Fiffiga inredningstips till transporten

Funderar du på att köra föl rekommenderar jag starkt att hitta en gallerlösning för ovandelen av baklämmen. Det tenderar att krävas mycket av ventilation när man kör småttingar har vi märkt, och faktiskt oavsett antal hästar.

Standardpackning i vårt släp (vi körde oftast två hästar) - extra grimmor och grimskaft, extra transportgrimskaft (elastiska i släpet, fasta i reserv), hinkar till hinkhållarna, skyffel och sopkvast. Riktig och ordentligt vass kniv (fickkniv räcker inte långt när det verkligen behövs). Punkteringsspray.
 
En till fiffig sak att inreda transporten med är en spegel att klistra/skruva upp på skötardörren eller sadelkammardörren :). Så man slipper försöka se i mobilen eller i bilen om man fick bort all lera eller om frisyren fortfarande är presentabel :p
 
Tack @caballus !

Den har sadelkammare som det finns två sadelhängare och två tränshängare i. Jag tänkte köpa en batteridriven lampa och sätta i den så jag kan se utan att elen är ikopplad. Sen funderar jag på hösegel. Celia är lite klumpig så jag vågar inte använda hönät.

Maxlast är 800 kg, men jag tänkte bara köra Celia och eventuellt föl. Jag sålde storasyster förra helgen så nu har jag bara henne och Cezanne kvar och Cez ska aldrig mer behöva åka transport om det inte händer något exceptionellt.

Efter att Cez rymde från hagen med Cedilj när han var föl har jag alltid extra grimskaft och grimma i bakluckan. Jag har också en fickkniv i handskfacket.
Är det en sån transport där sadelkammaren nås inifrån släpet? Då ser jag att det möjligen kan bli osmidigt med hösegel då sadelkammardörren kan bli svår att öppna.

Har också funderat på hösegel men jag har ett dörrhängt sadelskåp som äter upp allt utrymme i fronten så jag får nog satsa på höpåse.
 
Funderar du på att köra föl rekommenderar jag starkt att hitta en gallerlösning för ovandelen av baklämmen. Det tenderar att krävas mycket av ventilation när man kör småttingar har vi märkt, och faktiskt oavsett antal hästar.

Standardpackning i vårt släp (vi körde oftast två hästar) - extra grimmor och grimskaft, extra transportgrimskaft (elastiska i släpet, fasta i reserv), hinkar till hinkhållarna, skyffel och sopkvast. Riktig och ordentligt vass kniv (fickkniv räcker inte långt när det verkligen behövs). Punkteringsspray.
Vet att Böckmann bl a har fölgaller som tillval till baklämmen till släpen med gardinlösningar. Men har inte sett sådan lösning hos Star/thule, eftersom de har hårda överluckor?
 
Vet att Böckmann bl a har fölgaller som tillval till baklämmen till släpen med gardinlösningar. Men har inte sett sådan lösning hos Star/thule, eftersom de har hårda överluckor?
Går ju att be ngn verkstad svetsa ihop en. En stabil ram och ordentligt galler att sätta dit istället för plyfa luckan som är där nu bara. Borde inte vara ett alldeles för stort jobb att göra själv heller om man har tillgång till allt.
 
Går ju att be ngn verkstad svetsa ihop en. En stabil ram och ordentligt galler att sätta dit istället för plyfa luckan som är där nu bara. Borde inte vara ett alldeles för stort jobb att göra själv heller om man har tillgång till allt.
Förvisso. Men då måste man i praktiken plocka bort den hårda luckan som sitter där nu. Mindre smidigt den dagen man väl vill ha luckan helt stängd...

Hade gärna sett ett smidigt mellanting till hård lucka med förbättrad ventilation/fönster/ljusinsläpp egentligen - jag hade varit mycket intresserad av en sådan lösning.
 
Jag försöker att behärska mig och inte göra föl på några år, även om det är frestande. Men en lösning för föl känns inte som det mest akuta just nu.
 
Är det en sån transport där sadelkammaren nås inifrån släpet? Då ser jag att det möjligen kan bli osmidigt med hösegel då sadelkammardörren kan bli svår att öppna.

Har också funderat på hösegel men jag har ett dörrhängt sadelskåp som äter upp allt utrymme i fronten så jag får nog satsa på höpåse.

Det är ett sånt där den nås inifrån. Jag får kolla på hösegel, höpåse är ju också en ide. Det viktigaste är att slippa nät.
 
Förvisso. Men då måste man i praktiken plocka bort den hårda luckan som sitter där nu. Mindre smidigt den dagen man väl vill ha luckan helt stängd...

Hade gärna sett ett smidigt mellanting till hård lucka med förbättrad ventilation/fönster/ljusinsläpp egentligen - jag hade varit mycket intresserad av en sådan lösning.
De star/ thule/ kylinge luckor jag sett har haft 2 bultar som gångjärn. Dvs är enkelt att sätta dit och plocka av överluckan vid behov. Sen är det ju bara ett boxlås med ett snöre som låser luckan så den håller sig uppe/nere. Dvs ingen avancerad teknologi och väldigt enkelt att byta ut.
 
De star/ thule/ kylinge luckor jag sett har haft 2 bultar som gångjärn. Dvs är enkelt att sätta dit och plocka av överluckan vid behov. Sen är det ju bara ett boxlås med ett snöre som låser luckan så den håller sig uppe/nere. Dvs ingen avancerad teknologi och väldigt enkelt att byta ut.
Absolut, basic funktion som funkar, men man måste välja antingen eller.
Då föredrar jag hård lucka stängd och ventilation på andra sätt.
 
Det är ett sånt där den nås inifrån. Jag får kolla på hösegel, höpåse är ju också en ide. Det viktigaste är att slippa nät.

Har ni tips på bra hösegel? :) Jag vill inte ha ett sådant grunt som Hööks har eller det från PC, vill ha ett djupare/rejält som inte kostar skjortan helst :D

Ni som inte har fasta krubbor i era transporter, hur fäster ni dem? Tycker att det är väldigt dåligt generellt med öglor och fästmöjligheter i de flesta transporter och man vill ju göra så lite åverkan som möjligt :meh:
 
Har ni tips på bra hösegel? :) Jag vill inte ha ett sådant grunt som Hööks har eller det från PC, vill ha ett djupare/rejält som inte kostar skjortan helst :D

Ni som inte har fasta krubbor i era transporter, hur fäster ni dem? Tycker att det är väldigt dåligt generellt med öglor och fästmöjligheter i de flesta transporter och man vill ju göra så lite åverkan som möjligt :meh:
Jag tar av frambommen och sätter krubban på golvet. Fodrar bara under övervakning såklart. Men gör hellre såhär än skruvar upp hängare för transportkrubba. Känns som onödigt att göra fler hål än vad som behövs, Och har man frontutlastning så går det ju inte att sätta ngt på väggen/rampen där om man vill ha det som en utrymningsväg.
 
Har ni tips på bra hösegel? :) Jag vill inte ha ett sådant grunt som Hööks har eller det från PC, vill ha ett djupare/rejält som inte kostar skjortan helst :D

Ni som inte har fasta krubbor i era transporter, hur fäster ni dem? Tycker att det är väldigt dåligt generellt med öglor och fästmöjligheter i de flesta transporter och man vill ju göra så lite åverkan som möjligt :meh:

Just nu är min fäst med spännband i frambommen i den lediga spiltan så att den inte ska snurra runt när hon äter ur den. Dock lite irriterande om man behöver flytta eller tömma den, hade egentligen tänkt köpa någon form för fäste till den på väggen men som sagt, har egentligen inte lust att borra i väggen…
 
@MalanMjöl och @Buck det låter som om alla har samma sorts teknik för att försöka fästa segel och krubbor. Det förvånar mig mycket att inte släptillverkarna gör fler och bättre fästen redan i produktionen. Alla verkar ju ha samma bekymmer.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 403
Senast: ako
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
691
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 279
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp