Fett på tapet

SkorpSmulan

Trådstartare
Går det att få bort fettfläckar på tapet?
Gav mina katter tonfisk i olja och dom lyckades få det över halva väggen O_o knasiga djur. Nu ska jag snart flytta och hade behövt få bort fläckarna om det alls är möjligt...
 
Sv: Fett på tapet

Tja, typ kört säger jag. Vad du kan försöka med är potatismjöl på fläckarna för att förhindra att de äter sig utåt ännu mer. Men fläckarna lär bli kvar! Är det tvättbar tapet kan du ju testa med lite diskmedel. Men det är inte alla tapeter som fungerar på det, har du otur löser du upp tapeten och du får bara en annan typ av "fläck" :cool:
 
Sv: Fett på tapet

Hm. Är du seriös? Min första reaktion var att du skoja typ: ha ha, ja sätt eld på tapeten. Men det kanske är miraklet jag sökt?
 
Sv: Fett på tapet

Lägg ett rent läskpapper på fläcken och stryk med varmt strykjärn. Upprepa tills fläcken är borta. Dock en varning gör inte det här om du har plastad tapet då plasten smälter och du riskerar att skada tapeten över en jättestor yta.
 
Sv: Fett på tapet

Hm. Är du seriös? Min första reaktion var att du skoja typ: ha ha, ja sätt eld på tapeten. Men det kanske är miraklet jag sökt?

Ren bensin (som du inte köper på macken btw) är en utmärkt fettlösare och används i industrin istället för det förbjudna trikloretylen, som är ännu bättre.
Grejjen är att det dunstar i princip omedelbart och inte lämnar rester.
 
Sv: Fett på tapet

Ps. Strykjärnet skulle jag låta bli. Ds.

Då jag själv har använt denna metod med strykjärn och läskpapper flera gånger så vet jag att den fungerar utmärkt. Fick tipset av en utbildad målare. Men som sagt var vet man inte om man har plastad tapet eller inte så avråder jag.
 
Sv: Fett på tapet

Det låter ju onekligen som att det vore något som skulle kunna fungera men jag har ingen aning om vad det är för slags tapeter.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
34
· Visningar
2 419
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 990
Senast: Elo
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
553
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 405
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp