Fildelning

Sv: Fildelning

Jag använder fildelning för att hitta nya band och lyssna på skivor.
Sen, till skillnad från många andra, så köper jag skivor också.

Vad jag inte förstår, är att folk hellre har en bunt mp3:or på datorn än skivor.
Mp3 är ju värdelöst, ljudmässigt sätt.
Då är ju skivor way mycket bättre.
 
Sv: Fildelning

Jag tror inte du skulle märka skillnad på en Mp3 på 192 Bps och motsvarande på en cd-skiva faktiskt.
 
Sv: Fildelning

Det är ytterst få skivor som jag har där ALLA låtar är bra. Oftast rör det sig om en eller två bra låtar, och resten är utfyllnad. Det är dessa få låtar som hörs i radion och som får folk att köpa skivorna i hopp om att allting är jättebra. En Mp3-nedladdning avslöjar ju sånt ganska snabbt..dessutom har man inte slösat ett öre på det. Om sedan skivan är helt igenom bra så är det såklart man köper den sen.
Om sedan bara skivbolagen slutade ta ut ockerpriser för skivorna så skulle säkerligen fildelningen minska markant. Det är inte vettigt att betala 200 spänn för en cd-skiva med 45 minuters musik och där artisten får 15-20 kronor/ skiva, fabriken 3-4 kronor och skivbolagen resten.
Likadant gäller film. Sänk priserna och fildelningsproblemet löser sig självt mer eller mindre.
 
Sv: Fildelning

Hurra för att jag har diskuterat detta med folk jobbar med ljud och liknande grejer!
 
Sv: Fildelning

Hurra för att jag har diskuterat detta med folk jobbar med ljud och liknande grejer!
Translation: "Jag känner någon som känner någon som har pillat på ett mixerbord en gång."

Väldigt snabbt test, som antagligen förvärrade det rätt ordentligt för mp3 (dvs biased mot orginalfilen): RMSD för ett bit av Beethovens "Eroica" blev 2.8 (dB), långt från värdelöst. (och jag sabbade nog till lite i normaliseringen dessutom)

Sen är inte all nerladdad musik mp3. Ta och kolla upp flac.
 
Sv: Fildelning

Vad anser ni om fildelning? Är det ok/inte ok?
Laddar ni ner musik eller filmer från internet?
Hur "säkert" är det att använda en sida som tex. TPB och att inte bli "upptäckt" av farbror polisen egentligen?



Jag frågar av ren nyfikenhet, då jag har väldigt många kompisar som ägnar sig åt detta. Själv laddar jag inte ner, både för att jag är för oteknisk :angel: och tycker att det är fel, men jag kan använda filer (som t.ex. musik) som jag vet att andra antagligen laddat ner. Dubbelmoral? :D

Detta är alltså inte en fråga om hur man gör, utan om ni gör det trots att det är olagligt.

Jag ser BARA på kopior av Blu-Ray och HDDVD filmer sedan dessa började spridas på fildelarsajter runt Jul 2006. Eftersom jag (som så många andra) har en TV som är högupplöst så är detta det enda rimliga alternativet om jag öht vill kunna uttnyttja min dyra TV. De andra alternativen har tillverkarna själva gjort ekonomiskt ohållbara i nuläget, med två dyra format som strider om att bli det vinnande (ska jag börja samla HDDVD eller BD filmer?) och dessutom kostar filmerna 250-300kr/st vilket är horribelt, det är fortfarande bara en film.

Sammanfattning: Branschen har pumpat ut HD ready Plasma och LCD tv nu i ett par år och först senaste halvåret har man öht kunnat uttnyttja dem och då till ohyggliga priser för "källmaterialet". Samma med HDTV, några sketna kanaler till fantastiska överpriser.

Gör det möjligt för mig att vara laglig utan att bli ruinerad, så ska jag bli det, jag lovar.

Jag tror att denna fildelning "behövs" faktiskt, branschen TVINGAS att ändra sig och hitta nya sätt att distribuera sin film och till slut, och om än motvilligt, till lägre priser.
 
Sv: Fildelning

Jag ser BARA på kopior av Blu-Ray och HDDVD filmer sedan dessa började spridas på fildelarsajter runt Jul 2006. Eftersom jag (som så många andra) har en TV som är högupplöst så är detta det enda rimliga alternativet om jag öht vill kunna uttnyttja min dyra TV. De andra alternativen har tillverkarna själva gjort ekonomiskt ohållbara i nuläget, med två dyra format som strider om att bli det vinnande (ska jag börja samla HDDVD eller BD filmer?) och dessutom kostar filmerna 250-300kr/st vilket är horribelt, det är fortfarande bara en film.

Sammanfattning: Branschen har pumpat ut HD ready Plasma och LCD tv nu i ett par år och först senaste halvåret har man öht kunnat uttnyttja dem och då till ohyggliga priser för "källmaterialet". Samma med HDTV, några sketna kanaler till fantastiska överpriser.

Gör det möjligt för mig att vara laglig utan att bli ruinerad, så ska jag bli det, jag lovar.

Jag tror att denna fildelning "behövs" faktiskt, branschen TVINGAS att ändra sig och hitta nya sätt att distribuera sin film och till slut, och om än motvilligt, till lägre priser.
179:- för DVD-utgåva, 229:- för HD-DVD av samma film med mer extramaterial. Dyrare, visst, men knappast överväldigande skillnad. Med 25-30 tusen som minimi-pris (dvs inte ens ordentlig ljud-anläggning inräknad) för att kunna se på ordentligt hd-material så är det en droppe i havet. Glöm sen inte att de flesta som tror sig ha köpt en bra hd-tv sitter med med en som faktiskt inte ens klarar full hd, och 1280x720 är inte mycket att hurra för. (En snabb koll visar att många hd-filmer på populära fildelningssidor dessutom har re-encodats till rätt mycket lägre bitrate. Synd, jag gillar full hd annars.)
 
Sv: Fildelning

179:- för DVD-utgåva, 229:- för HD-DVD av samma film med mer extramaterial. Dyrare, visst, men knappast överväldigande skillnad. Med 25-30 tusen som minimi-pris (dvs inte ens ordentlig ljud-anläggning inräknad) för att kunna se på ordentligt hd-material så är det en droppe i havet. Glöm sen inte att de flesta som tror sig ha köpt en bra hd-tv sitter med med en som faktiskt inte ens klarar full hd, och 1280x720 är inte mycket att hurra för. (En snabb koll visar att många hd-filmer på populära fildelningssidor dessutom har re-encodats till rätt mycket lägre bitrate. Synd, jag gillar full hd annars.)

De flesta HD filmer kostar minst 249, varav 80% av dem är sådant som funnits länge på DVD och går att köpa 2 för 99kr osv. En helt försk DVD film kostar max 179kr i någon månad sedan två för 199kr osv. Alltså stor prisskillnad tvärtemot vad du vill framhäva. Sen pratar jag inte bara om priset, utan lika mkt om osäkerheten i vad man ska börja spara på för format.....

Ja, de flesta sitter med 40-42 tum som har upplösningen 1024x768 eller 1366x768. På ett normalt tittavstånd på 3-3.5 meter som de flesta har hemma i soffan så ser du ingen skillnad på högre upplösningar än så, detta är bevisat av ett antal tester och tidningar. (förutom mina egna ögon eftersom jag jämfört) Full HD är jättebra.....om man har projektor och en duk på 80-90 tum, men helt oviktigt på en 42 tums TV eller ens 50 tum. Om du är lite med i den här världen så vet du att Pioneers G8 modeller fullkomligt MOSAR allt motstånd vad gäller bildkvalitet (och pris tyvärr), och dessa är vanliga HD ready paneler, inte Full HD.

Där jag hämtar finns både orginalfilerna och diverse re-encodes att tillgå, så det är bara att välja liksom. Men med en 1366x768 panel finns ingen anledning att plocka 1080p versionen då det i 90% av filmen ändå inte går att se skillnad på dem.

Du är välkommen till Minhembio's forum, där kan du lära dig massor om sånt här :)
 
Senast ändrad:
Sv: Fildelning

Nja, redan vid 50" är man i läget att man kan se de individuella pixlarna på en 1280x720-bild på fyra meters avstånd. (1024/1366x768 är irrelevant, och jag hoppas verkligen de tv-apparaterna lägger på svarta kanter när de spelar hd i 720...)

Angående filmpriserna så visst, gamla filmer som släpps på nytt i nya formaten blir dyrare. Så var det även med dvd i början. Angående formatkriget kan jag dock bara hålla med, tyvärr, och hoppas hd-dvd vinner snart ;)
 
Sv: Fildelning

Nja, redan vid 50" är man i läget att man kan se de individuella pixlarna på en 1280x720-bild på fyra meters avstånd.

50" HD ready panelerna är 1366x768 (typ 95% iaf.) och där är det framtestat att efter 2,5-3m så ser man ingen skillnad mot högre upplösning. Även om panelen matas med 720p material så skalas det till 1366x768 vilket är panelens upplösning. Men inget och tjaffsa om, tycker du dig se skillnad så köp en FullHD skärm helt enkelt :)

Vad menar du med lägger på svarta kanter?
 
Sv: Fildelning

50" HD ready panelerna är 1366x768 (typ 95% iaf.) och där är det framtestat att efter 2,5-3m så ser man ingen skillnad mot högre upplösning. Även om panelen matas med 720p material så skalas det till 1366x768 vilket är panelens upplösning. Men inget och tjaffsa om, tycker du dig se skillnad så köp en FullHD skärm helt enkelt :)

Vad menar du med lägger på svarta kanter?
Menar att uppförstoringen från orginalupplösningen förstör skärpan, så hade varit att föredra en 1:1-mappning av pixlarna, med en ganska smal svart ram runt, framför en omskalning av bilden. 1366x768 är sen inte ens riktigt rätt AR, så obegripligt varför det har blivit halvt standard för halv-hd. (Ekonomi i suppose.) Hade varit en sak om det avkodats i den storleken, men den passar inte.
Jag ser mitt material direkt på datorn, vilket gör att situationen är rätt annorlunda. Men Rayleigh ljuger inte.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu när jag har börjat söka nya jobb har jag upptäckt att videointervjuer verkar bli allt vanligare. Jag har sökt flera jobb där...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: knoppet
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 603
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 194
Senast: cassiopeja
·
IT & mobiler Jag behöver lägga över filer från min gamla till min nya dator (en 500 gb antagligen) till min hjälp har jag en ethernet sladd och...
Svar
4
· Visningar
627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp