Fia Davidsson i Finspång kan tvingas sälja sin häst – efter prischocken: ”Vet inte om jag har råd”

Prisökningen på framförallt hö och stallströ har gjort stora avtryck i hästägarnas plånböcker, det berättar flera hästägare som SVT Nyheter har pratat med. Fia Davidsson i Finspång är orolig inför framtiden.
– Om man behöver sälja sin bästa vän – det är klart att det inte är roligt.
 
Gödslet är största problemet här, det är svindyrt. Vi har fått sluta gödsla vilket ger sämre näringsvärden i höet såklart men vad tusan ska man göra?
 
Gödslet är största problemet här, det är svindyrt. Vi har fått sluta gödsla vilket ger sämre näringsvärden i höet såklart men vad tusan ska man göra?
Har ni inga djjur på gården? Bara nyfiken och naturligtvis är det svårt att få stallgödsel att räcka?
 
Har ni inga djjur på gården? Bara nyfiken och naturligtvis är det svårt att få stallgödsel att räcka?
Höet skördas inte hemma 😅 Vi har inte sådan mark hemma. Men vi tar vårt eget hö och våra få hästar numera skulle inte kunna täcka alla gärden. Men konstgödslet är svindyrt numera och det slår hårt mot många. Antingen får de höja priset på höet eller sluta producera. Hört flera stycken som blir av med sina höleverantörer till i år.
 
Fast konstgödsel behöver inte vara enbart dåligt tänker jag? På vilket sätt är det dåligt? Berätta gärna! Jag förstår den delen att framställningen kan vara dålig, men på vilket sätt är användningen negativ för marken och hållbarheten?

Största bekymret med konstgödsel är väl att det inte berikar jorden på något sätt, utan enbart växterna. Alltför långsidigt användande av konstgödsel utarmar våra jordar och bidrar även till övergödning, vilket i sin tur påverkar bl a våra vatten (våra stora algutbrott i Östersjön t ex, vilket i sin tur leder till bottendöd). Har även läst något om att även näringsutvecklingen i det som odlas också försämras av så pass ensidig gödning som konstgödsel är.

Det finns många negativa sidoeffekter av konstgödsel. Det är ju bland annat därför du inte får använda konstgödsel om du är KRAV-märkt.
 
Vad händer med allt gödsel från häststallar? Körs det till nån biogasanläggning eller läggs det på deponi?
Det som är spånblandat kanske inte går att gödsla med men stallägare kunde isf börja separera gödsel och spån.
Det finns ju rätt många hästar i Sverige så man borde kunna använda hästgödslet i jordbruket.
 
Största bekymret med konstgödsel är väl att det inte berikar jorden på något sätt, utan enbart växterna. Alltför långsidigt användande av konstgödsel utarmar våra jordar och bidrar även till övergödning, vilket i sin tur påverkar bl a våra vatten (våra stora algutbrott i Östersjön t ex, vilket i sin tur leder till bottendöd). Har även läst något om att även näringsutvecklingen i det som odlas också försämras av så pass ensidig gödning som konstgödsel är.

Det finns många negativa sidoeffekter av konstgödsel. Det är ju bland annat därför du inte får använda konstgödsel om du är KRAV-märkt.
Tack! När du berättar känner jag igen det hela. :) jag tänkte mest på kortsiktig användning och i liten skala, men det är verkligen en annan sak!
 
Vad händer med allt gödsel från häststallar? Körs det till nån biogasanläggning eller läggs det på deponi?
Det som är spånblandat kanske inte går att gödsla med men stallägare kunde isf börja separera gödsel och spån.
Det finns ju rätt många hästar i Sverige så man borde kunna använda hästgödslet i jordbruket.
Tyvärr tycker de flesta bönder att hästgödsel är för "klent", de vill ha mer krut i mindre volym och det får de med konstgödsel. Vi har tack och lov en ekologisk bonde som använder vår gödsel på sina åkrar, det ger ju en jordförbättring utöver näringen. Men det är svårt att få storbönderna intresserade av naturgödsel, särskilt från häst tyvärr.
 
Fast konstgödsel behöver inte vara enbart dåligt tänker jag? På vilket sätt är det dåligt? Berätta gärna! Jag förstår den delen att framställningen kan vara dålig, men på vilket sätt är användningen negativ för marken och hållbarheten?

Jag är ändå förvånad att du och säkert fler här som pratar om konstgödning inte verkar ha någon koll alls om hur negativt det är.
@Fruentimber Har svarat bra jag tillägger-skrapar på ytan- att konstgödning stimulerar lustgasbildande bakerier vilket är synnerligen oroande för mark samt givetvis atmosfär då lustgas är en stark växthusgas som bidrar till den globala uppvärmningen. Dessutom innehåller konstgödning kadmium,(om inget hänt det senaste) en giftig icke nedbrytbar tungmetall ( som även kommer till åkern på andra sätt för rättvisans skull, dock av oss människor) på tal om att någon ovan skrev om det höga näringsvärde som blev -jo jo man får med lite gifter också. Gratis.
 
Fast konstgödsel behöver inte vara enbart dåligt tänker jag? På vilket sätt är det dåligt? Berätta gärna! Jag förstår den delen att framställningen kan vara dålig, men på vilket sätt är användningen negativ för marken och hållbarheten?

Det gör att växterna tar upp mer näring direkt från jorden istället för att byta kol mot näringsämnen och mineraler från svampmycelet i marken.

Växterna binder alltså mindre kol, mycelet dör av, och växterna blir mindre näringsrika. Kombinerat med plöjning så blir jorden till sist död, sandlik.

Industriellt jordbruk är mer som en gruvindustri, soilmining.
 
Tyvärr tycker de flesta bönder att hästgödsel är för "klent", de vill ha mer krut i mindre volym och det får de med konstgödsel. Vi har tack och lov en ekologisk bonde som använder vår gödsel på sina åkrar, det ger ju en jordförbättring utöver näringen. Men det är svårt att få storbönderna intresserade av naturgödsel, särskilt från häst tyvärr.
Det som kan hända är att om det är för mkt organiskt material i gödslet, som hästgödsel ofta är,att det organiska materialet tar för mkt kväve från marken för nedbrytning av det organiska materialet och då blir skörden sämre , tom sämre än att inte gödsla alls.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 686
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp