Fibromyalgi

Sv: Fibromyalgi

Bechterews sjukdom?
Jag trodde vi snackade om fibromyalgi?

Och vaddå anonym?
Jag har väl ändå en ganska utförlig pres? Eller är det att jag inte har nån bild på mina hästar?

Vad jag har läst och förstått så är fibromyalgi ingen "erkänd" sjukdom, det finns inga bevis för att man har denna sorts sjukdom, utan det finns bara olika termer, olika begrepp. Stämmer det?
 
Sv: Fibromyalgi

Bechterews sjukdom?
Jag trodde vi snackade om fibromyalgi?


Men varför gick du så hårt åt K.87 när du faktiskt inte ens visste varför hon var sjukskriven?

Är det bara fibro som du anser är en påhittad sjukdom?


För övrigt så var det jag som tog Bechtrews som exempel på en sjukdom som faktiskt mår bra av egen upplagd i korta pass ganska hård belastning. Det finns även andra ex RA o psoriasisartrit.

Att en sådan sjukskriven person tränar kanske 3-4 timmar om dagen, om man räknar all fysisk aktivitet som träning, är många ggr nödvändigt för att senare i livet minska risken för att hamna i rullstol.
Och bara för att en sådan person tränar så många timmar innebär det inte att man orkar med ett arbetsliv utöver träningen, lägg till att sömnbehover ökar, kanske med 4-5 timmar/dygn, räkna ut själv vad som blir kvar.
 
Sv: Fibromyalgi

amen to that!

Jag sover lätt 12 timmar/dygn :crazy:

som bäst mådde jag när jag hade 2 hästar i hård träning.


Till marylou reumatisk sjukdom som reumatisk sjukdom? min åsikt iaf, man får ju förändringar på skelettet på båda, smärta som smärta.
 
Sv: Fibromyalgi

Bechterews sjukdom?
Jag trodde vi snackade om fibromyalgi?

Om det känns bättre, så kan du läsa här. Notera gärna likheterna mellan dessa åkommor.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=19699

Och vaddå anonym?
Jag har väl ändå en ganska utförlig pres? Eller är det att jag inte har nån bild på mina hästar?

Har jag kommenterat din profil? Försök att hålla isär vem du svarar.

Vad jag har läst och förstått så är fibromyalgi ingen "erkänd" sjukdom, det finns inga bevis för att man har denna sorts sjukdom, utan det finns bara olika termer, olika begrepp. Stämmer det?

Om du läser länken så förstår du kanske bättre, nog är FM erkänd alltid.
 
Sv: Fibromyalgi

Vad jag har läst och förstått så är fibromyalgi ingen "erkänd" sjukdom, det finns inga bevis för att man har denna sorts sjukdom, utan det finns bara olika termer, olika begrepp.

Snarare är det så att F-kassan har haft problem med att erkänna sjukdomen, och så friska folk i övrigt såklart, vilket vi har ett tydligt exempel på här.....
 
Sv: Fibromyalgi

Måste få berätta om när jag blev sjuk,vad läkarna funderade på var om det var FM eller Reumatiskt,efter flera års värk kom dom till slut fram till att det var Bechterews.Jag var 24 år ung och i topptrim,spelade fotboll 3-4 dar i veckan ,2 egna hbl + heltidsjobb som var mycket fysiskt.Ca 2 år efter insjuknandet var det bara hästarna kvar som jag klarade av,om än med vissa besvär,tex dra åt sadelgjorden med tänderna,klättra upp med hjälp av trappstege + mycket mer som du nog inte kan föreställa dig.
1 timmes ridning i skritt gav ca 4 timmar med mindre värk än annars.
I dag 20 år senare har jag fortfarande kvar 1 häst, och ridningen är det viktigaste som finns,utan den skulle jag sitta i rullstol idag.
Som tröst till ALLA er som är dåliga ,jobbar jag nu 100%:) på mycket fysiskt arbete så det går att komma tillbaka,om än med vissa besvär.
SÅÅ,stoppa klappjakten på sjuka,det vi behöver är lugn och ro.inte skitiga påhopp om lathet ,för det är ju egentligen det du säger.:mad:
 
Sv: Fibromyalgi

Och vaddå anonym?
Jag har väl ändå en ganska utförlig pres? Eller är det att jag inte har nån bild på mina hästar?

För mig och alla andra som kanske inte har en aning om var Hylte ligger och inte känner till dem som bor där så är du allt rätt så anonym. :)

Det är dessutom inget nytt i cyber-världen att folk kanske hittar på lite "fakta" i sin pres för att ingen ska veta vem de är. OBS! Nu menar jag givetvis inte att just DU har gjort så men det förekommer. :)
 
Sv: Fibromyalgi

Snarare är det så att F-kassan har haft problem med att erkänna sjukdomen, och så friska folk i övrigt såklart, vilket vi har ett tydligt exempel på här.....


Jag måste rätta mig själv, det där lät lite illa, jag menar en del friska folk i övrigt, inte alla som det låter som här.
 
Sv: Fibromyalgi

Fibromyalgi är en erkänd sjukdom. Det finns vissa kliniska symtom som går att "ta" på hos många med fibromyalgi.
Dvs, man vet inte än varför man får ont. Men man har goda teorier om vad det är som gör att det gör ont.

Men eftersom du valt att ignorera många inlägg med rena konkreta fakta så antar jag att du inte ser det här heller ;)
 
Sv: Fibromyalgi

Fast fibro är en erkänd sjukdom, så finns det många tvivlare. Ibland tvivlar jag själv men blir smärtsamt påmind att det inte finns ngt att tvivla om. Har just nu skitont i fötterna så jag knappt kan gå, och jag inbillar mig inte, önskar att det hade varit så...
Kram Suss
 
Sv: Fibromyalgi

Fast fibro är en erkänd sjukdom, så finns det många tvivlare. Ibland tvivlar jag själv men blir smärtsamt påmind att det inte finns ngt att tvivla om. Har just nu skitont i fötterna så jag knappt kan gå, och jag inbillar mig inte, önskar att det hade varit så...
Kram Suss

Jag med!! Bryter fan ihop snart, har hållt i i ca 3 veckor nu och jag är sååå trött på det...

Konstaterades FM för ca 6 år sedan men aldrig haft så här ont, mera känt som att gå på blåmärken men nu, jäklar i havet så ont!!
 
Sv: Fibromyalgi

Trådkapning...
Bara ett tips: En ortopedtekniker kan göra sulor i extra mjukt material. Om man använder dessa ihop med bra joggingskor så hjälper det lite:)
/M (med exakt samma problem)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fibromyalgi

Det är tyvärr den årstiden nu, vädret börjar bli mer instabilt vilket gör att kroppen gör sig påmind oftare och längre samt i många fall även häftigare smärta.
 
Sv: Fibromyalgi

Nån som har testat B*ck on T*ack strumpor? Tänkte att jag skulle beställa hem...
 
Sv: Fibromyalgi

Har också funderat på dem. Har dock provat BoT ryggbältet men tyckte inte att det hade nån utökad effekt jämfört med ett vanligt ryggbälte. Berätta gärna om du provar dem!
 
Sv: Fibromyalgi

Till marylou reumatisk sjukdom som reumatisk sjukdom? min åsikt iaf, man får ju förändringar på skelettet på båda, smärta som smärta.

Nej man fåt inte förändringar på skelettat av alla reumatiska sjukdomar. Det finns trots allt över 80 olika diagnoser för olika reumatiska sjukdomar.
 
Sv: Fibromyalgi

Jo självklart finns det det. Det marylou säger är däremot att det inte finns några rena kliniska (dvs bevisbara) symptom på fibromyalgi, och det har man numera kommit fram till att det finns.

Själv tycker jag att ämnet är ytterst intressant och funderar på att skriva min C-uppsats om rehabilitering av fibromyalgi patienter.
 
Sv: Fibromyalgi

Jag lever i ett konstant smärttillstånd. Tyvärr är jag för sjuk för att jobba och för frisk för att vara sjuk just nu. Detta leder till att jag får ta extra jobb. Riktiga jävla skitjobb som ger hur lite som helst i timmen bara för att få ihop åtminstone lite pengar.

Varför jag har smärta är läkarna inte överrens om. Vissa säga FM och andra hävdar att det beror på min hypermobilitet en tredje variant är FM pga hypermobiliteten. Vad det än beror på mår jga bäst om jag får/klarar av att rida varje dag eftersom i just mitt fall så håller jag kroppen rätt och belastar då inte på samma sätt som när jag står på marken.

Just nu sitter jag i det läget att jag i samråd med min sambo planerar att skaffa häst nr 2 just för att få daglig ridning eftersom min unghäst rids max varannan dag i max 30 minuter vilket är för lite för mig.

Vad det gäller tunga lyft så står mina hästar på lösdrift jag mockar ligghallen med hjälp av kompisar 1 gång i veckan och då ligger det oftast bara 5 högar där. Tunga lyft blir det inte eftersom vi drar vattenslang ut i hagen och stallägaren lyfter ut silagebalarna med traktorn. Tack vare att det står på lösdrift kan jag även de dagar jag mår piss åka ut och åtminstone se till dem.

Ständig smärta är inget jag önskar min värsta fiende ens och absolut inte nu när hösten närmar sig.
 
Sv: Fibromyalgi

Vad jag har läst och förstått så är fibromyalgi ingen "erkänd" sjukdom, det finns inga bevis för att man har denna sorts sjukdom, utan det finns bara olika termer, olika begrepp. Stämmer det?

I senaste numret av Läkartidningen finns en stor artikel om fibromyalgi - med rubriken "Fibromyalgi - internationellt accepterat begrepp." Läs gärna artikeln!

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=10133&sectionId=0

När det gäller sjukskrivning så blir man inte i något fall sjukskriven p g a en sjukdom, alltså vare sig p g a fibromyalgi eller cancer - utan det beror i så fall på att arbetsförmågan är nedsatt. Vilket i sin tur kan bero på att man har en sjukdom - men sjukdomen i sig ger inte automatiskt någon sjukskrivning.

Jag har - efter tio år med värk - nyligen fått diagnosen fibromyalgi. Så min erfarenhet är INTE att det är någon diagnos man ställer särskilt lättvindigt!

I ovanstående artikel konstateras bl a att lågintensiv konditionsträning har positiv effekt på patienter med fibromyalgi. För mig är ridningen det bästa sättet att konditionsträna på ett så skonsamt sätt som möjligt. (Kan inte simma p g a värk i händerna och inte springa eller gå långt p g a värk i fötterna och cykling är svårt för mina knän...)

För många med fibromyalgi och liknande sjukdomar är den ständiga tröttheten t o m värre än värken - och denna trötthet kan lindras något med konditionsträning. De flesta med värkproblem sover väldigt dåligt - och sömnen kan faktiskt bli liiite bättre tack vare konditionsträning.

Du har i ett tidigare inlägg nämnt att "ingen rider med brutet ben" - men det gjorde faktiskt en kompis till mig. Hon red dagligen. (Gipset fick visserligen läggas om några gånger, men benet läkte fint.) Ska man vara sjukskriven för brutet ben? Om det hindrar personen från att utföra sitt arbete är svaret ja, om det inte gör det är svaret nej.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 427
Senast: Dimmoln
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 742
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 495
Senast: Novalisa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 006
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp