Fick skolidrotten dig att gilla idrott och rörelse?

Jag tycker att i sporter där sporten i verkligheten har en uppdelning mellan könen så ska man ha det i skolgympan också. T.ex. så har fotbollsförbunden bestämt att killar och tjejer ska spela i separata lag även när barnen är yngre än 13 år. Då ska man inte killar och tjejer spela mot varandra på skolgympan heller. För mig som tjej utan bollsinne så blev fotbollen betydligt roligare de få gånger vi blev uppdelade och jag bara behövde spela mot tjejerna. Trots att vi hade ett antal fotbollstjejer i klassen som kunde vara rätt tuffa fysiskt så var det ändå lättare för mig att konkurrera med dem än med den genomsnittlige killen i klassen.
Tja jag är konsekvent, jag tycker det verkar vara massor av problem med att de delar upp fotbollen efter kön för barn yngre än 13. Så...

Själv var jag lika rädd för tjejerna så lika lika
 
Bara något i stil med att man ska inte slåss och knuffas och vara elak mot folk pga tex kön. Om man menar att killarna är för misogyna för att kunna dela lektioner med ett visst kön så.

Det behövs inte att någon slåss, knuffas eller är elak. Det räcker att en elev som kan spela fotboll använder det sin skicklighet i att ta för sig på planen, skickligheten i att kunna använda kroppen för att behålla bollen och hindra andra lagets spelare att få tag på den för att det ska uppstå problem både mellan könen och mellan de som kan och de som inte kan. Då har inte alla lika möjlighet att lära sig att det är roligt att träna. Det måste alltid vara det som är målet med skolgympan. Att lära alla elever att det är roligt att träna och röra på sig.
 
Det är inte bara fokus på bollsport som är ett problem tycker jag. Vår lärare i lågstadiet var helt manisk när det kom till vintersporter och det var aldrig annat än skridskor/hockey och längdskidor vintertid - vilket naturligtvis innebar att man var tvungen att ha lämplig utrustning. Det är vansinnigt mycket pengar för föräldrar att lägga ut på barn som innerligt avskyr båda sporterna.

Dans låter också som ett absolut aburt inslag egentligen, särskilt om det handlar om pardans. Hur tänkte de där? Det är jag vädigt tacksam för att vi aldrig hade.
 
Det behövs inte att någon slåss, knuffas eller är elak. Det räcker att en elev som kan spela fotboll använder det sin skicklighet i att ta för sig på planen, skickligheten i att kunna använda kroppen för att behålla bollen och hindra andra lagets spelare att få tag på den för att det ska uppstå problem både mellan könen och mellan de som kan och de som inte kan. Då har inte alla lika möjlighet att lära sig att det är roligt att träna. Det måste alltid vara det som är målet med skolgympan. Att lära alla elever att det är roligt att träna och röra på sig.
Så då är det ju egentligen inte själva könsorganen som är problemet. Utan om man som jag gick i en klass där det var en tjej som kunde göra tio pullups, inte någon kille, och en annan tjej som spelade i stadens bästa lag i fotboll (för åldern) och en tredje tjej som är riktigt bra gymnast så löser inte det mitt problem att hälla ut killarna ur skålen. Och tjejerna verkade ha ätit växtmedel så de låg mellan 174-184 långa och jag var 159 cm... (70% av tjejerna red också btw) Mina problem att fånga en boll skulle inte alls varit lösta för att snopparna var i en annan lokal.
 
Så då är det ju egentligen inte själva könsorganen som är problemet. Utan om man som jag gick i en klass där det var en tjej som kunde göra tio pullups, inte någon kille, och en annan tjej som spelade i stadens bästa lag i fotboll och en tredje tjej som är riktigt bra gymnast så löser inte det mitt problem att hälla ut killarna ur skålen. Och tjejerna verkade ha ätit växtmedel så de låg mellan 174-184 långa och jag var 159 cm... Mina problem skulle inte alls varit lösta för att snopparna var i en annan lokal.

Inget av detta är dock normen, det generella läget.
 
Så då är det ju egentligen inte själva könsorganen som är problemet. Utan om man som jag gick i en klass där det var en tjej som kunde göra tio pullups, inte någon kille, och en annan tjej som spelade i stadens bästa lag i fotboll (för åldern) och en tredje tjej som är riktigt bra gymnast så löser inte det mitt problem att hälla ut killarna ur skålen. Och tjejerna verkade ha ätit växtmedel så de låg mellan 174-184 långa och jag var 159 cm... Mina problem skulle inte alls varit lösta för att snopparna var i en annan lokal.

Många av mina skulle definitivt varit det trots att det var en del tjejer i min klass som dels var duktiga i fotboll och dels rätt tuffa fysiskt.
 
Nej de var nog ovanligt atletiska. Men lösningen är oavsett att man har lektioner inte bakgårdsmatcher.

Min erfarenhet är att det mer liknade bakgårdsmatcher än lektioner. Det var sällan det var någon undervisning när vi höll på med lagsporter. Man förväntades kunna och kunde man inte så var det bara för att man inte ansträngde sig tillräckligt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Min erfarenhet är att det mer liknade bakgårdsmatcher än lektioner. Det var sällan det var någon undervisning när vi höll på med lagsporter. Man förväntades kunna och kunde man inte så var det bara för att man inte ansträngde sig tillräckligt.
Exakt. Så varför inte ta tag i det problemet istället för alla sekundära problem det skapar?

Genom att faktiskt hålla en lektion och på den lektionen vara närvarande och lära ut saker, vilket väl var hela meningen med ämnet från början, så har man då smällt en hel flock problemflugor på ett bräde.
 
Jag har växt upp med att spela bollsporter hela min barndom. Tycker fortfarande inte det är ett bra val för skolidrott. De barn som verkligen gillar sånt kommer antagligen ha möjlighet att göra det på fritiden, i skolan borde man göra annat som går att anpassa bättre till individer.
 
Exakt. Så varför inte ta tag i det problemet istället för alla sekundära problem det skapar?

Genom att faktiskt hålla en lektion och på den lektionen vara närvarande och lära ut saker, vilket väl var hela meningen med ämnet från början, så har man då smällt en hel flock problemflugor på ett bräde.

När lärarna inte ens ser det som ett problem att en del elever sparkar bollar stenhårt (när det egentligen är dags för samling) så att det träffar andra elever i huvudet så har jag svårt att ha speciellt mycket förtroende för att de klarar av att hålla det på en acceptabel nivå under lektionstid. Jag var livrädd för killar med bollar långt upp i åldern! När som helst kunde det komma en stenhård boll farandes!
 
När lärarna inte ens ser det som ett problem att en del elever sparkar bollar stenhårt (när det egentligen är dags för samling) så att det träffar andra elever i huvudet så har jag svårt att ha speciellt mycket förtroende för att de klarar av att hålla det på en acceptabel nivå under lektionstid. Jag var livrädd för killar med bollar långt upp i åldern! När som helst kunde det komma en stenhård boll farandes!
Joo fast ingen tycker väl att vi ska lägga ned matten för att det fanns killar i vissa klasser som kastade sudd i huvudet på folk. I andra ämnen brukar det ju anses att det är meningen att det ska vara lektioner. Även om det verkar hopplöst. På de kriterierna borde vi ju just som det är nu kanske lägga ned alla betyg och hela skolan.
 
Joo fast ingen tycker väl att vi ska lägga ned matten för att det fanns killar i vissa klasser som kastade sudd i huvudet på folk. I andra ämnen brukar det ju anses att det är meningen att det ska vara lektioner. Även om det verkar hopplöst. På de kriterierna borde vi ju just som det är nu kanske lägga ned alla betyg och hela skolan.

I skolidrott verkar det där med undervisning vara sekundärt i bästa fall. Det var inte mycket undervisning.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
I skolidrott verkar det där med undervisning vara sekundärt i bästa fall. Det var inte mycket undervisning.
Jo för dig ja. Men vi fick olika sporter och undervisning i vissa av dem (dock ej de flesta bollsporter, eller skridsko eller skidor eller brännboll, volleyboll och handboll undantaget, där räknades man kunna). Så jag hade en riktig jumpalärare i lågstadiet och mellanstadiet, en på högstadiet och en på gymnasiet.

Det kunde varit bättre, men det var uppenbart att det fanns en plan och det var många olika sporter. Bollsport övervägde inte på något vis. Killarna var inte elakare än tjejerna, de var båda lagom läskiga.

Jag tror att det är så det är meningen att det ska vara. Jag hoppas inte att det står i läroplanen att bollsport ska ske på längden och tvären enligt bakgårdsregler och betygen ska fördelas enligt hur mycket pengar föräldrarna spenderat på barnens fritid.

Sedan borde det väl finnas någon instans man kan klaga hos om läraren bara skiter i allt och dricker kaffe.
 
Nej men jag tänker att felet måste ligga någon annanstans än i ämnets existens liksom. Kanske i lärarutbildningen, eller i icke existensen därav.

Jag tror absolut att en jättestor del av problemet är "lärarna".. jag tror att En av våra gymnastiklärare genom åren faktiskt var utbildad sådan (inte för att det gjorde någon särskild skillnad, måste jag erkänna. En teorilektion eller liknande har jag fortfarande aldrig sett röken av) resten har mest bara varit sportfantaster av olika slag, men det känns också rätt problematiskt i stort att försöka betygsätta ungar efter fysiska förmågor och förutsättningar.
För att inte tala om alla dessa lagsporter med närkontakt och till exempel pardans som jag med fasa ser att vissa skrivit att de haft på schemat! Om jag som barn/ung tonåring blivit tvingad att hålla om en klasskompis jag inte tyckte om hade jag verkligen mått jättedåligt.

Och mest sådär allmänt.
Jag vet att jag var långt ifrån ensam med att ha ångest över gymnastiklektionerna när jag växte upp. Är övertygad om att det är betydligt vanligare än en eller två personer per årskurs liksom.
 
Jag tror absolut att en jättestor del av problemet är "lärarna".. jag tror att En av våra gymnastiklärare genom åren faktiskt var utbildad sådan (inte för att det gjorde någon särskild skillnad, måste jag erkänna. En teorilektion eller liknande har jag fortfarande aldrig sett röken av) resten har mest bara varit sportfantaster av olika slag, men det känns också rätt problematiskt i stort att försöka betygsätta ungar efter fysiska förmågor och förutsättningar.
För att inte tala om alla dessa lagsporter med närkontakt och till exempel pardans som jag med fasa ser att vissa skrivit att de haft på schemat! Om jag som barn/ung tonåring blivit tvingad att hålla om en klasskompis jag inte tyckte om hade jag verkligen mått jättedåligt.

Och mest sådär allmänt.
Jag vet att jag var långt ifrån ensam med att ha ångest över gymnastiklektionerna när jag växte upp. Är övertygad om att det är betydligt vanligare än en eller två personer per årskurs liksom.
Jo, jag tror bara att det finns elever som har ångest av matte eller svenska också på något vis och att man då försöker arbeta med lärare och ämne istället för att radera det.

Tänker ändå att rörelse handlar egentligen i förlängningen om iskall överlevnad och att leva extra år i andra änden ibland. Och att just överlevnad och hälsa är ett område där det finns klasskillnader. Och en del i överlevnaden och hälsan är just rent simpelt att få upp pulsen ett par gånger i veckan i åldrarna 2-18 och så hög puls får man inte av rena teorilektioner.

Att meandra mellan sporter, så som det väl är meningen, skulle kunna göra att fler hittar sin sport.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 078
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp