Bukefalos 28 år!

Videointervju för jobb (manpower/experis)

knoppet

Trådstartare
Nu när jag har börjat söka nya jobb har jag upptäckt att videointervjuer verkar bli allt vanligare. Jag har sökt flera jobb där bemanningsföretag har skött rekryteringen och blivit kallad till två videointervjuer.

Jag tycker det är jobbigt att göra dessa videointervjuer och hade hellre velat gå på riktiga intervjuer. Det är svårt att verkligen le och se glad ut och jag tycker jag mest ser konstig ut på videointervjun (tränar i webbkameran och filmar mig själv före intervjun). Tekniken som används för videointervjuerna krånglar jättemycket (trots att jag laddat ner alla program de vill att man använder och har ny bra dator).

Jag har sökt jobb jag är kvalificerad för, gjort mitt yttersta för att träna på eventuella frågor som kan komma, följt alla råd som rekryteringsbolagen har gett, men ändå inte fått komma på en riktig intervju efter videointervjuerna eller fått annan återkoppling...

Är det någon här som jobbar på bemanningsföretag och videointervjuer och kan ge lite råd? Eller någon som vet hur man verkligen glänser i videointervjun? Råd att tänka på? Erfarenheter av rekrytering skött av rekryteringsbolag?

Nu har jag snart en tredje videointervju och det känns nästan som att jag vill strunta i det, men tyvärr verkar de flesta använda sig av detta nu :cry:
 
Jag jobbar inte med rekrytering, men har duktiga kollegor som gör. Jag har heller inga specifika tips att ge, annat än att jag inte tycker du ska ge upp. Övning ger färdighet, och det gäller allt möjligt när man söker jobb. Varje ansökningsbrev och varje intervju är en del i en process, och ju mer man övar desto bättre blir man.

Det är ju inte säkert att du hade kommit vidare i processen på de andra två jobben heller, så det behöver ju inte betyda att du gjort ett dåligt intryck där. Om du vill kan du ju alltid höra av dig till de företagen och be om återkoppling kring varför du inte gick vidare där. Du kan ju säga att du är ovan med videointervjuer och gärna skulle vilja ha feedback.

Sen kan jag dela med mig av en annan historia. För två år sedan så sökte en av mina dåvarande kollegor ett nytt jobb. Som en del i den rekryteringsprocessen ingick att man skulle spela in en film på sig själv och skicka in. Hon kände sig väldigt obekväm med det och övervägde att strunta i det jobbet, så när rekryteraren hörde av sig till henne så sa hon det. Det slutade med att hon fick komma till en vanlig intervju istället och fick jobbet, där hon fortfarande jobbar kvar och är en riktig succé. Så är det ett jobb där det inte är viktigt att man gör sig bra på just video, så kan det gå ändå om man bara är rätt person.

Egentligen vill jag nog bara säga att du inte ska ge upp. Dels kommer du att bli bättre på det, och när rätt jobb för dig väl dyker upp så kommer du få det. :) Lycka till!
 
Jag jobbar inte med rekrytering, men har duktiga kollegor som gör. Jag har heller inga specifika tips att ge, annat än att jag inte tycker du ska ge upp. Övning ger färdighet, och det gäller allt möjligt när man söker jobb. Varje ansökningsbrev och varje intervju är en del i en process, och ju mer man övar desto bättre blir man.

Det är ju inte säkert att du hade kommit vidare i processen på de andra två jobben heller, så det behöver ju inte betyda att du gjort ett dåligt intryck där. Om du vill kan du ju alltid höra av dig till de företagen och be om återkoppling kring varför du inte gick vidare där. Du kan ju säga att du är ovan med videointervjuer och gärna skulle vilja ha feedback.

Sen kan jag dela med mig av en annan historia. För två år sedan så sökte en av mina dåvarande kollegor ett nytt jobb. Som en del i den rekryteringsprocessen ingick att man skulle spela in en film på sig själv och skicka in. Hon kände sig väldigt obekväm med det och övervägde att strunta i det jobbet, så när rekryteraren hörde av sig till henne så sa hon det. Det slutade med att hon fick komma till en vanlig intervju istället och fick jobbet, där hon fortfarande jobbar kvar och är en riktig succé. Så är det ett jobb där det inte är viktigt att man gör sig bra på just video, så kan det gå ändå om man bara är rätt person.

Egentligen vill jag nog bara säga att du inte ska ge upp. Dels kommer du att bli bättre på det, och när rätt jobb för dig väl dyker upp så kommer du få det. :) Lycka till!

Jag tror videointervjuerna kommer gå bättre efter att man gjort ett par stycken, men det känns ändå trist att så många jobb går "förlorade" bara för att man inte lyckas lika på bra videointervjuerna som man hade gjort på en vanlig intervju :(

Jag är också orolig för att de sparar gamla intervjuer och sedan tittar tillbaka på dem och tänker "Aha, det var hon som sa det och det på detta jobbet, nej då passar hon nog inte heller för detta jobbet.":cautious:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 132
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag söker efter tips på hur jag ska hantera ett gigantiskt problem i relation till mitt jobbsökande. För en tid sedan vad jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 473
Senast: Enya
·
  • Låst
Skola & Jobb Först och främst, jag vet hur otroligt bortskämt detta kommer te sig. Att jag har ett jobb och verkar ta det som givet. Eller att jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 834
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 108
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp