Bukefalos 28 år!

Filmtråd på våra islandshästar

Niela

Trådstartare
Ja det finns ju bara en bildtråd men nu startar jag en tråd där vi kan lägga upp lite filmer bara för att det är så roligt att titta!

Jag kan börja då da..

En film på oss som är från början på April jag blir nästan lite rörd när jag ser filmen.
För jag vet vilket jäkla slit jag har lagt ner på att få henne så där fin när jag vet hur de var från början.
Då kunde hon inte galoppera, inte gå i form och gick på spänning och gick väldigt orent hela tiden.
Nu kan hon stundvis bli lite 4 taktig när hon tycker det är jobbigt man ser på filmen när de händer.Men mestadels är hon väldigt ren.
Min lilla guuuling:love::love:




http://www.facebook.com/photo.php?v=450941074917434&set=t.684793997&type=3&theater
 
Sv: Filmtråd på våra islandshästar

Jag kan se den! :)
Fin hon är! Detta är bara en allmän filmtråd va, eller vill du ha kommentarer på ridningen och sånt också? :)
 
Sv: Filmtråd på våra islandshästar

Åh, jag vill också ha film på mig och min pålla! :love: Skulle iofs nöja mig med fler ridbilder också för den delen. Ska försöka släpa med oss en fotograf till nästa ridlektion. Vi ska också bli sådär någon dag! Men får traggla på. Idag är jag bara så glad att det blev trav när jag ville (vilket den senaste tiden varit ett stort problem) och tölt när jag ville och till och med rätt galopp med hyfsade fattningar, åt båda hållen! Det ni :laugh:
 
Sv: Filmtråd på våra islandshästar

När det gäller traven så är ett uteblivet sväv ett tydligt tecken på att hästen är fyrtaktig, man ska också se en tydlig diagonal mellan bakben och framben.

Själv har jag ingen ridfilm, då en av dem är för ung ännu. Men kan bjuda på en frivisning från det den här var tre år.

http://www.youtube.com/watch?v=JQKotNUBrtg

Gammelman går inte på volt numera mer än i undantagsfall, då någon behöver lära sig rida.
 
Sv: Filmtråd på våra islandshästar

KL.
Bästa svarta prinsen, 4 år gammal, början på 2008
Riden typ 6 mån totalt.
Repgrimma

Ett stycke tränings/försäljningshäst från 2009
Funi

Ett SM-kvals löp i stilpass, GBG 2007
Ási
 
Sv: Filmtråd på våra islandshästar

När det gäller traven så är ett uteblivet sväv ett tydligt tecken på att hästen är fyrtaktig, man ska också se en tydlig diagonal mellan bakben och framben.

Själv har jag ingen ridfilm, då en av dem är för ung ännu. Men kan bjuda på en frivisning från det den här var tre år.

http://www.youtube.com/watch?v=JQKotNUBrtg

Gammelman går inte på volt numera mer än i undantagsfall, då någon behöver lära sig rida.

Tack men det du berättade nyss visste jag redan men tacka och tar emot informationen.

Knaplån.. nej detta är bara en allmän filmtråd visst får man komentera filmer med fint ocg såvidare och ber ryttaren till filmen om kommentarer så ja få är de frittfram=)

Men mest är denna tråd för att titta bara.. vi har ju en gångartstråd redan om man vill ta tips och råd
 
Sv: Filmtråd på våra islandshästar

Åh, jag vill också ha film på mig och min pålla! :love: Skulle iofs nöja mig med fler ridbilder också för den delen. Ska försöka släpa med oss en fotograf till nästa ridlektion. Vi ska också bli sådär någon dag! Men får traggla på. Idag är jag bara så glad att det blev trav när jag ville (vilket den senaste tiden varit ett stort problem) och tölt när jag ville och till och med rätt galopp med hyfsade fattningar, åt båda hållen! Det ni :laugh:

Ja detta är min första ritkiga fina filmen jag har på oss så jag är så nöjd så=)
Ja det är så sjukt roligt när man få va med om utveckling fårn 0-100 på en häst maffigt värre=)
 
Sv: Filmtråd på våra islandshästar

Här är en filmsnutt på Rósa och Eitill från när han bara är ett par dagar gammal :)
 
Sv: Filmtråd på våra islandshästar

Här är en film som jag klippt ihop på när jag och stallägaren släppte våra unghästar på volten för lite röjj tidigt i våras.
Katla (utan grimma) är min lilla tös och Gaumur (med grimma) är stallägarens unghäst, de är halvsyskon efter samma hingst.
 
Sv: Filmtråd på våra islandshästar

Film på mig och Totte

Bilden är urusel, liksom filmningen, men ritten är jag jäkligt nöjd med fortfarande! Denna hästen töltade ingenting när jag började träna honom på skolan, men efter att han stått skadad kom tölten helt av sig själv! :D

Träningstävling

Också ett träningsklipp på mig och Fífill, där min svagaste sida visas: Drivningen! "Driv för h-vete Jenny!" hojtar jag till mig själv varenda gång jag ser den filmen :angel:

http://www.youtube.com/watch?v=labcgpW8Oho&feature=g-upl

/Jenny
 
Sv: Filmtråd på våra islandshästar

Den här filmen ligger även i konstruktiv kritik- tråden, men där försvann den i mängden så jag lägger väl ut den här med :p
Jag och min lilla Stjerna från Forsand som jag har ägt i 1 månad, föredetta ren grisepassare... Numera lite passtaktig men det blir bättre för varje gång jag rider henne :)

När jag såg den här filmen så insåg jag hur lång och framtung hon ser ut, så nu har vi börjat samla mycket mer och det går jättebra, förutom när hon försöker smita och dyker ner i väldigt låg form..

http://www.youtube.com/watch?v=YR8e1DcbM0E

Kom gärna med kritik och tips!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Filmtråd på våra islandshästar

Den här filmen ligger även i konstruktiv kritik- tråden, men där försvann den i mängden så jag lägger väl ut den här med :p
Jag och min lilla Stjerna från Forsand som jag har ägt i 1 månad, föredetta ren grisepassare... Numera lite passtaktig men det blir bättre för varje gång jag rider henne :)

När jag såg den här filmen så insåg jag hur lång och framtung hon ser ut, så nu har vi börjat samla mycket mer och det går jättebra, förutom när hon försöker smita och dyker ner i väldigt låg form..

http://www.youtube.com/watch?v=YR8e1DcbM0E

Kom gärna med kritik och tips!

Fin häst! :)
Ser ut som en häst som gärna springer ifrån när du ställer krav. Hon är framtung, i obalans och ser ut att gå emot dina hjälper och tygeltag.
Om jag var du skulle jag gå tillbaka till väldigt mycket grunder. Energin och takten tror jag hästen har lätt för, nu gäller det att den skall börja JOBBA ordentligt och använda kroppen på ett bättre sätt.
Skrittövningar för att lösgöra och börja samla. Flytta, samla, korta, läng ut och se till att hästen väntar på dina signaler. Var noga med lösgjordhet i nacke och rygg och börja sedan med långsamma övergångar till tölt och trav för att stärka och få hästen att börja ta i bättre bakifrån och längs med hela över och underlinjen. För att det skall verka stärkande behöver det ske långsamt och metodiskt, i korta tempon eftersom din häst inte ser ut att vara redo för högre tempon där den bara "springer.

Så se till att slappna av i din egen kropp, sitt ordentligt rakt upp och ner på rumpan för att kunna inverka ordentligt med din sits! När hästen är så ostabil i traven rekommenderar jag dig att rida lätt.
 
Sv: Filmtråd på våra islandshästar

Du har helt rätt i att hon bara springer ifrån, och så har jag problem med att hon är så otroligt känslig i munnen. Bara jag rör i tyglarna så tuggar hon frenetiskt (rider på ett vanligt tredelat och helt lös nosgrimma) och så har hon massa motor!

Videon är egentligen ganska missvisande, jag "rider på" för att jag ville få på film hur hon rör sig. Jag flänger inte runt så i vanliga fall, utan vi jobbar massa skritt med losgörande och samling och övergångar m.m. och i kortare tempo i tölt och trav. Men, tycker du att traven ser ostabil ut? Jag tycker att den är jättestadig :p Lite liten paddock vilket gör det svårt.

Och HUR ska jag få mig själv att sitta ordentligt????? Försöker tänka på det hela tiden när jag rider men det blir bara inte bättre :grin:
 
Sv: Filmtråd på våra islandshästar

Ja, förstår precis vilken typ av häst du har :) Det är inte lätt! Men just där kommer skrittövergångarna in och kan hjälpa mycket. Rid med sätet och var konsekvent och väldigt stabil i handen. Är hon kollad i munnen? Testa på bettlöst om du inte gjort det för att se om du får någon skillnad!

Traven är fyrtaktig till och från, framtung och formen är mest att hon böjer på nacken.

Tror att din häst har mycket i sig och är nog en jäkligt rolig ridhäst, bara hon får mer styrka!!

Rid barbacka ;) Det ser ut som att din sadel ev har ett lite för litet säte för dig, kan det stämma? Då är det svårt att sitta helt lodrätt eftersom man puttas fram av bakvalvet. Träna, träna, träna. Fokusera på att andas och slappna av i kroppen bit för bit från huvudet ner till tårna. Ev kan det hjälpa dig om du länger stidlädrena så du inte kan spjärna emot lika mycket med dem, kanske borde du helt ta bort dem under en period!

Det märks även att du spänner dig i armen och handleden, vilket blir en väldigt vanlig motreaktion för att "få ner" hennes oroliga huvud. Testa att flytta runt handen för att se reaktionen. På en dylik häst kan det vara idé att rida med en högre och mer buren hand en period för att jobba bort att den slår med huvudet.

Jag älskar filisofierna inom centrerad ridning, om du är intresserad är det värt att kika upp någon bok eller liknande! En sak du behöver få kontroll över är ditt bäcken för just nu är du väldigt låst i din kropp. Tänk dig att du har all din energi i magen och att du sedan skall stråla ut den till resten av kroppen. Med den energin, och därmed också med bäckenets rörelser, så kan du styra hästen helt. Fokusera på att känna bakbensrörelserna i bäckenet och gunga bara med med sätet. Det blir som att "cykla baklänges" med ett sittben i taget. När du väl känner av detta mönster har du mycket lättare att hänga med i steget och påverka rörelserna med sitsen!

Nu blir det mycket här! ;) Du har ju en i princip helt ny häst att lära känna och det är bara att experimentera på! Men jag skriver allt jag ser och det är superkul att få kommentera filmer eftersom man ser vad som faktiskt händer vilket man inte gör på bilder. Som sagt tror jag iafll du har en superrolig häst som nog kan bli toppen bara hon får mer styrka och stabilitet i kroppen!
 
Sv: Filmtråd på våra islandshästar

http://www.youtube.com/watch?v=yNe6TiBzIl4&list=UUIbQ_djlYsU2e9KUsri-Osw&index=1&feature=plcp - en film från den senaste tävlingen (26 maj), 2 veckor före tävlingen töltsattes hon, så det är ganska nytt för henne, och jag vet redan att jag red henne ställd, det var meningen, tog denna tävling som en träningstävling (hennes andra gång på en tävlingsbana). Och tränaren har sagt att jag sku rida henne ställd.
Traven försvann under tävlingen och nu när hon har hittat tölten mer och mer, och från en 3-gångare så har hon nu blivit en 5 gångare mitt i allt men försöker hålla henne som 4 gångare tills hon blir tillräckligt stark. men säg gärna vad ni tycker! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 795
Senast: mily
·
Hästvård Min femåring är halt. Först var han lite knepig och höll inte riktigt ihop under två skogsturer-men inte initialhalt. Då fick han vila...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 723
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har ett 16-årigt sto som i lördags morse var halt på vänster fram vid utsläpp. Hon var inte varm, inte svullen och inte öm i varken ben...
Svar
7
· Visningar
1 427
Senast: ztsu
·
Hundhälsa hej jag måste bara få skriva av mig lite. Igår var jag med om något jag aldrig vill uppleva igen. Jag var på väg till Uppsala med bilen...
Svar
9
· Visningar
6 588
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp