Fettfri lädervård?

SnigelEffekt

Trådstartare
Har alltid smort min mitt läder med effeax läderbalsam o rengjort med vanlig lädertvål i blå förpackning.

Har nu träffat på en som påstår att man inte ska ha fett på sitt läder o att prestige säger att man inte ska smörja deras sadlar med fett? :confused:

Jag har altid fått lära mig att lädret behöver fett, dock inte i mängder, men ibland!

Det h*n använder är effax läderkombi, det är "greasefree" o en burk från effax som ser likadan ut som den bruna med balsam men det är "soap" i den istället.

Är det verkligen bra för lädret? Jag vet oxå att det inte är bra att överinfetta det. Men behöver det inte nån form av läderbalsam eller olja?
 
Sv: Fettfri lädervård?

Jag tror att du (eller den som berättat detta för dig) feltolkar det som sagts. Det är rent fett, dvs olja som inte ska användas enligt denna källa (som jag antar), denna läderkombi innehåller fett, men i mindre mängd och kanske annan form.

Läs den nålade tråden om lädervård, den är mycket bra.
 
Sv: Fettfri lädervård?

Ögonen är nog de första man blir blind på för jag såg den inte :o :cool:

Ska definitivt läsa den :idea:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tror att många är förvirrade av världen med lädervård. Vad använder ni för lädervård till skor, träns sadel etc. ? Det känns som...
2
Svar
20
· Visningar
5 020
Senast: pajaztar
·
  • Låst
Utrustning Hur tar ni hand om era sadlar? Främst ni som har sadlar i lite finare läder, typ kalv och buffel. Jag har svårt att hitta ett bra...
Svar
3
· Visningar
2 173
Utrustning vilket medel tycker ni funkar allra bäst att smörja era lädersaker med? tvål och "fett"/balsam. vill jättegärna ha tips. just nu...
Svar
16
· Visningar
1 671
Senast: Stallflicka
·
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
37 38 39
Svar
773
· Visningar
214 110
Senast: tinaiva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp