Fiberfråga

MissFideli

Trådstartare
Jag ska mest troligt flytta in i ett litet hus på landet. Det ligger som en flygelbyggnad till stora huset. Fiber ska dras in och ägarna har fått råd att dra in en nätverkskabel till "mig" istället för att gräva in till det också.
Dom har valt öppet fiber, så är inte låst till nån speciell operatör.
Men vad innebär detta för mig? De visste inte själva, så jag frågar här. Om jag nu använder deras internetuppkoppling, vad bör jag tänka på? Hur funkar det med TV? Jag fattar inget av det här och har alltid bott i hus där man inte kan välja.

Jag har Telia nu, om dom väljer nån annan internetoperatör, kan jag fortfarande ha kvar min emailadress via Telia trots att jag inte har nått abonnemang hos dom? Eller måste jag byta?
 
Jag ska mest troligt flytta in i ett litet hus på landet. Det ligger som en flygelbyggnad till stora huset. Fiber ska dras in och ägarna har fått råd att dra in en nätverkskabel till "mig" istället för att gräva in till det också.
Dom har valt öppet fiber, så är inte låst till nån speciell operatör.
Men vad innebär detta för mig? De visste inte själva, så jag frågar här. Om jag nu använder deras internetuppkoppling, vad bör jag tänka på? Hur funkar det med TV? Jag fattar inget av det här och har alltid bott i hus där man inte kan välja.

Jag har Telia nu, om dom väljer nån annan internetoperatör, kan jag fortfarande ha kvar min emailadress via Telia trots att jag inte har nått abonnemang hos dom? Eller måste jag byta?

Första frågan är om de tänker köra fibertv eller det bara är nätuppkopplingen? Annars är ju främsta grejen för dig att du får köra på vad de bestämmer sig för.

Telias mailadress får du nog höra med dem, men jag har för mig att det är en service de har till sina kunder. Alltså inget de erbjuder till den som inte är kund.
 
Första frågan är om de tänker köra fibertv eller det bara är nätuppkopplingen? Annars är ju främsta grejen för dig att du får köra på vad de bestämmer sig för.

Telias mailadress får du nog höra med dem, men jag har för mig att det är en service de har till sina kunder. Alltså inget de erbjuder till den som inte är kund.
Japp. Mailadress funkar lite som en vanlig adress. Bor du i Säffle har du Säffle som postort.
Har du Telia har du teliaadress.
 
Jag ska mest troligt flytta in i ett litet hus på landet. Det ligger som en flygelbyggnad till stora huset. Fiber ska dras in och ägarna har fått råd att dra in en nätverkskabel till "mig" istället för att gräva in till det också.
Dom har valt öppet fiber, så är inte låst till nån speciell operatör.
Men vad innebär detta för mig? De visste inte själva, så jag frågar här. Om jag nu använder deras internetuppkoppling, vad bör jag tänka på? Hur funkar det med TV? Jag fattar inget av det här och har alltid bott i hus där man inte kan välja.

Jag har Telia nu, om dom väljer nån annan internetoperatör, kan jag fortfarande ha kvar min emailadress via Telia trots att jag inte har nått abonnemang hos dom? Eller måste jag byta?
Tror inte du behöver tänka på något speciellt? Vad skulle det vara?
 
Jag ska mest troligt flytta in i ett litet hus på landet. Det ligger som en flygelbyggnad till stora huset. Fiber ska dras in och ägarna har fått råd att dra in en nätverkskabel till "mig" istället för att gräva in till det också.
Dom har valt öppet fiber, så är inte låst till nån speciell operatör.
Men vad innebär detta för mig? De visste inte själva, så jag frågar här. Om jag nu använder deras internetuppkoppling, vad bör jag tänka på? Hur funkar det med TV? Jag fattar inget av det här och har alltid bott i hus där man inte kan välja.

Jag har Telia nu, om dom väljer nån annan internetoperatör, kan jag fortfarande ha kvar min emailadress via Telia trots att jag inte har nått abonnemang hos dom? Eller måste jag byta?

Tillägg: fick fiber i oktober (tror jag det var, eller november?), det enda jag ändrat bredbandet. Det går numera via Bahnhof istället för Telia och via fiber istället för ADSL.

Har kvar Boxer för antenntv och släcker ner den fasta telefonen inom någon månad. TV behöll jag för antenn eftersom jag inte orkar dra om uttagen.
 
Att de valt öppet fiber innebär att de kan välja abonnemangsoperatör och kan byta. Där jag bor är det telia som äger linan och iom att det inte är öppet så kan man enbart välja hos telia. Har man öppet (telia har också ett öppet) kan man välja andra operatörer för sitt abonnemang.

Så som du skrivit tolkar jag det som att du kommer dela ägarnas abonnemang? Så du är bunden till det de har valt. För tex tv om det är med behövs ett tvillingkort till din tv och du kommer ha samma kanaler som ägarna. Är det däremot att det grävs separat till dig så kommer du behöva ordna med eget abonnemang till din anslutning och har då större valfrihet.
 
Man får skilja mellan mailoperatör, internetoperatör och fiberleverantör. Den fysiska fiberanslutningen kan vara låst till en enda operatör eller, som med Öppen Fiber, ge tillgång till ett antal olika internetleverantörer. Oavsett vilken internetleverantör man har kan man ha ett mailkonto hos valfri mailoperatör. Du kan t ex ha Telia som internetleverantör men använda ett mailkonto hos Tele2 eller vice versa. Jag har en lokal fiberförening som tillhandahåller min fiberanslutning, har valt Bahnhof som internetleverantör, och använder mailkonton hos Telia, Tele2, gmail och på min egen köpta domän.

Ett mailkonto hos någon mailoperatör förutsätter just ett konto - gratis eller betalvariant - hos den mailoperatören, men det betyder inte att man behöver ha sin internetleverans från samma aktör.
 
Jag ska mest troligt flytta in i ett litet hus på landet. Det ligger som en flygelbyggnad till stora huset. Fiber ska dras in och ägarna har fått råd att dra in en nätverkskabel till "mig" istället för att gräva in till det också.
Dom har valt öppet fiber, så är inte låst till nån speciell operatör.
Men vad innebär detta för mig? De visste inte själva, så jag frågar här. Om jag nu använder deras internetuppkoppling, vad bör jag tänka på? Hur funkar det med TV? Jag fattar inget av det här och har alltid bott i hus där man inte kan välja.

Jag har Telia nu, om dom väljer nån annan internetoperatör, kan jag fortfarande ha kvar min emailadress via Telia trots att jag inte har nått abonnemang hos dom? Eller måste jag byta?
Ring och prata med Telia. Du kanske kan behålla ditt konto utan att ha nåt abonnemang. Vad har du för mobiloperatör?
 
Tele2 på mobilen. Får kolla med Telia. Vore ju smidigt att slippa byta.
Telia mail kan du ha (och behålla) om du som sagt har någon form av konto hos Telia - det räcker med ett mobilabonnemang. Så har jag det. För att behålla ett gammalt men fortfarande aktivt mailkonto hos Tele2 har jag ett vilande mobilabonnemang hos dem också.
 
Man får skilja mellan mailoperatör, internetoperatör och fiberleverantör. Den fysiska fiberanslutningen kan vara låst till en enda operatör eller, som med Öppen Fiber, ge tillgång till ett antal olika internetleverantörer. Oavsett vilken internetleverantör man har kan man ha ett mailkonto hos valfri mailoperatör. Du kan t ex ha Telia som internetleverantör men använda ett mailkonto hos Tele2 eller vice versa. Jag har en lokal fiberförening som tillhandahåller min fiberanslutning, har valt Bahnhof som internetleverantör, och använder mailkonton hos Telia, Tele2, gmail och på min egen köpta domän.

Ett mailkonto hos någon mailoperatör förutsätter just ett konto - gratis eller betalvariant - hos den mailoperatören, men det betyder inte att man behöver ha sin internetleverans från samma aktör.

Tack för informativt svar! Fibern är öppen, men det lät som om dom tänkte använda Bahnhof och då får ju jag också det 🙄
 
Telia mail kan du ha (och behålla) om du som sagt har någon form av konto hos Telia - det räcker med ett mobilabonnemang. Så har jag det. För att behålla ett gammalt men fortfarande aktivt mailkonto hos Tele2 har jag ett vilande mobilabonnemang hos dem också.

Kommer inte ha nått levererat från Telia efter flytten.
 
Det är trist. Men att betala 129 kr/månad för en emailadress vette 17 om jag tycker det är värt.
Du kan alltid göra som jag.
Jag hade ett Tele2 mailkonto som min huvudsakliga mailadress i 20+ år, men hade som sagt även mailkonton hos Telia m fl. Men jag tröttnade på att vara direkt beroende av en specifik aktörs nycker, och registrerade för ett par år sedan en egen domän. Det kostar en dryg hundralapp om året beroende på vad du väljer för toppdomän (alltså .se , .com o s v), då kan du exempelvis ha missy@missfideli.se eller fideli@vadsjuttonsomhelst.se resten av livet.
Domänregistreringen behöver finnas hos (läs: "bo hos") något webhotell men du är fri att flytta den till vilket webhotell du vill, det finns många. I allmänhet erbjuder webhotell paketlösningar där de både administrerar din domänregistrering och ser till att den har någonstans att "bo".
Jag betalar i storleksordningen 25 kr/mån för webhotellet plus 119 kr/år för min alldeles egna .se domän.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
IT & mobiler Jag måste skaffa mig ett bredbandsabonnemang inför kommande flytt. Jag har bott senaste åren i "comhem-hus" och före det haft ett mobilt...
Svar
13
· Visningar
806
Senast: _Taggis_
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
921
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp