan när jag sväljer sitter i en stund, men går över. Det är ungefär så jag lärt mig om det ännu, resten är okänt hav för mig just nu.
Jag kommer inte ihåg att jag fick några förmaningar om att jag inte kan dricka annat än vatten. Men fun light och zeroh ska väl vara relativt ofarligt, men att ha i ett par tre droppar vanlig saft i ett glas vatten kommer inte göra operationen ogjort. Det är ju viktigare att du får i dig vätska :)
Jag tyckte te gick mycket enklare att dricka än vatten i början, jag dricker med vanlig grön mjölk i vilket jag alltid gjort. Har nog heller aldrig kollat fetthalten i yoghurt osv, det är ju skillnad på fett I yoghurt och chips liksom 🙈 fett är inte livsfarligt 🤷🏻‍♀️

Min dietist var noga att poängtera att det är inte meningen att vi ska känna att vi behöver banta resten av livet. Vi ska kunna äta allt. Men skilja på fest och vardag. Är det kalas så är det inte farligt att äta en bit tårta, men du ska inte äta tårta varje kväll.

Förhoppningsvis går smärtan snart över, men det kommer vara en inkörningsperiod på hur och vad du kan äta. Jag har till exempel lärt mig att jag klarar inte av att äta uppvärmt ris eller spagetti för då får jag jätteont, men snabbmakaroner kan jag äta utan problem.
 
Jag kommer inte ihåg att jag fick några förmaningar om att jag inte kan dricka annat än vatten. Men fun light och zeroh ska väl vara relativt ofarligt, men att ha i ett par tre droppar vanlig saft i ett glas vatten kommer inte göra operationen ogjort. Det är ju viktigare att du får i dig vätska :)
Jag tyckte te gick mycket enklare att dricka än vatten i början, jag dricker med vanlig grön mjölk i vilket jag alltid gjort. Har nog heller aldrig kollat fetthalten i yoghurt osv, det är ju skillnad på fett I yoghurt och chips liksom 🙈 fett är inte livsfarligt 🤷🏻‍♀️

Min dietist var noga att poängtera att det är inte meningen att vi ska känna att vi behöver banta resten av livet. Vi ska kunna äta allt. Men skilja på fest och vardag. Är det kalas så är det inte farligt att äta en bit tårta, men du ska inte äta tårta varje kväll.

Förhoppningsvis går smärtan snart över, men det kommer vara en inkörningsperiod på hur och vad du kan äta. Jag har till exempel lärt mig att jag klarar inte av att äta uppvärmt ris eller spagetti för då får jag jätteont, men snabbmakaroner kan jag äta utan problem.
Jag kokte vattnet och det blev lite lättare. Har i dag fram till 12 fått i mig 3 dl vatten och en halv dl fil gånger 2, så totalt fram till 12 4 dl, målet var 5. Efter 12 åt jag lunch, 1 dl potatissoppa och 1,5 dl vatten. Sitter nu med 1dl fil. Målet till kl 18 är 5 dl i alla fall. Har en flaska vatten med jordgubbar i som jag ska ta till också, som satt smak nu några timmar. Hoppas på att detta sättet fungerar. :)
Ska testa te i kväll tänkte jag, och så blir det potatissoppa också. Så ska det nog bli 1,5 liter totalt i dag. Pratade med personal från avdelningen i dag och får jag inte i mig det får jag ringa i morgon, hoppas jag slipper ringa, orkar inte behöva åka in osv.

Menar du vanligt ris? Klarar du det när det är nytillagat men inte värmt igen? Intressant det där vad man klarar och inte, tycker jag!
 
Jag kommer inte ihåg att jag fick några förmaningar om att jag inte kan dricka annat än vatten. Men fun light och zeroh ska väl vara relativt ofarligt, men att ha i ett par tre droppar vanlig saft i ett glas vatten kommer inte göra operationen ogjort. Det är ju viktigare att du får i dig vätska :)
Jag tyckte te gick mycket enklare att dricka än vatten i början, jag dricker med vanlig grön mjölk i vilket jag alltid gjort. Har nog heller aldrig kollat fetthalten i yoghurt osv, det är ju skillnad på fett I yoghurt och chips liksom 🙈 fett är inte livsfarligt 🤷🏻‍♀️

Min dietist var noga att poängtera att det är inte meningen att vi ska känna att vi behöver banta resten av livet. Vi ska kunna äta allt. Men skilja på fest och vardag. Är det kalas så är det inte farligt att äta en bit tårta, men du ska inte äta tårta varje kväll.

Förhoppningsvis går smärtan snart över, men det kommer vara en inkörningsperiod på hur och vad du kan äta. Jag har till exempel lärt mig att jag klarar inte av att äta uppvärmt ris eller spagetti för då får jag jätteont, men snabbmakaroner kan jag äta utan problem.

Det verkar vara väldigt individuellt vad man klarar och inte. En vän fixar inte jordgubbar/färsk potatis/spaghetti. Själv har jag provat på det mesta nu och inga skandaler. Bara jag äter min lilla portion med viss tid emellan.
 
Jag kokte vattnet och det blev lite lättare. Har i dag fram till 12 fått i mig 3 dl vatten och en halv dl fil gånger 2, så totalt fram till 12 4 dl, målet var 5. Efter 12 åt jag lunch, 1 dl potatissoppa och 1,5 dl vatten. Sitter nu med 1dl fil. Målet till kl 18 är 5 dl i alla fall. Har en flaska vatten med jordgubbar i som jag ska ta till också, som satt smak nu några timmar. Hoppas på att detta sättet fungerar. :)
Ska testa te i kväll tänkte jag, och så blir det potatissoppa också. Så ska det nog bli 1,5 liter totalt i dag. Pratade med personal från avdelningen i dag och får jag inte i mig det får jag ringa i morgon, hoppas jag slipper ringa, orkar inte behöva åka in osv.

Menar du vanligt ris? Klarar du det när det är nytillagat men inte värmt igen? Intressant det där vad man klarar och inte, tycker jag!
Heja dig, det går framåt! :)

Ja exakt, vanligt basmati ris (Icas) :) nykokt går fint, och det går bra att värma riset som är med i Thaimat, så jag gissar att antingen är det sorten ris eller hur jag kokar det som gör att stärkelsen förändras för mycket 😂🤷🏻‍♀️
Och ja, det är väldigt intressant hur olika det kan vara!
 
Det verkar vara väldigt individuellt vad man klarar och inte. En vän fixar inte jordgubbar/färsk potatis/spaghetti. Själv har jag provat på det mesta nu och inga skandaler. Bara jag äter min lilla portion med viss tid emellan.
Skönt att det går bra för dig! Märkligt med jordgubbar för din vän. Jag kände att just jordgubbar inte alls var lika gott i somras som jag tyckte förut! Åt typ 4-5 st sen tyckte jag det var äckligt 🙈
 
Det verkar vara väldigt individuellt vad man klarar och inte. En vän fixar inte jordgubbar/färsk potatis/spaghetti. Själv har jag provat på det mesta nu och inga skandaler. Bara jag äter min lilla portion med viss tid emellan.
Hoppas på att jag kan äta det mesta. Jsg är glad att det verkar fungera med potatis, ananasyoghurt och fil i alla fall! Det är på den nivån jag är just nu :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
957
Senast: Keb71
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 200
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 962
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 160
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp