Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har gjort en film med Senioren. De flesta filmklipp är inspelade mellan januari och mars i år. Då hade jag ridit honom i knappt ett år. Han är ingen enkel häst att rida. Ägaren sa att det tog henne 2 år att lära sig rida honom. Jag har fortfarande inte lärt mig. Det är svårt att rida honom i form då han föredrar giraffläget. Trav är inte vår starka sida heller, så de flesta travsekvenser har jag klippt bort :angel:.

De stillbilder i videon där jag rider är tagna av @Tranan Övrigt bild- och videomaterial är mitt.


Det känns tråkigt att jag inte ska rida Senioren längre. Ägaren har dock inte hittat någon ny medryttare än och jag vacklar lite till och från om jag ändå ska fortsätta. Jag funderar på om jag ska orka åka och rida någon morgon. Jag vet inte om det tar energi eller om det ger energi. Det är några veckor sedan jag red sist. Förra vintern tyckte jag ju att det var kul att träna i ridhuset trots att jag i övrigt var ur gängorna. Jag red några gånger i ridhuset under början av hösten också och kanske hade det varit givande att fortsätta. Men med den begränsade ork jag har så kanske det inte är en bra idé att satsa på det? Ett ridhuskort kostar ju trots allt en slant så då får man ju se till att rida om man skaffar det.
 
Senast ändrad:

Hördudu, den där filmen är så kärleksfullt gjord att det nog ser ut som om du ska rida honom igen. Åtminstone en gång för att känna på det.
Han är en klippa, välutbildad så det räcker. Han har ju gått fälttävlan på svår nivå och hoppning upp till 1,50. Men han är svår så det är lätt att tappa självförtroendet med honom.

Jag skulle kunna klippa ihop en film med bloopers också.
 
Vilken jättefin film, jag fick en varm känsla i hela kroppen när jag tittade & lyssnade. Till och med min sambo, som inte kan ett dyft om hästar, sneglade över när han hörde musiken och sa "aww, that's nice!".

Jag tycker också att du ska testa att ta en liten ridtur om du känner för det. Bara för att du kan.
 
Kanske ska prova i alla fall. Jag slutade ju för att det inte är kompatibelt med att ha stor trädgård som jag vill odla. Men nu gör jag ju ingenting av nånting. Och odlingssäsongen är typ slut även om det fortfarande finns saker att göra om man bara får ändan ur vagnen.
 
Jag håller med övriga, filmen är så kärleksfullt gjord att det känns synd att du slutat rida den hästen. Jag tycker absolut att du ska ge det ett försök igen. Med tanke på hur du mår så tror jag att du behöver en ljuspunkt, och hästar brukar vara fantastiska på just det.
 
Jag håller med övriga, filmen är så kärleksfullt gjord att det känns synd att du slutat rida den hästen. Jag tycker absolut att du ska ge det ett försök igen. Med tanke på hur du mår så tror jag att du behöver en ljuspunkt, och hästar brukar vara fantastiska på just det.
Jag önskar bara att han mer hade varit en promenadponny. En sådan ponny som stod hos min förra hyresvärd hade varit perfekt. Hon var som den där ponnyn jag aldrig fick när jag var barn. Den här äldre herren är förvisso en gentleman men är inte ett dugg förlåtande för att man har en dålig dag.
 
Men han är svår så det är lätt att tappa självförtroendet med honom.
Det där är vi alla, det gäller att lära sig sänka kraven. Oftast när vi tror det går dåligt, går det mycket bättre än innan, lite som en utvecklingsstege, när man är på en platå är det enkelt, men när man ska klättra då blir det svårt osv.
Har själv väldigt lätt för att tappa självförtroendet i ridningen och tro att jag inte kan, fast jag kan. Vi är väldigt ofta alldeles för hårda mot oss själva. Jag försöker själv jobba med det, men det är så himla lätt att falla in i det igen. :heart
 
Det där är vi alla, det gäller att lära sig sänka kraven. Oftast när vi tror det går dåligt, går det mycket bättre än innan, lite som en utvecklingsstege, när man är på en platå är det enkelt, men när man ska klättra då blir det svårt osv.
Har själv väldigt lätt för att tappa självförtroendet i ridningen och tro att jag inte kan, fast jag kan. Vi är väldigt ofta alldeles för hårda mot oss själva. Jag försöker själv jobba med det, men det är så himla lätt att falla in i det igen. :heart
Med honom är jag inte ens på LC-nivå. Dels kan jag inte rida honom i stadig form och första halvtimmen är alltid omöjlig. Sen uppstår ofta problemet att han kröker på halsen men suget i bettet fattas och han släpper bettet i stället. Jag klarar heller inte av att sitta ner i traven. Jag har väl som mest ridit nedsutten trav ett drygt halvt varv på fyrkantspåret, när han slutat gå i giraff-form och när han travar långsamt. Det är bara en enda gång jag känt att jag kunnat börja nosa lite på tempoväxlingar i nedsutten trav.

Sen har jag inte hittat någon tränare här ute som jag trivs med.

Ibland saknar jag att rida P som jag red innan jag flyttade. Han var kul så när som på att han var så flyktbenägen vid minsta lilla grej. Men han var också välutbildad.
 
Med honom är jag inte ens på LC-nivå. Dels kan jag inte rida honom i stadig form och första halvtimmen är alltid omöjlig. Sen uppstår ofta problemet att han kröker på halsen men suget i bettet fattas och han släpper bettet i stället. Jag klarar heller inte av att sitta ner i traven. Jag har väl som mest ridit nedsutten trav ett drygt halvt varv på fyrkantspåret, när han slutat gå i giraff-form och när han travar långsamt. Det är bara en enda gång jag känt att jag kunnat börja nosa lite på tempoväxlingar i nedsutten trav.

Sen har jag inte hittat någon tränare här ute som jag trivs med.

Ibland saknar jag att rida P som jag red innan jag flyttade. Han var kul så när som på att han var så flyktbenägen vid minsta lilla grej. Men han var också välutbildad.
Det jag läser här i texten ovan, är en person som har för höga krav på sig själv när det gäller ridningen. Backa bandet lite, strunta i formen, strunta i nedsittningen, börja med att bara ha kul och ta det undan för undan därifrån. Både formen och nedsittningen kommer, men det är omöjligt att bestiga ett berg i ett skutt.

Jag kan inte rida för fem öre just nu, har tappat allt men var gör det om jag ha kul medan jag lär upp mig igen? :D
 
Men jag tappar faktiskt sugen också när år efter år går och jag inte kommer någonstans. Jag räknar mig inte som nybörjare men när jag ändå inte kan rida en LC så suger det rätt fett. Från och med i våras, när jag bara kunde rida ut, blev ridningen också ganska tråkig. Utan utveckling tröttnar jag.
 
Vill bara säga som alla andra, filmen ser jättetrevlig ut. :)
Jag tycker du rider bra på många sätt. Fin sits, fin hand, bra balans och en harmonisk ridning. :bow:
Jag tycker att du ska fortsätta rida den hästen. :up:
Säger som @RedHyuuga du har även här för stora krav på dig själv. Allt behöver inte leda till något. Man kan göra något bara för att det är ett bra sätt att ta hand om sig själ, både kropp och själ. Försök släppa dom kraven och bara njuta i stunden av att rida en trevlig läromästare som har fin takt och som verkar vara en jättemysig häst. :love:
 
Från och med i våras, när jag bara kunde rida ut, blev ridningen också ganska tråkig. Utan utveckling tröttnar jag.

Gud så olika det kan vara. :) Jag är glad att jag gjorde mig av med hästen. Men ett par gånger om året saknar jag hästlivet, det är dels när jag går i skogen på hösten och bara längtar efter att få sitta där i en knarrande sadel istället, och på vintern om det mot förmodan kommer snö. Då vill jag tölta på en härlig stig, inte gå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 149
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Äntligen är jul och nyår över. Det är en vånda varje gång. Men nu kan man luta sig tillbaka och invänta ljusare tider. Om en månad så...
Svar
3
· Visningar
1 446
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ibland vet jag inte varför jag sitter och skriver här. Den kakafoni med kommentarer som blir efter dagboksinläggen är rätt jobbig. Men...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 651
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För några år sedan skrev jag ett blogginlägg på min andra blogg som handlade om atomer. Det mesta i dessa är ju faktiskt tomhet. Det i...
2
Svar
33
· Visningar
1 837
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp